Gå til innhold

Barn med avføringsproblemer på toalettet!


narita

Anbefalte innlegg

Hei barnebarnet mitt har problemer med å tørre å gå på toalettet når hun skal ha avføring.Hun er 5,5år og nekter å gjøre dette i do.Ber om bleie og for at hun skal få det av seg må en ta bleie på.Hun har lettere cp skade men er det noe som kan hemme henne på dette området?

Hun er ikke så moden som en 5,5åring men vi mener at dette skal hun klare nå?

Er tørr om dagen men har bleie om natta.

Har noen det slik som oss???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Narita. Kjenner ikke til CP skader så det skal jeg ikke uttale meg om. Men det er noen barn som faktisk har bleie for å bæjse nesten helt til de skal begynne på skolen. Vår sønn er helt frisk men bæsje i bleia til han var 5 år og bruker fortsatt nattbleie i en alder av 7 år. Vi stresset så mye med dette problemet at han fikk forstoppelse og det vil dere absolutt unngå med barnebarnet ditt.

Hun er såpass stor at hun vel kan ta på bleia selv når hun må bæsje? Det er viktig at de får noen ansvarsoppgaver selv om de vil ha bleie og man må hjelpe dem med skiftet etterpå. Hun kan jo bruke up&go, sørg for at hun må ta på bleie selv, og at hun må vaske seg selv etter at dere ha fjernet bæsjen. Får de noen slike oppgaver vil de se at det faktisk er litt jobb forbundet med dette og vil forsøke å gå på do som andre etterhvert.

Men som sagt, det er ikke unormalt at hun bruker nattbleie enda, og det er noen barn som har problemer med bæsjen. Det er i hvert fall en liten trøst oppi det hele, og det drøyer nok ikke så lenge før hun er helt bleiefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Siri Harket, uroterapeut

Til narita Det er vanskelig å si hvorfor barnebarnet ditt ikke tør å bærsje på toalettet. Jeg vet hun ikke er alene om dette. Noen barn er engstelige for nettopp det å ha avføring på do. Prøv å ha en skammel til føttene, slik at hun føler det noe tryggere,dersom hun ikke allerede har det. Prøv også å snakk litt med henne om hva hun er redd for.Jeg snakket i dag med en mor til et barn på 8 år som fortalte at da barnet var liten turde hun ikke gå på toaletter som hadde annen farge enn hvitt.Det er nok viktig å forsøke gradvis, kanskje det kan kombineres med lesing i en bok hun liker.Videre er det viktig å forklare at alle har avføring på toalettet, og at det ikke er noe annet enn avføringen som forsvinner der. Hun blir fortsatt sittende. Noen barn har en forestilling at det er skummelt å "slippe" noe ut av kroppen. I bleia blir det jo fanget opp. Håper det retter seg snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...