Gå til innhold

Nedsatt allmentilstand

Anbefalte innlegg

Gjest er jeg masekopp da?

Jeg er er en kvinne på 38, som føler at allmentilstanden min er nedsatt. Dette har skjedd gradvis over de siste 3-4 ukene. Tok infeksjonsprøver for 3 uker siden, de var fine. Gjorde dette fordi jeg har EN finger med et veldig stivt og ømt ledd. Det er ikke infeksjon i den, kan ikke se at den er rød og opphovnet. Men den er vond å bøye og ganske øm.

Ellers så har jeg hatt litt feber (ikke mye) som har kommet og gått. Kroppstemperaturen er helt på tur, jeg svetter og fryser om hverandre. Om natten har jeg sår hals, men det går alltid over på dagene. Jeg har vage symptomer, men ingen direkte smerter i kroppen. Kun stivhet/ømhet. Har litt dårlig balanse, og en del hjertebank som ikke er der ellers.

Er også veldig utmattet. I går tvang jeg meg avgårde på yoga, men måtte snu i døra. Jeg svettet og var kvalm da jeg kjørte hjem. Da jeg fikk hvilt litt, kom det seg. Men det er generelt svært tungt å gjøre husarbeid (noe jeg ikke gjør for tiden) og handle.

Sover også svært mye, men er usikker på om jeg sover så godt. Våkner hver morgen av en dominerende følelse av uttamettehet, slitenhet.

Har time med legen, men ikke før om en uke. Hva i all verden kan dette være? Vet det er vanskelig å svare på, men kan det være en infeksjon i kroppen? Om jeg trenger antibiotika, er det ikke dumt å måtte vente en hel uke på å komme til legen? Nå er det helg, men jeg våger ikke bruke legevakta uten at jeg har sterk feber, noe jeg ikke har. Jeg tør heller ikke mase mer på legen, som er en ganske så "streng" mann.

Hva skal jeg eller kan jeg gjøre? Kan jeg få de til å ta en infeksjonsprøve av meg på legevakta? Greit å vite om jeg må ha antibiotika, liksom. Eller er jeg krevende og hysterisk da? Alternativet, slik jeg ser det, er å vente til slutten av neste uke med å komme til legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384953-nedsatt-allmentilstand/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ulike leger

Jeg ville kanskje dratt til et privat legesenter hvis jeg var deg. Det høres forøvrig ut som en infeksjon av den typen som mange leger bare ville avfeid som "stress" eller "psykisk", selv om det slett ikke er det, bare fordi de ikke finner ut av det.

Har du en veldig streng lege, kan det vel være du også kan vurdere å bytte fastlege for å se om du finner en du liker bedre? Men det kommer jo an på helhetssituasjonen da.

Hvor i landet bor du?

Gjest Modern77

Har de sjekket deg for kyssesyke?

For jernmangel og b12- mangel?

Kan jo være så mangt. Om du fortsatt er dårlig og du ikke kommer noen vei med fastlege, oppsøk en annen lege ved et privat legesenter for en second opinion og en mer grundig utredning.

Gjest Langtidsmasekoppen

Slettes ingen masekopp, slik skal det ikke være. Men for å sette det i perspektiv sånn tidsmessig og i forhold til mange ulike symptomer, har jeg hatt det slik i over 20 år. Mange flere plager. De få gangene jeg går til lege, blir jeg ofte sett på som en masekopp, nettopp fordi jeg har så mye, og det har vært så langvarig at nå synes de jeg skal tie stille. (de _sier_ ikke det, men holdningen deres tilsier det). Håper for din del at du er heldig, at det går over etter en tids hvile.

Gjest er jeg masekopp da?

Har de sjekket deg for kyssesyke?

For jernmangel og b12- mangel?

Kan jo være så mangt. Om du fortsatt er dårlig og du ikke kommer noen vei med fastlege, oppsøk en annen lege ved et privat legesenter for en second opinion og en mer grundig utredning.

God ide. Skal neste uke forsøke med fastlegen, se om jeg når gjennom til han. Hvis ikke, oppsøker jeg privat lege.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...