Gå til innhold

tisser på seg i bhg


Gjest glimre

Anbefalte innlegg

Gutten min på 4,5 år tisser på seg i barnehagen. Nesten konsekvent hver dag. Han gjør ikke dette hjemme og er tørr om natten, men han små skvetter ofte litt i trusa.

Han har minst et skift med hjem hver dag. Noen ganger to. Vi har prøvd å finne ut hvorfor dette skjer men klarer ikke å få fram en entydig grunn. Han går på do er av eget initiativ innimellom, derfor holder ikke argumentasjonen hans som er slik : Jeg vet ikke hvor do er. Det er mørkt der (det var visst engang pæra hadde gått) Det er humle der.. (han er livredd for humler og mener bestemt å ha sett en humle der i løpet av sommeren)

For noen uker tilbake bæsjet han på seg også, men det har ikke skjedd på en stund. Bhg sier at de har rutiner og sjekker og spør han ofte, likevel går det galt hver eneste dag. Det verste er at han går våt uten å si i fra, og med dress og regntøy er det jo ikke så lett å se at det har gått galt. Han blir sår og til tider kald.

Det virker ikke som han bryr seg så mye om at han tisser på seg.

Vi har begynt med klistremerke premiering som går ut på at han får et klistremerke for hver dag han holder seg tørr. Når han har fått ti klistremerker skal vi gå å kjøpe noe han ønsker seg. Han får klistremerker hver helg (da er han jo hjemme) Men i uka blir det ingen. Han er helet iden innstilt og positiv, men han klarer ikke å følge opp.

Ved et tilfelle der han bæsjet på seg to ganger rett etterhverandre fikk han skikkelig kjeft av en sliten bhg. ansatt. "Slutter du ikke med dette må du begynne med bleie igjen som de andre småbarna osv." Slikt gjør jo ikke saken bedre.

Det er som det går helt i stå, og han har kommet inn i en ond sirkel. De er ute nesten hele tiden, og han fortaper seg lett i lekens verden, og det kan være at når han først registrerer at han "må" så er det allerede forsent og han rekker ikke fram.

Hva skal vi gjøre? Personalet vet ikke annet enn å fortsette som de har gjort til nå, men det ser jo ikke ut til å fungere. De lurte på om de også skulle begynne med klistremerker i bhg. men jeg sa nei da jeg mente det ble for mye for han å forholde seg til, men kanskje det er bedre klistremerkene er der og ikke hjemme?

Dette ble langt, men jeg er så fortvilet og vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Vi byttet barnehage i sommer, og hadde noe av det samme problemet i den forrige. Før var det uhell 2- 3 ganger i uka og nå er det altså hver dag. Blir glad for gode råd!!

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel han kan holde seg tørr hjemme både dag og natt, så det kan ikke være årsaken at han ikke har kontroll. Han hadde også problemer med dette i den gamle barnehagen, så flyttingen skulle derfor ikke bety noe.

Kan ikke skjønne noe annet enn at dette dreier seg om latskap jeg. Han har ikke tid til å gå på do i barnehagen rett og slett.

Syntes dere skal ta på ham bleie når han er i barnehagen, han kan jo ikke gå rundt å være våte ute heller nå som det begynner å bli skikkelig kalt ute. Vil han ikke ha på bleie får han bare ha det til han beviser at han kan hold seg tørr. Blir han flau over å få på bleie vil han garantert sørge for å gå på do. La ham rett og slett få et valg og slutt med å dulle med ham, han må forstå at det får konsekvenser når man tisser på seg, og det er at man må gå med bleier. Han er stor nok til å forstå det:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en gutt som har hatt samme problemet helt fra han sluttet med bleie som 3-åring. Jeg har prøvd absolutt alt, belønningssystemer, kjefte, ikke gi oppmerksomhet på det, la ham skifte selv, prøvd med bleie igjen for en periode ..... etc. etc... Men min erfaring er at det ikke har hjulpet noe. Din gutt er jo liten ennå, og i og med at han har tørre perioder om dagen når han er hjemme er det håp!! Da må det være barnehagen som er "problemet", d.v.s andre dorutiner, at han er opptatt med lek etc. Min sønn har det sånn at han ofte ikke kjenner at han må tisse før det er like før, og da rekker han ikke frem til do i tide. Jeg tror ikke bhg. når frem med å spørre din sønn hele tiden om han skal på do, men at de må følge ham på do med jevne mellomrom og vente til han er ferdig. Be dem sette ham på do og ikke stå å tisse. Hvis han sitter får han ofte tømt seg bedre, for hvis de har dårlig tid hender det de bare skvetter ut littegrann, og fortsatt har urin i blæren. Så må de på do igjen etter en liten stund, og det gidder de jo ikke. Regelmessige dorutiner er visst stikkordet for de med skvetting i trusa. Har du registrert om han tisser svært ofte hjemme? Det er noen som har små blærer og tisser dermed oftere enn andre barn. Det har jeg erfart med min sønn. Småsøsknene hans tisser langt sjeldnere, men mer hver gang. Da er det jamen godt at han klarer å være tørr når han er hjemme! Prøv å se hvor mange timers intervaller han har mellom hver gang han tisser hjemme, og be bhg. følge ham på do med samme intervaller.

Jeg hadde blitt skikkelig irritert hvis bhg-personalet ble sinte på min sønn når han tisset på seg i bhg. Ingen unger gjør det med vilje, og det er absolutt helt normalt at de til slutt ikke bryr seg om at de går våte. Jeg ville ihvertfall spandert noen ulltruser, som holder på varmen selv om det blir vått.

Jeg kunne skrive bok om alle mine bekymringer og erfaringer m.h.t dette problemet! Og jeg skjønner hvor fortvilet situasjonen din er. Men han har evnen, så ikke gi opp!!!

Sender en trøsteklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Siri Harket, uroterapeut

Til glimre. Du har allerede fått svar fra foreldre med erfaring. Det er vanskelig å si hva som er årsaken. Jeg tror det er viktig at dere prøver faste dotider. Han er for liten til såkalt blæretrening med tette intervaller, men min. 5 - 7 ganger pr. dag bør dere prøve Spesiellt viktig er det i barnehagen at personalet følger ham på toalettet før de skal ut. Det tyder ikke på at det er noe galt med ham da han klarer seg fint i helgene. Jeg er også helt enig med deg i at det ikke bør innføres klistremerker i barnehagen. Når det gjelder bleier ville jeg nok avventet det litt også. Håper det retter seg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til glimre. Du har allerede fått svar fra foreldre med erfaring. Det er vanskelig å si hva som er årsaken. Jeg tror det er viktig at dere prøver faste dotider. Han er for liten til såkalt blæretrening med tette intervaller, men min. 5 - 7 ganger pr. dag bør dere prøve Spesiellt viktig er det i barnehagen at personalet følger ham på toalettet før de skal ut. Det tyder ikke på at det er noe galt med ham da han klarer seg fint i helgene. Jeg er også helt enig med deg i at det ikke bør innføres klistremerker i barnehagen. Når det gjelder bleier ville jeg nok avventet det litt også. Håper det retter seg snart.

Hei.

Sønnen min har hatt samme problem i sommer, men jeg krevde at de i barnehagen skulle ta ansvar. De påstod at de hadde mange andre barn å ta seg av også, men jeg ga meg ikke.

Sønnen min fikk hjelp. Vi laget en avtale på at hver gang de voksne sa i fra skulle han gå på do. De voksne må følge barnet på do hvis det er nødvendig. Og etterhvert vil jeg tro at problemet er løst.

Jeg tror ikke det er noen god ide å ta på bleie eller true med det. Det er ydmykende for så store barn å få på seg bleie, og den ydmykelsen tror jeg de kan være foruten i barnehagen sammen med andre barn.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...