Gå til innhold

Diverse ang. julegaver

MHC

Anbefalte innlegg

Hei!

Å jeg gruer meg...

Vet ikke om klarer, skal prøve!

det er bare en av dem som er så krevende, de andre bryr seg lite/mindre heldigvis, men jeg føler jo litt at det må være rettferdig.

I fjor kjøpte jeg småting på teknisk museum, men så syns jeg at bare småtull til 20 kr som bare blir kastet var dumt det også... blir jo bare sånn forurensing av sånt.

Derfor kjøpte jeg en del flaxlodd, griseflax og andre flax, :-)

Men jeg sa til min svigerinne, ikke begynne med slik kalender, skal se hva hun gjør. :-)

Takk for tipsene :-) Jeg har ikke begynt enda helt, jeg var på apoteket og kjøpte badeskum og badespray med farge, men det kostet jo 40 kr ca pr stykk. Mn jeg tenkte det er jo morsomt og nyttig i vertfall.

Ikke tenk at du ikke er sikker på om du klarer det, for barna dine VET at du gir etter hvis de maser.... Det er veldig viktig at vi som foreldre våger å ta upopulære avgjørelser og viser at det er VI som bestemmer.... Barna dine er sikkert vant til å få dette, så de vil garantert protestere vilt - men da må du stå på ditt og ikke nøle. Si at hvis de ikke er fornøyd med den pakkekalenderen de får, så kjøper du heller en vanlig sjokoladekalender i butikken. Det er deres valg! Vær bestemt og vis dem hvem som er "sjefen":)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

37

• Lillemus

11

• Rhea Silvia

10

• laban

10

Joda, mine er jo heller ikke utakknemlige, jeg bare synes at den slags gaver pakket pent inn under treet ville blitt litt som en flaske Zalo til meg ;-)

Zalo er en utmerket gave i den politisk korrekte DOL-aktivitetskalenderen den dagen kjøkkenet skal vaskes :-))

Under juletreet blir det kanskje litt kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Okey.

Da skal jeg spørre dere når desember kommer, men det er fint å være litt forberedt.

Jeg syns hun får velge ut noen venner og kanskje kjøpe noe til 100 kr til hver slik før hun får egen jobb.

mange jobber jo, de tjener mye pr mnd til eget forbruk.

Likevel er det et veldig press, feks sushi til lunsj, det spiser ikke jeg hver dag. Min mann kan jo det for på Aker brygge har de flotte lunsjer, men jeg har med meg termos og matpakke og clementin :-) Og jeg passer ikke inn der på Aker brygge en gang :-)

Det ER et handlepress i dag, og det høres ut som det er riktig ille der dere bor. Husk likevel at dere ikke trenger å gjøre det samme som de andre, dere kan selv velge hva som passer for dere ut fra antall barn i husstanden, økonomi, hva som føles riktig osv. Ungene dine får så mange fine opplevelser, og som du forteller får de god, næringsrik og sunn mat hjemme, og da har de ikke behov for å spise sushi på skolen.

En ting å tenke på: En av mine barndomsvenninner vokste opp i et hjem med god økonomi, men foreldrene hennes jobbet _mye_. Hun forteller som voksen at hun aldri satte pris 100-lappen faren stakk i henne når han stakk ut på tannlege-vakt (han var tannlege), men at hun derimot missunnet oss som hadde mødre og fedre som var hjemme sammen med oss og lagde pizza. Vi derimot, kikket med misunnelse på alle de fine tingene hun hadde fått (i allmissegave fra travle foreldre)... Det kan være mye du ikke vet om de som spiser sushi hver dag på skolen også, sant. Kanskje lager de aldri sushi hjemme og koser seg sammen slik dere gjør?

En ting til: Ser at du sier at du gruer deg til dette med kalender nå. Kanskje det kan være lurt å minne seg på hva en adventskalender egentlig var? Det var jo en liten hyggelig godis som skulle være en daglig nedtelling til julen med all god mat, alle pakker og hygge som DA skulle komme. Nå virker det som det er julaften hele desember for mange. Du har fem unger Madelenemie, og som du sier blir dette med kalender noe ubehagelig pga forventninger, ikke noe som i utgangspunktet skal være hyggelig. Jeg tror jeg ville innført en helt ny praksis på kalenderfronten om jeg var deg, og da i form av en bitteliten oppmerksomhet til hver av dem fram til jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mine er jo heller ikke utakknemlige, jeg bare synes at den slags gaver pakket pent inn under treet ville blitt litt som en flaske Zalo til meg ;-)

Hvorfor det?

Jeg blir glad for lekkert ullundertøy, og det blir altså ungene også. Det får det da sikkert også i gave fra en eller annen i år også. Eller en ekstragave fra meg, eller til/fra søsken...

Men i år får altså jenta mi ullundertøy til 5-600 kr i pakkekalenderen isteden for.... men det er ikke normalt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foreldreansvar

Hei!

Okey.

Jeg tenker på saken.

Men man skal ikke høre på foreldrene for de sier feks på foreldremøter at deres barn ikke får iphone og uggs, men kommer man på skolen så ser man at det er bare foreldremøteprat!

Jeg skal tenke litt nå, for av mange grunner syns jeg dette er et system jeg selv misliker, men det er utviklet fra gavekalender, også blir det til slutt krav om så fornuftige ting at det blir klær.

Jeg trenger bare tenke meg om, dette er ikke lettet tanker, men jeg tenker nå. takk i vertfall for innspill.

Det de mener å si på foreldremøtet er vel mye av det samme som du tenker, at de skulle ønske det ikke var et press om iphone og uggs og parajumpers. Men så blir de med på (noe av) det etterhvert de også, akkurat som du gjør.

Og så tenker du at ok, hun får den pc-en og de skoene, men ikke den jakken, og så tenker de andre ok hun får den jakken, men ikke ny mac og iphone, og så tenker noen andre igjen, ok de kan arve min gamle iphone..

Jeg synes ikke man skal slutte å snakke på foreldremøtene om hvordan man ønsker å ha det, eller si man synes det er ubehagelig med kjøpepresset, selv om man vet at man antageligvis ender opp med å gi etter på noe av dette allikevel.

jeg forstår godt at du ønsker at hun ikke skal være annerledes. men det er kjempefint at du ønsker hun skal ha andre verdier enn klær og statussymboler når hun vokser opp.

Hvis mange av foreldrene heller kunne tenkt at de heller skal være blant den siste halvparten (uten å alltid måtte være den aller siste) som får slike ting / får lov til ting, enn å alltid være blant den føste halvparten, så ville man bremse presset en god del.

For det er alltid noen i hver gruppe / klasse som får "alt" (får lov til å få facebook når de er 9, får UGGS når de er 7, Ihone i 5. klasse og parajumpers i 8.). Og man kan ofte bare kaste et blikk på foreldrene for å se hvem dette er.. Men lar man disse få starte "rushet" hver gang, og tenker at "ja, ja, nå er det noen i klassen som har det, så da er det vel fritt fram", så er jo løpet kjørt. Hvis de fleste heller tenker at de kan vente til minst halvparten har det, så vil det jo breme opp på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de mener å si på foreldremøtet er vel mye av det samme som du tenker, at de skulle ønske det ikke var et press om iphone og uggs og parajumpers. Men så blir de med på (noe av) det etterhvert de også, akkurat som du gjør.

Og så tenker du at ok, hun får den pc-en og de skoene, men ikke den jakken, og så tenker de andre ok hun får den jakken, men ikke ny mac og iphone, og så tenker noen andre igjen, ok de kan arve min gamle iphone..

Jeg synes ikke man skal slutte å snakke på foreldremøtene om hvordan man ønsker å ha det, eller si man synes det er ubehagelig med kjøpepresset, selv om man vet at man antageligvis ender opp med å gi etter på noe av dette allikevel.

jeg forstår godt at du ønsker at hun ikke skal være annerledes. men det er kjempefint at du ønsker hun skal ha andre verdier enn klær og statussymboler når hun vokser opp.

Hvis mange av foreldrene heller kunne tenkt at de heller skal være blant den siste halvparten (uten å alltid måtte være den aller siste) som får slike ting / får lov til ting, enn å alltid være blant den føste halvparten, så ville man bremse presset en god del.

For det er alltid noen i hver gruppe / klasse som får "alt" (får lov til å få facebook når de er 9, får UGGS når de er 7, Ihone i 5. klasse og parajumpers i 8.). Og man kan ofte bare kaste et blikk på foreldrene for å se hvem dette er.. Men lar man disse få starte "rushet" hver gang, og tenker at "ja, ja, nå er det noen i klassen som har det, så da er det vel fritt fram", så er jo løpet kjørt. Hvis de fleste heller tenker at de kan vente til minst halvparten har det, så vil det jo breme opp på en helt annen måte.

Hei!

.-)

Takk.

Kaster de et blikk på meg så tenker de nok ikke så mye, jeg er verken kul eller høyrøstet, jeg er stille og nøytral, noe jeg trives med.

Men som min mann har sagt og som du skriver, det syns på pratmakerne, noe sånt sa han. Det betyr at han ser på mennesker hvem som bare snakker og hvem som tenker over ting. Min mann er flink sånn, det er ikke jeg, jeg ser ikke sånt utenpå mennesker, men det er min mann merkelig flink til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor det?

Jeg blir glad for lekkert ullundertøy, og det blir altså ungene også. Det får det da sikkert også i gave fra en eller annen i år også. Eller en ekstragave fra meg, eller til/fra søsken...

Men i år får altså jenta mi ullundertøy til 5-600 kr i pakkekalenderen isteden for.... men det er ikke normalt ;-)

Det er mulig ullundertøyet til barn har forandret seg ;-)

Det mine brukte da de var barn, kunne nok ikke karakteriseres som "lekkert" - og det gledet meg selv mer enn dem (siden jeg gledet meg over at de var varme utendørs om vinteren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER et handlepress i dag, og det høres ut som det er riktig ille der dere bor. Husk likevel at dere ikke trenger å gjøre det samme som de andre, dere kan selv velge hva som passer for dere ut fra antall barn i husstanden, økonomi, hva som føles riktig osv. Ungene dine får så mange fine opplevelser, og som du forteller får de god, næringsrik og sunn mat hjemme, og da har de ikke behov for å spise sushi på skolen.

En ting å tenke på: En av mine barndomsvenninner vokste opp i et hjem med god økonomi, men foreldrene hennes jobbet _mye_. Hun forteller som voksen at hun aldri satte pris 100-lappen faren stakk i henne når han stakk ut på tannlege-vakt (han var tannlege), men at hun derimot missunnet oss som hadde mødre og fedre som var hjemme sammen med oss og lagde pizza. Vi derimot, kikket med misunnelse på alle de fine tingene hun hadde fått (i allmissegave fra travle foreldre)... Det kan være mye du ikke vet om de som spiser sushi hver dag på skolen også, sant. Kanskje lager de aldri sushi hjemme og koser seg sammen slik dere gjør?

En ting til: Ser at du sier at du gruer deg til dette med kalender nå. Kanskje det kan være lurt å minne seg på hva en adventskalender egentlig var? Det var jo en liten hyggelig godis som skulle være en daglig nedtelling til julen med all god mat, alle pakker og hygge som DA skulle komme. Nå virker det som det er julaften hele desember for mange. Du har fem unger Madelenemie, og som du sier blir dette med kalender noe ubehagelig pga forventninger, ikke noe som i utgangspunktet skal være hyggelig. Jeg tror jeg ville innført en helt ny praksis på kalenderfronten om jeg var deg, og da i form av en bitteliten oppmerksomhet til hver av dem fram til jul :)

Hei!

Tusen takk.

For at du også forstår at det ikke er så lett.

Derfor betyr det mye for meg at du og andre forstår presset og forventingene, selv om det er galt å gi etter.

Jeg skal skrive hvordan det går, for jeg skal tenke på dette nå, kanskje skal jeg fortelle dem hva julekalender er, bør være og ikke er. Jeg tror det er best.

Jeg må bare finne de rette ordene...

Har du dem? sånne ord til å forklare.

Ja jeg syns det er en høy utgift pga av dette i desember, også kommer julegavene på slutten. Jeg vet jammen ikke hva mennesker på sosialstønad gjør, men dem syns jeg veldig synd på og jeg syns de burde fått det samme i ekstra sosialstønad før jul som de ellers har, ja slik at barna får det de ønsker seg.

jeg leste for noen dager siden i Aftenposten og jeg ble ganske opprørt over å lese hva de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig ullundertøyet til barn har forandret seg ;-)

Det mine brukte da de var barn, kunne nok ikke karakteriseres som "lekkert" - og det gledet meg selv mer enn dem (siden jeg gledet meg over at de var varme utendørs om vinteren)

Ja, det har nok endret seg mye :-)

Sønnen på 13 år bor i sine hele året ( nesten), både på fotballbanen, men også som vanlige tynne gensere til skolebruk.

De finnes i alle slags farger og er myke og gode. Jeg har også ulltrøyer som jeg bruker som vanlige, tynne gensere :-)

16 åringen sverger til singletter, de er fine under de fleste toppene hun ellers går med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Hei!

Tusen takk.

Derfor betyr det mye for meg at du og andre forstår presset og forventingene, selv om det er galt å gi etter.

Jeg skal skrive hvordan det går, for jeg skal tenke på dette nå, kanskje skal jeg fortelle dem hva julekalender er, bør være og ikke er. Jeg tror det er best.

Ja jeg syns det er en høy utgift pga av dette i desember, også kommer julegavene på slutten. Jeg vet jammen ikke hva mennesker på sosialstønad gjør, men dem syns jeg veldig synd på og jeg syns de burde fått det samme i ekstra sosialstønad før jul som de ellers har, ja slik at barna får det de ønsker seg.

jeg leste for noen dager siden i Aftenposten og jeg ble ganske opprørt over å lese hva de får.

Til min sønn hadde jeg sagt følgende ang julekalender: Jeg har bestemt at det ikke lenger skal brukes så mye penger som tidligere til kalendergaver.

Vet ikke om jeg hadde begrunnet det engang.

Hvis han hadde insistert på å vite hvorfor hadde jeg sagt at jeg ikke ville at han skulle bli bortskjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk.

''Jeg må bare finne de rette ordene...

Har du dem? sånne ord til å forklare'' Jeg syns du allerede har ordene selv jeg :) Bare se hva du selv har skrevet her: ''kanskje skal jeg fortelle dem hva julekalender er, bør være og ikke er. Jeg tror det er best'' Det er en god start. ''Ja jeg syns det er en høy utgift pga av dette i desember, også kommer julegavene på slutten. Jeg vet jammen ikke hva mennesker på sosialstønad gjør'' Det er en god fortsettelse.

Det siste du kan gjøre er å fortelle dem at du har bestemt deg for at det blir adventskalender også i år, men ikke dyre pakkekalendre som i fjor. I tillegg kan du fortelle dem om andre utgifter dere har, og foreksempel fortelle dere har kjøpt mange dyre ting, som foreksempel to bunader til tilsammen 60 000,- kroner, Parajumper-jakker, iPhone og andre ting du kommer på som har kostet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min sønn hadde jeg sagt følgende ang julekalender: Jeg har bestemt at det ikke lenger skal brukes så mye penger som tidligere til kalendergaver.

Vet ikke om jeg hadde begrunnet det engang.

Hvis han hadde insistert på å vite hvorfor hadde jeg sagt at jeg ikke ville at han skulle bli bortskjemt.

Hei!

Takk det er nok fint nok!

Da sier jeg det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg må bare finne de rette ordene...

Har du dem? sånne ord til å forklare'' Jeg syns du allerede har ordene selv jeg :) Bare se hva du selv har skrevet her: ''kanskje skal jeg fortelle dem hva julekalender er, bør være og ikke er. Jeg tror det er best'' Det er en god start. ''Ja jeg syns det er en høy utgift pga av dette i desember, også kommer julegavene på slutten. Jeg vet jammen ikke hva mennesker på sosialstønad gjør'' Det er en god fortsettelse.

Det siste du kan gjøre er å fortelle dem at du har bestemt deg for at det blir adventskalender også i år, men ikke dyre pakkekalendre som i fjor. I tillegg kan du fortelle dem om andre utgifter dere har, og foreksempel fortelle dere har kjøpt mange dyre ting, som foreksempel to bunader til tilsammen 60 000,- kroner, Parajumper-jakker, iPhone og andre ting du kommer på som har kostet en del.

Hei!

Takk :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det har nok endret seg mye :-)

Sønnen på 13 år bor i sine hele året ( nesten), både på fotballbanen, men også som vanlige tynne gensere til skolebruk.

De finnes i alle slags farger og er myke og gode. Jeg har også ulltrøyer som jeg bruker som vanlige, tynne gensere :-)

16 åringen sverger til singletter, de er fine under de fleste toppene hun ellers går med!

Husker jeg måtte vaske ullundertøyet til guttungen i smug mens han sov da han var 4-5 år....

Pappa'n hater ullundertøy mens vi andre tre elsker det.

-og vi tre som elsker ullundertøy hadde garantert blitt glade for å få det til jul. Ihvertfall jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg måtte vaske ullundertøyet til guttungen i smug mens han sov da han var 4-5 år....

Pappa'n hater ullundertøy mens vi andre tre elsker det.

-og vi tre som elsker ullundertøy hadde garantert blitt glade for å få det til jul. Ihvertfall jeg!

Jeg er nok preget av at de siste årene betyr ullundertøy: noe jeg kjøper og som ligger i skuffen til poden - med mindre det er minus 10 grader og fotballtrening ;-) Og selv da må det mases for at det skal bli brukt :P Omtrent som med varme jakker, vinterstøvler osv. Sommer hele året - kan det se ut som på påkledningen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok preget av at de siste årene betyr ullundertøy: noe jeg kjøper og som ligger i skuffen til poden - med mindre det er minus 10 grader og fotballtrening ;-) Og selv da må det mases for at det skal bli brukt :P Omtrent som med varme jakker, vinterstøvler osv. Sommer hele året - kan det se ut som på påkledningen ;-)

Vinterjakker er et "ikketema" for husets sønn. Så slik sett jeg er glad for at han elsker ullundertøyet sitt. Da er han i det minste "litt" fornuftig ;-)

Eller forresten., det kom et ønske om ei dunjakke forleden. Antar han har tenkt å bruke den en gang og så legge den fra seg et sted...som han vanligvis gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Hei!

Takk det er nok fint nok!

Da sier jeg det sånn.

Greit at grensesettingen er tydelig og kortfattet uten rom for forhandling synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ungene dine glade for ullundertøy i julegave...?

Har i grunnen aldri tenkt tanken på å gi sånt i gave (altså, nyttige ting som ungen trenger f.eks. for å holde seg varm, men som h*n ikke liker spesielt godt) Det måtte jo i alle fall blitt som en ekstra-ekstra-gave,- men da kunne det jo like gjerne vært i en pakkekalender...

Tja... De får jo ikke bare ullundertøy i gave da. :o) Jeg passer jo på å gi både nyttige og unyttige saker og ting og ja, de har fått ullundertøy når det har vært på handlelista uansett - alltid gøy med mange pakker under treet! :o)

Men det var ett år ungene fikk bare 3-4 ulltrøyer hver til jul, da syntes de i grunnen det var nok. *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk, nå skal jeg gjøre det annerledes, jeg sliter veldig med å få endene til å møtes (som det heter) jeg kjøper nok dyrere gaver enn deg for til min tantebarn kjøper jeg for 500 kr. men det er fordi jeg finner jo så mye fint og morsomt, og egentlig vil jeg kjøpe mer, men vi har et budsjett.

Jeg skal si til min datter at i år får hun gi gaver til 5 venner, og hvis hun vil gi til flere får hun få seg en jobb. (men det er jo umulig , men mange har jobb, de tjener ca 3500 kr pr mnd de fleste på ungdomsskolen, derfor spiser de sushi til lunsj, det gjør sjelden min datter da jeg ikke gir så mye mer enn ukelønn.) jeg vil gi mer, men så har vi budsjett og ikke råd. Jeg tar feks med meg termos på forelesning, men det er for å slippe å flytte meg egentlig, men i tilegg er det økonomisk)

Jeg har 30 tantebarn, så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 30 tantebarn, så....

Hei!

.-)

Jeg har to i Norge, men egentlig flere, jeg har "venners" barn og jeg er så glad i dem at jeg kjøper til dem som om de var mine tantebarn. Men har ikke så mange som deg likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...