Gå til innhold

pc-spørsmål

Gjest skjønner ikke hva det er

Anbefalte innlegg

Gjest skjønner ikke hva det er

Angående ny pc. Hva menes med 'Using Recovery Partition' som det står om i brukermanualen? Er det noe jeg trenger å bry meg om nå når jeg tar i bruk maskinen? Jeg skjønner det sånn at det kan gjenopprette pc'ens software til det originale eller en kan si det sånn at det er et reservert område på hard-discen for å gjenopprette operativsystemet, driverne etc. Men det er jo en 'partition' som heter recovery som er lagd av fabrikken står det og som ikke må slettes. Videre står at en bruker 'the recovery partition" til å lage en c-disc. Men er det ikke allerede en c- og en d-disc på maskinen?? Er dette til senere bruk ved en eventuell formatering el? Har dere lagd en c-disc selv? Er denne recovery partotion noe som er på maskinen eller noe jeg må lage selv? Jeg skal lage recovery-cd'er (som er et avsnitt helt for seg selv), er det da nødvendig å bry seg om dette recovery partitionavsnittet? Det er en asus-maskin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384928-pc-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å partisjonere en harddisk betyr at man deler opp en enkelt harddisk i flere deler som fungerer som om de var separate harddisker.

På en bærbar PC vil installasjonsprogramvaren ligge på en 'skult' partisjon'. Dvs. en partisjon som er vanskelig for brukeren å finne. Dette for å beskytte programvaren. Du skal jobbe litt for å klare å slette den.

Recovery Partition er slik 'bortgjemt' programvare til bruk ved gjenoppretting av systemet. Skjulte partisjoner har som regel ikke vanlige navn som C- eller D-disk. Du vil ikke se dem. Og trenger ikke tenke på dem.

Skal du lage gjennopprettingsdisker, trenger du bare å velge det som programmet anbefaler.

Om du skulle ønske det, kan du partisjoner C-disken til en C- og en D-disk. C-disken blir da til operativsystemet og D-disken kan brukes til lagring. Slik ungår du å styre for å ta vare på bilder, musikk etc. om du må resofte.

Vet du ikke hva du gjør, skal du ikke partisjonere harddisken.

mvh

Gjest skjønner ikke dette

Å partisjonere en harddisk betyr at man deler opp en enkelt harddisk i flere deler som fungerer som om de var separate harddisker.

På en bærbar PC vil installasjonsprogramvaren ligge på en 'skult' partisjon'. Dvs. en partisjon som er vanskelig for brukeren å finne. Dette for å beskytte programvaren. Du skal jobbe litt for å klare å slette den.

Recovery Partition er slik 'bortgjemt' programvare til bruk ved gjenoppretting av systemet. Skjulte partisjoner har som regel ikke vanlige navn som C- eller D-disk. Du vil ikke se dem. Og trenger ikke tenke på dem.

Skal du lage gjennopprettingsdisker, trenger du bare å velge det som programmet anbefaler.

Om du skulle ønske det, kan du partisjoner C-disken til en C- og en D-disk. C-disken blir da til operativsystemet og D-disken kan brukes til lagring. Slik ungår du å styre for å ta vare på bilder, musikk etc. om du må resofte.

Vet du ikke hva du gjør, skal du ikke partisjonere harddisken.

mvh

Takk for oppklarende og utfyllende svar:) Den forrige pc'en min hadde c og d-disc (annet merke). Men mener å huske at i den forrige jobben min så delte de systemansvarlige hard-disken i c og d-discer. Er det noen som vet om hard-disken i asusmaskinene er oppdelt i en c-disc og en d-disc ved kjøp? Jeg får ikke sjekka maskinen min enda.

Takk for oppklarende og utfyllende svar:) Den forrige pc'en min hadde c og d-disc (annet merke). Men mener å huske at i den forrige jobben min så delte de systemansvarlige hard-disken i c og d-discer. Er det noen som vet om hard-disken i asusmaskinene er oppdelt i en c-disc og en d-disc ved kjøp? Jeg får ikke sjekka maskinen min enda.

Bærebare PC-er er sjeldent partisjonert i C- og D-disk fra leverandør. Er det en PC man får gjennom arbeidsgiver, er det ikke uvanlig at dataavdelingen gjør en slik partisjonering.

Om du ikke finner noen D-disk når du går inn på 'Min Datamaskin', er det ingen D-disk der.

Er du usikker på hvordan du partisjonerer, kan det være like greit å la være. Sørg for gode backup-rutiner. Microsoft tilbyr en god antivirus. Bruk denne.

Avinstaller antivirusprogrammet som følger med PC-en. Om få mndr. begynner de å skrike etter penger. Får de e-postadressen din spammer de deg for evig.

mvh

Herfra kan du laste ned Microsoft Security Essentials. Programmet er gratis. De sluker ikke datakraft slik f.eks. Norton. Og man kan regne med at MS vet hvordan de beskytter eget operativsystem.

http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows/products/security-essentials

Gratulerer med ny PC! :-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...