Gå til innhold

læreforhold 2.fremmedspråk


Anbefalte innlegg

Min sønn begynte i 8. klasse nå i høst, og har bl.a. begynt med et nytt fremmedspråk.

han har litt trøbbel med helsa, og har gått glipp av endel viktige timer helt i starten av denne språkopplæringa.

Her i går fikk jeg se en prøve som gikk skikkelig dårlig, helt ned mot strykkarakter.

Jeg snakket litt med ham om dette, og han fortalte meg at "Jeg har har jo mista 6 timer i starten, og i tillegg må jeg sitte på gulvet i timene for det er ikke nok pulter"

Han fikk beskjed om at det ikke er noen unnskyldning og at vi må ta noen grep for å ta igjen det tapte, men:

Skal det være sånn at 13-åringer sitter på gulvet i timene???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384923-l%C3%A6reforhold-2fremmedspr%C3%A5k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert fordi fremmedspråkgruppene går på tvers av "klassene" (den faste gruppeinndelingen), og så er ikke rommet stort nok.

Det skal selvsagt ikke være sånn. Hvis praktiske forhold gjør det nødvendig en kort stund (pga. ombygging eller noe), burde de i det minste bytte på å ha de dårligste plassene.

Men jeg synes du skal ta kontakt med de ansvarlige, det kan hende de spekulerer i at noen erfaringsvis kommer til å slutte med fremmedspråk. De burde likevel ikke provosere fram dette ved å gi dem elendige arbeidsforhold.

Da datteren min hadde tysk i sin tid, hadde de en gravid lærer som stadig var fraværende. Da fikk de ofte vikar som ikke kunne et eneste ord tysk. Når vi sendte bekymringsmelding på dette, fikk vi til svar at "det er et ressursproblem". Men da telte ikke karakteren i fremmedspråk 2 til vgs-inntaket, derfor kunne de nedprioritere det - dette er vel forandret nå?

Det er sikkert fordi fremmedspråkgruppene går på tvers av "klassene" (den faste gruppeinndelingen), og så er ikke rommet stort nok.

Det skal selvsagt ikke være sånn. Hvis praktiske forhold gjør det nødvendig en kort stund (pga. ombygging eller noe), burde de i det minste bytte på å ha de dårligste plassene.

Men jeg synes du skal ta kontakt med de ansvarlige, det kan hende de spekulerer i at noen erfaringsvis kommer til å slutte med fremmedspråk. De burde likevel ikke provosere fram dette ved å gi dem elendige arbeidsforhold.

Da datteren min hadde tysk i sin tid, hadde de en gravid lærer som stadig var fraværende. Da fikk de ofte vikar som ikke kunne et eneste ord tysk. Når vi sendte bekymringsmelding på dette, fikk vi til svar at "det er et ressursproblem". Men da telte ikke karakteren i fremmedspråk 2 til vgs-inntaket, derfor kunne de nedprioritere det - dette er vel forandret nå?

''Når vi sendte bekymringsmelding på dette, fikk vi til svar at "det er et ressursproblem". Men da telte ikke karakteren i fremmedspråk 2 til vgs-inntaket, derfor kunne de nedprioritere det - dette er vel forandret nå?''

Oppgitt! Ikke rart elever mister motivasjon da. Det kunne jo hende det var en og annen elev som hadde interesse av å lære seg tysk selv om karakteren ikke telte til vgs-inntaket.....

''Skal det være sånn at 13-åringer sitter på gulvet i timene???''

Selvfølgelig skal det ikke det! Ring læreren sporenstreks og spør om dette virkelig er tilfelle!

sendte mail til kontaktlærer med kopi til inspektøren jeg.

-nå skjønner jeg jo litt mer av hvorfor han snakket om å kanskje bytte til tysk her for noen uker siden...

Gjest hos oss

Jeg ville tatt en telefon til tysklæreren, eller sendt en e-post hvor jeg ba ham om å ringe meg når han hadde tid.

I teleofnsamtalen ville jeg føst diskutert elevens uheldige start i faget, med fravær / sykdom, og dårlig prøveresultat osv. Å få fokus på utfordringene kan jo gjøre at han kan hente seg inn, det er jo tross alt mye igjen av skoleåret!

Og så ville jeg spurt om undervisningsrommet, om det er slik at de ikke har sitteplasser for alle, og om når det blir en løsning på det, og at de sørger for at det fremt til det blir en løsning, går på omgang å sitte uten pult, slik at ikke det skjer med de samme elevene flere ganger.

Annonse

''Når vi sendte bekymringsmelding på dette, fikk vi til svar at "det er et ressursproblem". Men da telte ikke karakteren i fremmedspråk 2 til vgs-inntaket, derfor kunne de nedprioritere det - dette er vel forandret nå?''

Oppgitt! Ikke rart elever mister motivasjon da. Det kunne jo hende det var en og annen elev som hadde interesse av å lære seg tysk selv om karakteren ikke telte til vgs-inntaket.....

Jeg VET jo ikke at det var derfor de ikke prioriterte det, men jeg regner med at de ikke støtt og stadig hadde gitt dem lærere som ikke kunne språket, dersom det gjaldt et fag som ga poeng til vgs. Men det er selvfølgelig ikke noen gyldig grunn for å bare la tingene skure.

Det var tre år med bare tull. Det hun kan av tysk, lærte hun av meg.

Det er sikkert fordi fremmedspråkgruppene går på tvers av "klassene" (den faste gruppeinndelingen), og så er ikke rommet stort nok.

Det skal selvsagt ikke være sånn. Hvis praktiske forhold gjør det nødvendig en kort stund (pga. ombygging eller noe), burde de i det minste bytte på å ha de dårligste plassene.

Men jeg synes du skal ta kontakt med de ansvarlige, det kan hende de spekulerer i at noen erfaringsvis kommer til å slutte med fremmedspråk. De burde likevel ikke provosere fram dette ved å gi dem elendige arbeidsforhold.

Da datteren min hadde tysk i sin tid, hadde de en gravid lærer som stadig var fraværende. Da fikk de ofte vikar som ikke kunne et eneste ord tysk. Når vi sendte bekymringsmelding på dette, fikk vi til svar at "det er et ressursproblem". Men da telte ikke karakteren i fremmedspråk 2 til vgs-inntaket, derfor kunne de nedprioritere det - dette er vel forandret nå?

''Da datteren min hadde tysk i sin tid, hadde de en gravid lærer som stadig var fraværende. Da fikk de ofte vikar som ikke kunne et eneste ord tysk. Når vi sendte bekymringsmelding på dette, fikk vi til svar at "det er et ressursproblem".''

Æsj, dette er dessverre litt for vanlig i ungdomsskolen. Enkelte elever begynner på vgs og mangler helt elementære kunnskaper i det fremmedspråket de skulle hatt på ungdomsskolen. Det skaper enorme forskjeller.

''Da datteren min hadde tysk i sin tid, hadde de en gravid lærer som stadig var fraværende. Da fikk de ofte vikar som ikke kunne et eneste ord tysk. Når vi sendte bekymringsmelding på dette, fikk vi til svar at "det er et ressursproblem".''

Æsj, dette er dessverre litt for vanlig i ungdomsskolen. Enkelte elever begynner på vgs og mangler helt elementære kunnskaper i det fremmedspråket de skulle hatt på ungdomsskolen. Det skaper enorme forskjeller.

Den tyskgruppa var helt komisk. I 8. var læreren gravid og mye borte, og da fikk de ofte en tilfeldig 20-årig vikar som hadde hatt fransk eller spansk og ikke kunne et ord tysk. Mens læreren hadde fødselsperm i 9., fikk de en lærer som sikkert var god i tysk, men som hadde stor glede av å drite ut elevene hver gang de sa noe grammatisk feil (noe de jo gjorde, siden de hadde hatt så lite undervisning). Så alle ble vaksinert mot å åpne munnen. I 10. kom læreren tibake, men hadde da en ettåring med barneastma, noe som igjen medførte mye fravær og samme vikarløsning.

Heldigvis gikk datteren min medielinja på vgs og hadde dermed bare engelsk der, ellers hadde hun nok fått merke at de hang etter. Og heldigvis var det et språk jeg kunne, slik at hun lærte _litt_.

Den tyskgruppa var helt komisk. I 8. var læreren gravid og mye borte, og da fikk de ofte en tilfeldig 20-årig vikar som hadde hatt fransk eller spansk og ikke kunne et ord tysk. Mens læreren hadde fødselsperm i 9., fikk de en lærer som sikkert var god i tysk, men som hadde stor glede av å drite ut elevene hver gang de sa noe grammatisk feil (noe de jo gjorde, siden de hadde hatt så lite undervisning). Så alle ble vaksinert mot å åpne munnen. I 10. kom læreren tibake, men hadde da en ettåring med barneastma, noe som igjen medførte mye fravær og samme vikarløsning.

Heldigvis gikk datteren min medielinja på vgs og hadde dermed bare engelsk der, ellers hadde hun nok fått merke at de hang etter. Og heldigvis var det et språk jeg kunne, slik at hun lærte _litt_.

Sånt er både slitsomt og irriterende - og litt for typisk, som sagt. Godt at datteren din klarte seg uten ekstra fremmedspråk på videregående, men det var jo bare tilfeldig.

Jeg vet at flere ungdomsskoler her i området (og enkelte videregående skoler) sliter med å finne kvalifiserte spansklærere, for spansk har eksplodert i populæritet og etterspørselen er stor. Neste år skal sønnen her velge språk, og jeg har rett og slett rådet ham fra spansk allerede. Heldigvis er ikke det førstevalget hans uansett. Det er utvilsomt en fordel om de velger et språk en av foreldrene kan hjelpe til med.

Sånt er både slitsomt og irriterende - og litt for typisk, som sagt. Godt at datteren din klarte seg uten ekstra fremmedspråk på videregående, men det var jo bare tilfeldig.

Jeg vet at flere ungdomsskoler her i området (og enkelte videregående skoler) sliter med å finne kvalifiserte spansklærere, for spansk har eksplodert i populæritet og etterspørselen er stor. Neste år skal sønnen her velge språk, og jeg har rett og slett rådet ham fra spansk allerede. Heldigvis er ikke det førstevalget hans uansett. Det er utvilsomt en fordel om de velger et språk en av foreldrene kan hjelpe til med.

Det er akkurat det samme hos oss med spansken.

Junior har tysk, etter å ha blitt overtalt av meg. Jeg kan ikke spansk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...