Gå til innhold

Vitne hevder 16-åringen var veldig manipulerende

Anbefalte innlegg

Gjest night bird

En trettenåring har aldri skyld i seksuelle overgrep fra en voksen.

Jeg har behandlet utallige incestutsatte. Jeg kan ikke huske en eneste sak hvor ikke overgriperen hevdet å ha blitt ledet til det/forført.

Bare å hevde noe slik vitner om mangelfullt utviklede sjelsevner.

''Bare å hevde noe slik vitner om mangelfullt utviklede sjelsevner.''

Gjelder det også andre voksne som forsvarer overgripere på samme måten, altså at hun sikkert ville det selv eller la opp til det? Eller det uvitenhet, naivitet eller annet?

Fortsetter under...

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• Mandolaika

12

• tonie

5

• EnolaGay

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Har det noe med saken å gjøre?

Evt å utnytte en jente som har ressurssvake foreldre gjør overgrepet enda alvorligere.

''Evt å utnytte en jente som har ressurssvake foreldre gjør overgrepet enda alvorligere''

Nei, nå må du lese skikkelig hva jeg skriver da. Det har ingeting med saken å gjøre. Jeg har hele tiden hevdet at det _kun_ er Øygarden som er ansvarlig for det han har gjordt.

Gjest annlovinda

''Evt å utnytte en jente som har ressurssvake foreldre gjør overgrepet enda alvorligere''

Nei, nå må du lese skikkelig hva jeg skriver da. Det har ingeting med saken å gjøre. Jeg har hele tiden hevdet at det _kun_ er Øygarden som er ansvarlig for det han har gjordt.

Men jeg skjønner ikke helt hvordan du har fått en oppfatning om at dette var foreldre som var lite eksemplariske

Jeg må si jeg har fått et godt bilde av både foreldre og stefar, det lille som er blitt skrevet om dem. Også i forhold til deres uttalelse i retten.

Dette er en liten bygd, og så var ordføreren og stefaren fettere. Han var ikke en vilt fremmed mann som datteren ble med på tur akkurat

Gjest Nickløsheletida

Men jeg skjønner ikke helt hvordan du har fått en oppfatning om at dette var foreldre som var lite eksemplariske

Jeg må si jeg har fått et godt bilde av både foreldre og stefar, det lille som er blitt skrevet om dem. Også i forhold til deres uttalelse i retten.

Dette er en liten bygd, og så var ordføreren og stefaren fettere. Han var ikke en vilt fremmed mann som datteren ble med på tur akkurat

''Men jeg skjønner ikke helt hvordan du har fått en oppfatning om at dette var foreldre som var lite eksemplariske

Jeg må si jeg har fått et godt bilde av både foreldre og stefar, det lille som er blitt skrevet om dem. Også i forhold til deres uttalelse i retten''

Jeg kan jo ikke være sikker selvsagt. Dette er et inntrykk jeg har fått ved å lese om saken.

Jeg er åpen for at jeg kan ta fullstendig feil og at jeg kan skifte mening senere i saken.

Jeg er ikke skråsikker på noe i denne saken. Jeg bare synser som alle andre gjør, men jeg vet at jeg selv ville ha satt en stopper for dette lenge før jeg fikk misstanke om noe sexuelt.

Er det normalt at en 13-15 åring bare skal menge seg med voksne mennesker istedenfor å pleie kontakt med venner på egen alder? Nei, det er det ikke.

''Men jeg skjønner ikke helt hvordan du har fått en oppfatning om at dette var foreldre som var lite eksemplariske

Jeg må si jeg har fått et godt bilde av både foreldre og stefar, det lille som er blitt skrevet om dem. Også i forhold til deres uttalelse i retten''

Jeg kan jo ikke være sikker selvsagt. Dette er et inntrykk jeg har fått ved å lese om saken.

Jeg er åpen for at jeg kan ta fullstendig feil og at jeg kan skifte mening senere i saken.

Jeg er ikke skråsikker på noe i denne saken. Jeg bare synser som alle andre gjør, men jeg vet at jeg selv ville ha satt en stopper for dette lenge før jeg fikk misstanke om noe sexuelt.

Er det normalt at en 13-15 åring bare skal menge seg med voksne mennesker istedenfor å pleie kontakt med venner på egen alder? Nei, det er det ikke.

Jeg har nok tenkt det samme som deg.... Har selv en femtenåring og ser ikke for meg at jeg kunne blitt rundlurt på samme måten som denne moren her....

Annonse

Jeg tror på de som sier at han er dumsnill og det er jo ingen som helst tvil om at han har vansker med å sette grenser, både for seg selv og andre. Han er selv ansvarlig for dette og den manglende dømmekraften.

Når det gjelder samleie, tror jeg at jeg vil være forsiktig med å mene noe som helst. Får vente til rettsaken er over.

''Jeg tror på de som sier at han er dumsnill og det er jo ingen som helst tvil om at han har vansker med å sette grenser, både for seg selv og andre.''

Er ikke vansker med å sette grenser en stor ansvarsfraskrivelse?

Gjest Nickløsheletida

''Jeg tror på de som sier at han er dumsnill og det er jo ingen som helst tvil om at han har vansker med å sette grenser, både for seg selv og andre.''

Er ikke vansker med å sette grenser en stor ansvarsfraskrivelse?

''Er ikke vansker med å sette grenser en stor ansvarsfraskrivelse?''

Jeg forstår ikke hvorfor jeg blir misforstått i denne saken. Jeg synes selv jeg er soleklar. Jo, jeg er helt enig i at det er en stor ansvarskrivelse. Kanskje jeg ikke bruker sterke nok ord, men jeg mener han er en gammel gris som selv har ansvar for at han har forgrepet seg på ei ung jente. For det mener jeg han har gjort. Han har forgrepet seg på henne. Det har han allerede innrømmet, selv om han ikke har innrømmet samleie enda.

Han viser så til de grader manglende dømmekraft. Først scypemeldingene, så det at han deler seng med henne og nå at han ikke en gang skjønner at han bør trekke seg som ordfører.

Jeg ser ikke bort i fra at en som har så manglende dømmekraft også kan ha gjennomført samleie, men det kan vi ikke være sikre på.

Det jeg skrev om foreldrene, var ikke for å forsvare Øygard på noen måte. Det kan ikke forsvares det han har gjort.

Fordi jeg har hatt 2 tenåringer selv, hvor den ene fortsatt er tenåring. Jeg er ganske sikker på at jeg ville (selv om jeg ikke hadde mistanke om noe sexuelt), ville reagert hvis min 13 åring, hadde reist rundt og tilbringt så mye tid med voksne mennesker i stedenfor å leve et normalt tenåringsliv sammen med andre 13-åringer. Jeg hadde ikke tillatt det fordi jeg mente det ikke ville vært sunt.

Det er en ting. Det andre er at det påstås at mor til jenta lenge hadde stusset på Rune Øygarden, men var plutselig veldig ivrig på å sende henne med Øygarden da de skulle møte Jens Stoltenberg. Litt ustabil kanskje?

''Fordi jeg har hatt 2 tenåringer selv, hvor den ene fortsatt er tenåring. Jeg er ganske sikker på at jeg ville (selv om jeg ikke hadde mistanke om noe sexuelt), ville reagert hvis min 13 åring, hadde reist rundt og tilbringt så mye tid med voksne mennesker i stedenfor å leve et normalt tenåringsliv sammen med andre 13-åringer. Jeg hadde ikke tillatt det fordi jeg mente det ikke ville vært sunt.''

Hun reagerte på flere ting.

''Det er en ting. Det andre er at det påstås at mor til jenta lenge hadde stusset på Rune Øygarden, men var plutselig veldig ivrig på å sende henne med Øygarden da de skulle møte Jens Stoltenberg. Litt ustabil kanskje?''

Hun sa "Jeg er bare en vanlig kone, jeg syntes det ville være veldig stas for jenta å møte statsministeren."

Gjest Nickløsheletida

''Fordi jeg har hatt 2 tenåringer selv, hvor den ene fortsatt er tenåring. Jeg er ganske sikker på at jeg ville (selv om jeg ikke hadde mistanke om noe sexuelt), ville reagert hvis min 13 åring, hadde reist rundt og tilbringt så mye tid med voksne mennesker i stedenfor å leve et normalt tenåringsliv sammen med andre 13-åringer. Jeg hadde ikke tillatt det fordi jeg mente det ikke ville vært sunt.''

Hun reagerte på flere ting.

''Det er en ting. Det andre er at det påstås at mor til jenta lenge hadde stusset på Rune Øygarden, men var plutselig veldig ivrig på å sende henne med Øygarden da de skulle møte Jens Stoltenberg. Litt ustabil kanskje?''

Hun sa "Jeg er bare en vanlig kone, jeg syntes det ville være veldig stas for jenta å møte statsministeren."

''Hun reagerte på flere ting''

Hun burde derfor ikke sendt jenta avgårde. Hun burde tilbragt tiden sin med venner på egen alder og ikke reise rundt på møter med voksne mennesker.

''Hun sa "Jeg er bare en vanlig kone, jeg syntes det ville være veldig stas for jenta å møte statsministeren.''

Ja, og det synes jeg er veldig rart at hun synes, så lenge hun hadde den misstanken hun hadde. Hun ble til og med sint da jenta ikke ville dra og forsøkte å tvinge henne. Hun synes jenta sviktet Jens Stoltenberg.

Jeg tror jenta ble utsatt for omsorgsvikt både av den ene og den andre. Den verste er Øygard selvfølgelig.

Uansett skal ikke en voksen mann la en trettenårig jente manipulere seg til seksuelle handlinger.

Dette er kun den voksnes ansvar.

Synes det er skremmende at det finnes slike menn. Jeg får inntrykk av at vi lever i et pedofilt samfunn. Motebransjen vil at kvinner skal være tynne og unge. De bruker veldig unge modeller. Barbering nedentil er inn. Unge kvinner opererer seg nedentil slik at de skal bli mer fornøyd med deg selv (fjerner litt store kjønnslepper som ikke er til besvær fysisk). Dette ligner på et pedofilt samfunn.

Annonse

En trettenåring har aldri skyld i seksuelle overgrep fra en voksen.

Jeg har behandlet utallige incestutsatte. Jeg kan ikke huske en eneste sak hvor ikke overgriperen hevdet å ha blitt ledet til det/forført.

Bare å hevde noe slik vitner om mangelfullt utviklede sjelsevner.

Hei!

Ja og av den grunn fordi jeg leser i avisene om alt fra kjendisfotograf til rådmenn og koner som ikke synes å forstå hvem sitt fulle og alene ansvar dette er:

Orker jeg ikke følge saken lenger!

Uansett om hun har vært med på det, så er det ordførerens ansvar, og sørgelig er det at det fins så mange umodne voksne som ikke synes å forstå ansvarsforhold og hva som er sakens kjerne.

Det er flere enn Øygård som har svekkede sjelsevner/ eller i vertfall redusert evne til å tenke fornuftige tanker.

''Hun reagerte på flere ting''

Hun burde derfor ikke sendt jenta avgårde. Hun burde tilbragt tiden sin med venner på egen alder og ikke reise rundt på møter med voksne mennesker.

''Hun sa "Jeg er bare en vanlig kone, jeg syntes det ville være veldig stas for jenta å møte statsministeren.''

Ja, og det synes jeg er veldig rart at hun synes, så lenge hun hadde den misstanken hun hadde. Hun ble til og med sint da jenta ikke ville dra og forsøkte å tvinge henne. Hun synes jenta sviktet Jens Stoltenberg.

Jeg tror jenta ble utsatt for omsorgsvikt både av den ene og den andre. Den verste er Øygard selvfølgelig.

Man blir sjeldent klokere enn etterpåklok på andres vegne, viss liv og omstendigheter man vet minimalt om.

Slike ting ser bare så annerledes ut fra innsiden enn utside.

De fleste foreldre som opplever at barna havner i slike situasjoner sitter i ettertid og spør seg selv hvorfor de ikke så ting tidligere og gjorde ting annerledes.

Vågåordføreren var kanskje den aller siste personen i hele bygda man ville mistenkt for noe slikt. Se bare på hvor sjokkeret de som kjenner ordføreren og har stolt på ham er over det som allerede har kommet frem.

Man ser situasjoner gjennom relasjons- og posisjonsfiltre. I tillegg utvikler ting seg gradvis, med den effekt at man over tid aksepterer ting man aldri ville godtatt om det kom i starten av relasjonen.

mvh

Man blir sjeldent klokere enn etterpåklok på andres vegne, viss liv og omstendigheter man vet minimalt om.

De fleste foreldre som opplever at barna havner i slike situasjoner sitter i ettertid og spør seg selv hvorfor de ikke så ting tidligere og gjorde ting annerledes.

Vågåordføreren var kanskje den aller siste personen i hele bygda man ville mistenkt for noe slikt. Se bare på hvor sjokkeret de som kjenner ordføreren og har stolt på ham er over det som allerede har kommet frem.

Man ser situasjoner gjennom relasjons- og posisjonsfiltre. I tillegg utvikler ting seg gradvis, med den effekt at man over tid aksepterer ting man aldri ville godtatt om det kom i starten av relasjonen.

mvh

"Man ser situasjoner gjennom relasjons- og posisjonsfiltre. I tillegg utvikler ting seg gradvis, med den effekt at man over tid aksepterer ting man aldri ville godtatt om det kom i starten av relasjonen."

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/10/18/skoleleder-ga-oeygard-info-om-jenta

Maktstruktur. Du har så rett..

Gjest Nickløsheletida

mvh

''Vågåordføreren var kanskje den aller siste personen i hele bygda man ville mistenkt for noe slikt''

Ja, men nå tenker jeg ikke bare på det. Jeg ville reagert om barnet reiste rundt på møter med voksne mennesker uansett. Jeg ville ikke nødvendigvis ha tenkt overgrep, men jeg ville ha tenkt at det var unaturlig, usunt og at barnet mitt heller bør pleie kontakt med barn/ungdom på egen alder.

Synes det er så merkelig at dere andre ikke tenker slik.

''Vågåordføreren var kanskje den aller siste personen i hele bygda man ville mistenkt for noe slikt''

Ja, men nå tenker jeg ikke bare på det. Jeg ville reagert om barnet reiste rundt på møter med voksne mennesker uansett. Jeg ville ikke nødvendigvis ha tenkt overgrep, men jeg ville ha tenkt at det var unaturlig, usunt og at barnet mitt heller bør pleie kontakt med barn/ungdom på egen alder.

Synes det er så merkelig at dere andre ikke tenker slik.

Moren tenkte slik. Hun reagerte.

Men som regel tar det tid fra man begynner å reagere på en såpass absurd situasjon, til man klarer å definere både hva som er galt og hva man skal gjøre med dette.

Jenta var dessuten tohjemsbarn, med den reduserte oversikten over situasjonen det gir.

De fleste foreldre merker når et eller annet er galt med barna deres. Men derfra til å komme til bunns i problemene, er det ingen opplagt rute.

Det er vanskelig å finne ut av en tenåring som stenger seg inne i seg selv.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...