Gå til innhold

Adventskalender - aktiviteter

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Hei!

Forslag: Gi gaver til frelsesarmenen eller lignende, at barna pakker inn noe til de som ikke står seg så bra. man skriver da på en lapp hva gaven innh. samt ca alder, så fordeler Frelsesarmenen dette.

Nå skal jeg sette meg ned å tenke så muligens får du noen flere forslag ut over kvelden, men tusen takk for ideen.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker også desember. Og vi skal klare å kose oss selv uten pakkekalender.

Men jeg syntes det er unødvendig å kjøpe alt mulig unyttig for å fylle en pakkekalender.

Så i år er det haribo kalender her hjemme. Men tror det skal gå bra å kose seg i desember lell..

Jeg har gjort stikk motsatt, jeg. Begynte med pakkekalender først i forfjor, da var ungene nesten 9 og 11. Før det hadde vi legokalender de åpna annenhver dag og sjokoladekalender fra banken.

- i tillegg ramla bestemødrene inn med barnetv-kalender, flax-kalender, det kom Donaldkalender med Donaldblad, etc etc.

Men altså i forfjor spurte de pent om vi ikke kunne ha pakkekalender, så da prøvde vi det. I fjor laget farmor pakkekalender (og bomma litt på interessene), mens i år gjør jeg det igjen.

I tillegg til kalenderstyret hører vi Julemysteriet på lydbok under kveldsmaten i desember. Det er koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er på hell, jeg har hørt flere som har kuttet pakkekalender i år.

Til søndag skal vi pynte med adventslys i vinduer (håper jeg rekker å vaske de på lørdag først)

Vi koser oss da med desember selv om vi ikke har pakkekalender. Også syntes jeg kalenderen bare førte til ekstra fyll i skuffer og skap av unyttige ting.

Pepperkakekalender hørtes koselig ut, hva er det?

Rett og slett noe så enkelt som at jr og jeg baker 24 hjerter som jr pynter med melis-tall og div kakepynt. God gammel, nøktern nedtelling til jul altså ;-) Hjertene får rød snor, og henges på et hvitmalt kosteskaft som henger i gangen, og etterhvert som vi får julekort henges de på snorene der hjertene er spist opp med bittesmå klesklyper. Kos faktisk. Som sagt festes det ekstra på noen av dagene, og lørdagsgodt henges også på stangen sammen med hjertene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er er noen andre ting jeg kom på, men er de okey?

1) Lage julegaver

2) Gi julegave til tiggere i byen.

3) Gjøre noe hyggelig for naboen, feks lage snølykter eller måke innkjørselen

4) Lage fine ting eks boller med strøssel og ceolfan og ønske naboer og andre god jul.

5) Se Hobitten.

6) Henge opp fuglekasser i skogen.

7) Besøke et sykehjem, synge og ta med noe hjemmebakt.

8) Støpe lys.

Det kommer mer, snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aldri med pakkekalender

Rett og slett noe så enkelt som at jr og jeg baker 24 hjerter som jr pynter med melis-tall og div kakepynt. God gammel, nøktern nedtelling til jul altså ;-) Hjertene får rød snor, og henges på et hvitmalt kosteskaft som henger i gangen, og etterhvert som vi får julekort henges de på snorene der hjertene er spist opp med bittesmå klesklyper. Kos faktisk. Som sagt festes det ekstra på noen av dagene, og lørdagsgodt henges også på stangen sammen med hjertene:)

Det var en flott ide synes jeg :)

Tror jammen jeg skal prøve noe slikt jeg også, vi skal faktisk bake pepperkaker i helga, så sånn sett passer jo det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jammen jeg skal prøve noe slikt jeg også, vi skal faktisk bake pepperkaker i helga, så sånn sett passer jo det bra.

''Tror jammen jeg skal prøve noe slikt jeg også, vi skal faktisk bake pepperkaker i helga, så sånn sett passer jo det bra.''

Mine pleier å få pepperkakeform(er) i kalenderen den dagen vi skal bake pepperkaker. Vi har en del former etterhvert gitt... *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker også desember. Og vi skal klare å kose oss selv uten pakkekalender.

Men jeg syntes det er unødvendig å kjøpe alt mulig unyttig for å fylle en pakkekalender.

Så i år er det haribo kalender her hjemme. Men tror det skal gå bra å kose seg i desember lell..

Tja, unyttig og unyttig ;) Det er jo ikke særlig "nyttig" det som er i ferdigkjøpte kalendere heller, og pakkekalender trenger ikke bli dyrere - men er desto mer spennende for ungene ;)

Bare så det er sagt - den dagen mine unger klager over innholdet i pakkekalenderen, så blir det slutt på den - men de storkoser seg og elsker pakkene de får, enten det er et viskelær eller et par sokker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort dette de siste fem- seks årene og syns det funker for oss. Først kos bakedag, deretter koslig "pynt" som endrer seg etter hvert som julekortene kommer, og ikke no stress. Spurte jr i forrige uke både om han ville ha slik kalender + pepperkakehus i år også (han er 17) og joda sa han, eller rettere sagt "jaaaaa!!! :))))" pr sms... Hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er er noen andre ting jeg kom på, men er de okey?

1) Lage julegaver

2) Gi julegave til tiggere i byen.

3) Gjøre noe hyggelig for naboen, feks lage snølykter eller måke innkjørselen

4) Lage fine ting eks boller med strøssel og ceolfan og ønske naboer og andre god jul.

5) Se Hobitten.

6) Henge opp fuglekasser i skogen.

7) Besøke et sykehjem, synge og ta med noe hjemmebakt.

8) Støpe lys.

Det kommer mer, snart

Takk for gode innspill :-)

Nå er jeg ferdig. Det ble en fin blanding av aktiviteter og litt mer ordentlige gaver i år. Det ble nok ikke billigere - men det var gøyere å lage til i år enn tidligere, fordi jeg TROR alle ungene vil bli glade hver dag for det de får - tror det vil passe til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.adressa.no/sport/sprek/article6740719.ece#.ULduO1GaF59.facebook

Mange gode forslag her.

I år er det første året jeg ikke har pakkekalender, kun smarites kalender her - jippi sier jeg. Og aldri mer blir det pakkekalender.

Datteren min hadde pakkekalender fra hun var 2-20, sønnen min fra han var 1-10, i år ble vi enige med han om å droppe det. Hipp, hipp hurra.

Jeg kommer aldri, aldri noen gang til å anbefale pakkekalender til noen som får barn, aldri.

Joda, skjønner det kan være gøy for barnet, men jeg synes det har vært et slit å få tak i pakker som ikke bare er søppel, og som er billig nok. Og billig blir det ikke. Jeg har ikke klart å få tak i pakker til 10-15 pr stk i 24 dager. Og alle de 10 årene jeg hadde to å lage til. Tenker på gru på de med 3-4 unger.

Aktivitetskalender er sikkert gøy det. Men jeg har et men der også, de fleste av de aktivitetene du har satt opp, er noe vi uansett gjør her i løpet av desember.

Og så må jeg si at hverdagen ikke alltid er helt forutsigbar, så derfor liker jeg å gjøre de aktivitetene vi skal gjøre, når vi har tid og anledning til det. Ikke at vi MÅ gjøre det den dagen, for det lå i kalenderen at vi skulle gjøre det.

Nå er jeg ferdig med adventskalenderen - og det ble 3 gaver pr uke, og 4 aktiviteter pr uke. Aktivitetene er felles for alle barna - mens gavene (3x3x4=36) er individuelle. Tidligere år har jeg hatt 5-6 gaver til hvert barn pr uke.

Synes det var mer moro og givende å lage til i år. Det ble nok ikke dyrere, fordi jeg kjøpte litt mer skikkelige ting enn jeg har gjort før - men det er greit nok. Så får vi se hvordan dette funker (med om noen rynker på nesa i år og) - og så kan vi evt endre på det igjen neste år.

Det er en utfordring å putte inn aktivitetene i uka, fordi de går på trening langt opp mot jul, og så er det skoleavslutninger osv som også må tilpasses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mine barn vil en aktivitetskalender være det samme som vi uansett gjør i desember. Vi prøvde et år men å få "vi pynter juletreet" på lillejulaften når det alltid er tradisjon likevel var ikke veldig stas. I tillegg så planla jeg så godt jeg kunne og sjonglerte mellom dagene for å få tid til aktiviteter. Problemet var at kompiser kom innom, ungene syklet ut osv og da fikk man ikke gjort aktiviteten likevel.

Men tips til aktiviteter:

- Spille brettspill.

- Få en julebok 1.12 som er inndelt slik at man leser et avsnitt hver dag hele julen.

- tur med lommelykter når det er mørkt.

- tur til skøytebane

- Tur for å se juleteater/konsert

- Tur til kjøpesenteret for å se juleutstilling, kjøpe is el.l

- Pakke inn gavedag

- Pynte juletreet.

- Lage julekort. Når ungene er store synes de kanskje det er "teit" med julekort med bilder av dem. Men dersom de i begynnelsen av desember får være med å velge bilde og lage kortet selv, men litt hjelp av japanphoto så blir det strakt kulere.

- Penger for å kjøpe lørdagsgodt (her kjøper de sjelden det selv)

- Kinokveld. Se en julefilm sammen

- Overnatte hos besteforeldre

- Få ha overnatting hos seg

- Tur til lekeland, svømmehallen, klatresenteret osv

- Besøke familien en kveld og dele ut julegaver til dem.

- Spakveld (kanskje mest for jenter?)

- "Alle bytter seng" en natt!

- Gå til bakeriet og få kjøpe noe godt

- Bestemme middag

- Finne leker og klær, pakke inn og levere pakker til feks frelsesarmeen.

- Gå og se på pepperkakebyen

Takk for gode tips!

Jeg plukket noen av dem og tok med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos os er der adventspakker alle de fire søndage i advent. Da får hvert barn en pakke til ca. 75-100 kr, og da fortrinsvis noget "personligt" som barnet ønsker sig/trænger

Hos os kan det være mascare, lidt speciel hårspray, ekstra god dusjsåpe, julepynt til rummet som vedkommende har ønsket sig eller lignende - men det bør naturligvis tilpasses modtageren.

Takk for tips! Jeg valgte å gi gave 3 dager pr uke (lørdag, søndag + en dag i løpet av uka der det ikke passet med aktivietet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Prust, håper det blir en fin kalender.

Jeg beundrer deg som orker å sette igang noe sånt. Må innrømme at jeg nærmest hyperventilerer ved tanken på å tidfeste alle julerelaterte aktiviteter en måned i forkant. Det hadde virkelig stressa meg noe sinnsykt.

La oss vite hvordan det gikk da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lage julepynt.

Lage snølykter.

Lage julekort.

Kjøpe julegave til pappa (sammen med mamma).

Kjøpe julegave til mamma (sammen med pappa).

Takk for tips! Snølykter er med på lista! Så nå må bare den snøen de har lovet komme, slik at vi kan gjøre det på tirsdag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Prust, håper det blir en fin kalender.

Jeg beundrer deg som orker å sette igang noe sånt. Må innrømme at jeg nærmest hyperventilerer ved tanken på å tidfeste alle julerelaterte aktiviteter en måned i forkant. Det hadde virkelig stressa meg noe sinnsykt.

La oss vite hvordan det gikk da! :)

Ja, det er litt stress.

Jeg har sittet med outlooken og prøvd å finne noen ettermiddager som alle barn er ledige - og da har vi lagt litt større aktiviteter, som kino, svømmehall, juletur i byen, gå på skøyter - mens sånne småting som vi egentlig kan gjøre når som helst er lagt inn på dager med vanlig hektisk program ( dessert, lesestund i julbok, fotmassasje, lage snølykter, osv)

Men godt mulig jeg gjør om på noe etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...