Gjest En dårlig periode Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Jeg har en alvorlig kjærlighetssorg som dessverre er nokså invalidiserende. Den begynner etter hvert også å bli langvarig Jeg tok en test på nettet som tilsa at jeg burde ha medikamentell behandling sammen med samtaler, og jeg kommer nok til å prøve ut dette. Etter å ha lest meg opp på diverse antidepressiva, har jeg landet på at wellbutrin kan være den rette medisinen for meg. Jeg opplever en generell nedstemthet, kan våkne etter å ha drømt om hun jeg savner og derfor være bunnløst ulykkelig, men selv om jeg har en del uro og moderate søvnvansker, vil jeg ikke si at jeg har direkte angst. Det kan være vanskelig å være i enkelte sosiale situasjoner fordi jeg har vondt, men stort sett foretrekker jeg selskap av andre, både familie, venner og å møte nye mennesker. At alt gleder meg mindre, og av og til nesten ingenting, kombinert med manglende tiltakslyst, er derfor grunnen til at jeg vurderer medikamenter for kanskje å komme meg ovenpå igjen. Er du enig i min vurdering? Jeg klarer sånn noenlunde å være fysisk aktiv og spise sunt, men dette virker dessverre ikke noe særlig på humøret og er egentlig bare slitsomt (men jeg gjør det likevel). Grunner til at jeg ønsker nettopp wellbutrin er at den ikke ser ut til å ha en negativ effekt på seksualfunksjonen eller gjør at man legger på seg, og kanskje den gjør at jeg kan kvitte meg med trøsterøykinga i samme slengen.. 0 Siter
Gjest En dårlig periode Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Legen skrev forøvrig ut Imovane og Zoloft.. Sovemedisinen har jeg ikke hatt bruk for ettersom jeg både sovner og sover greit nok (om enn oftest avbrutt søvn). Zoloften ønsker jeg å unngå på grunn av bivirkningene på seksualfunksjon og vekt. Jeg har derfor hatt begge pakkene liggende i skapet i noen uker uten å bruke dem. 0 Siter
huuff Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Legen skrev forøvrig ut Imovane og Zoloft.. Sovemedisinen har jeg ikke hatt bruk for ettersom jeg både sovner og sover greit nok (om enn oftest avbrutt søvn). Zoloften ønsker jeg å unngå på grunn av bivirkningene på seksualfunksjon og vekt. Jeg har derfor hatt begge pakkene liggende i skapet i noen uker uten å bruke dem. Håper du vil dele erfaringen med medisinen hvis du begynner på den. Jeg sliter også med kjærlighetssorg og terapeuten har sagt at du er mulig å prøve denne medisinen. Jeg har foreløpig avstått, da jeg ikke greier å skjønne hvordan den skal kunne hjelpe. 0 Siter
Gjest dfgf Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Legen skrev forøvrig ut Imovane og Zoloft.. Sovemedisinen har jeg ikke hatt bruk for ettersom jeg både sovner og sover greit nok (om enn oftest avbrutt søvn). Zoloften ønsker jeg å unngå på grunn av bivirkningene på seksualfunksjon og vekt. Jeg har derfor hatt begge pakkene liggende i skapet i noen uker uten å bruke dem. Er jo ikke sikkert du får slike bivirkninger av Zoloft, da. Det vet du ikke før du har prøvd. Jeg vet om de som har fått så ille bivirkninger av Wellbutrin at de har måttet slutte. En f.eks., fikk bare sove 3 timer hver natt og gikk med høy puls hele tiden. Etter noe tid med så lite søvn fungerer man ikke normalt lenger. En annen ble så kåt av det at hun lå med mange menn, noe hun skammet seg over i etterkant. Poenget mitt er at Wellbutrin må ikke overglorifiseres. Det er individuelt hvilken medisin som virker best, og oppgitte bivirkninger for andre antidepressiva betyr ikke at du nødvendigvis får slike bivirkninger, bare at en del får slikt. 0 Siter
huuff Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Er jo ikke sikkert du får slike bivirkninger av Zoloft, da. Det vet du ikke før du har prøvd. Jeg vet om de som har fått så ille bivirkninger av Wellbutrin at de har måttet slutte. En f.eks., fikk bare sove 3 timer hver natt og gikk med høy puls hele tiden. Etter noe tid med så lite søvn fungerer man ikke normalt lenger. En annen ble så kåt av det at hun lå med mange menn, noe hun skammet seg over i etterkant. Poenget mitt er at Wellbutrin må ikke overglorifiseres. Det er individuelt hvilken medisin som virker best, og oppgitte bivirkninger for andre antidepressiva betyr ikke at du nødvendigvis får slike bivirkninger, bare at en del får slikt. Og der ble jeg enda mer skeptisk.... Jeg har massive søvnproblemer fra før, noe som går dårlig med en svært krevende stilling. 0 Siter
Gjest En dårlig periode Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Håper du vil dele erfaringen med medisinen hvis du begynner på den. Jeg sliter også med kjærlighetssorg og terapeuten har sagt at du er mulig å prøve denne medisinen. Jeg har foreløpig avstått, da jeg ikke greier å skjønne hvordan den skal kunne hjelpe. Jeg skal gi beskjed Men som andre nevner, så ser det ut som om alle medisiner virker individuelt :/ Akkurat nå prøver jeg med daglig trening, sunt kosthold, litt solarium (10 minutter to ganger i uka), en STOR dose tran (fordi omega 3 har etter det jeg leser like stor sannsynlighet for å hjelpe på moderate depresjoner som antidepressiva) samt at jeg er sosial med utvalgte mennesker (det vil si de som forstår og godtar at man ikke alltid er på topp, uten å legge noe stort i det, kjefte på meg og si "ta deg sammen" eller "det finnes flere fisker i havet" eller behandler meg som en raring). Det hjelper faktisk ganske greit, og det gjør at jeg sover godt, som igjen hjelper på hele meg, men det er kjempekrevende når tiltakslysten er borte. Jeg er ellers gjerne med og deler erfaringer. Tidligere erfaring forteller meg egentlig at det som funker best for meg mot kjærlighetssorg er å ha noen å være intim med.. men det begynner å bli vanskeligere å finne dem etter hvert som jeg blir eldre og mindre attraktiv 0 Siter
Gjest En dårlig periode Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Er jo ikke sikkert du får slike bivirkninger av Zoloft, da. Det vet du ikke før du har prøvd. Jeg vet om de som har fått så ille bivirkninger av Wellbutrin at de har måttet slutte. En f.eks., fikk bare sove 3 timer hver natt og gikk med høy puls hele tiden. Etter noe tid med så lite søvn fungerer man ikke normalt lenger. En annen ble så kåt av det at hun lå med mange menn, noe hun skammet seg over i etterkant. Poenget mitt er at Wellbutrin må ikke overglorifiseres. Det er individuelt hvilken medisin som virker best, og oppgitte bivirkninger for andre antidepressiva betyr ikke at du nødvendigvis får slike bivirkninger, bare at en del får slikt. Så du regner sannsynligheten for bivirkninger til å være større med Wellbutrin? Takk for svar uansett - jeg er egentlig kjempeskeptisk til å medisinere hodet, men man må vel velge det minste ondet :/ Konstant tankekjør er kanskje ikke stort bedre enn lite søvn og høy puls.. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Legen skrev forøvrig ut Imovane og Zoloft.. Sovemedisinen har jeg ikke hatt bruk for ettersom jeg både sovner og sover greit nok (om enn oftest avbrutt søvn). Zoloften ønsker jeg å unngå på grunn av bivirkningene på seksualfunksjon og vekt. Jeg har derfor hatt begge pakkene liggende i skapet i noen uker uten å bruke dem. Hei. Kanskje du kan prøve zoloft og se hvordan de virker på deg? Det er jo ytterst få som får de bivirkningene som blir ramset opp i felleskatalogen. Jeg bruker wellbutrin og er veldig fornøyd med denne. Har ikke hatt en eneste bivirkning siden jeg startet for måneder/år siden. 0 Siter
huuff Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Jeg skal gi beskjed Men som andre nevner, så ser det ut som om alle medisiner virker individuelt :/ Akkurat nå prøver jeg med daglig trening, sunt kosthold, litt solarium (10 minutter to ganger i uka), en STOR dose tran (fordi omega 3 har etter det jeg leser like stor sannsynlighet for å hjelpe på moderate depresjoner som antidepressiva) samt at jeg er sosial med utvalgte mennesker (det vil si de som forstår og godtar at man ikke alltid er på topp, uten å legge noe stort i det, kjefte på meg og si "ta deg sammen" eller "det finnes flere fisker i havet" eller behandler meg som en raring). Det hjelper faktisk ganske greit, og det gjør at jeg sover godt, som igjen hjelper på hele meg, men det er kjempekrevende når tiltakslysten er borte. Jeg er ellers gjerne med og deler erfaringer. Tidligere erfaring forteller meg egentlig at det som funker best for meg mot kjærlighetssorg er å ha noen å være intim med.. men det begynner å bli vanskeligere å finne dem etter hvert som jeg blir eldre og mindre attraktiv Høres ut som sunne valg! Kanskje prøve meg på sistnevnte også- bare jeg ikke blir ulykkelig forelska da..... 0 Siter
Gjest dfgf Skrevet 3. desember 2012 Skrevet 3. desember 2012 Så du regner sannsynligheten for bivirkninger til å være større med Wellbutrin? Takk for svar uansett - jeg er egentlig kjempeskeptisk til å medisinere hodet, men man må vel velge det minste ondet :/ Konstant tankekjør er kanskje ikke stort bedre enn lite søvn og høy puls.. Nei, det er ikke det jeg sier. Jeg sier det er individuelt hvordan man reagerer på en medisin. Hvorfor ikke prøve ut den du allerede har fått skrevet ut, og se hvordan den virker. Det er ikke verre enn det. Du vet ikke på forhånd om du er en av de som responderer best på den ene eller den andre. Tankekjør, er det det samme som en blandet episode i forbindelse med bipolar lidelse? Så må du ha stemningsstabiliserende heller enn antidepressiva. 0 Siter
Gjest En dårlig periode Skrevet 3. desember 2012 Skrevet 3. desember 2012 Nei, det er ikke det jeg sier. Jeg sier det er individuelt hvordan man reagerer på en medisin. Hvorfor ikke prøve ut den du allerede har fått skrevet ut, og se hvordan den virker. Det er ikke verre enn det. Du vet ikke på forhånd om du er en av de som responderer best på den ene eller den andre. Tankekjør, er det det samme som en blandet episode i forbindelse med bipolar lidelse? Så må du ha stemningsstabiliserende heller enn antidepressiva. Nei, jeg er ikke bipolar og har ingen andre underliggende lidelser. "Kun" en depresjon utløst av kjærlighetssorg, en noe hyperaktiv hjerne, og noen tilfeller av sosial angst fordi jeg føler at andre kan se hvor vondt jeg har.. Jeg jobber godt med dette og har egentlig hatt litt utbytte bare av å snakke om det her. Greit å ikke plage ens umiddelbare omgivelser mer enn nødvendig også.. Joda, jeg er forsåvidt enig i at man ikke kan vite den individuelle virkningen på forhånd, men det kan vel være greit å begynne med den man tror kan passe best (spesielt med tanke på _potensielle_ bivirkninger)? Jeg liker heller ikke tanken på seponering, og ville helst forsøkt en medisin som ikke har det.. i hvert fall når jeg har et berettighet håp om at dette er noe som kan hjelpe meg opp og i gang og ikke noe som skal bli en varig løsning over år. 0 Siter
Gjest En dårlig periode Skrevet 3. desember 2012 Skrevet 3. desember 2012 Høres ut som sunne valg! Kanskje prøve meg på sistnevnte også- bare jeg ikke blir ulykkelig forelska da..... Fort gjort å kjøre seg fast i et mønster.. :/ 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Helt enig med din vurdering. Om jeg selv skulle blitt deprimert, ville Wellbutrin vært mitt klare førstevalg. 0 Siter
huuff Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Høres ut som sunne valg! Kanskje prøve meg på sistnevnte også- bare jeg ikke blir ulykkelig forelska da..... Ja... Jeg vil jo ha de snille guttene som ikke gjør noe gærent, men fort gjort å bli fascinert av litt andre typer... Lykke til til deg! Hvor gammel er du da? Jeg ser an wellbutrin til over jul har jeg besluttet. 0 Siter
huuff Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Fort gjort å kjøre seg fast i et mønster.. :/ Ja... Jeg vil jo ha de snille guttene som ikke gjør noe gærent, men fort gjort å bli fascinert av litt andre typer... Lykke til til deg! Hvor gammel er du da? Jeg ser an wellbutrin til over jul har jeg besluttet. 0 Siter
Gjest En dårlig periode Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Helt enig med din vurdering. Om jeg selv skulle blitt deprimert, ville Wellbutrin vært mitt klare førstevalg. Takk for svar :-) Vil bruk av disse medisinene kunne gjøre varige endringer i hjernen eller kan man bare slutte når depresjonen har gitt seg og være omtrentlig den samme som man var før? 0 Siter
Gjest En dårlig periode Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Ja... Jeg vil jo ha de snille guttene som ikke gjør noe gærent, men fort gjort å bli fascinert av litt andre typer... Lykke til til deg! Hvor gammel er du da? Jeg ser an wellbutrin til over jul har jeg besluttet. Jeg er gammel nok til å bekymre meg over alderen, men ung nok til at det ikke er helt krise Jeg kommer nok til å vente litt selv. Er ikke sikker på det er lurt, men det finnes nå engang andre hensyn å ta også. 0 Siter
Gjest En dårlig periode Skrevet 20. desember 2012 Skrevet 20. desember 2012 Ja... Jeg vil jo ha de snille guttene som ikke gjør noe gærent, men fort gjort å bli fascinert av litt andre typer... Lykke til til deg! Hvor gammel er du da? Jeg ser an wellbutrin til over jul har jeg besluttet. Da er wellbutrin hentet på apoteket.. Jeg kommer nok til å vente enda litt før jeg begynner på den. Er redd for bivirkninger.. Men den har kanskje noen positive virkninger også Det jeg liker med akkurat denne medisinen, er at den har kort halveringstid og går fort ut av kroppen hvis jeg bestemmer meg for å slutte. Jeg tror det går omtrent en dag eller noe sånt 0 Siter
huuff Skrevet 24. desember 2012 Skrevet 24. desember 2012 Da er wellbutrin hentet på apoteket.. Jeg kommer nok til å vente enda litt før jeg begynner på den. Er redd for bivirkninger.. Men den har kanskje noen positive virkninger også Det jeg liker med akkurat denne medisinen, er at den har kort halveringstid og går fort ut av kroppen hvis jeg bestemmer meg for å slutte. Jeg tror det går omtrent en dag eller noe sånt Ok, lykke til! Selv er jeg visstnok tom for en del essensielt, så vitaminer her først. + Pluss har bestilt personlig trener- timer over jul. Si gjerne hvordan det går - og god jul:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.