Gå til innhold

Kan folk sjekke meg i skattelistene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Men du vet hvorfor vi har offentlige skattelister i dette landet?

''Full åpenhet om skatt er en forutsetning for at folk flest skal ha tillit til skattesystemet.''

http://stavrum.nettblogg.no/1179257249_offentlige_skattelist.html

"Full åpenhet" er bare dog svada så lenge ikke også brutto inntekt og formue er offentlig tilgjengelig.

''Full åpenhet om skatt er en forutsetning for at folk flest skal ha tillit til skattesystemet.''

"Full åpenhet" er bare dog svada så lenge ikke også brutto inntekt og formue er offentlig tilgjengelig.

Man kan da ha tillit til skattesystemet selv om det ikke ligger åpent på nett for "gud og hvermann". Og tyver kan ikke finne ut hvor de bor? Navn, kommune/fylke holder da, og har ikke tyver tilgang til gulesider da eller?

Unnskyld språket mitt, men fy søren så mye piss det sto i den linken der!

Man kan da ha tillit til skattesystemet selv om det ikke ligger åpent på nett for "gud og hvermann". Og tyver kan ikke finne ut hvor de bor? Navn, kommune/fylke holder da, og har ikke tyver tilgang til gulesider da eller?

Unnskyld språket mitt, men fy søren så mye piss det sto i den linken der!

Helt enig, men sosialistene vil ha det slik.

Det er ikke "bare svada", men jeg kan godt være enig i at skattelistene har en mindre viktig funksjon i dag enn de hadde da de ble innført.

Og dette er ikke et "fiffi sosialistisk påfunn".

Hehe, så du tror dette er noe AP og SV har funnet på helt alene?

Det er de to partiene som, sammen med Sp, har flertall. Og som fortsatt ønsker helt åpne skattelister.

FrP og Høyre har de siste årene kommet med årlige lovforslag om å fjerne skattelistene uten at partiene har blitt hørt.

Annonse

Men du vet hvorfor vi har offentlige skattelister i dette landet?

Hva mener du er grunnen til dette?

Og hva mener du er grunnen til at det kun er Norge som trenger å offentliggjøre skattelistene? For så vidt meg bekjent er dette et særnorsk fenomen.

Hva mener du er grunnen til dette?

Og hva mener du er grunnen til at det kun er Norge som trenger å offentliggjøre skattelistene? For så vidt meg bekjent er dette et særnorsk fenomen.

Jeg syns det er en uting med offentlige skattelister, så jeg har spurt hvorfor vi skal ha det. Og svaret var at det er fordi folk ikke skal kunne tjene penger svart uten at folk rundt skal kunne skjønne det. Mao: høy sigarføring skal synes i skattelistene, og hvis ikke er det meningen at "alle andre" skal reagere og melde fra.

Systemet fungerer vel neppe etter intensjonen, og jeg for min del har aldri hatt noe behov for å sjekke andres inntekt. Jeg syns det er grafsende og det er en stor kilde til utrivsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...