Gå til innhold

Hvor mye tid ute i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest vanlig, eller?

Min 2-åring begynte i barnehage i høst.

Det er en barnehage med ca 90 barn fordelt på 4 avdelinger.

Jeg synes barna er lite ute. Nå har jeg hatt et barn i en annen barnehage før, og der var de ute i allslags vær, og mye ute i løpet av dagen.

I barnehagen til 2-åringen er de ute på formiddagen 3 dager i uka. De dagene de ikke er ute på formiddagen, går de visstnok ut på ettermiddagen, men det virket litt uklart.

De er ute fra ca kl 09:00 til ca kl 11:00 når de er ute på formiddagen.

Er dette lite utetid, eller er det vanlig?

Har begynt å se meg om etter andre alternative barnehager...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385367-hvor-mye-tid-ute-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det lenge siden jeg og min omgangskrets hadde barnehagebarn, men jeg har inntrykk av at barnehagene forsøker å ha en uteperiode hver dag. Altså omtrent det du antyder - enten om formiddagen eller ettermiddagen. At de ikke gjør likt hver dag, kan være fordi fire avdelinger skal dele utearealet?

Akkurat nå er vi jo i en litt "kjedelig" periode når det gjelder uteliv, så jeg ville ikke dømt en barnehage ut fra antall timer ute i november. Men hvis de også er lite ute om sommeren og når det forhåpentligvis blir ordentlig vinter, er det vel bare å ta det opp på foreldremøte. Det er sikkert flere som lurer på det, hvis det stemmer at de er litt uklare på dette.

Gjest snakk med dem + foreldrerepresentant

Foreslå gjerne at det henges opp tavle i gangen, hvor de skriver litt om dagen som har vært.

Her bør det fremkomme om / hvor mye de har vært ute, og eventuell hovedaktivitet inne.

(Er det en liten barnehage uten så mye "administrasjon", så kan godt foreldrekontakten ta på seg å kjøpe inn tavlen og tusjen, så blir det gjort raskt).

I vått og ruskete høstvær så er det ikke så uvanlig at de minste bare er ute en periode om dagen, men de bør være ute hver dag med mindre været er ekstremt.

Hvis andre ting er bra med barnehagen, ville jeg heller prøvd å gjøre noen små endringer slik at det sikres at de er ute hver dag, enn å bytte barnehage.

Hei,

Jeg har ikke all verdens erfaring med barnehager, da hun mellomste bare gikk i barnehage et halvt år før skolestart og hun minste bare har gått i en barnehage.

Barnehagen som minstejenta går i, er jeg kjempefornøyd med. Selv om hun bare er to, går hun nå på storbarnsavdelingen, men selv da hun gikk på småbarnsavdelingen var de ute hver dag. Gjerne to ganger om dagen. Pluss at de alltid sov ute.

De er ofte på tur også. Både dem på småbarnsavdelinga og de på storbarnsavdelinga.

Men jeg har hørt at det er litt forskjellig rundt her i byen. Vi har for eksempel en stor idretssbarnehage... da jeg snakket med noen foreldre der i fjor vinter, så hadde ikke barna vært ute på to uker...

Så om du føler de er for lite ute, ville jeg fulgt rådet mange har gitt deg, om å snakke med foreldreutvalget.

Annonse

Da mine var to-åringer var de ute minst en gang om dagen, enten formiddag eller ettermiddag på senhøsten og vinteren. Vår og sommer og tidlig høst var de ofte ute hele dagen.

I tillegg hadde de ofte turer og "utegrupper" som hadde hele dagen ute i skogen.

Nå er det lenge siden jr gikk i barnehagen, men det hørte til skjeldenhetene at de ikke var ute minst en gang pr dag ja. Både på små- og storavdeling husker jeg det som at regelen var at de var ute når vi hentet, og ofte hadde de utetid etter mat rundt ti og fram til soving rundt 12 også. Da han gikk på storavdeling gikk de alltid ut og spiste frukt etter varmmåltidet på ettermiddagen, gjerne i gapahuken rett over parkeringsplassen.

Men - dette var en svært god barnehage (på motsatt pol av dine ungers?), og husker overgang til skole var svært skuffende både pedagogisk og mht menneskelige ressurser...

• 2 uker senere...

I min sønns barnehage (fra 3-6 år) går de ut ca. kl. 11-30-12 og inn igjen kl 14. Hver dag, uansett vær. Hvis det er pent vær er de ofte også ute om formiddagen eller ettermiddagen.

I den forrige barnehagen hans (0-3-årsavdeling) var de ikke ute hver dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...