Gå til innhold

Klær, utstyr, samvær, bidrag og sånn

Anbefalte innlegg

Gjest not today

Er det flere her som har ekser som ikke betaler bidrag? Hvordan ordner dere dette med tøy og utstyr når barnet skal til faren? Sender dere med av det dere har kjøpt, eller kjøper faren eget tøy og utstyr og har hos seg?

Jeg mener at hvis i vi begge hadde spyttet i for å kjøpe inn det barnet trenger hadde det vært selvsagt at det ble brukt begge steder, men siden det bare er jeg som gjør det blir jeg rett og slett litt sur og lei når jeg hele tiden må bruke penger på å erstatte ting som forsvinner hos faren. Jeg er ikke så storsinnet at jeg ikke irriterer meg over det, og ikke er jeg rik heller. Yttertøy pleier å komme tilbake, men det meste av det andre har det med å forsvinne. Noen ganger kommer det tilbake, men da er det ofte blitt for smått. Faktum er at jeg bruker masse penger på klær som jeg egentlig kunne brukt på andre ting.

Hva gjør jeg med dette? Faren er ikke betalingsudyktig, det er bare jeg som ikke orker å krangle mer med ham, så jeg gikk med på å la ham slippe å betale noe som helst for å få fred. Han har råd til å handle inn eget, men han vil ikke. Han vil bruke pengene sine på seg selv og firmaet sitt.

Jeg vet ikke hva som skjer hvis jeg slutter å sende med barnet tøy og utstyr. Jeg ser ikke bort fra at det må gå i det samme tøyet som det hadde på da det dro til far hele helgen. Jeg er ikke sikker på om han kjøper inn eget. Hvordan ville dere håndtert en slik situasjon?

Nå ser det ut som jeg i tillegg må begynne å sende med et oppskåret brød, fordi faren ikke står opp før langt på dag, og barnet strever med å lære å skjære skiver selv. Barnet får mat altså, men sjelden frokost, og de har ikke faste måltider. Han er ikke slem mot det, bare egoistisk. Det er ikke snakk om mishandling, bare så det er nevnt.

Det er som dere forstår mange problemer her, og jeg vet at hvis jeg trekker inn familievernkontoret overkjører han meg fullstendig og får alle til å tro at han er verdens beste far og jeg jeg en ubrukelig mor. Lang historie, men er det noen som kan komme med noen råd og innspill? Er det best å bare holde munn, betale og holde ut? Jeg klarer det jo hvis jeg må, men jeg synes det er dumt at vi ikke skal kunne unne oss særlig mye ekstra fordi jeg må betale dobbelt for så mye.

Fortsetter under...

"Nå ser det ut som jeg i tillegg må begynne å sende med et oppskåret brød, fordi faren ikke står opp før langt på dag, og barnet strever med å lære å skjære skiver selv. Barnet får mat altså, men sjelden frokost,"

Her hadde jeg stoppet samværet kort og godt. Og ringt en advokat.

Siden barnet fremdeles strever med å skjære opp brød antar jeg det er såpass ungt at far slettes ikke skal sove langt utover dagen mens barnet er våkent og oppe. Kan barnet evt. spise yoghurt eller frokostblanding med melk? Men far gidder vel ikke kjøpe dette heller?

Jeg hadde i alle fall sterkt vurdert EnolaGays løsning - stopp samværet og kontakt en god advokat. Ikke gidde å handle klær til egne barn og ikke gidde å stå opp så barnet får mat nærmer seg stygt omsorgssvikt slik jeg ser det.

Skaff deg en god advokat.

Hva siernsamværsavtalen deres om utstyr, klær osv? Jeg er tilhenger av en stram avtale med lite rom for fleksibilitet, når samarbeidet er såpass dårlig.

Og så,ville jeg latt NAV ta seg av utregning og innkreving av bidrag.

Her ringer det så mange alarmbjeller hos meg at jeg umuddelbart hadde ringt en advokat! Klær er en ting, men å ikke stå opp om morgenen til et "lite" barn vitner om en så total ansvarsfraskrivelse at jeg hadde vegret meg for å sende barnet.

Du må be NAV fastsette barnebidraget og kreve det inn for deg. Hvorfor tror du familievernkontoret vil tro på ham framfor deg? Han betaler ikke bidrag og påstår han at han gjør det, så får han vel legge fram bevis for det? Han framstår neppe særlig troverdig når de tar ham i å lyve. Jeg tror du skal være tøff nok til å ta denne kampen, ellers vil du slite med dette i år framover...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...