Madelenemie Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 ''Men jeg har jo sett det selv, de som kommer hit har jo samme jakker...'' Men det at _noen_ har det, betyr jo ikke på noen måte at halvparten av elevene i ungdomsskolen har det. De fleste foreldre jeg kjenner som ville hatt råd til å kjøpe så dyre jakker, mener at det er feil å gjøre det. De ønsker ikke å formidle et så lettvindt syn på penger til sine ungdommer. Hei! Ja jeg er ikke enig med deg. Jeg tror det er andre ting barn arver av holdninger som er viktigere enn om de får klær som er i god kvalitet. Men det tror jeg ikke vi blir enige i, men feks vet jeg at halvparten av barna på et trinn på barneskolen har iphone, er det noe annerledes da, de koster ca 5000. kr, vi har ikke gitt etter for dette presset feks. Det jeg mener er at det er en prioritering. Og de fleste jeg vet har mac osv... Jeg bruker feks langt mindre penger på klær og sminke enn en gjennomsnittlig kvinne (dette så jeg tall på en gang), fordi jeg ikke impulshandler, men planlegger og tenker, iblant litt for mye, men det er holdninger man gir videre. Det er ikke noe billig å småhandle stadig ting av dårlig kvalitet. Det er etter mitt skjønn klokere å handle kvalitet også ha klær i mange år. Jeg har feks fire skidresser, en av dem er fra 30 tallet, den er blå og meget vakker med innsvingt kort jakke, en annen er fra kanskje 50 tallet, og den siste er ca 30 år, jeg arvet disse av en eldre dame, dette var i sin tid dyre klær. Den siste er en syntetisk og billig Bjørn Dæhli skidress som snart kan kastes. Vindanorakkene tror jeg koster 3000. kr og de er også tynne, men fin kvalitet, jeg bare sammenligner disse med Parajumper jakken. Det hele er en prioritering, for mens billige klær ikke kan arves så har jeg arvet en Canada Goose av en eldre dame, det sier jo litt om kvaliteten. Jeg har konferansetime neste uke da skal jeg spørre læreren hvor mange som har disse jakkene og hva hun mener om den saken, så skal jeg fortelle deg :-) I kveld gruer jeg meg, skal til utredning i morgen, nå kunne vi ikke utsette dette lenger, derfor kanskje jeg i morgen kveld kan skrive til den mailadressen din og si hvordan det gikk? Jeg ville utsette det lenger for ingen problemer nå, men siden utsatt to ganger før, mister vi muligheten hvis vi avlyste igjen. Det er litt flaut å komme med et barn som imponerer alle voksne, nå går det også bra på skolen i frileken, ja det er jo ikke til å tro. Og helsesøster og alle er bare imponert, lærer også, men vi får bare si at det er med andre barn vi før hadde problemer men de er ikke der nå. Det er jo bare bra, men det blir så rart å sitte der når det ikke er noen problemer lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei! Jeg skal spørre om lurte meg! ''Jeg skal spørre om lurte meg!'' Jeg tror ikke nødvendigvis hun bevisst lurer deg. En fjortenåring kan derimot oppfatate som om "alle andre" har det hun ønsker seg. Om hun virkelig teller etter finner hun antakelig ut at det bare er noen få som har den originale, dyre, jakken. Tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 8000 for ei jakke til en fjortenåring???!!!! Nå er min eldste 13, og han går vanligvis rundt i ei rød softshelljakke. Han fikk ny vinterjakke til jul i fjor, og den kostet vel ca 1400 kr, og det er den dyreste jakka jeg noen gang har kjøpt til barna. Hun midterste arvet akkurat en knallfin rød dunjakke. Den er brukt i to år, men ser helt ny ut. Jeg vil betale litt for den, men regner med at det blir maks 500 kr. En tenåring både vokser og endrer smak - så å kjøpe en så dyr jakke er jo bare tull! Veldig få studenter har råd til slike priser når de skal klare seg selv, så å venne barna til slike vaner er å gjøre dem en bjørnetjeneste! Mener nå jeg... Hei! Ja jeg har lest det nå! La oss skrive våre erfaringer om 10 år :-) Jeg skal skrive neste uke for å fortelle hvor mange som har disse jakkene samt hva lærerne mener om saken, jeg skrev det til frosken nå. Jeg skrev jo at jeg syns de er dyre, men når halvparten har disse jakkene så er det jo en priorotering og jeg tror denne jakken blir brukt hvert år, i de neste 20 årene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei! Ja jeg har lest det nå! La oss skrive våre erfaringer om 10 år :-) Jeg skal skrive neste uke for å fortelle hvor mange som har disse jakkene samt hva lærerne mener om saken, jeg skrev det til frosken nå. Jeg skrev jo at jeg syns de er dyre, men når halvparten har disse jakkene så er det jo en priorotering og jeg tror denne jakken blir brukt hvert år, i de neste 20 årene. Ja, lurt å høre med lærerene hva som egentlig er tilfelle. Jeg har nå aldri hørt om disse jakkene, men er ikke opptatt av mote i det hele tatt. Det er klart at dersom barnet eller du eller andre bruker plagget i 20 år, så er det verdt pengene, men det er jo veldig sjelden en treffer så utrolig bra på både stil, fasong og kvalitet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 ''Nei jeg tror ikke det, ca 50 % av elevene har slike jakker, jeg spurte mitt barn.'' Enten er barnet ditt litt for omtrentlig med anslaget, eller så går barnet ditt på en veldig, veldig spesiell skole. Jeg jobber selv på en skole, og halvparten av elevene har slett ikke så dyre jakker. Ikke engang ti prosent av dem har det. Hei! ja det kan hende har overdrevet, men mange har dem. Noen får de bare sånn når de maser eller ber om det eller ønsker seg det, mens mitt barn måtte spare selv. Så jeg syns den er helt fortjent, det viste utholdenhet og planlegging syns jeg. Jeg ville nok brukt pengene annerledes, men i en viss alder er man veldig opptatt av klær har jeg forstått, for noen slutter det aldri, mange damer har jeg hørt har mange hundre par sko ? Og sånt syns jeg er rart. Vennene jeg skal til til jul, har slike skap man går inn i og der er en hel vegg full av sko. Jeg syns ikke sånt er så mye annerledes. Det mener jeg er sløsing og overdrivelser, men jeg sier ikke det for jeg vil ikke såre dem, dessuten bruker jeg mye penger på andre ting, feks dyrene mine og jeg ønsker meg faktisk et eget laboratorium, et sånt lite for gentesting jeg har lest om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 ''Jeg skal spørre om lurte meg!'' Jeg tror ikke nødvendigvis hun bevisst lurer deg. En fjortenåring kan derimot oppfatate som om "alle andre" har det hun ønsker seg. Om hun virkelig teller etter finner hun antakelig ut at det bare er noen få som har den originale, dyre, jakken. Tenker jeg. Hei! Okey, :-) Men følg med for neste uke skal jeg spørre læreren :-) da får du vite hvem som har rett, dere eller jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 ''Jeg skrev jeg syns det er dyrt, men tenåringer kan jo ha jakken lenge, mange slutter jo å vokse i den alderen.'' Men 8000??? Jeg ville ikke finne på å kjøpe så dyr jakke til meg selv heller, og langt mindre til en tenåring, som både vokser, sliter på tøyet og mister. Uansett synes jeg ikke man skal venne barna til å få det aller dyreste - det får de heller spare til når de begynner å tjene egne penger. ''Uansett synes jeg ikke man skal venne barna til å få det aller dyreste - det får de heller spare til når de begynner å tjene egne penger'' Helt enig! Å anskaffe ei jakke til 8 laken, sender ut noen ganske ekle signaler. Uansett økonomi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Ja, lurt å høre med lærerene hva som egentlig er tilfelle. Jeg har nå aldri hørt om disse jakkene, men er ikke opptatt av mote i det hele tatt. Det er klart at dersom barnet eller du eller andre bruker plagget i 20 år, så er det verdt pengene, men det er jo veldig sjelden en treffer så utrolig bra på både stil, fasong og kvalitet. Hei! dette er ikke et moteplagg, det er en parajumper jakke, en klassiker, man kan hoppe i fallskjerm med dem :-) Den har noen sånne snorer:-) Men så er vi like, selv ville jeg lagt de pengene i en gentestingsmaskin jeg ønsker meg/sparer til, men aldri får nok penger til for pengen forsvinner. Hvis jeg får penger, nok, skal jeg kjøpe den maskinen jeg skal da ha et hjemmelaboratorium og genteste og kartlegge flere bestander av ulike dyr jeg skriver om. Jeg er lite interessert i klær selv, jeg kjøper det jeg har fra før, finner jeg en skjorte jeg liker pleier jeg kjøpe 5 stk av den sånn at jeg har og kan bytte med :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei! ja det kan hende har overdrevet, men mange har dem. Noen får de bare sånn når de maser eller ber om det eller ønsker seg det, mens mitt barn måtte spare selv. Så jeg syns den er helt fortjent, det viste utholdenhet og planlegging syns jeg. Jeg ville nok brukt pengene annerledes, men i en viss alder er man veldig opptatt av klær har jeg forstått, for noen slutter det aldri, mange damer har jeg hørt har mange hundre par sko ? Og sånt syns jeg er rart. Vennene jeg skal til til jul, har slike skap man går inn i og der er en hel vegg full av sko. Jeg syns ikke sånt er så mye annerledes. Det mener jeg er sløsing og overdrivelser, men jeg sier ikke det for jeg vil ikke såre dem, dessuten bruker jeg mye penger på andre ting, feks dyrene mine og jeg ønsker meg faktisk et eget laboratorium, et sånt lite for gentesting jeg har lest om. Jeg synes det er helt greit, og veldig fint, å la barna spare til ting de virkelig ønsker seg. Og jeg kan godt legge til noen penger selv når barna har vært iherdige med å spare, så jeg kritiserer slett ikke det. Jeg ville bare nyansere bildet av at det er så mange ungdommer som har den type jakker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei! Ja jeg har lest det nå! La oss skrive våre erfaringer om 10 år :-) Jeg skal skrive neste uke for å fortelle hvor mange som har disse jakkene samt hva lærerne mener om saken, jeg skrev det til frosken nå. Jeg skrev jo at jeg syns de er dyre, men når halvparten har disse jakkene så er det jo en priorotering og jeg tror denne jakken blir brukt hvert år, i de neste 20 årene. Kikket litt på bilder av disse jakkene nå, og jeg synes absolutt det er flotte jakker. De likner litt på den Bergansjakka jeg har, som jeg fikk til jul for fire år siden. Den har pels på kragen. Finner den ikke på noen nettside nå, men den er helt nøytral i stil og farge, og jeg kommer nok til å ha den i mange år. Den kostet vel 2500-3000 kr, og det er helt i øvre sjikt av hva jeg synes er akseptabelt å kunne betale for et plagg. Spurte sønnen min om han hadde hørt om slike jakker (han går i 8. klasse). Han sa det er ei jente i klassen som har den, men han hadde ikke hørt noe om at de var så dyre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Jeg synes det er helt greit, og veldig fint, å la barna spare til ting de virkelig ønsker seg. Og jeg kan godt legge til noen penger selv når barna har vært iherdige med å spare, så jeg kritiserer slett ikke det. Jeg ville bare nyansere bildet av at det er så mange ungdommer som har den type jakker. Hei! Ja det er fint :-) Av og til kan man kritisere også, det kan være på sin plass. Det kan hende du har rett, men det vet jeg ikke før torsdag til neste uke, da spør jeg læreren :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei! Jeg har spurt og jeg tror det var et ærlig svar jeg sa " lurer du meg nå?" så svarte "Næh bare kom på skolen å se selv". Det får så være, dere tror meg ikke :-) Men jeg vil utover det si til deg at det er veldig hyggelig når jeg ikke har den beste dagen å ha noen slik å skrive med :-) Jeg er ensom i dag og skulle så gjerne ville ha en sånn venn som er akkurat sånn som jeg vil. En sånn venn som sitter på en hylle og som jeg bare plukker ned når jeg trenger den. Stort sett har jeg det bra, men i dag holder jeg bare ut, jeg ser på veiene til min psykiater og savner henne forunderlig mye. Jeg har tatt bilder av alle avkjøringer til sykehuset, og alle rundkjøringer, det ser fint ut, jeg savner bare bilde av min psykiater. Jeg sendte henne bilde fra min iphone i høstferien, av meg selv, hun syns det var fint, men jeg maser ikke mer om bilde hun har sagt jeg skal få, for hun liker ikke så godt å være på bilder, og det forstår jeg. Det er fint at du er der du er nå i vertfall :-) ''Det er fint at du er der du er nå i vertfall :-)'' Det er veldig hyggelig å høre, men beklager at jeg forsvant rett etter dette innlegget. Jeg måtte dra fra jobben og skulle ut å spise med 2 kollegaer. Jeg tenker at du kanskje innimellom kan ha litt lett for å gruble over feilene dine, mens en del av de tingene du nevner, kan andre også kjenne seg igjen i. Psykiateren din har vel sagt at mest av alt er du helt normal og det tror jeg. Selv om du kan ha dine særegenheter, så behøver ikke absolutt alt henges på aspergerknaggen. Vi andre kan jo ha noen av disse særegenhetene vi også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei! dette er ikke et moteplagg, det er en parajumper jakke, en klassiker, man kan hoppe i fallskjerm med dem :-) Den har noen sånne snorer:-) Men så er vi like, selv ville jeg lagt de pengene i en gentestingsmaskin jeg ønsker meg/sparer til, men aldri får nok penger til for pengen forsvinner. Hvis jeg får penger, nok, skal jeg kjøpe den maskinen jeg skal da ha et hjemmelaboratorium og genteste og kartlegge flere bestander av ulike dyr jeg skriver om. Jeg er lite interessert i klær selv, jeg kjøper det jeg har fra før, finner jeg en skjorte jeg liker pleier jeg kjøpe 5 stk av den sånn at jeg har og kan bytte med :-) Gentestingsutstyr! Så spennende :-) Jeg sparer ikke til noe spesielt nå, bortsett fra at vi sette rav penger hver måned til ferie og til "investeringer" - dvs komfyr, oppvaskmaskin, store verkstedregninger, oppussing osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Kikket litt på bilder av disse jakkene nå, og jeg synes absolutt det er flotte jakker. De likner litt på den Bergansjakka jeg har, som jeg fikk til jul for fire år siden. Den har pels på kragen. Finner den ikke på noen nettside nå, men den er helt nøytral i stil og farge, og jeg kommer nok til å ha den i mange år. Den kostet vel 2500-3000 kr, og det er helt i øvre sjikt av hva jeg synes er akseptabelt å kunne betale for et plagg. Spurte sønnen min om han hadde hørt om slike jakker (han går i 8. klasse). Han sa det er ei jente i klassen som har den, men han hadde ikke hørt noe om at de var så dyre. Hei! :-) De kan ikke sammenlignes med Bergans :-) Hele hetten er pels :-) ikke bare kanten, de er en jakke man kan hoppe med :-) Ferner Jaobsen fører de, og Steen og strøm osv... Hvis du sjekker i New York eller den offisielle siden så får du bedre sett jakkens detaljer, de er meget lette til å være så varme og tykke, tror det har noe å gjøre med at det var en parajumper jakke. Du bør gå innom Ferner Jacobsen å prøve så tror jeg du skjønner hvorfor prisen er den dobbelte av bergans :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 ''Det er fint at du er der du er nå i vertfall :-)'' Det er veldig hyggelig å høre, men beklager at jeg forsvant rett etter dette innlegget. Jeg måtte dra fra jobben og skulle ut å spise med 2 kollegaer. Jeg tenker at du kanskje innimellom kan ha litt lett for å gruble over feilene dine, mens en del av de tingene du nevner, kan andre også kjenne seg igjen i. Psykiateren din har vel sagt at mest av alt er du helt normal og det tror jeg. Selv om du kan ha dine særegenheter, så behøver ikke absolutt alt henges på aspergerknaggen. Vi andre kan jo ha noen av disse særegenhetene vi også :-) Hei! Du er søt :-) Fint du skrev hvorfor du ble borte. Ja jeg er akkurat som du skriver mest bare sånn som andre, det liker jeg å bli minnet om :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei! :-) De kan ikke sammenlignes med Bergans :-) Hele hetten er pels :-) ikke bare kanten, de er en jakke man kan hoppe med :-) Ferner Jaobsen fører de, og Steen og strøm osv... Hvis du sjekker i New York eller den offisielle siden så får du bedre sett jakkens detaljer, de er meget lette til å være så varme og tykke, tror det har noe å gjøre med at det var en parajumper jakke. Du bør gå innom Ferner Jacobsen å prøve så tror jeg du skjønner hvorfor prisen er den dobbelte av bergans :-) Men jeg hopper jo ikke i fallskjerm! Og Bergansjakke mi fungerer ypperlig i slalåmbakken ned til 15 minusgrader - under det er det for kaldt å renne - og utenom det trenger jeg ikke varmere jakke. Eneste lille minuset med jakka mi, er at den er litt tung - men det gjør ikke noe, synes jeg,. Jeg kommer ikke til å reise til New York, og er nesten aldri i Oslo heller, så jeg kommer nok ikke til å prøve denne jakka. Har ikke lyst til å bli fristet heller da - så da er det like greit å holde meg borte fra den ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Gentestingsutstyr! Så spennende :-) Jeg sparer ikke til noe spesielt nå, bortsett fra at vi sette rav penger hver måned til ferie og til "investeringer" - dvs komfyr, oppvaskmaskin, store verkstedregninger, oppussing osv. Hei! ja jeg leste om det i A magasinet egentlig at mange nå rett og slett skaffer seg utstyr selv og driver sine hobbyer også de som ikke er biologer. Jeg har alltid forestilt meg at dette ble for dyrt og umulig, men etter reportasjen i A magasinet tenkte jeg, dette vil kunne løse en hel del problemer for meg, da er jeg ikke avhengig av andre, men kan drive min egen private forskning, jeg skriver ned alt, og enhver som vil ha den kan få notatene og mange forskere har knapt tid til det de mest vil gjøre :-) :-) Hyggelig du skjønner deg på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Men jeg hopper jo ikke i fallskjerm! Og Bergansjakke mi fungerer ypperlig i slalåmbakken ned til 15 minusgrader - under det er det for kaldt å renne - og utenom det trenger jeg ikke varmere jakke. Eneste lille minuset med jakka mi, er at den er litt tung - men det gjør ikke noe, synes jeg,. Jeg kommer ikke til å reise til New York, og er nesten aldri i Oslo heller, så jeg kommer nok ikke til å prøve denne jakka. Har ikke lyst til å bli fristet heller da - så da er det like greit å holde meg borte fra den ;-) Hei! Okey :-) Må legge meg skal til utredning i morgen gruer meg veldig, for vil ikke, men har time og mange skal spørre barnet mitt og så stort apparat er satt av så vi må dra på dette. Hvis du vil kan jeg fortelle deg i morgen kveld om det hele var dumt, eller om det kanskje var like greit. det er ingen problemer for tiden, så det føles rart å dra ... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei! Okey :-) Må legge meg skal til utredning i morgen gruer meg veldig, for vil ikke, men har time og mange skal spørre barnet mitt og så stort apparat er satt av så vi må dra på dette. Hvis du vil kan jeg fortelle deg i morgen kveld om det hele var dumt, eller om det kanskje var like greit. det er ingen problemer for tiden, så det føles rart å dra ... Jeg synes helt klart dere skal takke ja til utredning nå. Det er veldig flott at ting er så mye bedre nå på den nye skolen, men når jenta di har hatt det vanskelig såpass lenge på den første skolen, er det bare positivt å få et team rundt henne som kan hjelpe henne med det som kan være vanskelig. Du må gjerne fortelle her i morgen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei! Du er søt :-) Fint du skrev hvorfor du ble borte. Ja jeg er akkurat som du skriver mest bare sånn som andre, det liker jeg å bli minnet om :-) ''Du er søt :-)'' Takk og lige måde. Det er du også :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.