Gå til innhold

Er dette vanlig praksis, har legen lov til dette


Mannen1969

Anbefalte innlegg

Jeg var hos fastlegen min, og hadde forskjellige problem. Når jeg var hadde pratet ferdig om første problemet, så sa han at nei, kun en ting pr time/konsultasjon, du får komme tilbake om en uke. Har legen lov å gjøre slik, trodde en kunne ta opp forskjellige ting når en først har en time hos legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der tror jeg er stor forskjell fra lege til lege.

Legen jeg har nå tar seg alltid tid om jeg trenger det, om så bare til å snakke om det er det jeg trenger. Jeg har faktisk vært inne hos legen min en gang i hele 40 min. Og så klart, da blir han forsinket med pasientene som er etter meg. Nå har jeg kun trengt ekstra tid hos han en gang. Og ettersom min lege tar seg tid til meg, så skjønner jeg at han også gjør det med andre pasienter som trenger ekstra tid. Og jeg blir ikke sur om det da er jeg som må sitte å vente fordi legen er forsinket. Tidligere var jeg grunnen til at han var forsinket.

Mens en tidligere lege jeg hadde kun tok en ting uansett. Husker jeg skulle dit med en kul i brystet, og i tillegg hadde jeg to føflekker jeg ville hun skulle sjekke. Da fikk jeg beskjed om at da måtte jeg bestemme hva vi skulle ta i dag, også måtte jeg bestille ny time til det andre jeg skulle gjøre.

Jeg vil tro at legen selv kan bestemme om han skal holde seg strengt til timeplanen sin eller la det være litt slingringsmonn.

Men en annen gang, om du vet du skal flere ting som kan ta tid, så kan du jo bestille dobbeltime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har 15 min til hver pasient, hos oss kan vi ta opp to ting pr. time. Jeg synes det er en selvfølge at man ikke kan oppta legens tid så lenge man lyster, vanligvis er jo venteværelset ganske fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg er stor forskjell fra lege til lege.

Legen jeg har nå tar seg alltid tid om jeg trenger det, om så bare til å snakke om det er det jeg trenger. Jeg har faktisk vært inne hos legen min en gang i hele 40 min. Og så klart, da blir han forsinket med pasientene som er etter meg. Nå har jeg kun trengt ekstra tid hos han en gang. Og ettersom min lege tar seg tid til meg, så skjønner jeg at han også gjør det med andre pasienter som trenger ekstra tid. Og jeg blir ikke sur om det da er jeg som må sitte å vente fordi legen er forsinket. Tidligere var jeg grunnen til at han var forsinket.

Mens en tidligere lege jeg hadde kun tok en ting uansett. Husker jeg skulle dit med en kul i brystet, og i tillegg hadde jeg to føflekker jeg ville hun skulle sjekke. Da fikk jeg beskjed om at da måtte jeg bestemme hva vi skulle ta i dag, også måtte jeg bestille ny time til det andre jeg skulle gjøre.

Jeg vil tro at legen selv kan bestemme om han skal holde seg strengt til timeplanen sin eller la det være litt slingringsmonn.

Men en annen gang, om du vet du skal flere ting som kan ta tid, så kan du jo bestille dobbeltime?

det var jo ikke noe med at det tok så lang tid akkurat, var vel ikke hos legen i mer enn ca 5-10 min vil jeg tro...jeg ble så irritert, at jeg har bytta fastlege nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette praktiseres åpenbart forskjellig.

Legen min har tyve minutters konsultasjonstid pr pasient og jeg kan bestille dobbelt time. Jeg har hatt med meg en lang liste over ting jeg ville ta opp med legen, hun ville se listen først og tok det hele etterhvert, jeg tror det sto mer enn seks forskjellige ting på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen har kun en begrenset tid per pers, slik at om du vet der er mye å gripe fatt i kan du booke dobbeltime. Dette med èn ting per konsultasjon er for meg helt uforstålig, du kunne tatt opp 13 ulike problemer så lenge du holdt deg innenfor tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hatt noen lege hvor jeg bare kunne ta opp et problem pr time, da måtte jeg jo flydd ned legekontoret og det gidder jeg ikke. Sist gang hadde jeg tre ting på hjertet og det tok vel rundt en halv time, men det er sjelden jeg er så lenge der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noen lege hvor jeg bare kunne ta opp et problem pr time, da måtte jeg jo flydd ned legekontoret og det gidder jeg ikke. Sist gang hadde jeg tre ting på hjertet og det tok vel rundt en halv time, men det er sjelden jeg er så lenge der inne.

Jeg var ikke inne der i et kvarter, så spørsmålet er ganske enkelt om legen har lov å nekte meg å ta opp flere ting så lenge jeg holder meg innen et kvarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jo ikke noe med at det tok så lang tid akkurat, var vel ikke hos legen i mer enn ca 5-10 min vil jeg tro...jeg ble så irritert, at jeg har bytta fastlege nå...

Ok, så det tok ikke lang tid en gang. Nei, da synes jeg det er dårlig av legen i såfall

Men var jo samme hos min foregående lege, kunne ikke se på to føflekker i tillegg til dette andre jeg var der for...

jeg byttet også lege, ikke bare pga dette, men hun behandlet pasienten som om vi kun var dritt under skoene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke inne der i et kvarter, så spørsmålet er ganske enkelt om legen har lov å nekte meg å ta opp flere ting så lenge jeg holder meg innen et kvarter?

Vet du at det er 15 min legen setter av til pasientene? Tror kanskje det kan være litt forskjell også. Men heldigvis, legen min tar seg tid til pasientene sine, selv om han så klart ikke kan bruke hele dagen på en pasient

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mine lege kan jeg gjerne ta opp flere ting under en konsultasjon. Men om noe tar mye tid, vil hun nok be pasienten komme tilbake og evt. huske å bestille dobbelttime neste gang h*n har mye å spørre om.

Hver time er 20 minutter, men en kan altså be om dobbelttime.

Tviler på at det er noe forbud på å gjøre slik du nevner, men synes det vitner om dårlig pasientbehandling om h*n ber deg bestille ny time før de 15-20 minuttene er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har 15 min til hver pasient, hos oss kan vi ta opp to ting pr. time. Jeg synes det er en selvfølge at man ikke kan oppta legens tid så lenge man lyster, vanligvis er jo venteværelset ganske fullt.

Og det der er veldig norskt, tror jeg. Prisen man betaler i tillegg til skatten. :0/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar opp å mange ting jeg har eller får tid til. Han har vel 10-15, kanskje 20 minutter til hver pasient. En gang ba han meg om å bestille dobbelttime når jeg hadde mange ting jeg ville ta opp, og da ble jeg veldig lei meg, for jeg var fryktelig sårbar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg er stor forskjell fra lege til lege.

Legen jeg har nå tar seg alltid tid om jeg trenger det, om så bare til å snakke om det er det jeg trenger. Jeg har faktisk vært inne hos legen min en gang i hele 40 min. Og så klart, da blir han forsinket med pasientene som er etter meg. Nå har jeg kun trengt ekstra tid hos han en gang. Og ettersom min lege tar seg tid til meg, så skjønner jeg at han også gjør det med andre pasienter som trenger ekstra tid. Og jeg blir ikke sur om det da er jeg som må sitte å vente fordi legen er forsinket. Tidligere var jeg grunnen til at han var forsinket.

Mens en tidligere lege jeg hadde kun tok en ting uansett. Husker jeg skulle dit med en kul i brystet, og i tillegg hadde jeg to føflekker jeg ville hun skulle sjekke. Da fikk jeg beskjed om at da måtte jeg bestemme hva vi skulle ta i dag, også måtte jeg bestille ny time til det andre jeg skulle gjøre.

Jeg vil tro at legen selv kan bestemme om han skal holde seg strengt til timeplanen sin eller la det være litt slingringsmonn.

Men en annen gang, om du vet du skal flere ting som kan ta tid, så kan du jo bestille dobbeltime?

Jeg ble litt stressa sist da legen så på klokka og konstaterte at vi hadde gått litt over tiden, men da sa hun bare at det ikke var noe jeg skulle bekymre meg over. At på andre legekontor kunne pasientene ofte måtte vente en halvtimes tid over tiden, og at da var det ikke så galt om noen enkelte ganger måtte vente ti min. over hos hun. Jeg er veldig begeistra for hun, og skulle ønske det var hun som er fastlege, og ikke vikar for fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest gør_lei-systemet

Min fastlege sier det samme. En ting pr gang, og jeg fikk ikke nye time før flere uker etterpå.

Ikke fikk jeg bestille dobbeltime heller.

Han ble bare verre og verre, sist jeg var der følte jeg at jeg ble mer eller mindre kastet ut etter 7 minutter.

Jeg opplevde det veldig sårende, og at jeg definitivt ikke ble tatt på alvor. Jeg skrev et brev hvor jeg fortalte hvordan jeg opplevde timen, og fikk stil svar at det var ikke mer tid, og at det ble slik når h*n alltid var forsinket.

Så nå er han min ex fastlege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber om dobbeltime dersom jeg har flere ting jeg vil ta opp. Det handler i mine øyne om respekt for lege- men også mine med-pasienter. Legetimen er jo kort (15 min?), og om jeg ønsker bruke mer tid enn det, er det selvsagt at jeg har bedt om mer tid (i form av dobbeltime).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jo ikke noe med at det tok så lang tid akkurat, var vel ikke hos legen i mer enn ca 5-10 min vil jeg tro...jeg ble så irritert, at jeg har bytta fastlege nå...

5-10 minutter? Ja, da skjønner jeg ikke praksisen til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noen lege hvor jeg bare kunne ta opp et problem pr time, da måtte jeg jo flydd ned legekontoret og det gidder jeg ikke. Sist gang hadde jeg tre ting på hjertet og det tok vel rundt en halv time, men det er sjelden jeg er så lenge der inne.

Selv spesialister setter av en time til meg! ;) Uten at jeg ber dem om det!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...