Gå til innhold

Sjekker dere barnas mobiltelefon?

Gjest Beige

Anbefalte innlegg

Jeg snakker om 8-9-10-åringer. Har vi foreldre noe med å sjekke telefonene deres? Jeg har sett på min datter sin og sett noen stygge meldinger hun har sendt.

Jeg vil jo prate med henne om det og si at det ikke er greit å sende stygge meldinger, men da skjønner hun jo at jeg har snoka.

What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke sjekket moobilen til mine to, men de vet godt at dersom jeg får mistanke om at de har vært slemme mot noen via mobilen så smeller det. Foreløpig har jeg ikke hatt noen som helst mistanke i den retning, på foreldresamtalene på skolen får begge de begge skussmål når det gjelder "sosial intelligens" også, heldigvis.

Hvis dere ikke har noen avtale om at du skal kunne sjekke mobilen så kan du kanskje si noe sånt som at du har hørt at det sendes stygge meldinger ungene mellom og at du gjerne vil sjekke telefonen hennes for sikkerhets skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at enten får man være åpen med barna om at man sjekker telefonen, eller så får man la være å sjekke. Når du først har sjekket, synes jeg du skal si det.

For så små barn synes jeg det er en selvfølge at foreldrene har tilgang og kan ha en viss kontroll. Hvis det er innhold der som du trenger å ta opp, er det jo også åpenbart nødvendig.

Jeg insisterer f.eks. på at jeg skal være venn med barna på facebook slik at jeg kan holde et øye med hvordan de kommuniserer på nett. Det har vært nødvendig med noen små korreksjoner, men nå går det mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke sjekket. Men hvis du har gjort det og oppdaget at din datter har oppført seg dårlig, så syns jeg for guds skyld du skal gjøre noe med det.

Og selv om jeg ikke har sjekket, så forbeholder jeg meg retten til å gjøre det, så lenge de er mindreårige. Hvis jeg skulle finne det nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Mitt barn er 10 år (snart 11)

Når barnet fikk mobiltelefon for 2 år siden, fikk barnet beskjed om at mobilen kom til å bli sjekket av meg eller faren innimellom. Fordi det er viktig at vi foreldre ser at det ikke kommer inn stygge meldinger, eller går ut stygge meldinger.

Samme avtalen/beskjeden ble vi enige om når det gjaldt å opprette facebook-konto, spesielt fordi barnet er for ungt til å ha facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er ikke voksne og du trenger ingen tillatelse fra barna dine for å sjekke mobilen deres. Om du har sjekket den og funnet ut at barnet sender stygge meldinger så er det da klart at du må ta dette opp med barnet ditt. Om barnet ikke takler at du skal kunne gå inn og sjekke dette så tar du ganske enkelt fra barnet mobiltelefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, når de er så unge så må vi sjekke og luke bort dårlig oppførsel. Du kan jo bare si at "alle" foreldre sjekker tlf til så unge barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Er ikke ofte jeg ser på dem da, men både 8 åringen og 10 åringen vet at vi når som helst er inne å sjekker meldinger, nettsider, chattelogger ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stående avtale med 11-åringen om at telefon, mail og Fb-konto kan sjekkes når som helst, hvis jeg føler behov for det.

Når det er sagt, er det svært sjelden jeg gjør det. Han er veldig langt fra dramatikkens sentrum, for å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når de er så unge så må vi sjekke og luke bort dårlig oppførsel. Du kan jo bare si at "alle" foreldre sjekker tlf til så unge barn.

''Du kan jo bare si at "alle" foreldre sjekker tlf til så unge barn.''

Slike alle- eller ingen-påstander får man som regel tilbake med rente. Dessuten er det ikke sant.

Man bør kunne legitimere det man gjør med annet enn at alle andre gjør det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du kan jo bare si at "alle" foreldre sjekker tlf til så unge barn.''

Slike alle- eller ingen-påstander får man som regel tilbake med rente. Dessuten er det ikke sant.

Man bør kunne legitimere det man gjør med annet enn at alle andre gjør det.

mvh

ja, helt enig med deg. Men dette bør avtales før barna får tlf og ikke etterpå... Mine unger fikk vite at vi kom til å sjekke tlf før de fikk den og dermed ble det ikkenoe problem. Her har hun sjekket tlf uten at barnet vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du har lov til å sjekke mobilen hennes - men hun skal vite at så lenge hun har mobil, så er det din plikt å sjekke den. Hun er nemlig for umoden til å ha mobil hvis hun bruker den til å "mobbe" andre.... Det er viktig å la henne få vite hvilke kjøreregler som gjelder når hun får mobil, senere dersom hun får Facebook og/eller er på andre sosiale medier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en grunn til å ikke la barn på 8-9 år ha mobiltelefoner, hva skal de med det egentlig??

Mine barn fikk mobil da de var åtte år gamle, og det har vært en bra investering. I den alderen begynte de å ta bussen hjem alene fra skolen, dra alene til/fra venner osv. Kjempefint og trygt at man kan få kontakt med dem dersom det skulle være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det har ikke vært behov for det.

mvh

''Nei. Det har ikke vært behov for det.''

Hm. Hvordan vet du at det ikke har vært noe behov for sjekk når du ikke vet hva som er på de telefonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei. Det har ikke vært behov for det.''

Hm. Hvordan vet du at det ikke har vært noe behov for sjekk når du ikke vet hva som er på de telefonene?

Man kjenner som regel sine barn ganske godt... Jeg har selv aldri hatt behov for å sjekke mine barns mobiler eller FB-meldinger. De vet meget godt hva jeg forventer av dem av oppførsel, og jeg får alltid positive tilbakemeldinger fra skolen på at de er kjekke unger som ikke plager andre. Vi har også mange samtaler om slike ting, og der finner jeg fort ut hvilke moralske holdninger de har, og nærmiljøet er såpass "tett" at jeg er rimelig sikker på at jeg får vite det fort om en av dem ikke oppfører seg som forventet...

Jeg er allikevel ikke av den typen forelder som aldri tror mine unger vil komme til å gjøre noe galt, men pr idag virker det bra! ;)

Hvis jeg hadde den minste tvil, så hadde jeg garantert sjekka jevnlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...