Gå til innhold

Vitne hevder 16-åringen var veldig manipulerende

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Moren tenkte slik. Hun reagerte.

Men som regel tar det tid fra man begynner å reagere på en såpass absurd situasjon, til man klarer å definere både hva som er galt og hva man skal gjøre med dette.

Jenta var dessuten tohjemsbarn, med den reduserte oversikten over situasjonen det gir.

De fleste foreldre merker når et eller annet er galt med barna deres. Men derfra til å komme til bunns i problemene, er det ingen opplagt rute.

Det er vanskelig å finne ut av en tenåring som stenger seg inne i seg selv.

mvh

Hun reiste sammen med mannen i 2 år, så jeg er helt uenig, men det får vi bare være.

Ha en fin dag :-)

Fortsetter under...

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• Mandolaika

12

• tonie

5

• EnolaGay

5

Mest aktive i denne tråden

Hun reiste sammen med mannen i 2 år, så jeg er helt uenig, men det får vi bare være.

Ha en fin dag :-)

Blir bare forundret over at det er mulig å være så skråsikker i en situasjon man kun har overfladisk kjennskap til.

Men du er sikkert en klokere mor enn de aller fleste.

;-)

mvh

Gjest Nickløsheletida

Blir bare forundret over at det er mulig å være så skråsikker i en situasjon man kun har overfladisk kjennskap til.

Men du er sikkert en klokere mor enn de aller fleste.

;-)

mvh

Jeg lurer på om du vet hva _tror_ betyr? Når man skriver at man tror en ting, så betyr det at man ikke er sikker og så skrev jeg dette i tillegg.

''Jeg kan jo ikke være sikker selvsagt. Dette er et inntrykk jeg har fått ved å lese om saken. Jeg er åpen for at jeg kan ta fullstendig feil og at jeg kan skifte mening senere i saken''

Det jeg derimot er sikker på, er at jeg selv ikke hadde sendt med mitt barn på slike møter med voksne mennesker. Men det er meg.

Den skyldige her er uansett Øygard.

Gjest annlovinda

''Vågåordføreren var kanskje den aller siste personen i hele bygda man ville mistenkt for noe slikt''

Ja, men nå tenker jeg ikke bare på det. Jeg ville reagert om barnet reiste rundt på møter med voksne mennesker uansett. Jeg ville ikke nødvendigvis ha tenkt overgrep, men jeg ville ha tenkt at det var unaturlig, usunt og at barnet mitt heller bør pleie kontakt med barn/ungdom på egen alder.

Synes det er så merkelig at dere andre ikke tenker slik.

Tror det er mange som ikke ville ha tenkt slik.

Hun var jo svært opptatt av politikk ettersom jeg har forstått. Og da må det jo være stort da, at hun får være med på møter innen politikken.

Men det er lett å være etterpåklok. Det tenker jeg foreldrene hennes også har slitt mye med etter at dette kom fram

Gjest Nickløsheletida

Tror det er mange som ikke ville ha tenkt slik.

Hun var jo svært opptatt av politikk ettersom jeg har forstått. Og da må det jo være stort da, at hun får være med på møter innen politikken.

Men det er lett å være etterpåklok. Det tenker jeg foreldrene hennes også har slitt mye med etter at dette kom fram

''Hun var jo svært opptatt av politikk ettersom jeg har forstått''

Jada, det er mange ungdommer som er interesert i politikk,men hun var ei lita jente på 13 år. Jeg grøsser bare ved tanken på at jeg skulle sendt jenta mi avgårde på slike møter inkl. overnatting på hotell med kun voksne mennesker om bare 2 år.

Hva har en unge der å gjøre?

''Hun var jo svært opptatt av politikk ettersom jeg har forstått''

Jada, det er mange ungdommer som er interesert i politikk,men hun var ei lita jente på 13 år. Jeg grøsser bare ved tanken på at jeg skulle sendt jenta mi avgårde på slike møter inkl. overnatting på hotell med kun voksne mennesker om bare 2 år.

Hva har en unge der å gjøre?

Det var vel om mulig enda mer stas enn leirene på Utøya? Bare henne som var så ung, alle de andre var voksne, hun ble kanskje en slags maskot. Jeg synes noen av dem som var med på disse møtene, burde ha vitnet.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Det var vel om mulig enda mer stas enn leirene på Utøya? Bare henne som var så ung, alle de andre var voksne, hun ble kanskje en slags maskot. Jeg synes noen av dem som var med på disse møtene, burde ha vitnet.

''Jeg synes noen av dem som var med på disse møtene, burde ha vitnet''

Hvorfor det? Det var jo en ungdomsleir.

Gjest Nickløsheletida

''Jeg synes noen av dem som var med på disse møtene, burde ha vitnet''

Hvorfor det? Det var jo en ungdomsleir.

Beklager, jeg misforsto deg. Jeg trodde du skrev at noen av dem som var på Utøya burde vitne og skjønte ikke hva du mente :-)

Moren tenkte slik. Hun reagerte.

Men som regel tar det tid fra man begynner å reagere på en såpass absurd situasjon, til man klarer å definere både hva som er galt og hva man skal gjøre med dette.

Jenta var dessuten tohjemsbarn, med den reduserte oversikten over situasjonen det gir.

De fleste foreldre merker når et eller annet er galt med barna deres. Men derfra til å komme til bunns i problemene, er det ingen opplagt rute.

Det er vanskelig å finne ut av en tenåring som stenger seg inne i seg selv.

mvh

Det er jeg enig med deg i. Min mellomste ble mobbet på skolen uten at vi ANTE det, ikke før hun som voksen skrev et langt blogginlegg "til de som mobbet meg". Det var tøft.

Gjest min skyld ja

En trettenåring har aldri skyld i seksuelle overgrep fra en voksen.

Jeg har behandlet utallige incestutsatte. Jeg kan ikke huske en eneste sak hvor ikke overgriperen hevdet å ha blitt ledet til det/forført.

Bare å hevde noe slik vitner om mangelfullt utviklede sjelsevner.

''Bare å hevde noe slik vitner om mangelfullt utviklede sjelsevner.''

Da er mine ihvertfall mangelfulle. Jeg er enda sikker på at det var jeg som fristet overgriperen til å gå over streken. Hadde jeg oppført meg normalt hadde ikke dette skjedd.

Gjest ikke din skyld nei

''Bare å hevde noe slik vitner om mangelfullt utviklede sjelsevner.''

Da er mine ihvertfall mangelfulle. Jeg er enda sikker på at det var jeg som fristet overgriperen til å gå over streken. Hadde jeg oppført meg normalt hadde ikke dette skjedd.

En voksen mann skal ha vett til å ikke å la seg friste til seksuelle handlinger, selv om barnet oppfører seg aldri så seksuelt lokkende. Uansett. Barn er ALDRI skyldig i slike saker. Det er det kun den voksne som er. Det kan ikke diskuteres, for slik er det.

Gjest Nickløsheletida

Det er jeg enig med deg i. Min mellomste ble mobbet på skolen uten at vi ANTE det, ikke før hun som voksen skrev et langt blogginlegg "til de som mobbet meg". Det var tøft.

''Det er jeg enig med deg i. Min mellomste ble mobbet på skolen uten at vi ANTE det''

Dette kan være vanskelig å oppdage.

Det kan ikke være så vanskelig å oppdage at barnet ditt ikke er hjemme. De fleste normale foreldre vil ønske å vite hvor det befinner seg.

Annonse

Gjest Cinnamongirl

En voksen mann skal ha vett til å ikke å la seg friste til seksuelle handlinger, selv om barnet oppfører seg aldri så seksuelt lokkende. Uansett. Barn er ALDRI skyldig i slike saker. Det er det kun den voksne som er. Det kan ikke diskuteres, for slik er det.

Og som regel har ikke barnet tenkt på at det kan virke som "Seksuelt lokkende" som du skriver. En pedofil (?) tolker som h*n vil.

Og barn tror det "skal være sånn" og er man først inni det så er det veldig vanskelig å stoppe.

''Hun reagerte på flere ting''

Hun burde derfor ikke sendt jenta avgårde. Hun burde tilbragt tiden sin med venner på egen alder og ikke reise rundt på møter med voksne mennesker.

''Hun sa "Jeg er bare en vanlig kone, jeg syntes det ville være veldig stas for jenta å møte statsministeren.''

Ja, og det synes jeg er veldig rart at hun synes, så lenge hun hadde den misstanken hun hadde. Hun ble til og med sint da jenta ikke ville dra og forsøkte å tvinge henne. Hun synes jenta sviktet Jens Stoltenberg.

Jeg tror jenta ble utsatt for omsorgsvikt både av den ene og den andre. Den verste er Øygard selvfølgelig.

Jeg synes du ser så svart/hvitt på det. Man går igjennom prosesser av reaksjoner, tankemønstre og mistanker styrkes gradvis.

Jeg lurer på om du vet hva _tror_ betyr? Når man skriver at man tror en ting, så betyr det at man ikke er sikker og så skrev jeg dette i tillegg.

''Jeg kan jo ikke være sikker selvsagt. Dette er et inntrykk jeg har fått ved å lese om saken. Jeg er åpen for at jeg kan ta fullstendig feil og at jeg kan skifte mening senere i saken''

Det jeg derimot er sikker på, er at jeg selv ikke hadde sendt med mitt barn på slike møter med voksne mennesker. Men det er meg.

Den skyldige her er uansett Øygard.

''Det jeg derimot er sikker på, er at jeg selv ikke hadde sendt med mitt barn på slike møter med voksne mennesker. Men det er meg.''

De aller fleste kan ende opp med å handle nettopp slik de 'aldri ville gjort' gitt riktige omstendigheter.

mvh

''Det jeg derimot er sikker på, er at jeg selv ikke hadde sendt med mitt barn på slike møter med voksne mennesker. Men det er meg.''

De aller fleste kan ende opp med å handle nettopp slik de 'aldri ville gjort' gitt riktige omstendigheter.

mvh

''De aller fleste kan ende opp med å handle nettopp slik de 'aldri ville gjort' gitt riktige omstendigheter.''

Dette har du veldig rett i, og det gjelder på mange områder i livet!

''Det er jeg enig med deg i. Min mellomste ble mobbet på skolen uten at vi ANTE det''

Dette kan være vanskelig å oppdage.

Det kan ikke være så vanskelig å oppdage at barnet ditt ikke er hjemme. De fleste normale foreldre vil ønske å vite hvor det befinner seg.

''Det kan ikke være så vanskelig å oppdage at barnet ditt ikke er hjemme. De fleste normale foreldre vil ønske å vite hvor det befinner seg.''

Du ser ut til å se bort fra at jenta har en far hun har vært hos annen hver uke. Har ikke han noe ansvar?

mvh

''De aller fleste kan ende opp med å handle nettopp slik de 'aldri ville gjort' gitt riktige omstendigheter.''

Dette har du veldig rett i, og det gjelder på mange områder i livet!

Enig.

En ubevoktet styrke er en dobbel svakhet.

I mine øyne øker jeg faren for å gjøre en tabbe ved å være for skråsikker på at jeg aldri kunne gjort det.

mvh

mvh

Jepp. Det er veldig lett å sitte her og se det hele utenfra i ettertid, slå seg på brystet og si "det ville JEG aldri ha gjort!", men ting kan komme så snikende at man plutselig er midt oppe i det uten at man helt vet hvordan det skjedde.

Selv om jeg håper jeg ikke hadde tillatt at en voksen mann lå i samme seng som min 13-15-årige datter...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...