Gå til innhold

En sirkel av plager, psykiske eller fysiske?

Anbefalte innlegg

Gjest Infinite Sadness

God Aften.

Jeg er en jente på 18 år, som i de siste årene har vært gjennom noen tøffe perioder.

Mine foreldres skilsmisse var særlig tøff og langvarig. Dette er noen år siden nå, men jeg føler fortsatt at jeg sliter med endel ting.

Det som særlig har lagt en klam hånd rundt min hverdag i det siste er angst/depresjon. Angsten for å ha en alvorlig sykdom, noe jeg skulle komme til å dø av, er spesielt plagsom og førte til at jeg sluttet på skolen nettopp.

Særlig hodet mitt er jeg redd feiler noe, og dette fører til at jeg har vanskelig for å sovne, blir "varm" i hodet, får en prikkende følelse i kroppen, kjennes nesten ut som jeg mister følelsen i hodet, føler av og til trykk i tinningene, da spennes alle muskler, noe som gjør det enda verre, og er redd for følelsen av å sovne inn.

Det jeg kanskje er mest redd for, er at jeg skal bli ordentlig redd og miste kontrollen, om du skjønner?

Altså at jeg skulle bli akutt syk eller "merke at jeg dør", og ikke takle det.. kanskje?

Av og til er det vanskelig å overbevise meg selv om at det er noe psykisk og ikke noe fysisk, for jeg har vært så utrolig sliten i to-tre år nå, og følt at energien ikke er der.

Vet ikke helt hvordan jeg skal bryte ut av den sirkelen, bør jeg be om en grundig legesjekk og få avkreftet alt jeg er redd feiler meg eller bør jeg snakke med en psykolog?

Det er så vanskelig å se hele ungdomstiden flyge forbi uten å ha krefter til å delta i den, nærmest..

Jeg håper du kan svare meg, men om du ikke får tid, så skjønner jeg deg godt, var greit å skrive det ned likevel.

Takk =)

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er overveiende sannsynlig en angstlidelse som skal ha psykologisk behandling.

Bestill en time hos fastlegen din snarest. Du har allerede "kastet bort" for mye tid.

Legen vil kunne undersøke deg og henvise deg til den behandling du trenger.

Lykke til :-)

Dette er overveiende sannsynlig en angstlidelse som skal ha psykologisk behandling.

Bestill en time hos fastlegen din snarest. Du har allerede "kastet bort" for mye tid.

Legen vil kunne undersøke deg og henvise deg til den behandling du trenger.

Lykke til :-)

Hvilken angstlidelse er det her snakk om?

Hvordan skille dette fra en depresjon?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...