Gå til innhold

Hvor mye har du etter regningene er betalt?

Anbefalte innlegg

Gjest for enslige/single

Jeg er nyskjerrig på hvor mye enslige klarer seg på etter alle regninger er betalt. Hva er normen nå for tiden? Jeg har 7500-8000 etter regningene er betalt, bør jeg greie meg på dette? Jeg kunne hatt mere hadde jeg ikke vært dum å dra på meg forbruksgjeld.

Fortsetter under...

Annonse

Gjest for enslige/single

Hvordan greier du dette?

Vi bruker 8.500 i husholdningsutgifter i måneden foruten kleskjøp? Vi er tre voksne.

Mye av grunnen til att jeg spør er fordi jeg har lyst til å flytte. Jeg mistenkte att 7500 var greit å klare seg på for en person, men skal jeg selge leilighet og kjøpe en i ett annet område, nærmere der jeg kommer fra, kan jeg teoretisk sett få 200-300 tusen mere i gjeld, hvis jeg har uflaks. Så det er mye av grunnen, slik att jeg vet hvor mye jeg strengt tatt trenger til mat o.l. Jeg har lagt til meg noen dyre uvaner, men det går jo ann og fikse på.

Gjest jauddddddddd

Er du alene og har så mye igjen etter at alle regningene er betalt? Strøm, husleie/lån osv? Da bør du vel greie deg bra... da har du både til en liten tur, masse mat og klær vil jeg tro... men du er kanskje vant til å sløse enda mer. Har du såpass mye igjen i mnd ville jeg satt av 3-tusen til mat (jeg har familie og vi klarer godt å leve for bare 4000 i mnd på mat om vi må)... 2000 til klær, kosmetikk, opplevelser... (du trenger ikke kjøpe klær hver mnd, sett heller av litt av budsjettet til det), så setter du resten inn på sparekonto :-) eller be arbeidsgiver trekke mer i skatt, så får du enda mer igjen på skatten :-) Men du syns vel du har lite du din heldiggris...

Gjest jaudddddddddd

Mye av grunnen til att jeg spør er fordi jeg har lyst til å flytte. Jeg mistenkte att 7500 var greit å klare seg på for en person, men skal jeg selge leilighet og kjøpe en i ett annet område, nærmere der jeg kommer fra, kan jeg teoretisk sett få 200-300 tusen mere i gjeld, hvis jeg har uflaks. Så det er mye av grunnen, slik att jeg vet hvor mye jeg strengt tatt trenger til mat o.l. Jeg har lagt til meg noen dyre uvaner, men det går jo ann og fikse på.

Ja, du får slutte å shoppe hele tia... Skriv ukesmeny for hva du skal ha til middag hver dag neste uke, skriv handleliste og handle kun en gang i uka,

kjøp flere brød som du fryser ned og tar frem ved behov... siden du er alene er det best å kjøpe ferdig oppskjært, så tar du bare opp de skivene du trenger.

Og du trenger ikke kjøpe masse kosmetikk, klær osv...

Og du trenger ikke kjøpe de dyreste merkene.

Og husk at alle småting som ikke er så dyre, blir dyre når du kjøper masse...

Planlegging er nøkkelen til god økonomi.

Sett av et fast beløp på sparekonto hver mnd med en gang du får lønn,

Fra sparekontoen skal det være forbudt å låne med mindre det er skikkelig nødstilfelle, f.eks. at du plutselig må til tannlegen og betale 30-tusen....

Annonse

Før du øker gjelden, bør du tenke gjennom hvordan du vil klare deg med renter på over 10%.

mvh

Gjest enslig med barn

Jeg er enslig m/3 hjemmeboende barn og har et budsjett på 2500 pr. uke disponibelt etter at alle regninger/huslån er betalt.

Eller egentlig blir det feil å si enslig, har vært samboer de siste 6 mnd, og har i grunnen forsørget han også. Så vi er 4 på samme budsjett. Merker at det strammer seg til, men han blir snart å bidra med sitt, så da blir det noe romsligere.

Jeg er alene med tre barn i alderen 8-15 år, og har ca 3500 kroner igjen pr uke etter at alle regninger er betalt. De pengene går til mat, bensin, klær og lommepenger. Bruker vel ca 2000 på mat og bensin, så 1000-1500 kroner på rene "lommepenger". Ikke så mye igjen til sparing, men vi har så vi greier oss :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...