Gå til innhold

Vekstspurt

Gjest Zipp-Zapp

Anbefalte innlegg

Gjest Zipp-Zapp

Er det slik at alle får en vekstspurt på slutten av vokseperioden? Min datter har aldri vokst mer enn toppen 5 cm i året fra hun var ca 2 år. Hun har hatt menstruasjonen i over 2 år, og har ennå ikke hatt en skikkelig spurtvekst.

På 2 1/2 år har hun vokst ca. 10 cm.Høy blir hun ikke, men for hennes del ønsker jeg henne noen gode cm til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zipp-Zapp

Hvis hun har hatt mensen i 2 år så vil hun vel neppe vokse noe særlig mer vil jeg tro. Hvor lang er hun da?

I underkant av 150....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zipp-Zapp

Jenter vokser bare noen få cm etter første menstruasjon, så mulig hun blir rundt 1,50m til 1,55m høy.

Hun har allerede vost ca 10 cm etter første mens for 2 1/2 år siden. Så håper på noen cm til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har allerede vost ca 10 cm etter første mens for 2 1/2 år siden. Så håper på noen cm til...

Jeg skrev utifra det jeg har hørt, men siden hun har vokst så mye, vil jeg tro hun blir litt over 1,50m høy. Ofte blir barna noe høyere enn sine foreldre, så hvis du er lita, blir nok hun det også :-) men det gjør jo ikke noe? :-)

En annen ting, noen medisiner kan hindre veksten noe, feks. Astmamedisin. Også noe jeg har hørt gjennom kjente...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle som stopper i veksten selv om de får mensen. Men mange gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tull og tøys

Jenter vokser bare noen få cm etter første menstruasjon, så mulig hun blir rundt 1,50m til 1,55m høy.

Dette er rett og slett tull og tøys og en myte!!!

Fikk min første mens da jeg var 11 år og ca 155 jeg, i dag er jeg 180!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tull og tøys

Jeg skrev utifra det jeg har hørt, men siden hun har vokst så mye, vil jeg tro hun blir litt over 1,50m høy. Ofte blir barna noe høyere enn sine foreldre, så hvis du er lita, blir nok hun det også :-) men det gjør jo ikke noe? :-)

En annen ting, noen medisiner kan hindre veksten noe, feks. Astmamedisin. Også noe jeg har hørt gjennom kjente...:-)

Hm, du har mye rare påstander! Hehe.

Jeg er 180, datteren min er 165....og det ferdig utvokst. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ofte blir barna noe høyere enn sine foreldre, så hvis du er lita, blir nok hun det også''

Jasså, ja, da er jo alt klinkende klart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ofte blir barna noe høyere enn sine foreldre, så hvis du er lita, blir nok hun det også :-)''

Hang den setningen på greip i det hele tatt? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rett og slett tull og tøys og en myte!!!

Fikk min første mens da jeg var 11 år og ca 155 jeg, i dag er jeg 180!!

Det er en myte at det gjelder for alle.

Men for ganske mange jenter er prosessen med en "spurt" i lengdeveksten like før første mens, og deretter ganske brå stopp, høyst reell.

Kroppshøyde er genetisk bestemt (forutsatt at man ikke er direkte underernært), så det er lite man kan gjøre med det, annet enn å bebreide foreldrene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at det gjelder for alle.

Men for ganske mange jenter er prosessen med en "spurt" i lengdeveksten like før første mens, og deretter ganske brå stopp, høyst reell.

Kroppshøyde er genetisk bestemt (forutsatt at man ikke er direkte underernært), så det er lite man kan gjøre med det, annet enn å bebreide foreldrene ;-)

''Kroppshøyde er genetisk bestemt (forutsatt at man ikke er direkte underernært), så det er lite man kan gjøre med det, annet enn å bebreide foreldrene ;-)''

Jeg kan dessverre ikke bebreide min far for høyden min, han var nemlig godt over 190 cm i sine glansdager! Jeg er 152 cm... Min mor var på høyde med meg på sitt høyeste da så jeg vet hvor jeg har de genene fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Kroppshøyde er genetisk bestemt (forutsatt at man ikke er direkte underernært), så det er lite man kan gjøre med det, annet enn å bebreide foreldrene ;-)''

Jeg kan dessverre ikke bebreide min far for høyden min, han var nemlig godt over 190 cm i sine glansdager! Jeg er 152 cm... Min mor var på høyde med meg på sitt høyeste da så jeg vet hvor jeg har de genene fra...

Det er relativt vanlig at genene slår inn "kjønnsavhengig" når det gjelder høyde, men det finnes selvfølgelig unntak.

Gener kan heller ikke alltid "avleses" bare fra mor og far, så det kan være unntak innenfor søsken av samme kjønn, som f.eks. kommer fra generasjonen foran. Det ser man jo på andre ting også, f.eks. kan farmors røde krøller dukke opp på ett av barna.

Mine unger har også liten mor og atskillig høyere far (selv om det ikke er så stor forskjell som på dine foreldre), så vi håper jo at minstemann slår søsteren sin klart høydemessig. Hun stoppet bittelitt under min høyde og har vært ganske sur for det, men det finnes jo verre ting ;-) Junior har vokst forbi begge oss damene, og det er sikkert mange år igjen til han slutter å vokse ut av klærne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ofte blir barna noe høyere enn sine foreldre, så hvis du er lita, blir nok hun det også :-)''

Hang den setningen på greip i det hele tatt? ;o)

Hehe :-) Er ikke sikkert jenta blir lang, men kanskje lengre enn mora si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...