Gjest frustrert morf Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Vesla på 2 år har plutselig begynt å slå seg helt vrang i barnehagen når de skal skifte bleie. Det går helt fint når hun får stå og skifte, men når hun har bæsjet blir jo det litt vanskelig... Hun blir rasende og livredd, spenner seg og vil snu seg rundt, de i barnehagen får jo selvsagt ikke ta henne med makt heller, så det er et styr og spetakkel å skifte bleie... Jeg har spurt om det er når hun har bæsjet seg ut og ventet for lenge, slik at det svir... men det skjer visst ved hvert bleieskift, også når hun bare har tisset. Nesten så hun helt får angst. Hjemme har vi sluttet å skifte på stellebordet, skifter stående på gulvet, evnt at hun ligger på en håndduk på gulvet mens vi skifter bæsjebleie... Det hender seg hun slår seg vrang da og, men hun må jo ha bleie, så da holder jeg henne slik at hun ikke klarer å stikke av (ellers blir det jo bæsj overalt....). Så roer hun seg når hun har fått på bleien da... Men det er liksom i det siste hun plutselig har blitt sånn. Hun har sagt til meg når jeg skal skifte bleie: ikke feber! Det er lenge siden jeg har målt feberen i rumpa på henne nå, men husker hun ikke likte det, kan det være det som sitter igjen? Smurte jo den med vaselin så det ikke skulle være ubehagelig... Eller de gangene hun har vært virkelig sår, så tror hun at det gjør vondt å skifte... for merker hvis hun har bæsjet seg ut og jeg ikke har merket det (det er ikke alltid det lukter... da kvier hun seg, ikke før det blir for ubehagelig, da vil hun skifte, men så får hun jo angst da, for det svir... Vet ikke hva vi skal gjøre, håper det går over. De på barnehagen spurte om hun hadde opplevd å falle ned fra stellebordet, men det har hun aldri gjort hjemme i alle fall, og vi har stort sett kun skiftet på gulvet hjemme siste halvåret. Nå er det vel på tide å avvenne henne fra bleien, spesielt med tanke på at bleieskiftene har blitt så vanskelig, men føler samtidig hun ikke er moden nok for det. Hun vil av og til på potte, hun tar i og prøver å bæsje, har klart å tisse på potte, men virker ikke som hun er helt klar fordi da... Jeg sa de får prøve å avlede henne, at hun får ha en spennende leke i hånda eller noe. Vet dere om noen andre gode råd? Så får vi prøve så vidt å trene på bleieavvenning. Hun liker heldigvis potta nå, det var en stund hun nektet å sitte på den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Klarer dere at hun står på gulvet når dere skifter bæsjebleie og så bøyer seg ned (altså står i "bjørnestilling" med rumpa i været) så dere får vasket kanskje? evt finne en leke hun _bare_ får ha under bleieskift så hun ligger på rygg? -ellers kanskje det er best å ta pottetreningen faderlig fort ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Bleieslutt handler omtrent like mye om trening som modenhet. I land der de ikke har tilgang/råd til luksusbleiene vi bruker kan barna bli tørre 1-2 år før her til lands. Siden det uansett nærmer seg bleieslutt, tror jeg jeg hadde valgt å jobbe med dette fremfor å slite med å få henne til å ligge på rygg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.