Mammantil3 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Man kjenner som regel sine barn ganske godt... Jeg har selv aldri hatt behov for å sjekke mine barns mobiler eller FB-meldinger. De vet meget godt hva jeg forventer av dem av oppførsel, og jeg får alltid positive tilbakemeldinger fra skolen på at de er kjekke unger som ikke plager andre. Vi har også mange samtaler om slike ting, og der finner jeg fort ut hvilke moralske holdninger de har, og nærmiljøet er såpass "tett" at jeg er rimelig sikker på at jeg får vite det fort om en av dem ikke oppfører seg som forventet... Jeg er allikevel ikke av den typen forelder som aldri tror mine unger vil komme til å gjøre noe galt, men pr idag virker det bra! Hvis jeg hadde den minste tvil, så hadde jeg garantert sjekka jevnlig! Sorry, men det er så naivt... Mine unger har heller ingen suspekt vennegjeng, de er "sunne og friske" og trivelige venner og alt det der, bare skryt på skolen osv. Allikevel har de begge skrevet meldinger på mobilen som har framstått verre enn de selv mente og tenkte. Hadde ikke både jeg og den andre foreldren sjekket, ville jentene nok ha blitt skikkelig uvenner. Kjenner flere foreldre som sier som du, at de kjenner ungene sine så godt at de bare VET, men du verden som de har spist kameler etterhvert. Jeg tror det skaper trygghet for ungene at de vet at vi er der, om ting blir for vanskelig å håndtere og umulig å snakke om på eget initiativ. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Mine barn har fått mobiltelefon først når de fyller ti. Elleveåringen min er helt ok med at jeg går inn på telefonen hans. Tror ikke han tenker på den som privat i det hele tatt, og meldinger sendes stort sett bare for å avtale ting med venner. Antar holdningen kan endre seg i løpet av de nærmeste årene, men enn så lenge har jeg full tilgang :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Man kjenner som regel sine barn ganske godt... Jeg har selv aldri hatt behov for å sjekke mine barns mobiler eller FB-meldinger. De vet meget godt hva jeg forventer av dem av oppførsel, og jeg får alltid positive tilbakemeldinger fra skolen på at de er kjekke unger som ikke plager andre. Vi har også mange samtaler om slike ting, og der finner jeg fort ut hvilke moralske holdninger de har, og nærmiljøet er såpass "tett" at jeg er rimelig sikker på at jeg får vite det fort om en av dem ikke oppfører seg som forventet... Jeg er allikevel ikke av den typen forelder som aldri tror mine unger vil komme til å gjøre noe galt, men pr idag virker det bra! Hvis jeg hadde den minste tvil, så hadde jeg garantert sjekka jevnlig! Slik tenker jeg også. Dessuten kan barna gjøre gale ting hver gang jeg ikke har full kontroll på dem. Men jeg har ikke installert overvåkningskamera og mikrofoner på dem for det. Et minstemål av tillit må man vise dem. De viktigste grensene er de som sitter mellom ørene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Sorry, men det er så naivt... Mine unger har heller ingen suspekt vennegjeng, de er "sunne og friske" og trivelige venner og alt det der, bare skryt på skolen osv. Allikevel har de begge skrevet meldinger på mobilen som har framstått verre enn de selv mente og tenkte. Hadde ikke både jeg og den andre foreldren sjekket, ville jentene nok ha blitt skikkelig uvenner. Kjenner flere foreldre som sier som du, at de kjenner ungene sine så godt at de bare VET, men du verden som de har spist kameler etterhvert. Jeg tror det skaper trygghet for ungene at de vet at vi er der, om ting blir for vanskelig å håndtere og umulig å snakke om på eget initiativ. Mine unger vet de kan snakke med meg om alt, og de sladrer kjapt på hverandre om det er noe Jeg ser ingen grunn til å sjekke mobilene deres uten at jeg har grunner for å gjøre det..... Man kan sikkert kalle akkurat det naivt på lik linje som å kalle det paranoid å ha automatikk i å sjekke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Slik tenker jeg også. Dessuten kan barna gjøre gale ting hver gang jeg ikke har full kontroll på dem. Men jeg har ikke installert overvåkningskamera og mikrofoner på dem for det. Et minstemål av tillit må man vise dem. De viktigste grensene er de som sitter mellom ørene. mvh Er helt enig med deg i det! Jeg har også erfart at så lenge de føler jeg stoler på dem, så er de til å stole på også.... De vet at den dagen jeg oppdager noe alvorlig og ureglementært, så strammer jeg inn de frie grensene. Unger bør vises tillit så lenge man ikke har noen grunn til å mistenke at de gjør noe de ikke skal... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Er helt enig med deg i det! Jeg har også erfart at så lenge de føler jeg stoler på dem, så er de til å stole på også.... De vet at den dagen jeg oppdager noe alvorlig og ureglementært, så strammer jeg inn de frie grensene. Unger bør vises tillit så lenge man ikke har noen grunn til å mistenke at de gjør noe de ikke skal... En gang en av de håpfulle fikk datanekt kommenterte h*n at h*n satte pris på tilliten jeg viste ved at jeg ikke hadde tatt maskinen. Å bli vist mistillit er drepen og ofte selvoppfyllende. Men når de viser seg å ikke være tilliten verdig, blir det selvsagt konsekvenser. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Enda en grunn til å ikke la barn på 8-9 år ha mobiltelefoner, hva skal de med det egentlig?? Ringe og sende tekstmeldinger - ikke minst til mor og far, samt evt. litt underholdning. 8-9-åringer kan ha større bevegelsesfrihet med mobiltelefon. Telefonen gir en ekstra trygghet om barnet f.eks. har lang vei til skole, reiser kollektivt etc. Mobiltelefoner er et utmerket kommunikasjonsverktøy. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 En gang en av de håpfulle fikk datanekt kommenterte h*n at h*n satte pris på tilliten jeg viste ved at jeg ikke hadde tatt maskinen. Å bli vist mistillit er drepen og ofte selvoppfyllende. Men når de viser seg å ikke være tilliten verdig, blir det selvsagt konsekvenser. mvh Igjen - enig! Her er det også slik at dersom ungene får data- og/eller mobilnekt, så rører de ikke data/mobil.... Det samme gjelder mht å ta seg godterier e.l. i skapet - de spør ALLTID før de tar noe. Dette har jeg igrunnen aldri bedt om heller, det har bare skjedd automatisk.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Jeg sjekker ikke uten at de vet om det, men jeg spør ofte hvem de tekster med og hva som skrives. Fikk se noen meldinger der ei venninne av 10-åringen hadde vært litt "rar" i svarene sine og snakket litt rundt det med jentungen. Situasjonen ble oppklart etterhvert. 13-åringen har jeg ikke like mye kontroll på, men jeg er da venner med ham på Face og han skjuler ikke noe nå lenger. Vi hadde en skikkelig runde for noen måneder da han dreiv og chatta med noen på et spill og ikke ville vise oss meldingene. Viste seg å være ganske uskyldig heldigvis. Han syntes det var leit å bli mistrodd, men gikk etterhvert med på å vise fram da vi forklarte hvorfor. Dette var spill på iPod. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Igjen - enig! Her er det også slik at dersom ungene får data- og/eller mobilnekt, så rører de ikke data/mobil.... Det samme gjelder mht å ta seg godterier e.l. i skapet - de spør ALLTID før de tar noe. Dette har jeg igrunnen aldri bedt om heller, det har bare skjedd automatisk.... ''Det samme gjelder mht å ta seg godterier e.l. i skapet - de spør ALLTID før de tar noe. Dette har jeg igrunnen aldri bedt om heller, det har bare skjedd automatisk....'' det trodde jeg også helt til jeg fant en skål med sjokolademelkpulver og en tom non-stop-pose i sengeskuffen til jentungen... Hun ble noe flakkende i blikket da jeg viste fram funnet. Guttungen har jeg aldri tatt i lureri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 ''Det samme gjelder mht å ta seg godterier e.l. i skapet - de spør ALLTID før de tar noe. Dette har jeg igrunnen aldri bedt om heller, det har bare skjedd automatisk....'' det trodde jeg også helt til jeg fant en skål med sjokolademelkpulver og en tom non-stop-pose i sengeskuffen til jentungen... Hun ble noe flakkende i blikket da jeg viste fram funnet. Guttungen har jeg aldri tatt i lureri. Hehe, jeg har full kontroll på godteriet i skapet her altså!! Skulle bare mangle For å si det sånn - jeg forventer ikke at ting er som de er nå hele tiden, men enn så lenge slapper jeg av 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.