tonie Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Blir ungene dine glade for ullundertøy i julegave...? Har i grunnen aldri tenkt tanken på å gi sånt i gave (altså, nyttige ting som ungen trenger f.eks. for å holde seg varm, men som h*n ikke liker spesielt godt) Det måtte jo i alle fall blitt som en ekstra-ekstra-gave,- men da kunne det jo like gjerne vært i en pakkekalender... Min hadde nok blitt det. Han blir faktisk oppriktig glad for alt han får, og det er helt sant. Jeg har nok et prakteksemplar av en unge! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Signe Signatura Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Blir ungene dine glade for ullundertøy i julegave...? Har i grunnen aldri tenkt tanken på å gi sånt i gave (altså, nyttige ting som ungen trenger f.eks. for å holde seg varm, men som h*n ikke liker spesielt godt) Det måtte jo i alle fall blitt som en ekstra-ekstra-gave,- men da kunne det jo like gjerne vært i en pakkekalender... Ja, her blir de det, for ungene blir glad for å få MANGE gaver. Ullundertøy og slikt nyttig kommer jo i tillegg til alt det fine. Det er gøy å ha mange pakker under treet, og gøy å pakke opp. Det gjør spenningen større også: "Er det den superdupre fine tingen jeg ønska meg, eller er det noe mer kjedelig?" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Uansett Madelenemie.... Jeg tror ikke det er noen andre på dette forumet som lar barna sine kjøpe slike julegaver til vennene sine... det er riktig som Lillemus sier.. de blir bortskjemte og vant til å ha mye penger mellom hendene og kjøpe nesten hva de vil. Hva når barna dine blir voksne og skal klare seg selv økonomisk? Det er ikke sikkert de får samme inntekt som dere tilsynelatende har, og hvordan skal de da takle at de ikke har råd til å kjøpe det de er vant til å få? Mine barn kjøper kanskje julegave til 3-4 venner hver. Gavene kan være dusjsåpe fra Nille etc. Tipper gavene koster maks 30 kr pr stk. I pakkekalenderne til barna har jeg pakket inn godterier i nesten halvparten av pakkene. Da er det snakk om en kjærlighet på pinne i en pakke, en liten sjokolade i en pakke osv. I tillegg får de sokker, hansker, lipgloss, neglelakk (kjøpte billig pakke med seks neglelakker i ulike farger, og hadde da gave til seks pakker). Mine barn ville aldri forlangt å få den dyreste bunaden. De ville antagelig sagt at "Jeg synes denne er veldig fin, men den er nok for dyr"... I helga skal femtenåringen min shoppe med venninnene. Jeg har sagt at hun bør kjøpe seg en vinterjakke og en ny bukse. Hun er ganske motebevisst og elsker klær, men var overlykkelig over å få lov å kjøpe en jakke til 7-800 kroner. Det er viktig å lære ungene at ting koster penger og at man ikke har ubegrenset med dem.. dessuten har de godt av å lære seg å spare penger til ting de ønsker seg Hei! Huff av meg, kanskje jeg har skjemt bort? Jeg skal i år sette andre grenser, eller hva det kan kalles. Kan du skrive en liste til meg hva jeg kan kjøpe og hvor mye det skal koste alle tingene i adventskalenderen? Jeg har det bra nå :-) Min mann hjalp meg i går, nå har jeg sluttet å vandre rundt i huset og jeg er så glad inni meg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Nei nei nei, her må du sette ned foten! Det er horribelt å kjøpe gaver for 150 kr til så mange venner... Jeg kjøper for 200-max 150 til de jeg er tante til! Mine barn kjøper vennegaver til noe veldig få av sine venner og da ligger det på rundt 50 kr. Ellers syns jeg datteren din høres ekstremt bortskjemt ut! Klær i adventskalender?? Et par strømper eller en truse, ja, men ikke bukse og genser mm. Jeg har tre barn og 24 delt på 3 er 8.. dvs at de får 8 gaver hver i kalenderen. Det er flaxlodd, hårklemmer, strømper, penn, blyant, nisselue mm. Alt fra 20-50 kr pr pakke, ikke mer. Om ungene skulle fått bestemme ville det selvsagt blitt dyrere gaver, men det er vi som foreldre som skal sette grenser. Det spiller ingen rolle hva "alle andre" får. Hei! Takk, nå skal jeg gjøre det annerledes, jeg sliter veldig med å få endene til å møtes (som det heter) jeg kjøper nok dyrere gaver enn deg for til min tantebarn kjøper jeg for 500 kr. men det er fordi jeg finner jo så mye fint og morsomt, og egentlig vil jeg kjøpe mer, men vi har et budsjett. Jeg skal si til min datter at i år får hun gi gaver til 5 venner, og hvis hun vil gi til flere får hun få seg en jobb. (men det er jo umulig , men mange har jobb, de tjener ca 3500 kr pr mnd de fleste på ungdomsskolen, derfor spiser de sushi til lunsj, det gjør sjelden min datter da jeg ikke gir så mye mer enn ukelønn.) jeg vil gi mer, men så har vi budsjett og ikke råd. Jeg tar feks med meg termos på forelesning, men det er for å slippe å flytte meg egentlig, men i tilegg er det økonomisk) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hei! Huff av meg, kanskje jeg har skjemt bort? Jeg skal i år sette andre grenser, eller hva det kan kalles. Kan du skrive en liste til meg hva jeg kan kjøpe og hvor mye det skal koste alle tingene i adventskalenderen? Jeg har det bra nå :-) Min mann hjalp meg i går, nå har jeg sluttet å vandre rundt i huset og jeg er så glad inni meg :-) Ja, jeg tror du har skjemt bort barna... men det er ikke for sent å snu Alle barn sier til mor og far at "alle" de andre får ditt og datt, men dette stemmer sjelden! Til kalenderen kan du kjøpe ting på f.eks. Hennes & Maurits. De har bla. en pk. med fem-seks neglelakker i ulike farger - da legger du en neglelakk i hver luke. Jeg kjøpte også en julegodtepose på Europris. I posen lå det ca 12-13 ulike godterier, og jeg la et godteri i hver sin luke. På Nille kjøpte jeg rimelige sokker - og la et par sokker i hver luke. Jeg fant også rimelige hansker. Viskelær er fine å gi osv osv Jeg tenker at en kalender ikke bør koste mer enn maks 300 kroner. Den 24 kan du heller ha en litt dyrere gave - Jeg tenker å gi et par sølvøredobber til ca 100 kr den dagen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hei! Huff av meg, kanskje jeg har skjemt bort? Jeg skal i år sette andre grenser, eller hva det kan kalles. Kan du skrive en liste til meg hva jeg kan kjøpe og hvor mye det skal koste alle tingene i adventskalenderen? Jeg har det bra nå :-) Min mann hjalp meg i går, nå har jeg sluttet å vandre rundt i huset og jeg er så glad inni meg :-) Først kan du tenke gjennom om det er noe de trenger allikevel - sokker, underbukser, parfymerivarer (hårpynt, deo,...). Skriv en liste over hvem som trenger hva av slike "vanlige" ting, og bruk noen av hverdags-datoene på dette. F.eks. de tre mandagene i desember får alle underbukse, sokker, vanter eller noe hygienegreier, avhengig av hva de har mest bruk for. (Det kan være litt kjipt om to får noe "kjedelig" samme dag som de andre tre får noe morsommere.) Noen andre datoer bruker du til skrivesaker, f.eks. viskelær, blyantspissere, tusj el.l. Lørdagene kan alle få godteri eller en kakemann fra bakeren. Kjøp gjerne noe som er _litt_ kulere enn dere bruker ellers, f.eks. tannbørster med litt mer fancy skaft enn normalt eller litt spesielle reflekser (det finnes mye annet enn de vanlige brikkene). På nille har de mye som er både billig og artig (en kort stund), f.eks. vaskekluter med motiv som er sammenpresset og skal legges i vann for å "vokse" til full størrelse. Akkurat nå har de også 5-pack med Anton Berg marsipanbrød på kjempetilbud der, det er kanskje noe for din familie? ;-) Det er også mye OK småtteri hos NotaBene og Ark. Hvis dere skal bake pepperkaker, kan de få en form hver når det nærmer seg. Det finnes mange flere typer nå enn de tradisjonelle. Fortsett sånn til du har fylt ut de fleste datoene, og så kan du kjøre på med noe du tror de ønsker seg de tre siste dagene, altså siste helgen pluss julaften. Men heller ikke de tingene skal være kjempedyre, synes jeg. Det er sikkert ikke alt her som passer for akkurat dine barn, men du får kanskje noen ideer uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Det er ikke alle som får klær i kalenderen!! Det er bare tull og tøys. Du MÅ sette grenser for denne jenta di, eller blir hun ufordragelig. Hei! ja hun er veldig snill, men jeg skal tenke på dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Enten bor dere i et meget spesielt strøk, eller så har ungene dine lurt deg trill rundt. Her vi bor, er det ingen som kjøper julegaver til venner i den skalaen du snakker om. Vennegaver til jul handler om noe de enten har laget selv eller noe veldig rimelig (max 50,-) fra butikken. Jenter er jo kjempeenkle sånn sett, med hårstrikker og lipsyler og sånne ting. For min eldste har det vært snakk om til sammen 4 venner på det meste. Hva pakkekalender angår, så er det jo helt vilt det du snakker om. Absolutt ingen jeg kjenner har sånn kalender du snakker om, overhode ikke. De som lager pakkekalender gir blyanter, viskelær, en truse (type rimelig!) osv. og godteri (litt!) på lørdager. For å forenkle innpakkinga av 2 x 24 pakker har jeg kjøpt små papirposer på Nille, det gjør alt mye enklere. Du og din mann må ta en real prat med ungene og forklare hva adventskalender skal være, og rett og slett ikke gå med på den galskapen der. Hei! Vi bor i det som Bella Dotte kaller et snobbestrøk, det er nok riktig. Kanskje det gjør det mer vrient. feks sa foreldrene på foreldremøtet en ting, men realiteten er en annen. Foreldrene sa mange ting som ikke egentlig er slik, sånn som at visse klær blir et for stort press og at deres barn ikke får iphone på barneskolen, i praksis stemmer ikke dette,. det har også min mann sett. Man sier en ting på foreldremøtet og gjør noe helt annet i praksis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Blir ungene dine glade for ullundertøy i julegave...? Har i grunnen aldri tenkt tanken på å gi sånt i gave (altså, nyttige ting som ungen trenger f.eks. for å holde seg varm, men som h*n ikke liker spesielt godt) Det måtte jo i alle fall blitt som en ekstra-ekstra-gave,- men da kunne det jo like gjerne vært i en pakkekalender... Ungene mine elsker å få ullundertøy, enten det nå er til jul, bursdag, kalender eller en vanlig dag. De bruker ullundertøy hele året, de har stort forbruk av det ( fotballtrening ute sliter på ulla) og de skriver det opp på ønskelista si. De er stort sett glade for alt de får! Og de får mye :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Jeg tror dere bor i et strøk med mange som har svært god økonomi. Da er det ekstra viklig å være tydelig i oppdragelsen slik at barna ikke blir ufordragelige, uempatiske og ikke utvilker evne til å klare seg selv når de blir voksne. Det er veldig lett, når man er barn/ungdom, å sammenligne seg med noen i den ene saken og andre i den andre saken osv, og sånn sett vil det alltid være noen som har mer. Eva, Jenny, Anne og Marie har Parajumpersjakke til mange tusen. Kristine, Ingrid, Vilde og Anne har dyre hytter. Eva og Marie drar på dyre ferier. Jenny, Vilde og Ingrid gir dyre venninnegavver. Kristine, Anne og Marie fikk noen klesplagg i adventlskalenderen i fjor (de dagene de fikk et vikselær snakket de ikke like mye om, som de dagene de fikk klær, som de ellers trengte, pakket inn i kalenderen). Din datter ser at mange har mye, og sier hjemme at _alle_ har dyre jakker, fine hytter, fine ferier, dyre adventskalendergaver, alle gir dyre venninnegaver til alle osv. Det er ikke løgn, selv om det ikke er sant. For hun ser det slik, og klarer ikke å se at noen har det slik og noen har det sånn. Det er klart man blir påvirket av det man har rundt seg, men deres jobb som foreldre er å lære henne å sette pris på en helt vanlig adventskalender, med hårstrikk, viskelær og sjokolade på lørdagen. Så lenge hun ikke tjener (nok) egne penger til å kjøpe gave til alle i klassen, så må hun innrette seg etter deres regler. Og hun er ikke gammel nok til å se alt dette selv. Dere må vise henne. Og ved å gi henne penger til å kjøpe en gave til alle jentene i klassen, så er dere med på å legge press på alle de andre til å måte gjøre det samme. Dere (som alle de andre) har ansvar for å ikke øke presset. Hei! Ja jeg er enig med deg. Det er bare ikke så lett. Jeg driver nå og tenker på dette, ja for selv har jeg jobbet i slummen, jeg kjøper meg sjelden klær, jeg gir mye til andre, og min mann sier jeg er et sånt menneske som "gir alt jeg har", og det er ganske sant. Jeg er ganske gavmild. Også kommer hun her og krever og går etter meg, og jeg vil hun skal være A 4 og ikke skille seg ut, og nå har jeg sjekket, de fleste har parajumper jakker, de som ikke har det sparer nok. På barneskolen så jeg ikke mnage, men selv der var det et par med slike jakker, men på undomsskolen har de fleste dem. Min datter har en venninne som ikke har det, som handler billige sko, som får lite penger hjemme, hun er en søt pike hun var med oss på hytten i år, og jeg liker henne, hun er søt og naturlig, det er noe jeg liker ved henne. Jeg har bestemt meg nå for å ta dette opp med min datter, at vi må stå litt i mot dette presset. Jeg har sagt til henne når hun viser meg vesker til 8ooo kr ! at hvorfor viser du meg dette, vi har ikke råd. Jeg sa til henne at du får få deg en riktig god utdanning hvis du skal kjøpe slike ting, men inni meg tenker jeg at jeg ønsker hun tjente riktige mange penger, men ikke brukte dem på noe så unyttig som luksusartikler. Min datter sier jeg har levd et kjedelig liv, gått i rare klær i kloster, akkurat nå ser hun mest opp til helt andre enn meg, men jeg håper at hun modnes og endres. Jeg tror likevel du og mange har noen poenger som jeg tar og tenker over, takk for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Her må du sette ned foten Madelenemie. Avtal en maxpris pr. pakke i kalender (siden dere har fem barn er jo hver tier pr pakke pr barn 1200,- kroner!). I tillegg bør du sette et tak på hvor mange venner jentene skal kjøpe for, og senke prisen på bestekompisgaven til guttene. Vi gir +/- 300 pr tante/ onkelunger vi! Det hører ikke hjemme å gi det i vennegaver syns jeg. Hei! Okey. Da skal jeg spørre dere når desember kommer, men det er fint å være litt forberedt. Jeg syns hun får velge ut noen venner og kanskje kjøpe noe til 100 kr til hver slik før hun får egen jobb. mange jobber jo, de tjener mye pr mnd til eget forbruk. Likevel er det et veldig press, feks sushi til lunsj, det spiser ikke jeg hver dag. Min mann kan jo det for på Aker brygge har de flotte lunsjer, men jeg har med meg termos og matpakke og clementin :-) Og jeg passer ikke inn der på Aker brygge en gang :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Ja, jeg tror du har skjemt bort barna... men det er ikke for sent å snu Alle barn sier til mor og far at "alle" de andre får ditt og datt, men dette stemmer sjelden! Til kalenderen kan du kjøpe ting på f.eks. Hennes & Maurits. De har bla. en pk. med fem-seks neglelakker i ulike farger - da legger du en neglelakk i hver luke. Jeg kjøpte også en julegodtepose på Europris. I posen lå det ca 12-13 ulike godterier, og jeg la et godteri i hver sin luke. På Nille kjøpte jeg rimelige sokker - og la et par sokker i hver luke. Jeg fant også rimelige hansker. Viskelær er fine å gi osv osv Jeg tenker at en kalender ikke bør koste mer enn maks 300 kroner. Den 24 kan du heller ha en litt dyrere gave - Jeg tenker å gi et par sølvøredobber til ca 100 kr den dagen Hei! Å jeg gruer meg... Vet ikke om klarer, skal prøve! det er bare en av dem som er så krevende, de andre bryr seg lite/mindre heldigvis, men jeg føler jo litt at det må være rettferdig. I fjor kjøpte jeg småting på teknisk museum, men så syns jeg at bare småtull til 20 kr som bare blir kastet var dumt det også... blir jo bare sånn forurensing av sånt. Derfor kjøpte jeg en del flaxlodd, griseflax og andre flax, :-) Men jeg sa til min svigerinne, ikke begynne med slik kalender, skal se hva hun gjør. :-) Takk for tipsene :-) Jeg har ikke begynt enda helt, jeg var på apoteket og kjøpte badeskum og badespray med farge, men det kostet jo 40 kr ca pr stykk. Mn jeg tenkte det er jo morsomt og nyttig i vertfall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hei! Okey. Da skal jeg spørre dere når desember kommer, men det er fint å være litt forberedt. Jeg syns hun får velge ut noen venner og kanskje kjøpe noe til 100 kr til hver slik før hun får egen jobb. mange jobber jo, de tjener mye pr mnd til eget forbruk. Likevel er det et veldig press, feks sushi til lunsj, det spiser ikke jeg hver dag. Min mann kan jo det for på Aker brygge har de flotte lunsjer, men jeg har med meg termos og matpakke og clementin :-) Og jeg passer ikke inn der på Aker brygge en gang :-) Spiser skoleelevene sushi til lunsj? Det har jeg aldri vært borti. -men nå aner jeg ikke hvor mye sushi koster heller, har bare kjøpt det en gang eller to på restaurant... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hei! Vi bor i det som Bella Dotte kaller et snobbestrøk, det er nok riktig. Kanskje det gjør det mer vrient. feks sa foreldrene på foreldremøtet en ting, men realiteten er en annen. Foreldrene sa mange ting som ikke egentlig er slik, sånn som at visse klær blir et for stort press og at deres barn ikke får iphone på barneskolen, i praksis stemmer ikke dette,. det har også min mann sett. Man sier en ting på foreldremøtet og gjør noe helt annet i praksis. Jeg tror jeg husker hvor du bor når jeg tenker meg om, men allikevel... Jeg hadde ikke blitt med på et slik kjør uansett hvor mye penger jeg hadde, for det skaper jo kun bortskjemte ufordragelige unger - og det hæler jeg bare ikke. Det du sier om foreldremøtene blir litt sånn som ungene sier "alle har/får". Det er neppe slik hos dere heller at alle er enige, og de som tør fronte slike saker bør få roser! De fleste holder nok kjeft og tenker "ingen skal få bestemme over oss!". Uansett, dere er foreldrene og må bestemme hva slags opplegg dere ønsker å ha. Jeg holder på at jeg syns det er fullstendig galskap både med gaver og de kalendergreiene du beskriver. Sett ned foten. Rett og slett. De store ungene kan helt sikkert dele kalender, eller greie seg med en slik skrapekalender fra Norsk Tipping. Det kan jo bli veldig lønnsomt for dem også. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Først kan du tenke gjennom om det er noe de trenger allikevel - sokker, underbukser, parfymerivarer (hårpynt, deo,...). Skriv en liste over hvem som trenger hva av slike "vanlige" ting, og bruk noen av hverdags-datoene på dette. F.eks. de tre mandagene i desember får alle underbukse, sokker, vanter eller noe hygienegreier, avhengig av hva de har mest bruk for. (Det kan være litt kjipt om to får noe "kjedelig" samme dag som de andre tre får noe morsommere.) Noen andre datoer bruker du til skrivesaker, f.eks. viskelær, blyantspissere, tusj el.l. Lørdagene kan alle få godteri eller en kakemann fra bakeren. Kjøp gjerne noe som er _litt_ kulere enn dere bruker ellers, f.eks. tannbørster med litt mer fancy skaft enn normalt eller litt spesielle reflekser (det finnes mye annet enn de vanlige brikkene). På nille har de mye som er både billig og artig (en kort stund), f.eks. vaskekluter med motiv som er sammenpresset og skal legges i vann for å "vokse" til full størrelse. Akkurat nå har de også 5-pack med Anton Berg marsipanbrød på kjempetilbud der, det er kanskje noe for din familie? ;-) Det er også mye OK småtteri hos NotaBene og Ark. Hvis dere skal bake pepperkaker, kan de få en form hver når det nærmer seg. Det finnes mange flere typer nå enn de tradisjonelle. Fortsett sånn til du har fylt ut de fleste datoene, og så kan du kjøre på med noe du tror de ønsker seg de tre siste dagene, altså siste helgen pluss julaften. Men heller ikke de tingene skal være kjempedyre, synes jeg. Det er sikkert ikke alt her som passer for akkurat dine barn, men du får kanskje noen ideer uansett. Hei! Tusen takk for rådet med listen, det var veldig lurt ! :-) Men da jeg kjøpte garnnøster fordi jeg syns det var en lur ting da min datter strikket i fjor, ble hun sur. Er hun bortskjemt da? Hva kan jeg si for å forberede dem at nå skal vi bli glad for nyttige ting, slikt som blyaneter og viskelær? Vær så snill gi meg et godt svar, for jeg mener det godt og jeg har sikkert gjort feil, men jeg har ikke ment det vondt, nå blir jeg nesten flau, men jeg trenger bare å vite noen setninger som kan forberede henne på at julekalenderen blir slik en julekalnder skal være, ikke med 24 ordentlige gaver før julaften. Jeg fikk noen gaver av søstrene i fjor, men jeg turte ikke gi dem, for det var tannbørste og nesepapir, og jeg ble da redd for klager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Spiser skoleelevene sushi til lunsj? Det har jeg aldri vært borti. -men nå aner jeg ikke hvor mye sushi koster heller, har bare kjøpt det en gang eller to på restaurant... Hei! jeg vet ikke heller hva det koster. jeg lager det selv en gang pr uke, ellers har jeg med meg matpakke og termos og en frukt. Men ja de går mye ut til lunsj på ungdomsskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Jeg tror jeg husker hvor du bor når jeg tenker meg om, men allikevel... Jeg hadde ikke blitt med på et slik kjør uansett hvor mye penger jeg hadde, for det skaper jo kun bortskjemte ufordragelige unger - og det hæler jeg bare ikke. Det du sier om foreldremøtene blir litt sånn som ungene sier "alle har/får". Det er neppe slik hos dere heller at alle er enige, og de som tør fronte slike saker bør få roser! De fleste holder nok kjeft og tenker "ingen skal få bestemme over oss!". Uansett, dere er foreldrene og må bestemme hva slags opplegg dere ønsker å ha. Jeg holder på at jeg syns det er fullstendig galskap både med gaver og de kalendergreiene du beskriver. Sett ned foten. Rett og slett. De store ungene kan helt sikkert dele kalender, eller greie seg med en slik skrapekalender fra Norsk Tipping. Det kan jo bli veldig lønnsomt for dem også. :-) Hei! Okey. Jeg tenker på saken. Men man skal ikke høre på foreldrene for de sier feks på foreldremøter at deres barn ikke får iphone og uggs, men kommer man på skolen så ser man at det er bare foreldremøteprat! Jeg skal tenke litt nå, for av mange grunner syns jeg dette er et system jeg selv misliker, men det er utviklet fra gavekalender, også blir det til slutt krav om så fornuftige ting at det blir klær. Jeg trenger bare tenke meg om, dette er ikke lettet tanker, men jeg tenker nå. takk i vertfall for innspill. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hei! jeg vet ikke heller hva det koster. jeg lager det selv en gang pr uke, ellers har jeg med meg matpakke og termos og en frukt. Men ja de går mye ut til lunsj på ungdomsskolen. ''Men ja de går mye ut til lunsj på ungdomsskolen.'' det må da føre til et enormt pengeforbruk? Min ungdomsskoleelev på 8 trinn har matpakke hver dag, det samme har faren hans. Selv om det er kantine tilgjengelig både på skolen og jobben. De synes nemlig det er kjedelig å stå i kø (!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hei! Tusen takk for rådet med listen, det var veldig lurt ! :-) Men da jeg kjøpte garnnøster fordi jeg syns det var en lur ting da min datter strikket i fjor, ble hun sur. Er hun bortskjemt da? Hva kan jeg si for å forberede dem at nå skal vi bli glad for nyttige ting, slikt som blyaneter og viskelær? Vær så snill gi meg et godt svar, for jeg mener det godt og jeg har sikkert gjort feil, men jeg har ikke ment det vondt, nå blir jeg nesten flau, men jeg trenger bare å vite noen setninger som kan forberede henne på at julekalenderen blir slik en julekalnder skal være, ikke med 24 ordentlige gaver før julaften. Jeg fikk noen gaver av søstrene i fjor, men jeg turte ikke gi dem, for det var tannbørste og nesepapir, og jeg ble da redd for klager. Jeg tror du skrev noe om at du og mannen din skulle ha en samtale om økonomi / budsjett nå før jul? Da passer det jo at dere avrunder den med å fortelle (de eldste) barna hva dere har blitt enige om. Dere kan f.eks. si at nå som alle har blitt så store at det koster mye med mat, klær og nødvendig utstyr til alle, er julekalender en av de tingene dere må være litt økonomiske med. Vi har alltid sagt til våre barn at de får såpass stor / kostbar julegave fra oss at vi ikke bil prioritere 24 forhåndsgaver i tillegg. Alternativet er 25 atskillig mindre gaver, altså at julepresangen blir mye "dårligere" dersom de skal få masse på forhånd. Det har fungert fint med dem. Men noe av problemet er kanskje at de har blitt vant til store kalendergaver, og da må dere bare fortelle om hva dere må prioritere i stedet. F.eks. god julemat, en sommerferie dere sparer til, noe dere skal skifte ut eller pusse opp hjemme el.l. Dere kan jo i tillegg til de "reduserte" kalenderne skaffe én Flax-kalender (de koster 50 eller 100 kr avhengig av størrelsen). Hvis du og barna skraper én dag hver etter tur, blir det fire luker på hver av dere. Så kan dere bli enige om å bruke en eventuell gevinst på noe alle vil ha glede av. Lykke til, bare vær bestemt og si at dere må redusere nivået hvis dere skal fortsette med kalendre. Om noen år har du kanskje 3 - 4 tenåringer, og da blir det enda mer umulig å bruke så mye penger på dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Ungene mine elsker å få ullundertøy, enten det nå er til jul, bursdag, kalender eller en vanlig dag. De bruker ullundertøy hele året, de har stort forbruk av det ( fotballtrening ute sliter på ulla) og de skriver det opp på ønskelista si. De er stort sett glade for alt de får! Og de får mye :-) Joda, mine er jo heller ikke utakknemlige, jeg bare synes at den slags gaver pakket pent inn under treet ville blitt litt som en flaske Zalo til meg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.