Gå til innhold

Ødelegger lek på skolen


Anbefalte innlegg

Gjest Ikke lett med barn.

Jeg har fåttnoen tlf fra læreren til gutten min. Gutten min går i 6 trinn. Problemet er at han og en gutt ikke går sammen. Læreren sa at de er på 2 forskjellige nivå både mentalt og sosialt. Gutten min har kommet mye lengere og også hans kompiser. Men i storefri kommer denne gutten og vil bli med på boksen går. Og det får han. Men når han blir tatt begynner han å gråte og sier han ikke ble tatt. Da blir det diskusjon med min sønn. Og denne gutt løper til lærer og sier min sønn er ekkel. Hvordan vi skal ordne dette veit jeg ikke. Kan jo ikke nekte han å bli med. De siste ukene har min sønn trekt seg fra leken når han kommer fordi han vet hva utfallet blir. Så da har han sittet alene å sett på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384990-%C3%B8delegger-lek-p%C3%A5-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De såre følelsers tyrrani. Vi har opplevd det samme mange ganger, og aldri kommet noen vei. Så mine har trukket seg ut. (Dette var på barneskolen) Og i ettertid ser de på den skolen som et lite h**** der det var stort sett om å gjøre å gjøre ting enkelt for de voksne.

Så jeg har ingen råd desverre.

Gjest Ikke lett med barn

De såre følelsers tyrrani. Vi har opplevd det samme mange ganger, og aldri kommet noen vei. Så mine har trukket seg ut. (Dette var på barneskolen) Og i ettertid ser de på den skolen som et lite h**** der det var stort sett om å gjøre å gjøre ting enkelt for de voksne.

Så jeg har ingen råd desverre.

Reagerte litt på hva lærer sa. Hun sa at den gutten vet akkurat hvilken knapp han skal trykke på for å at sønnen din skal bli sint og han trykker på den knappen. Den gutten er like skyldig. Har du snakket med han om dette også. Hun sa da at det var lettere p få sønnen min til å forstå at dette kan ikke fortsette. Da reagerte jeg

Gjest Ikke lett med barn.

De såre følelsers tyrrani. Vi har opplevd det samme mange ganger, og aldri kommet noen vei. Så mine har trukket seg ut. (Dette var på barneskolen) Og i ettertid ser de på den skolen som et lite h**** der det var stort sett om å gjøre å gjøre ting enkelt for de voksne.

Så jeg har ingen råd desverre.

Blir det dumt av meg vist jeg sier til læreren at kansje de bør holde litt avstand? Skolen er stor og det er mange barn der så de treng ikke å leke sammens. Det må da være noen andre som er mere lik denne gutten og som han kan leke med.

Det var da en veldig passiv holdning fra læreren, hvis framstillingen din stemmer. Jeg sitter igjen med mange spørsmål. Hvorfor er det akkurat _din_ sønn gutten havner i konflikt med, når han er med på en gruppelek (er ikke "boksen går" noe man leker mange sammen)? Hva skjer hvis gutten din forholder seg passiv når noen blir tatt og overlater situasjonen til de andre som er med - han er vel ikke enerådende sjef over leken? Hvis lærerne tolker situasjonen slik at denne gutten ikke forstår lekens regler, kan de ikke løse dette på noen annen måte enn å la deg overta problemet? Er det bare én eneste lek som foregår i skolegården, slik at man enten må være med på den eller gå alene?

Jeg forstår ikke at dette kan være så vanskelig at ikke inspiserende lærer kan ordne opp i det. Har de ringt foreldrene til den andre gutten også?

En løsning kan selvfølgelig være at de finner noe annet å leke i en periode. Men jeg tror nå dette handler om litt mer enn bare "boksen går" - i motsatt fall er denne lærergruppa mer tafatt enn de fleste.

Reagerte litt på hva lærer sa. Hun sa at den gutten vet akkurat hvilken knapp han skal trykke på for å at sønnen din skal bli sint og han trykker på den knappen. Den gutten er like skyldig. Har du snakket med han om dette også. Hun sa da at det var lettere p få sønnen min til å forstå at dette kan ikke fortsette. Da reagerte jeg

Må si meg enig med laban her. Om det alltid er din sønn som den andre gutten kommer i konflikt med, så har kanskje din gutt noe å jobbe med. Jeg reagerte også på at en lærer kan si til noen foreldre at den andre gutten er på et lavere nivå, mentalt sett. Det blir jo som å gjøre den gutten underlegen og stakkarlig.

Annonse

Blir det dumt av meg vist jeg sier til læreren at kansje de bør holde litt avstand? Skolen er stor og det er mange barn der så de treng ikke å leke sammens. Det må da være noen andre som er mere lik denne gutten og som han kan leke med.

Jeg kom ingen vei den gangen mine eldste gikk på barneskolen. Det var murvegg hele veien, så jeg sa til ungene at de får finne noe annet å gjøre, gå vekk fra situasjonen, holde seg unna den/de som holdt på slik osv. Og ellers bare sørge for å ikke være i skuddlinja eller være den som la opp til spetakkel.

Det jeg synes virker aller mest merkelig her er at læreren har forklart at din sønn og denne gutten er på ulike steg intellektuelt sett... Læreren har taushetsplikt overfor alle sine elever, og burde holdt seg langt unna å si noe slikt....

Jeg tror du bare må be sønnen din om å fortsette å være med i leken, men heller unngå å komme opp i en diskusjon med gutten. Er det ingen andre av deltagerne som kan gi gutten beskjed dersom han gjør en feil? Prøv å be sønnen din om å ligge lavt i terrenget - og forklare ham at du skjønner han blir frustrert, men at det sikkert ikke er så lett å være denne gutten heller - og at det at man er forskjellige kan være vanskelig, men at man også kan lære noe av det som man kan ha nytte av senere i livet ;)

Man kan selvsagt ta opp med læreren når noe er urettferdig og galt - og det er ofte sikkert lettere å bli hørt om man ikke selv har bidratt til at det har blitt en konflikt...

Lite imponerende håndtering fra skolens side. Dessverre er det kanskje ikke så mye mer å hente fra den kanten.

Om din gutt kommer i konflikt med den andre gutten vesentlig oftere enn de andre elevene, har han et forbedringspotensial.

Gi sønnen din rett i sak, der han har rett i sak. Diskuter derimot hva som er hensiktsmessig måte å håndtere det på.

Hva har han gjort så langt med hvilket resultat? Hvordan reagerer andre elever med hvilket resultat? (Rom for flere alternativer.)

Stolthet og ensporethet mhp riktig og rettferdig er ofte det største hinderet for å velge en taktisk klok løsning.

Hjelp gutten å finne ut hva som er viktigst for ham i disse situasjonene. Hva trenger han å gi avkall på for å oppnå dette? Hva er den beste måten for å nå målet?

Et godt utganspunkt for en slik diskusjon er en variant av 'Hvordan kan man ha det greiest mulig selv om andre gjør galt og man ikke får gjort noe med det?'

Vær på din sønns parti. Ikke bortforklar eller bagatelliser ting som blir galt enten det kommer fra barn eller voksne. Anerkjenn guttens sinne og frustrasjon. Ha samtidig en strategisk vinkling på saken. I fotball vinner man flere kamper om man ikke hisser seg opp over urettferdige dommeravgjørelser.

Barn kan, innenfor rimelighetens grenser, tåle at ting blir feil og urettferdig så lenge de får støtte på og anerkjennelse av sin opplevelse av situasjonen.

Kan du hjelpe sønnen din til å kunne være trygg på at han har rett, og det er nok, uten at han der og da gis rett. Kan han kjenne seg som en vinner ikke fordi han gis rett, men fordi han vet å takle tingene smart, har du oppnådd mye. Ikke bare i forhold til den kontrete situasjonen.

Dette blir teoretisk og forenklet skrevet. Virkeligheten er selvfølgelig mer humpete og komplisert. Likevel kan det være en del å hente på en slik vinkling.

mvh

Lite imponerende håndtering fra skolens side. Dessverre er det kanskje ikke så mye mer å hente fra den kanten.

Om din gutt kommer i konflikt med den andre gutten vesentlig oftere enn de andre elevene, har han et forbedringspotensial.

Gi sønnen din rett i sak, der han har rett i sak. Diskuter derimot hva som er hensiktsmessig måte å håndtere det på.

Hva har han gjort så langt med hvilket resultat? Hvordan reagerer andre elever med hvilket resultat? (Rom for flere alternativer.)

Stolthet og ensporethet mhp riktig og rettferdig er ofte det største hinderet for å velge en taktisk klok løsning.

Hjelp gutten å finne ut hva som er viktigst for ham i disse situasjonene. Hva trenger han å gi avkall på for å oppnå dette? Hva er den beste måten for å nå målet?

Et godt utganspunkt for en slik diskusjon er en variant av 'Hvordan kan man ha det greiest mulig selv om andre gjør galt og man ikke får gjort noe med det?'

Vær på din sønns parti. Ikke bortforklar eller bagatelliser ting som blir galt enten det kommer fra barn eller voksne. Anerkjenn guttens sinne og frustrasjon. Ha samtidig en strategisk vinkling på saken. I fotball vinner man flere kamper om man ikke hisser seg opp over urettferdige dommeravgjørelser.

Barn kan, innenfor rimelighetens grenser, tåle at ting blir feil og urettferdig så lenge de får støtte på og anerkjennelse av sin opplevelse av situasjonen.

Kan du hjelpe sønnen din til å kunne være trygg på at han har rett, og det er nok, uten at han der og da gis rett. Kan han kjenne seg som en vinner ikke fordi han gis rett, men fordi han vet å takle tingene smart, har du oppnådd mye. Ikke bare i forhold til den kontrete situasjonen.

Dette blir teoretisk og forenklet skrevet. Virkeligheten er selvfølgelig mer humpete og komplisert. Likevel kan det være en del å hente på en slik vinkling.

mvh

Utrolig bra skrevet :)

Dette er en gutt på 6 år - ikke en på 10 eller 12.

Skal han allerede nå lære at det er de som ikke følger reglene som vi skal ta hensyn til? Er det han som følger reglene som skal endre seg? Skal det ikke settes noen krav til den andre?

Er det ikke en forutsetning for å få være med i leken at en følger reglene?

Hvor vanvittig kan vi bli i dette landet?

Gjest frrrrrr

Dette er en gutt på 6 år - ikke en på 10 eller 12.

Skal han allerede nå lære at det er de som ikke følger reglene som vi skal ta hensyn til? Er det han som følger reglene som skal endre seg? Skal det ikke settes noen krav til den andre?

Er det ikke en forutsetning for å få være med i leken at en følger reglene?

Hvor vanvittig kan vi bli i dette landet?

Han går i 6. trinn og er 11-12 år.

Dette er en gutt på 6 år - ikke en på 10 eller 12.

Skal han allerede nå lære at det er de som ikke følger reglene som vi skal ta hensyn til? Er det han som følger reglene som skal endre seg? Skal det ikke settes noen krav til den andre?

Er det ikke en forutsetning for å få være med i leken at en følger reglene?

Hvor vanvittig kan vi bli i dette landet?

"Gutten min går i 6 trinn," skriver trådstarter.

Da antar jeg han er 10-11.

Det ideelle her hadde vært at skolen taklet situasjonen som blir beskrevet med større innsikt og kløkt. Er ikke dette mulig å få til, er det til guttens beste å finne en mest mulig hensiktsmessig måte å takle problemene på.

Så lenge ikke hele skolehverdagen er preget av slike situasjoner, kan det være mye god læreing og selvtillit å hente på å øve seg i å takle urett uten å miste seg selv. Han vil senere i livet møte utallige utgaver av denne typen problem.

Målet her er ikke at juksemakerne skal få ture frem, men at gutten skal oppleve en skolehverdag han trives best mulig med og som han føler han mestrer.

mvh

Annonse

Gjest Nickløsheletida

"Gutten min går i 6 trinn," skriver trådstarter.

Da antar jeg han er 10-11.

Det ideelle her hadde vært at skolen taklet situasjonen som blir beskrevet med større innsikt og kløkt. Er ikke dette mulig å få til, er det til guttens beste å finne en mest mulig hensiktsmessig måte å takle problemene på.

Så lenge ikke hele skolehverdagen er preget av slike situasjoner, kan det være mye god læreing og selvtillit å hente på å øve seg i å takle urett uten å miste seg selv. Han vil senere i livet møte utallige utgaver av denne typen problem.

Målet her er ikke at juksemakerne skal få ture frem, men at gutten skal oppleve en skolehverdag han trives best mulig med og som han føler han mestrer.

mvh

''Da antar jeg han er 10-11''

Jeg forsto det slik at Nhd mente at han mentalt er 6 år.

Gjest Ikke lett med barn

Dette er en gutt på 6 år - ikke en på 10 eller 12.

Skal han allerede nå lære at det er de som ikke følger reglene som vi skal ta hensyn til? Er det han som følger reglene som skal endre seg? Skal det ikke settes noen krav til den andre?

Er det ikke en forutsetning for å få være med i leken at en følger reglene?

Hvor vanvittig kan vi bli i dette landet?

Problemet er at læreren har matpause når de har utetid så hun ser ikke hva som skjer. Denne gutten springer til henne med alt etterpå i mens min sønn sier ikke noe til lærer. Han gjør ikke det pga han mener at lærer ikke tror på han og tar den andre gutten ditt parti hver gang uansett

Problemet er at læreren har matpause når de har utetid så hun ser ikke hva som skjer. Denne gutten springer til henne med alt etterpå i mens min sønn sier ikke noe til lærer. Han gjør ikke det pga han mener at lærer ikke tror på han og tar den andre gutten ditt parti hver gang uansett

Hva mener du selv burde gjøres?

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...