Gå til innhold

Cisordinol v bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke kontroll over lidelsen, forsøkt litium, lamictal, orifiril og mye AP. Zyprexa hadde en fantastisk virkning på meg, men la på meg 45 kg så valgte å slutte. Har hurtigsvingende. Har vært psykotisk tidligere, men to år siden nå. Etter å ha vært lenge fysisk syk klarer jeg ikke ta noe særlig med tabletter.

Psykiateren min mener jeg ikke bør prøve flere medisiner, da nedturen blir så stor om det ikke virker.

Men fikk et tips om depot av ei jeg kjenner godt. Det jeg er redd for er bivirkninger, har som oftest fått lavt blodtrykk av AP. Kan depot gjøre meg mindre sensitiv for påkjenninger og stabilisere svingningene mine?

Jeg vet aldri hvordan neste dag vil bli, ene dagen babler jeg usammenhengende om alt mulig rart og har alle disse fantastiske løsningene i hodet. Neste dag kan jeg gå på Esso og kjøpe tau for å henge meg.

Jeg har zyprexa i skuffen, som jeg tar noen dager når hodet girer seg opp. Det får meg ned på jorda igjen, men uka etter er jeg like langt.

Jeg forsøker så hardt å være samlet og rolig, men det nytter ikke. Hodet spinner ut av kontroll. Tankene om selvskading er tilbake, og har faktisk skadet meg nylig, etter å ha vært skadefri i flere år. Jeg makter bare ikke mer.

Har gjeld, selvsagt, etter en mani. Sperret meg for kreditt og endel andre tiltak.

Jeg har smertesyndrom som gjør at jeg står på sterke smertestillende, og må innrømme at jeg iblant misbruker det. Det handler aldri om rusen, jeg prøver å avkjøle hodet rett og slett. Jeg hater at jeg gjør det, griner hver gang jeg tar pillene, men etter 45min tenker jeg bedre. Da finner jeg løsninger på ting, og ønsker å leve. Har aldri tatt så mye at jeg har blitt forvirret.

Jeg vil ut av det her.

Som ungdom var jeg typisk bipolar, (1) , men jeg har svingt raskere og raskere de siste ti åra, har kortere manier , og faller stadig ned i depresjoner.

Får ikke lenger til å lese en bok, for hodet er gjørme. En gang i tiden var jeg smart. Nå er jeg dum. Har gått fra å være student på¨et av de beste universitetene i verden og klare å studere det jeg ville, til å være ufør, uten fullført utdannelse, og blakk.

Jeg er i ferd med å gi opp.

Har i tillegg blandet dissosiativ lidelse.

• 1 år senere...
Skrevet

har hørt at leponex skal være bra når man ikke finner noe annet som hjelper...

Prøv også første generasjons antipsykotika kanskje...har hørt de er bedre enn nyere generasjons...utenom leponex da...

Det er iblant vanskelig å være menneske...sånn er det bare...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her snakker en om to ulike ting: Valg av medikament og valg av administreringsform.

Medikament: Alle studier som det refereres til er gjort på grupper av pasienter med en bestemt lidelse. Resultatene gjelder på gruppenivå. Siden enkeltpersoner er svært ulike, trenger ikke resultatene for gruppen å gjelde for den enkelte.

I tillegg har de aller fleste vitenskapelige studier den fordel og den ulempe at de er gjort på pasienter med "rene" lidelser uten særlige komorbide lidelser. Dette til tross for at i RL har de fleste pasienter kompliserende komorbide lidelser. (Eksempel: Mer enn halvparten av de deprimerte har også angstlidelser).

Konklusjonen på dette er for min del at de vitenskapelige studier kun gir veiledende informasjon. I RL ender en ofte opp med at en må prøve ut flere medikamenter før en finner det beste for akkurat den pasienten.

Administreringsform:  For alle som bruker AP regelmessig, anbefaler jeg depotformen. Det gir en mer stabil serumkonsentrasjon, og en unngår å glemme doseringer. Siden depot virker i flere uker, må en alltid prøve ut med tabletter først, i tilfelle det skulle være bivirkninger som en ønsker å bli kvitt raskt.

Cisordinol depot kan være bra for deg, men dessverre kan ingen si det helt sikkert. Kun en utprøving vil gi svaret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...