Madelenemie Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Jeg tror du skrev noe om at du og mannen din skulle ha en samtale om økonomi / budsjett nå før jul? Da passer det jo at dere avrunder den med å fortelle (de eldste) barna hva dere har blitt enige om. Dere kan f.eks. si at nå som alle har blitt så store at det koster mye med mat, klær og nødvendig utstyr til alle, er julekalender en av de tingene dere må være litt økonomiske med. Vi har alltid sagt til våre barn at de får såpass stor / kostbar julegave fra oss at vi ikke bil prioritere 24 forhåndsgaver i tillegg. Alternativet er 25 atskillig mindre gaver, altså at julepresangen blir mye "dårligere" dersom de skal få masse på forhånd. Det har fungert fint med dem. Men noe av problemet er kanskje at de har blitt vant til store kalendergaver, og da må dere bare fortelle om hva dere må prioritere i stedet. F.eks. god julemat, en sommerferie dere sparer til, noe dere skal skifte ut eller pusse opp hjemme el.l. Dere kan jo i tillegg til de "reduserte" kalenderne skaffe én Flax-kalender (de koster 50 eller 100 kr avhengig av størrelsen). Hvis du og barna skraper én dag hver etter tur, blir det fire luker på hver av dere. Så kan dere bli enige om å bruke en eventuell gevinst på noe alle vil ha glede av. Lykke til, bare vær bestemt og si at dere må redusere nivået hvis dere skal fortsette med kalendre. Om noen år har du kanskje 3 - 4 tenåringer, og da blir det enda mer umulig å bruke så mye penger på dem. Hei! Ja jeg har bestemt meg for det. Jeg fikk da også flere råd, og jeg kan begrunne det med noe jeg selv skrev påpekte en. Jeg skal gjøre det, men jeg tror jeg skal si noe om at selv om de fleste kjøper dyre gaver så velger vi å tilhøre fåtallet. Egentlig hadde jeg planer om at vi kunne legge alle disse pengene/tingene i en skål også sende det til noen vi betaler for i utlandet, også kunne bare selve gaven være en liten julesjokolade. Men får nok ikke til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 ''Men ja de går mye ut til lunsj på ungdomsskolen.'' det må da føre til et enormt pengeforbruk? Min ungdomsskoleelev på 8 trinn har matpakke hver dag, det samme har faren hans. Selv om det er kantine tilgjengelig både på skolen og jobben. De synes nemlig det er kjedelig å stå i kø (!) Hei! det har mine også, men mange av barna på ungdomsskolen spiser ute, men de jobber mange også. Likevel har jeg sagt at bedre å ha med matpakke, mer næring, jeg lager hver dag kl 06.00 til alle sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Ikke tenk at du ikke er sikker på om du klarer det, for barna dine VET at du gir etter hvis de maser.... Det er veldig viktig at vi som foreldre våger å ta upopulære avgjørelser og viser at det er VI som bestemmer.... Barna dine er sikkert vant til å få dette, så de vil garantert protestere vilt - men da må du stå på ditt og ikke nøle. Si at hvis de ikke er fornøyd med den pakkekalenderen de får, så kjøper du heller en vanlig sjokoladekalender i butikken. Det er deres valg! Vær bestemt og vis dem hvem som er "sjefen":) Lykke til Hei! Okey, fint å vite. Egentlig er det kun et av barna som maser på denne intense måten, men så må det jo være litt likt også. Men i år skal jeg være mer fornuftig, men jeg skal si i fra til den det gjelder. De to minste blir glade for sånt som blyant og viskelær osv... :-) Takk for at du skriver dette, for jeg gir litt lett etter, jeg har merket det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Vinterjakker er et "ikketema" for husets sønn. Så slik sett jeg er glad for at han elsker ullundertøyet sitt. Da er han i det minste "litt" fornuftig ;-) Eller forresten., det kom et ønske om ei dunjakke forleden. Antar han har tenkt å bruke den en gang og så legge den fra seg et sted...som han vanligvis gjør ''Antar han har tenkt å bruke den en gang og så legge den fra seg et sted'' Jeg har et verv som gjør at jeg oppholder meg en del i nærheten av idrettsanlegg. Det ligger utrolig mye flott utstyr i de "sonene" jeg vanker i - hallsko, jakker, overtrekksdresser - alt mulig. Det som tilhører de yngste, er det jo ofte navnelapp i, men ikke i de store størrelsene. Jeg får helt vondt når jeg ser haugene av f.eks. nesten nye sportssko og tenker på hva det har kostet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 ''Antar han har tenkt å bruke den en gang og så legge den fra seg et sted'' Jeg har et verv som gjør at jeg oppholder meg en del i nærheten av idrettsanlegg. Det ligger utrolig mye flott utstyr i de "sonene" jeg vanker i - hallsko, jakker, overtrekksdresser - alt mulig. Det som tilhører de yngste, er det jo ofte navnelapp i, men ikke i de store størrelsene. Jeg får helt vondt når jeg ser haugene av f.eks. nesten nye sportssko og tenker på hva det har kostet. Ser det samme på skolen, selv store ungdommer kan være sløve... Hos oss er det stort sett ytterjakka til 13 åringen som forsvinner, og som vi må lete etter, Så det kjøpes stort sett greie jakker på salg. Heldigvis er han opptatt av å ta vare på tingene sine vanligvis. Da han glemte igjen Manu_Trøya si, var det å sette himmel og jord i bevegelse og vi fant den igjen. Sammen med noen andre trøyer av sorten som andre hadde glemt.... og de er veldig dyre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Hei! ja hun er veldig snill, men jeg skal tenke på dette. Hopper inn litt tilfeldig i tråden, så det jeg skal skrive er ikke direkte svar på det du nettopp sa. Men: Dere skal tenke økonomi, og det kan godt i alle fall de eldste barna få høre om. Sett opp et budsjett, og i budsjettet står det en kolonne pr. barn som heter "Jul Per", "Jul Kari" osv. Totalsummen i den kolonna skal dekke både julegave og julekalender. Så får de jo se, da, hvor mye det blir igjen til julegaver om de skal ha dyre klær i kalenderen. Og da kan det godt hende de syns det er helt OK med blyanter og viskelær i kalendergaver. For kalenderen er jo bare en form for nedtelling til selve julekvelden. Lykke til, Madelenemie! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Hopper inn litt tilfeldig i tråden, så det jeg skal skrive er ikke direkte svar på det du nettopp sa. Men: Dere skal tenke økonomi, og det kan godt i alle fall de eldste barna få høre om. Sett opp et budsjett, og i budsjettet står det en kolonne pr. barn som heter "Jul Per", "Jul Kari" osv. Totalsummen i den kolonna skal dekke både julegave og julekalender. Så får de jo se, da, hvor mye det blir igjen til julegaver om de skal ha dyre klær i kalenderen. Og da kan det godt hende de syns det er helt OK med blyanter og viskelær i kalendergaver. For kalenderen er jo bare en form for nedtelling til selve julekvelden. Lykke til, Madelenemie! :-) Hei! Tusen takk. Jeg skal nå skrive en dagsplan, før kvelden er omme, skal jeg ha laget listen over hva julekalenderen skal inneholde. Jeg skal fortelle barna hvordan det blir i år. Det er egentlig kun en som er slik bortskjemt. Likevel er hun en varm, omsorgsfull og god jente, hvis hun er bortskjemt er det min feil, og jeg skal rette på det. Jeg har fått en annet perspektiv på mye de siste dagene og jeg er takknemlig for at dere forklarer og gir råd og ikke blir sinte på meg fordi jeg sikkert har vært ganske dum. Jeg gjør dumme ting, men jeg tar til meg andres erfaring og på dette området trengte jeg en, hva heter det... er det runde med seg selv? Noe sånt, gå en runde med seg selv tror jeg. Takk :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Hopper inn litt tilfeldig i tråden, så det jeg skal skrive er ikke direkte svar på det du nettopp sa. Men: Dere skal tenke økonomi, og det kan godt i alle fall de eldste barna få høre om. Sett opp et budsjett, og i budsjettet står det en kolonne pr. barn som heter "Jul Per", "Jul Kari" osv. Totalsummen i den kolonna skal dekke både julegave og julekalender. Så får de jo se, da, hvor mye det blir igjen til julegaver om de skal ha dyre klær i kalenderen. Og da kan det godt hende de syns det er helt OK med blyanter og viskelær i kalendergaver. For kalenderen er jo bare en form for nedtelling til selve julekvelden. Lykke til, Madelenemie! :-) Hei! jeg mener ikke dette som en unnskyldning, men jeg har feks kun min psykiater jeg kan spørre som kvinne og mor om ting. Da jeg spurte henne en gang når min datter skrek i butikken og forlangte noe dyrt av en leke, sa min psykiater jeg skulle la henne få en ting, men ikke så dyr ting. Så løste det seg. Hun var liten da, kanskje 3-4 år. Jeg ble glad :-) Min mann mente derimot at man ikke skal gi noe, når oppførslen er dårlig, han er nokså streng, min psykiater er sånn passe :-) Når barna går med far, stort sett gjør de det når det er kleshandel, da får de ingenting annet enn det som er avtalt, selv ikke en bitteliten ting, men han tar dem på kafe, så han er en god far. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Hei! Tusen takk. Jeg skal nå skrive en dagsplan, før kvelden er omme, skal jeg ha laget listen over hva julekalenderen skal inneholde. Jeg skal fortelle barna hvordan det blir i år. Det er egentlig kun en som er slik bortskjemt. Likevel er hun en varm, omsorgsfull og god jente, hvis hun er bortskjemt er det min feil, og jeg skal rette på det. Jeg har fått en annet perspektiv på mye de siste dagene og jeg er takknemlig for at dere forklarer og gir råd og ikke blir sinte på meg fordi jeg sikkert har vært ganske dum. Jeg gjør dumme ting, men jeg tar til meg andres erfaring og på dette området trengte jeg en, hva heter det... er det runde med seg selv? Noe sånt, gå en runde med seg selv tror jeg. Takk :-) ''Jeg gjør dumme ting, men jeg tar til meg andres erfaring og på dette området trengte jeg en, hva heter det... er det runde med seg selv? Noe sånt, gå en runde med seg selv tror jeg.'' Av alle mennesker jeg har "møtt", så er du den som i aller størst grad er i stand til å gå runder med deg selv. :-) Det finnes ikke dumme spørsmål, og jeg syns det er kjempebra at du spør og at du er i stand til å endre på ting. For det er du! :-) Stol på deg selv når du har bestemt deg for noe. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Det at hun selv ikke gir.... Kan det være et "taust hint" på at hun helst vil slippe gavehysteri? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 ''Jeg gjør dumme ting, men jeg tar til meg andres erfaring og på dette området trengte jeg en, hva heter det... er det runde med seg selv? Noe sånt, gå en runde med seg selv tror jeg.'' Av alle mennesker jeg har "møtt", så er du den som i aller størst grad er i stand til å gå runder med deg selv. :-) Det finnes ikke dumme spørsmål, og jeg syns det er kjempebra at du spør og at du er i stand til å endre på ting. For det er du! :-) Stol på deg selv når du har bestemt deg for noe. :-) Hei! Takk. Men jeg må skjønne selv at det er riktig. Den der tonie skriver til meg at hun aldri skal svare meg mer fordi jeg ikke retter meg etter hennes og andres råd med den jakken. men for meg er det slik at jeg tar i mot råd, jeg hører på det, prøver å forstå det og ofte forstår jeg noe, endrer oppfatning el.l men altså jeg lyder ikke blindt flertallets syn, jeg har egne tanker, og jeg gjør til slutt det som i en totalvurdering synes best, enten det er å følge andres råd eller min egen tanke. På veien frem er jeg glad for andres meninger, de er viktige for meg, for de danner et bedre grunnlag for å ta en avgjørelse og beslutning på som vil være mest mulig korrekt. Var det du som har AS og barn? Det var en kvinne her inne med AS og tre barn, hun var irritert på meg for et til to år siden tror jeg, hun kjente meg mente hun fra RL, og det er jo greit, men da burde hun jo si hvem hun er, så jeg også vet det. Jeg kjenner ikke noen mor med AS med tre barn, bare en med 1 barn og en med 4 barn, eller har de ikke barn. Nei jeg tror ikke det var deg, hun hadde jo AS og jeg likte henne ikke fordi hun løy. :-) Ja ja tusen takk for den hjelpen, da skal jeg skrive til deg senere om jeg har fått laget listen. Jeg fikk noen gode råd fra toglie om ting jeg kunne kjøpe til adventskalenderen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Hei! ja jeg tror det er noe der.... Jeg hadde det ikke bra som barn, kanskje er det noen forklaring der, jeg vet ikke? Jeg strekker meg alt for langt sier min mann, som nå snart skal ha en samtale med meg, denne er om økonomi sier han. I år har vi bestilt bunad, og hun måtte selvsagt ha en som kostet 45 000 kr og ikke 20 000 kr som min koster. Jeg må derfor fortsette min sparing. Jeg liker å være økonomisk egentlig, jeg har nå god oversikt over hva vi bruker etter at jeg samler alle regninger, det liker jeg :-) Det noen ikke forstår her er hvor stor husholdning vi er, og at vi ikke sparer på mat, min mann liker å spise god mat hver dag, mat er viktig for min mann. Vi sparer heller på slikt som alkohol vi har ikke barskap og vi røyker ikke, sånt koster mye penger. Bare en liten kommentar.. Er det hun som har bestemt at hun "må" ha en bunad til 45000 kr? Veldig mange andre får seg bunad til konfirmasjonen. Det er i hvert fall vanlig her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Bare en liten kommentar.. Er det hun som har bestemt at hun "må" ha en bunad til 45000 kr? Veldig mange andre får seg bunad til konfirmasjonen. Det er i hvert fall vanlig her. Hei! Ja det er hun. Jeg håpet hun kunne ta min type, det skulle hun den koster under halvparten. Hun får ikke sølv og alt det av oss, kun bunaden. Ja jeg vet det er vanlig med bunad, så det er i orden, men jeg tenkte hun kunne ta den jeg har, og ikke en spesialsydd gammel variant som ikke en eneste sydame har sydd, men nå er den bestilt og sydamen er funnet :-) og bunaden er praktfull, det er jeg enig i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Hei! Ja det er hun. Jeg håpet hun kunne ta min type, det skulle hun den koster under halvparten. Hun får ikke sølv og alt det av oss, kun bunaden. Ja jeg vet det er vanlig med bunad, så det er i orden, men jeg tenkte hun kunne ta den jeg har, og ikke en spesialsydd gammel variant som ikke en eneste sydame har sydd, men nå er den bestilt og sydamen er funnet :-) og bunaden er praktfull, det er jeg enig i. Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig, hvilken type bunad skal din datter ha? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig, hvilken type bunad skal din datter ha? Hei! Kan jeg sende deg bilde på mail? Den er så vakker, og selvsagt har ingen sydd en slik før i Norge :-) Hun har gått grundig til verks, hun har lest bøker om kantebånd og tradisjoner om bringe og bånd og kroner m.m. og da vi kom i bunafsbutikken så så de på meg, på min datter og på min mann og sa "ja denne er nok aldri blitt sydd før men vi skal se om vi finner en sydame som kan". Og de fant og den er bestilt og den har ingen maken til, vil du se? .-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Hei! Kan jeg sende deg bilde på mail? Den er så vakker, og selvsagt har ingen sydd en slik før i Norge :-) Hun har gått grundig til verks, hun har lest bøker om kantebånd og tradisjoner om bringe og bånd og kroner m.m. og da vi kom i bunafsbutikken så så de på meg, på min datter og på min mann og sa "ja denne er nok aldri blitt sydd før men vi skal se om vi finner en sydame som kan". Og de fant og den er bestilt og den har ingen maken til, vil du se? .-) Ja! Jeg vil veldig gjerne se! Send mail! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Ja! Jeg vil veldig gjerne se! Send mail! Hei! Okey :-) den er underveis, må bare finne det bilde, kommer snart :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Hei! Okey :-) den er underveis, må bare finne det bilde, kommer snart :-) Jeg gleder meg til å se :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Jeg gleder meg til å se :-) Hei! mmm. Vil du være så snill å komme på festen kristi himmelfartdag 2013? Det ville være fint å ha en asperger her. Hvis du blir sliten kan du legge deg på rommet mitt, under hyllen med emuegg, og dinosaurer, pinnedyr og terrariet :-) Da ville jeg vel bli glad :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Jeg gleder meg til å se :-) Hei! Nå har jeg sendt deg bilde :-) Skulle vise noen andre her, men burde vel ha snap chat da, men der tror jeg bildet bare vil ligger 10-20 sekunder fins det noe annet enkelt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.