Gå til innhold

Diverse ang. julegaver

MHC

Anbefalte innlegg

Vi hadde pakkekalendere, og jeg forsøkte å forholde det ganske rimelig selv om det ble noen hundrelapper. Kjøpte blant annet sett med penner og viskelær, tekstmarkere. Ting de trengte! Så sjokolade og evt andre småting. Men mine små beist syntes ikke det var noe stas. Så de slutt ville ikke eldstemann ha. Og min minste tenåring får nå sjokoladekalender. Så hos oss ble det en skuffelse etterhvert med pakkekalendere. Lurer på hva de egentlig så for seg?!

Jeg har hørt om mange slike tilfeller, ja.

Det er vel noen år det kan være vanskelig å gjøre dem fornøyde uansett - og da kan det være like greit å droppe det, i stedet for å forårsake en serie skuffelser.

Jeg påstår ikke at alle barn er sånn, men i noen (venninne?)gjenger kan det bli rene konkurransen om hvem som får mest. Og da synes jeg desember blir ganske utrivelig. Ungene får fine julegaver, det holder

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

37

• Lillemus

11

• Rhea Silvia

10

• laban

10

Vi hadde pakkekalendere, og jeg forsøkte å forholde det ganske rimelig selv om det ble noen hundrelapper. Kjøpte blant annet sett med penner og viskelær, tekstmarkere. Ting de trengte! Så sjokolade og evt andre småting. Men mine små beist syntes ikke det var noe stas. Så de slutt ville ikke eldstemann ha. Og min minste tenåring får nå sjokoladekalender. Så hos oss ble det en skuffelse etterhvert med pakkekalendere. Lurer på hva de egentlig så for seg?!

Vi har fremdeles pakkekalender, selv om eldste nå er på vgs. Fremdeles får de stort sett ting de har bruk for, inkl ny tannkost 2.desember ( som de har fått hvert år), julepynt 23.des og ellers sokker,truser, strømpebukser etc. De to eldste skal på juleball, så den dagen blir det litt ekstra lommepenger som kalendergave.Den eldste sa forresten at nye blyanter var et ønske i år:-) Det dyreste i år er ullundertøy til den yngste, men det er noe hun trenger uansett.

Hadde det blitt suring, hadde det vert slutt. Men som guttungen sa: Det er så kos å starte dagen med en liten pakke, og mye morsommere å få det vi trenger når vi må pakke det opp :-)

Jeg vurderer å slutte hvert år, mest fordi det er endel jobb med det. Men siden de liker det så godt... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fremdeles pakkekalender, selv om eldste nå er på vgs. Fremdeles får de stort sett ting de har bruk for, inkl ny tannkost 2.desember ( som de har fått hvert år), julepynt 23.des og ellers sokker,truser, strømpebukser etc. De to eldste skal på juleball, så den dagen blir det litt ekstra lommepenger som kalendergave.Den eldste sa forresten at nye blyanter var et ønske i år:-) Det dyreste i år er ullundertøy til den yngste, men det er noe hun trenger uansett.

Hadde det blitt suring, hadde det vert slutt. Men som guttungen sa: Det er så kos å starte dagen med en liten pakke, og mye morsommere å få det vi trenger når vi må pakke det opp :-)

Jeg vurderer å slutte hvert år, mest fordi det er endel jobb med det. Men siden de liker det så godt... ;-)

''Det dyreste i år er ullundertøy til den yngste, men det er noe hun trenger uansett.''

Alt for dyrt i kalendergave synes jeg, sånt havner under juletreet. Jeg prøver å holde meg på en makspris på 20,- pr. pakke (+ en liiiiten sjokolade fra Nille), men det hender jeg sklir litt over på en pakke eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det dyreste i år er ullundertøy til den yngste, men det er noe hun trenger uansett.''

Alt for dyrt i kalendergave synes jeg, sånt havner under juletreet. Jeg prøver å holde meg på en makspris på 20,- pr. pakke (+ en liiiiten sjokolade fra Nille), men det hender jeg sklir litt over på en pakke eller to.

I utgangspunktet, ja. Men hun skal på en tur der hun trenger det, og hun har bare et sett nå. Å vente til jul blir for lenge :-) Så det blir gaven den 3. og 4 desember, de to andre får nøye seg med sokker og miniutgave av dusjsåpe ( perfekt til gym!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet, ja. Men hun skal på en tur der hun trenger det, og hun har bare et sett nå. Å vente til jul blir for lenge :-) Så det blir gaven den 3. og 4 desember, de to andre får nøye seg med sokker og miniutgave av dusjsåpe ( perfekt til gym!)

Ah! Sånn ja. :o) Da er det jo lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg syns det er svært mye penger det er snakk om.

Min datter kjøpte klær til mange barn i klassen, og jeg sa dette har vi ikke råd til, likevel ble det sånn.

Det er et veldig press, og selv om det kanskje er 150 kr i snitt så kan man tenke seg når det kommer opp i 30 stk, og bestevennen skal ha enda mer.

Med guttene mine har det vært lettere, de kjøper bare et spill over nettet til 50 kr til de få vennene de har.

Og de to yngste har vi satt en grense på kun kjøpe til bestevennene.. Min yngste datter har en veldig nær venn 300 kr kjøper jeg til tror jeg, og en annen litt mer fjern venn, 150 kr, det blir ikke så mye, den andre kjøper for ca 150 kr til noen flere venner.

I desember skal man jo også ha en stor utgift med adventskalender, og den skal jo også innh. klær i vertfall krever hun på ungdomsskolen dette, fordi andre får klær i adventskalenderen. I år har jeg sagt at kanskje må hun få en gave i helgene for vi kan ikke holde på slik med klær og sminke hver dag frem til julaften, min mann syns det er et hysterisk fenomen i Norge.

Jeg begynner å bli enig. Det blir alt i alt veldig mye i desember, og til jul er det jo enda mer voldsomt, jeg tror nesten alle får ipad, iphone pc er, for oss med mange barn er det akkurat nå for mye.

Man kan i vertfall ikke være økonomisk i desember.

Men den julekalenderen tenker jeg mer på nå, lurer på hvordan jeg kan få til dette uten å bruke urimelig mye penger.

Nei nei nei, her må du sette ned foten! Det er horribelt å kjøpe gaver for 150 kr til så mange venner... Jeg kjøper for 200-max 150 til de jeg er tante til!

Mine barn kjøper vennegaver til noe veldig få av sine venner og da ligger det på rundt 50 kr.

Ellers syns jeg datteren din høres ekstremt bortskjemt ut! Klær i adventskalender?? Et par strømper eller en truse, ja, men ikke bukse og genser mm. Jeg har tre barn og 24 delt på 3 er 8.. dvs at de får 8 gaver hver i kalenderen. Det er flaxlodd, hårklemmer, strømper, penn, blyant, nisselue mm. Alt fra 20-50 kr pr pakke, ikke mer.

Om ungene skulle fått bestemme ville det selvsagt blitt dyrere gaver, men det er vi som foreldre som skal sette grenser. Det spiller ingen rolle hva "alle andre" får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om mange slike tilfeller, ja.

Det er vel noen år det kan være vanskelig å gjøre dem fornøyde uansett - og da kan det være like greit å droppe det, i stedet for å forårsake en serie skuffelser.

Jeg påstår ikke at alle barn er sånn, men i noen (venninne?)gjenger kan det bli rene konkurransen om hvem som får mest. Og da synes jeg desember blir ganske utrivelig. Ungene får fine julegaver, det holder

synes

Men da er det vår oppgave som foreldre å få ungene til å skjønne at det er tåpelig å konkurrere som slikt. Alle familier prioriterer forskjellig, noen er rike, noen er mindre rike, og det er inget mål å skulle gjøre/være som alle andre.

Min eldste har helt normalt skiutstyr, ikke noe fancy smancy. Han klagde litt og lurte på hvorfor han ikke kunne få slik som kompisen. Da forklarte jeg at kompisen og hans foreldre prioriterte å bruke masse penger på ski fordi de bruker utstyret ofte, mens vi prioriterer å ha et dyrt piano og andre dyre musikkinstrumenter fordi det er det vi liker å holde på med.

Han skjønte at slik må det selvsagt være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I fjor kjøpte jeg flaxlodd og godteri flere dager.

Det er lett med de små, de er glad for blyant og en liten sjokolade, selv det syns jeg ganget med 5 er mye 24 ganger i desember. Kanksje det er på tide å slutte for de store?

For de fleste er det greit, men for henne så er presset veldig stort, det virker som de fleste får klær. Jeg har sagt at i år får hun velge klær i helgene og ikke noe på hverdagene ellers slutter vi med kalender for henne.

Jeg syns dette er alt for stor utgiftspost. Nå har vi jo bestilt bunad og den koster 45 000 kr, men forskudd var på 7000 kr.

Men vi skal jo betale denne også. Jeg har jo bare 20 000 kr tror jeg pr mnd. Og med min begrensing vet jeg jo ikke hvor realistisk det er med jobb for meg? jeg håper jo, men sikkert klarer ikke full jobb.

Det er ikke alle som får klær i kalenderen!! Det er bare tull og tøys. Du MÅ sette grenser for denne jenta di, eller blir hun ufordragelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min datter kjøpte klær til mange barn i klassen, og jeg sa dette har vi ikke råd til, likevel ble det sånn.

Det er et veldig press, og selv om det kanskje er 150 kr i snitt så kan man tenke seg når det kommer opp i 30 stk, og bestevennen skal ha enda mer.

Med guttene mine har det vært lettere, de kjøper bare et spill over nettet til 50 kr til de få vennene de har.

Og de to yngste har vi satt en grense på kun kjøpe til bestevennene.. Min yngste datter har en veldig nær venn 300 kr kjøper jeg til tror jeg, og en annen litt mer fjern venn, 150 kr, det blir ikke så mye, den andre kjøper for ca 150 kr til noen flere venner.

I desember skal man jo også ha en stor utgift med adventskalender, og den skal jo også innh. klær i vertfall krever hun på ungdomsskolen dette, fordi andre får klær i adventskalenderen. I år har jeg sagt at kanskje må hun få en gave i helgene for vi kan ikke holde på slik med klær og sminke hver dag frem til julaften, min mann syns det er et hysterisk fenomen i Norge.

Jeg begynner å bli enig. Det blir alt i alt veldig mye i desember, og til jul er det jo enda mer voldsomt, jeg tror nesten alle får ipad, iphone pc er, for oss med mange barn er det akkurat nå for mye.

Men den julekalenderen tenker jeg mer på nå, lurer på hvordan jeg kan få til dette uten å bruke urimelig mye penger.

Enten bor dere i et meget spesielt strøk, eller så har ungene dine lurt deg trill rundt.

Her vi bor, er det ingen som kjøper julegaver til venner i den skalaen du snakker om. Vennegaver til jul handler om noe de enten har laget selv eller noe veldig rimelig (max 50,-) fra butikken. Jenter er jo kjempeenkle sånn sett, med hårstrikker og lipsyler og sånne ting. For min eldste har det vært snakk om til sammen 4 venner på det meste.

Hva pakkekalender angår, så er det jo helt vilt det du snakker om. Absolutt ingen jeg kjenner har sånn kalender du snakker om, overhode ikke. De som lager pakkekalender gir blyanter, viskelær, en truse (type rimelig!) osv. og godteri (litt!) på lørdager.

For å forenkle innpakkinga av 2 x 24 pakker har jeg kjøpt små papirposer på Nille, det gjør alt mye enklere.

Du og din mann må ta en real prat med ungene og forklare hva adventskalender skal være, og rett og slett ikke gå med på den galskapen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det vår oppgave som foreldre å få ungene til å skjønne at det er tåpelig å konkurrere som slikt. Alle familier prioriterer forskjellig, noen er rike, noen er mindre rike, og det er inget mål å skulle gjøre/være som alle andre.

Min eldste har helt normalt skiutstyr, ikke noe fancy smancy. Han klagde litt og lurte på hvorfor han ikke kunne få slik som kompisen. Da forklarte jeg at kompisen og hans foreldre prioriterte å bruke masse penger på ski fordi de bruker utstyret ofte, mens vi prioriterer å ha et dyrt piano og andre dyre musikkinstrumenter fordi det er det vi liker å holde på med.

Han skjønte at slik må det selvsagt være.

Ja, jeg er ikke uenig i det?

Datteren min fortalte at venninnene fikk CDer o.l. (for 10 år siden, da CDer var noe man brukte og måtte betale for) i kalenderen og syntes selv det var litt drøyt. Men noen av venninnene hennes var ekstremt opptatt av de greiene en stund.

Jeg gidder ikke drive med de pakkene, det har også noe med saken å gjøre. Jeg kunne fint ha fått det til, men har valgt å ikke prioritere det.

Minstemann vet at jeg har større toleranse for å bruke penger på ordentlig sportsutstyr enn på merkeklær, og det fungerer helt greit. Men han er nok mye mer slipphendt med penger enn søsteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foredreansvar

Hei!

Jeg tror dere bor i et strøk med mange som har svært god økonomi. Da er det ekstra viklig å være tydelig i oppdragelsen slik at barna ikke blir ufordragelige, uempatiske og ikke utvilker evne til å klare seg selv når de blir voksne.

Det er veldig lett, når man er barn/ungdom, å sammenligne seg med noen i den ene saken og andre i den andre saken osv, og sånn sett vil det alltid være noen som har mer.

Eva, Jenny, Anne og Marie har Parajumpersjakke til mange tusen. Kristine, Ingrid, Vilde og Anne har dyre hytter. Eva og Marie drar på dyre ferier. Jenny, Vilde og Ingrid gir dyre venninnegavver. Kristine, Anne og Marie fikk noen klesplagg i adventlskalenderen i fjor (de dagene de fikk et vikselær snakket de ikke like mye om, som de dagene de fikk klær, som de ellers trengte, pakket inn i kalenderen).

Din datter ser at mange har mye, og sier hjemme at _alle_ har dyre jakker, fine hytter, fine ferier, dyre adventskalendergaver, alle gir dyre venninnegaver til alle osv.

Det er ikke løgn, selv om det ikke er sant. For hun ser det slik, og klarer ikke å se at noen har det slik og noen har det sånn.

Det er klart man blir påvirket av det man har rundt seg, men deres jobb som foreldre er å lære henne å sette pris på en helt vanlig adventskalender, med hårstrikk, viskelær og sjokolade på lørdagen.

Så lenge hun ikke tjener (nok) egne penger til å kjøpe gave til alle i klassen, så må hun innrette seg etter deres regler. Og hun er ikke gammel nok til å se alt dette selv. Dere må vise henne.

Og ved å gi henne penger til å kjøpe en gave til alle jentene i klassen, så er dere med på å legge press på alle de andre til å måte gjøre det samme. Dere (som alle de andre) har ansvar for å ikke øke presset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere bor i et strøk med mange som har svært god økonomi. Da er det ekstra viklig å være tydelig i oppdragelsen slik at barna ikke blir ufordragelige, uempatiske og ikke utvilker evne til å klare seg selv når de blir voksne.

Det er veldig lett, når man er barn/ungdom, å sammenligne seg med noen i den ene saken og andre i den andre saken osv, og sånn sett vil det alltid være noen som har mer.

Eva, Jenny, Anne og Marie har Parajumpersjakke til mange tusen. Kristine, Ingrid, Vilde og Anne har dyre hytter. Eva og Marie drar på dyre ferier. Jenny, Vilde og Ingrid gir dyre venninnegavver. Kristine, Anne og Marie fikk noen klesplagg i adventlskalenderen i fjor (de dagene de fikk et vikselær snakket de ikke like mye om, som de dagene de fikk klær, som de ellers trengte, pakket inn i kalenderen).

Din datter ser at mange har mye, og sier hjemme at _alle_ har dyre jakker, fine hytter, fine ferier, dyre adventskalendergaver, alle gir dyre venninnegaver til alle osv.

Det er ikke løgn, selv om det ikke er sant. For hun ser det slik, og klarer ikke å se at noen har det slik og noen har det sånn.

Det er klart man blir påvirket av det man har rundt seg, men deres jobb som foreldre er å lære henne å sette pris på en helt vanlig adventskalender, med hårstrikk, viskelær og sjokolade på lørdagen.

Så lenge hun ikke tjener (nok) egne penger til å kjøpe gave til alle i klassen, så må hun innrette seg etter deres regler. Og hun er ikke gammel nok til å se alt dette selv. Dere må vise henne.

Og ved å gi henne penger til å kjøpe en gave til alle jentene i klassen, så er dere med på å legge press på alle de andre til å måte gjøre det samme. Dere (som alle de andre) har ansvar for å ikke øke presset.

*Applaus*

!!!

Veldig godt skrevet!

Min datter på 11 sa her en dag at "nesten alle i klassen har Ipad", underforstått at det er noe en selvfølgelig bør ha når en er 11 år.

Jeg spurte da konkret: "Har Martin? Har Fredrik? Har Andreas? Har Stine?" osv

Det kom frem at hun visste helt sikkert at 2 i klassen hadde egen, og at muligens 2 eller 3 hadde hjemme, men den var da felles i familien. De andre visste hun ikke noe om når det gjaldt Ipad.

Men som du skrev, så har noen hytter, noen har båt, noen drar på dyre ferier hvert år, noen drar annethvert år, noen har hest, noen har Iphone... - og når en ser på alle disse tingene samlet så er det lett å drukne når en selv kanksje har bare én av tingene som er vanlig, men har og opplever andre ting enn de de fleste gjør/har.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig godt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, sånn var det til oss også. Det toppet seg da jr fikk en boxer, og etter det ville han heller ha pepperkakekalender (= vi bakte 24 hjerter i fellesskap og jr pyntet med alt, jeg merer ALT han fikk plass til... ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Applaus*

!!!

Veldig godt skrevet!

Min datter på 11 sa her en dag at "nesten alle i klassen har Ipad", underforstått at det er noe en selvfølgelig bør ha når en er 11 år.

Jeg spurte da konkret: "Har Martin? Har Fredrik? Har Andreas? Har Stine?" osv

Det kom frem at hun visste helt sikkert at 2 i klassen hadde egen, og at muligens 2 eller 3 hadde hjemme, men den var da felles i familien. De andre visste hun ikke noe om når det gjaldt Ipad.

Men som du skrev, så har noen hytter, noen har båt, noen drar på dyre ferier hvert år, noen drar annethvert år, noen har hest, noen har Iphone... - og når en ser på alle disse tingene samlet så er det lett å drukne når en selv kanksje har bare én av tingene som er vanlig, men har og opplever andre ting enn de de fleste gjør/har.

;-)

''Det kom frem at hun visste helt sikkert at 2 i klassen hadde egen, og at muligens 2 eller 3 hadde hjemme, men den var da felles i familien. De andre visste hun ikke noe om når det gjaldt Ipad.''

Jentungen her sukket forleden over at de to bestevenninnene hadde nye mobiler (det har hun også!), ipad'er, laptoper og guderne vet hva. Jentungen min har så hun klarer seg i lange baner (og vet hun får laptop neste høst når hun begynner på ungdomsskolen) og da jeg spurte: "Men tror du de er noe lykkeligere enn deg av den grunn?" så ble hun litt stille og innrømte at neeeeei, det trodde hun ikke... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her må du sette ned foten Madelenemie. Avtal en maxpris pr. pakke i kalender (siden dere har fem barn er jo hver tier pr pakke pr barn 1200,- kroner!). I tillegg bør du sette et tak på hvor mange venner jentene skal kjøpe for, og senke prisen på bestekompisgaven til guttene. Vi gir +/- 300 pr tante/ onkelunger vi! Det hører ikke hjemme å gi det i vennegaver syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lar ikke ungene kjøpe klær til 30 klassekompiser. Sånn er det bare. Du bør gi datteren din beskjed om at hun får gi gave til de 2-3 venninnene hun er mest sammen med, resten blir det slutt på.

I kalenderen setter du en max-pris pr. gave, f.eks. 20-30,-. Jeg har i år kjøpt f.eks. deo, dusjsåpe (tilbud på apoteket!), viskelær og kortstokk (fra ferien i sommer) og pakker også inn en liten sjokolade (snømann eller nisse som kjøpes i nett med 15 stk. på Nille) for hver dag. Kommer det klager vet de godt at det er slutt med kalender fra neste år av.

Du skjemmer bort ungene dine og gjør dem utakknemlige og storforlangende om du alltid gir etter for det de vil ha!

Helt enig Lillemus. Faktisk blir 20,-/30,- pr pakke 2400,-/3600,- når man har fem barn, så jeg ville pakket inn bittesmått smågodt i de alle fleste pakkene om jeg hadde så mange unger. Vel, det gjorde jeg forresten selv om jeg kun har en forsåvidt.. ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke prinsipielt imot pakkekalendre, altså. Har bare ikke prioritert det selv. Det går jo an å ha den tradisjonen uten at det tar helt overhånd i de årene barna er mest opptatt av sånt. Men jeg har også sett eksempler på at det sklir ut noe veldig - etter mine begreper.

Ungene har fått andre typer kalendre og ikke lidd noen nød. Men jeg fleiper med den eldste om at jeg sikkert kommer til å gi hennes evt. barn håndbrodert pakkekalender med kjempedyre ting ;-) Akkurat som jeg også fleiper med prektige DOL-varianter av typen aktivitetskalender ("hurra, i dag skal vi vaske i kjøkkenskapene!")

Ja, det bør ikke skli ut til skikkelige gaver hver dag...

Ellers har jeg også en del ting mine barn bebreider meg for - som aaallle andre har eller har gjort ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ungene dine glade for ullundertøy i julegave...?

Har i grunnen aldri tenkt tanken på å gi sånt i gave (altså, nyttige ting som ungen trenger f.eks. for å holde seg varm, men som h*n ikke liker spesielt godt) Det måtte jo i alle fall blitt som en ekstra-ekstra-gave,- men da kunne det jo like gjerne vært i en pakkekalender...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...