Gjest linda Skrevet 13. november 2001 Skrevet 13. november 2001 Har bare et spørsmål her som jeg lurer en del på. Hva skal til for å bli "frisk" fra psykopatiske trekk ved ustabil personlighetsforstyrrelse? Nå snakker jeg om trekk som det å ha vanskeligheter med å sette seg inn i andres følelser, manipulasjoner og kontrollbehov og destruktivitet. Er det mulig å bli frisk fra det? Hva skal til for å bli et helt og modent menneske når man har disse trekkene og i tillegg sliter med for lite motivasjon for å jobbe med problemet? Vil opplyse om at jeg er klar over disse trekk ved meg selv, men det er ikke alle situasjoner jeg ser det der og da. Jeg er fortvilet over hvilken virkning det har på meg og mitt forhold til andre og er redd for hvordan det vil ende. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. november 2001 Skrevet 13. november 2001 Psykoterapi kan mildne disse personlighetstrekkene............. .........men det krever motivasjon :-) 0 Siter
Gjest linda Skrevet 13. november 2001 Skrevet 13. november 2001 Psykoterapi kan mildne disse personlighetstrekkene............. .........men det krever motivasjon :-) Takk for svar. Har gått i terapi i flere år og trekkene har mildnet. Men ikke nok, og nå er jeg redd jeg ikke vil greie det. Det er så tungt å slåst mot sin egen personlighet hele tiden.. Må jeg bare fortsettei terapi og håpe at motivasjonen vil komme etterhvert? Er det noe annet jeg kan gjøre i tillegg som kan hjelpe på? Ikke for å mase altså;-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. november 2001 Skrevet 13. november 2001 Takk for svar. Har gått i terapi i flere år og trekkene har mildnet. Men ikke nok, og nå er jeg redd jeg ikke vil greie det. Det er så tungt å slåst mot sin egen personlighet hele tiden.. Må jeg bare fortsettei terapi og håpe at motivasjonen vil komme etterhvert? Er det noe annet jeg kan gjøre i tillegg som kan hjelpe på? Ikke for å mase altså;-) Empatien. Du kan trene på å prøve å sette deg inn i andres følelser og tanker når de blir utsatt for dårlig og urettferdig behandling. 0 Siter
joen Skrevet 14. november 2001 Skrevet 14. november 2001 Empatien. Du kan trene på å prøve å sette deg inn i andres følelser og tanker når de blir utsatt for dårlig og urettferdig behandling. Litt interessant dette med empatien du nevntei et tidligere innlegg .... hvordan man bør/kan trene seg til å kunne vise følelser ovenfor andre og se seg selv på en annen måte. Vi diskutrer/prater om dette i forbindelse med det jeg jobber med. (helsesektoren). Vi fikk et "tips" om det som kalles sosiale historier. (rollespill). Har du vært borte i dette? Vet hvordan man kan bruke dette? Jeg vet det er brukt på autister. 0 Siter
Gjest Magna Skrevet 14. november 2001 Skrevet 14. november 2001 Litt interessant dette med empatien du nevntei et tidligere innlegg .... hvordan man bør/kan trene seg til å kunne vise følelser ovenfor andre og se seg selv på en annen måte. Vi diskutrer/prater om dette i forbindelse med det jeg jobber med. (helsesektoren). Vi fikk et "tips" om det som kalles sosiale historier. (rollespill). Har du vært borte i dette? Vet hvordan man kan bruke dette? Jeg vet det er brukt på autister. Jeg har vært borti empati i barnevernet ift. å lære barn empati, innlevelse og forståelse for andre barn. Såvidt jeg husker så var det Magne Raundalen som hadde skrevet ei bok om empati. Det var hefter som barnevernsarbeider kunne sette seg inn i. Dette opplegget var også beregnet på helsesøsterne. Kanskje er du en slik søster? ) 0 Siter
joen Skrevet 15. november 2001 Skrevet 15. november 2001 Jeg har vært borti empati i barnevernet ift. å lære barn empati, innlevelse og forståelse for andre barn. Såvidt jeg husker så var det Magne Raundalen som hadde skrevet ei bok om empati. Det var hefter som barnevernsarbeider kunne sette seg inn i. Dette opplegget var også beregnet på helsesøsterne. Kanskje er du en slik søster? ) Javel? Hvordan jobbet du/dere med dette da?(med såkalte "sosiale historier"?) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.