Gå til innhold

Diverse ang. julegaver

MHC

Anbefalte innlegg

Man lar ikke ungene kjøpe klær til 30 klassekompiser. Sånn er det bare. Du bør gi datteren din beskjed om at hun får gi gave til de 2-3 venninnene hun er mest sammen med, resten blir det slutt på.

I kalenderen setter du en max-pris pr. gave, f.eks. 20-30,-. Jeg har i år kjøpt f.eks. deo, dusjsåpe (tilbud på apoteket!), viskelær og kortstokk (fra ferien i sommer) og pakker også inn en liten sjokolade (snømann eller nisse som kjøpes i nett med 15 stk. på Nille) for hver dag. Kommer det klager vet de godt at det er slutt med kalender fra neste år av.

Du skjemmer bort ungene dine og gjør dem utakknemlige og storforlangende om du alltid gir etter for det de vil ha!

Veldig enig i det du skriver her, LIllemus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

37

• Lillemus

11

• Rhea Silvia

10

• laban

10

Hei!

Jeg syns det er svært mye penger det er snakk om.

Min datter kjøpte klær til mange barn i klassen, og jeg sa dette har vi ikke råd til, likevel ble det sånn.

Det er et veldig press, og selv om det kanskje er 150 kr i snitt så kan man tenke seg når det kommer opp i 30 stk, og bestevennen skal ha enda mer.

Med guttene mine har det vært lettere, de kjøper bare et spill over nettet til 50 kr til de få vennene de har.

Og de to yngste har vi satt en grense på kun kjøpe til bestevennene.. Min yngste datter har en veldig nær venn 300 kr kjøper jeg til tror jeg, og en annen litt mer fjern venn, 150 kr, det blir ikke så mye, den andre kjøper for ca 150 kr til noen flere venner.

I desember skal man jo også ha en stor utgift med adventskalender, og den skal jo også innh. klær i vertfall krever hun på ungdomsskolen dette, fordi andre får klær i adventskalenderen. I år har jeg sagt at kanskje må hun få en gave i helgene for vi kan ikke holde på slik med klær og sminke hver dag frem til julaften, min mann syns det er et hysterisk fenomen i Norge.

Jeg begynner å bli enig. Det blir alt i alt veldig mye i desember, og til jul er det jo enda mer voldsomt, jeg tror nesten alle får ipad, iphone pc er, for oss med mange barn er det akkurat nå for mye.

Man kan i vertfall ikke være økonomisk i desember.

Men den julekalenderen tenker jeg mer på nå, lurer på hvordan jeg kan få til dette uten å bruke urimelig mye penger.

''I desember skal man jo også ha en stor utgift med adventskalender, og den skal jo også innh. klær i hvertfall krever hun på ungdomsskolen dette, fordi andre får klær i adventskalenderen. ''

Sånt styrker meg i troen på at det var riktig av meg å nekte pakkekalender.

Datteren min påsto i flere år at hun slet med ettervirkningene. Men nå har hun pådratt seg forpliktelse til å ordne 12 kalendergaver selv, til felleskalenderen hun har med kjæresten - og dermed fått stor forståelse for min beslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I desember skal man jo også ha en stor utgift med adventskalender, og den skal jo også innh. klær i hvertfall krever hun på ungdomsskolen dette, fordi andre får klær i adventskalenderen. ''

Sånt styrker meg i troen på at det var riktig av meg å nekte pakkekalender.

Datteren min påsto i flere år at hun slet med ettervirkningene. Men nå har hun pådratt seg forpliktelse til å ordne 12 kalendergaver selv, til felleskalenderen hun har med kjæresten - og dermed fått stor forståelse for min beslutning.

Hei!

Nettopp.

Jeg ga min svigerinne råd nå, om å tenke nøye gjennom om hun ville begynne på dette systemet, jeg anbefaler ingen å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lar ikke ungene kjøpe klær til 30 klassekompiser. Sånn er det bare. Du bør gi datteren din beskjed om at hun får gi gave til de 2-3 venninnene hun er mest sammen med, resten blir det slutt på.

I kalenderen setter du en max-pris pr. gave, f.eks. 20-30,-. Jeg har i år kjøpt f.eks. deo, dusjsåpe (tilbud på apoteket!), viskelær og kortstokk (fra ferien i sommer) og pakker også inn en liten sjokolade (snømann eller nisse som kjøpes i nett med 15 stk. på Nille) for hver dag. Kommer det klager vet de godt at det er slutt med kalender fra neste år av.

Du skjemmer bort ungene dine og gjør dem utakknemlige og storforlangende om du alltid gir etter for det de vil ha!

Hei!

jeg skal prøve å være så streng til jul, men jeg gir for lette etter, jeg vet ikke hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I desember skal man jo også ha en stor utgift med adventskalender, og den skal jo også innh. klær i vertfall krever hun på ungdomsskolen dette, fordi andre får klær i adventskalenderen.''

Hvis en av ungene mine hadde _krevd_ å få klær i julekalenderen, hadde det vært et veldig naturlig tidspunkt å avslutte kalenderopplegget her i huset.

Hei!

Jeg sa det til henne nå, at med disse kravene er hyggen for min del borte, jeg syns ikke vi kan holde på slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som du har en enorm pengeforbruk. Dette i tillegg til at du bruker 20.000 på mat i måneden. Jeg skjønner nesten ikke at det er mulig å greie det til tross for at du har 5 unger. Mange betjener både lån på leilighet, bil, klær og mat og diverse annet med en slik sum.

Hei!

Det er jo ikke jeg som bruker pengene på meg selv, det er jo til familien.

Jeg kjøper meg sjelden noe, kanskje av og til noe på teknisk museum, og noe til min psykiater ellers bruker jeg lite penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

jeg skal prøve å være så streng til jul, men jeg gir for lette etter, jeg vet ikke hvorfor?

Kanskje du ikke takler at barna blir skuffet og lei seg? Jeg skjønner at det kan føles vondt, men det er faktisk vår jobb som foreldre å sette grenser for barna våre, selv om vi av den grunn kan bli temmelig upopulære en stund. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I fjor kjøpte jeg flaxlodd og godteri flere dager.

Det er lett med de små, de er glad for blyant og en liten sjokolade, selv det syns jeg ganget med 5 er mye 24 ganger i desember. Kanksje det er på tide å slutte for de store?

For de fleste er det greit, men for henne så er presset veldig stort, det virker som de fleste får klær. Jeg har sagt at i år får hun velge klær i helgene og ikke noe på hverdagene ellers slutter vi med kalender for henne.

Jeg syns dette er alt for stor utgiftspost. Nå har vi jo bestilt bunad og den koster 45 000 kr, men forskudd var på 7000 kr.

Men vi skal jo betale denne også. Jeg har jo bare 20 000 kr tror jeg pr mnd. Og med min begrensing vet jeg jo ikke hvor realistisk det er med jobb for meg? jeg håper jo, men sikkert klarer ikke full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke takler at barna blir skuffet og lei seg? Jeg skjønner at det kan føles vondt, men det er faktisk vår jobb som foreldre å sette grenser for barna våre, selv om vi av den grunn kan bli temmelig upopulære en stund. :o)

Hei!

ja jeg tror det er noe der....

Jeg hadde det ikke bra som barn, kanskje er det noen forklaring der, jeg vet ikke?

Jeg strekker meg alt for langt sier min mann, som nå snart skal ha en samtale med meg, denne er om økonomi sier han.

I år har vi bestilt bunad, og hun måtte selvsagt ha en som kostet 45 000 kr og ikke 20 000 kr som min koster. Jeg må derfor fortsette min sparing. Jeg liker å være økonomisk egentlig, jeg har nå god oversikt over hva vi bruker etter at jeg samler alle regninger, det liker jeg :-)

Det noen ikke forstår her er hvor stor husholdning vi er, og at vi ikke sparer på mat, min mann liker å spise god mat hver dag, mat er viktig for min mann. Vi sparer heller på slikt som alkohol vi har ikke barskap og vi røyker ikke, sånt koster mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I fjor kjøpte jeg flaxlodd og godteri flere dager.

Det er lett med de små, de er glad for blyant og en liten sjokolade, selv det syns jeg ganget med 5 er mye 24 ganger i desember. Kanksje det er på tide å slutte for de store?

For de fleste er det greit, men for henne så er presset veldig stort, det virker som de fleste får klær. Jeg har sagt at i år får hun velge klær i helgene og ikke noe på hverdagene ellers slutter vi med kalender for henne.

Jeg syns dette er alt for stor utgiftspost. Nå har vi jo bestilt bunad og den koster 45 000 kr, men forskudd var på 7000 kr.

Men vi skal jo betale denne også. Jeg har jo bare 20 000 kr tror jeg pr mnd. Og med min begrensing vet jeg jo ikke hvor realistisk det er med jobb for meg? jeg håper jo, men sikkert klarer ikke full jobb.

Uansett Madelenemie.... Jeg tror ikke det er noen andre på dette forumet som lar barna sine kjøpe slike julegaver til vennene sine... det er riktig som Lillemus sier.. de blir bortskjemte og vant til å ha mye penger mellom hendene og kjøpe nesten hva de vil. Hva når barna dine blir voksne og skal klare seg selv økonomisk? Det er ikke sikkert de får samme inntekt som dere tilsynelatende har, og hvordan skal de da takle at de ikke har råd til å kjøpe det de er vant til å få?

Mine barn kjøper kanskje julegave til 3-4 venner hver. Gavene kan være dusjsåpe fra Nille etc. Tipper gavene koster maks 30 kr pr stk.

I pakkekalenderne til barna har jeg pakket inn godterier i nesten halvparten av pakkene. Da er det snakk om en kjærlighet på pinne i en pakke, en liten sjokolade i en pakke osv. I tillegg får de sokker, hansker, lipgloss, neglelakk (kjøpte billig pakke med seks neglelakker i ulike farger, og hadde da gave til seks pakker).

Mine barn ville aldri forlangt å få den dyreste bunaden. De ville antagelig sagt at "Jeg synes denne er veldig fin, men den er nok for dyr"... I helga skal femtenåringen min shoppe med venninnene. Jeg har sagt at hun bør kjøpe seg en vinterjakke og en ny bukse. Hun er ganske motebevisst og elsker klær, men var overlykkelig over å få lov å kjøpe en jakke til 7-800 kroner.

Det er viktig å lære ungene at ting koster penger og at man ikke har ubegrenset med dem.. dessuten har de godt av å lære seg å spare penger til ting de ønsker seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint om barna kan få gi en liten ting til den eller de aller nærmeste vennene, men det må ikke koste for mye. Viktig å ikke sette de som ikke har råd til å gi stort tilbake i forlegenhet, og det er uansett mer enn nok å bruke penger på før jul. Gjerrige venninner av mor kan bare sitte der uten gaver. Kanskje hun tar hintet og tar med seg noe neste gang hvis dere slutter å late som dere ikke bryr dere om at hun aldri gir tilbake?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett Madelenemie.... Jeg tror ikke det er noen andre på dette forumet som lar barna sine kjøpe slike julegaver til vennene sine... det er riktig som Lillemus sier.. de blir bortskjemte og vant til å ha mye penger mellom hendene og kjøpe nesten hva de vil. Hva når barna dine blir voksne og skal klare seg selv økonomisk? Det er ikke sikkert de får samme inntekt som dere tilsynelatende har, og hvordan skal de da takle at de ikke har råd til å kjøpe det de er vant til å få?

Mine barn kjøper kanskje julegave til 3-4 venner hver. Gavene kan være dusjsåpe fra Nille etc. Tipper gavene koster maks 30 kr pr stk.

I pakkekalenderne til barna har jeg pakket inn godterier i nesten halvparten av pakkene. Da er det snakk om en kjærlighet på pinne i en pakke, en liten sjokolade i en pakke osv. I tillegg får de sokker, hansker, lipgloss, neglelakk (kjøpte billig pakke med seks neglelakker i ulike farger, og hadde da gave til seks pakker).

Mine barn ville aldri forlangt å få den dyreste bunaden. De ville antagelig sagt at "Jeg synes denne er veldig fin, men den er nok for dyr"... I helga skal femtenåringen min shoppe med venninnene. Jeg har sagt at hun bør kjøpe seg en vinterjakke og en ny bukse. Hun er ganske motebevisst og elsker klær, men var overlykkelig over å få lov å kjøpe en jakke til 7-800 kroner.

Det er viktig å lære ungene at ting koster penger og at man ikke har ubegrenset med dem.. dessuten har de godt av å lære seg å spare penger til ting de ønsker seg :)

''Jeg har sagt at hun bør kjøpe seg en vinterjakke og en ny bukse. Hun er ganske motebevisst og elsker klær, men var overlykkelig over å få lov å kjøpe en jakke til 7-800 kroner.''

:o) Høres ut som Snupsa mi. :o) Hun elsker klær og er kjempeflink til å kle seg (hun har ikke arvet det etter meg!), men skjønner uten problemer at det ikke er snakk om å kjøpe dyre klær til henne ennå, ikke før hun er utvokst. Hun er helt enig med meg i at det er bortkastet for meg å kjøpe noe kjempedyrt til henne og så har hun vokst ut av plagget neste sommer og vi må gi det bort til noen andre. Jeg er absolutt for gjenbruk, men er ikke interessert i å sponse yngre barn i familien med dyre klær. Heldigvis er Snupsa såpass fornuftig at det går helt greit. :o)

Hun vil heller ha 3 ting som er billige enn 1 ting som er dyyyr, da får hun mer for pengene mener hun. *hehe* Men hun gleder seg til hun blir utvokst da... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest germimate

''Jeg har sagt at hun bør kjøpe seg en vinterjakke og en ny bukse. Hun er ganske motebevisst og elsker klær, men var overlykkelig over å få lov å kjøpe en jakke til 7-800 kroner.''

:o) Høres ut som Snupsa mi. :o) Hun elsker klær og er kjempeflink til å kle seg (hun har ikke arvet det etter meg!), men skjønner uten problemer at det ikke er snakk om å kjøpe dyre klær til henne ennå, ikke før hun er utvokst. Hun er helt enig med meg i at det er bortkastet for meg å kjøpe noe kjempedyrt til henne og så har hun vokst ut av plagget neste sommer og vi må gi det bort til noen andre. Jeg er absolutt for gjenbruk, men er ikke interessert i å sponse yngre barn i familien med dyre klær. Heldigvis er Snupsa såpass fornuftig at det går helt greit. :o)

Hun vil heller ha 3 ting som er billige enn 1 ting som er dyyyr, da får hun mer for pengene mener hun. *hehe* Men hun gleder seg til hun blir utvokst da... ;o)

Akkurat som Snuppa mi også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat sånn er mine tre også- og takk og lov for det!

Eldste og yngste er allikevel veldig dyktige til å bruke opp ukelønna si kjapt :P Mellomste sparer som bare det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn er mine tre også- og takk og lov for det!

Eldste og yngste er allikevel veldig dyktige til å bruke opp ukelønna si kjapt :P Mellomste sparer som bare det ;)

''Eldste og yngste er allikevel veldig dyktige til å bruke opp ukelønna si kjapt :P Mellomste sparer som bare det ;)''

Jepp... Guttungen sparer og sparer. Hos jentungen brenner pengene i lomma og hun lever visst - ubevisst - under mottoet "pengene skal sirkulere"... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Eldste og yngste er allikevel veldig dyktige til å bruke opp ukelønna si kjapt :P Mellomste sparer som bare det ;)''

Jepp... Guttungen sparer og sparer. Hos jentungen brenner pengene i lomma og hun lever visst - ubevisst - under mottoet "pengene skal sirkulere"... :o)

Noen ganger kan man lure på hvordan de blir så ulike :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nettopp.

Jeg ga min svigerinne råd nå, om å tenke nøye gjennom om hun ville begynne på dette systemet, jeg anbefaler ingen å gjøre det!

Det kan være litt pes å lage pakkekalender,- selv om jeg bare har to barn. Men, jeg _angrer_ ikke på at jeg begynte (bortsett fra natt til 1.desember),- tror det har vært en stor glede for dem opp igjennom barndommen :-) Og fortsetter med det også etter at det er "voksne" på et vis :P

Ikke store ting her, da. Småsjokolader etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være litt pes å lage pakkekalender,- selv om jeg bare har to barn. Men, jeg _angrer_ ikke på at jeg begynte (bortsett fra natt til 1.desember),- tror det har vært en stor glede for dem opp igjennom barndommen :-) Og fortsetter med det også etter at det er "voksne" på et vis :P

Ikke store ting her, da. Småsjokolader etc.

Jeg er ikke prinsipielt imot pakkekalendre, altså. Har bare ikke prioritert det selv. Det går jo an å ha den tradisjonen uten at det tar helt overhånd i de årene barna er mest opptatt av sånt. Men jeg har også sett eksempler på at det sklir ut noe veldig - etter mine begreper.

Ungene har fått andre typer kalendre og ikke lidd noen nød. Men jeg fleiper med den eldste om at jeg sikkert kommer til å gi hennes evt. barn håndbrodert pakkekalender med kjempedyre ting ;-) Akkurat som jeg også fleiper med prektige DOL-varianter av typen aktivitetskalender ("hurra, i dag skal vi vaske i kjøkkenskapene!")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hmrpf.....

Jeg er ikke prinsipielt imot pakkekalendre, altså. Har bare ikke prioritert det selv. Det går jo an å ha den tradisjonen uten at det tar helt overhånd i de årene barna er mest opptatt av sånt. Men jeg har også sett eksempler på at det sklir ut noe veldig - etter mine begreper.

Ungene har fått andre typer kalendre og ikke lidd noen nød. Men jeg fleiper med den eldste om at jeg sikkert kommer til å gi hennes evt. barn håndbrodert pakkekalender med kjempedyre ting ;-) Akkurat som jeg også fleiper med prektige DOL-varianter av typen aktivitetskalender ("hurra, i dag skal vi vaske i kjøkkenskapene!")

Vi hadde pakkekalendere, og jeg forsøkte å forholde det ganske rimelig selv om det ble noen hundrelapper. Kjøpte blant annet sett med penner og viskelær, tekstmarkere. Ting de trengte! Så sjokolade og evt andre småting. Men mine små beist syntes ikke det var noe stas. Så de slutt ville ikke eldstemann ha. Og min minste tenåring får nå sjokoladekalender. Så hos oss ble det en skuffelse etterhvert med pakkekalendere. Lurer på hva de egentlig så for seg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde pakkekalendere, og jeg forsøkte å forholde det ganske rimelig selv om det ble noen hundrelapper. Kjøpte blant annet sett med penner og viskelær, tekstmarkere. Ting de trengte! Så sjokolade og evt andre småting. Men mine små beist syntes ikke det var noe stas. Så de slutt ville ikke eldstemann ha. Og min minste tenåring får nå sjokoladekalender. Så hos oss ble det en skuffelse etterhvert med pakkekalendere. Lurer på hva de egentlig så for seg?!

Mine har hatt pakkekalendere og kost seg med det.

Men det har også vært en regel her i huset at moroa var over så snart de tok steget over i ungdomsskolen. De store blir "avspist" med en flaxkalender, og har vært fornøyd med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...