Gå til innhold

Bytte skole

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Da sitter vi med en avgjørelse som skal tas helst før jul, selv om oppstart ikke blir før aug-13.

Liten skole med alternativ pedagogikk, 20 min kjøring hver vei, ca 20 elever i forskjellig alder.

Eller ti min kjøring til stor skole med (forhåpentligvis?) to klasser på samme trinn slik at søsken går i hver sin klasse, standard grunnskoleped. På stedet de senere skal gå på ungdomsskole.

Et alternativ er også naboskole, type bygd, noe større enn vår, vet ikke om de har to klasser.

Vi snakker om å selge huset og flytte i verste fall. Da ender vi sentralt der den store skolen ligger i så fall.

*Lost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høstløvet

''Liten skole med alternativ pedagogikk, 20 min kjøring hver vei, ca 20 elever i forskjellig alder. ''

En skole med bare tyve elever på forskjellige klassetrinn ville jeg aldri valgt til mine barn, skolen vil ha altfor få ressurser til å kunne gi en variert og grunnleggende opplæring i alle fag på alle alderstrinn og mangler sannsynligvis helt elementært utstyr til opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Høstløvet så ville heller ikke jeg valgt den lille skolen. Om et av barna ikke finner noen gode venner blant disse få elvene hvor de er temmelig spredt i alder også så vil vedkommende lett falle helt utenfor og mistrives.

At ungene skal gå på ungdomsskole på samme sted som den andre barneskolen hadde også telt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Liten skole med alternativ pedagogikk, 20 min kjøring hver vei, ca 20 elever i forskjellig alder. ''

En skole med bare tyve elever på forskjellige klassetrinn ville jeg aldri valgt til mine barn, skolen vil ha altfor få ressurser til å kunne gi en variert og grunnleggende opplæring i alle fag på alle alderstrinn og mangler sannsynligvis helt elementært utstyr til opplæring.

Dette er en privat skole. Men du har et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn gikk på to forskjellige bygdeskoler og senere på en forholdsvis stor byskole. Den store skolen er helt klart vinneren :)

Det sier de to halvvoksne barna også... hm. Og vi får mindre press på oss med flytting...Eller vi kan bruke mer tid på det mener jeg.

Takk!

Jeg venter spent på hva PPT kommer frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde valgt den store på det stedet der de skal gå på ungdomsskole. -jeg er ikke så opptatt av alternativ pedagogikk, og jeg or ungene har godt av noen flere å spille på i klassen. -og den var vel nærmest også?

-men det er ikke dermed sagt det er det beste for dine barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Liten skole med alternativ pedagogikk''

Og hva betyr det? Alternativ skole med alternative (les merkelige) foreldre og lærere?

Jeg er litt skeptisk til det, så jeg hadde valgt den store skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva betyr det? Alternativ skole med alternative (les merkelige) foreldre og lærere?

Hehe.. nei ikke så alternativ. Eller, det kommer vel an på øyet som ser tenker jeg. Dette er en Montessoriskole. Jeg har sansen for pedagogikken og ser at det kan være et alternativ til de yngste da det håndterer de problemstillingene vi møter på samme måte som oss.

Men, når det er sagt, så ser vi helst at barna går i vanlig grunnskole, og etter å ha sjekket ser jeg at det ikke er så vanskelig å bytte skole. Da er det i så fall flere fordeler for oss å søke til den store skolen nærmest.

Først og fremst er jeg spent på hva PPT mener om saken, hva slags problemer de ser, hva de mener barna trenger og hvordan vi skal få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hehe.. nei ikke så alternativ. Eller, det kommer vel an på øyet som ser tenker jeg. Dette er en Montessoriskole. Jeg har sansen for pedagogikken og ser at det kan være et alternativ til de yngste da det håndterer de problemstillingene vi møter på samme måte som oss.

Men, når det er sagt, så ser vi helst at barna går i vanlig grunnskole, og etter å ha sjekket ser jeg at det ikke er så vanskelig å bytte skole. Da er det i så fall flere fordeler for oss å søke til den store skolen nærmest.

Først og fremst er jeg spent på hva PPT mener om saken, hva slags problemer de ser, hva de mener barna trenger og hvordan vi skal få det til.

Ok, jeg er nok litt farget av at jeg kjenner nå har funnet sin vei i livet (som så mange ganger før) studerer steinerpedagogikk og skal bli lærer på Steinerskolen, hvor til og med min sønn sier: - Stakkars unger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt den store skolen!

Jeg er tilhenger av at ungene skal ha mange å spille på, sånn at de aller, aller fleste finner noen de trives sammen med! I tillegg er jeg skeptisk til en del alternativ pedagogikk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt endel negativt om Montessoriskolen her i byen, pluss at jeg gikk et år i Montessoribarnehage som barn og mistrivdes veldig der - så jeg er litt skeptisk.

-men jeg har lest litt Montessori-ped, og synes det er noe bra der, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er Montessoriskolen ansett for å være den beste skolen. God tilrettelegging for hver enkelt elev og gode resultater. Kommunen sier at Montessoriskolen klarer å håndtere "alle typer elever", i motsetning til de offentlige skolene i distriktet. Men dette er en vesentlig større skole enn den du beskriver, ca 20 barn på hvert trinn samt en egen ungdomsskole med totalt 60 elever. Jeg ville vært skeptisk til en skole som kun hadde 20 elever totalt sett, har vanskelig for å se at de har tilstrekkelig kompetanse til å dekke alle fag på alle trinn.

Dersom ungene dine har fått en noe skeiv start på skolegangen, så ville jeg forsøkt å finne ut helt konkret hvilket tilbud de vil få på en ny skole. Hvordan er klassemiljøet på trinnet og hvor erfarne/dyktige er de lærerne barna i såfall vil få med å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og hva betyr det? Alternativ skole med alternative (les merkelige) foreldre og lærere?''

Her jeg bor, så velger de mest ressurssterke familiene stort sett Montessoriskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er nok litt farget av at jeg kjenner nå har funnet sin vei i livet (som så mange ganger før) studerer steinerpedagogikk og skal bli lærer på Steinerskolen, hvor til og med min sønn sier: - Stakkars unger!

Det er stor forskjell på montesorriskoler og steinerskoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er Montessoriskolen ansett for å være den beste skolen. God tilrettelegging for hver enkelt elev og gode resultater. Kommunen sier at Montessoriskolen klarer å håndtere "alle typer elever", i motsetning til de offentlige skolene i distriktet. Men dette er en vesentlig større skole enn den du beskriver, ca 20 barn på hvert trinn samt en egen ungdomsskole med totalt 60 elever. Jeg ville vært skeptisk til en skole som kun hadde 20 elever totalt sett, har vanskelig for å se at de har tilstrekkelig kompetanse til å dekke alle fag på alle trinn.

Dersom ungene dine har fått en noe skeiv start på skolegangen, så ville jeg forsøkt å finne ut helt konkret hvilket tilbud de vil få på en ny skole. Hvordan er klassemiljøet på trinnet og hvor erfarne/dyktige er de lærerne barna i såfall vil få med å gjøre?

Dette er vi igang med nå. Som det er har vi kun lærer, inspektør og rektor som har "eid" skolen i 28 år og styrer alt. Problemer med staben som går ut over ungene i siste instans kalles "sykdom". Lærere binder seg ikke for mer enn et år av gangen osv.

Av tidligere erfaring vet vi at det vi får er disse tre uansett. :0X Så vi kartlegger mulighetene rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Og hva betyr det? Alternativ skole med alternative (les merkelige) foreldre og lærere?''

Her jeg bor, så velger de mest ressurssterke familiene stort sett Montessoriskolen.

Ja, det kan jo godt være at det bare er fordommer jeg har og at disse fordommene ble forsterket etter at ei kjenner bestemte seg for å bli lærer på Steinerskolen. Det får meg til å lure litt på hva de lærer og hva de ikke lærer der, hvis det er flere lærere av samme sorten.

Hun har sagt at det hun tidligere har lært og drevet med, kan hun ta med seg å bruke på Steinerskolen.

Litt skremmende synes jeg hvis det er engletro som skal læres bort, men det er kanskje ikke værre enn vanlige religionstimer.

Jeg ser for meg at i naturfagtimene vil hun kanskje lære elevene om steiner og hva slags virkning de har på forskjellige sykdommer og ja i det hele tatt.

Forøket på og livnære seg på healing, ble ikke så innbringende, så nå blir det dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo godt være at det bare er fordommer jeg har og at disse fordommene ble forsterket etter at ei kjenner bestemte seg for å bli lærer på Steinerskolen. Det får meg til å lure litt på hva de lærer og hva de ikke lærer der, hvis det er flere lærere av samme sorten.

Hun har sagt at det hun tidligere har lært og drevet med, kan hun ta med seg å bruke på Steinerskolen.

Litt skremmende synes jeg hvis det er engletro som skal læres bort, men det er kanskje ikke værre enn vanlige religionstimer.

Jeg ser for meg at i naturfagtimene vil hun kanskje lære elevene om steiner og hva slags virkning de har på forskjellige sykdommer og ja i det hele tatt.

Forøket på og livnære seg på healing, ble ikke så innbringende, så nå blir det dette.

Man kan (heldigvis!) ikke sammenligne Steinerskolen med Montessori. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...