Gå til innhold

Spenningsbøker for barn 7 år

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger noen ideer for julegavelisten, bøker:

Ikke fagbøker, mer spenningsbøker.

Mine to minste leser en Pingles dagbok, men den siste er også lest nå, er det noen som har noen gode tips til bøker som passer for aldrer 7-10 år, spenning eller humor?

Jeg lager lister til jul, vil de skal inneholde bøker også, og finner kun leker og PC spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bjørn Sortland har skrevet mange spenningsbøker for denne aldersgruppen. Både lettleste bøker (som kan passe for 7-åringen) og tykkere/mer tettskreven bøker som passer for 10-åringen. Jeg husker ikke titlene på alle bøkene, men en av de lettleste heter Venezia-mysteriet. Du finner nok de andre titlene om du googler forfatteren.

Veldig populære og gode bøker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonje Glimmerdal av Maria Parr er yndlingsboka til min 10-åring.

I det siste har vi lest gamle klassikere som Det Vesle Huset- serien og Lånerne, men de er sikkert ikke å få kjøpt lengre.

Ellers kan du kanskje prøve noe i den serien som heter Grøsserne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Liker de Pingles Dagbok, så vil de sikkert like Dustedagboka 1 og 2. Det er dn kvinnelige varianten av Pingle. Donutdagbøkene er også bra. Deretter vil jeg nbefale Villheksene, som du kan få både på bokmål og nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bjørn Sortland har skrevet mange spenningsbøker for denne aldersgruppen. Både lettleste bøker (som kan passe for 7-åringen) og tykkere/mer tettskreven bøker som passer for 10-åringen. Jeg husker ikke titlene på alle bøkene, men en av de lettleste heter Venezia-mysteriet. Du finner nok de andre titlene om du googler forfatteren.

Veldig populære og gode bøker :-)

Hei!

Takk :-) Jeg tok en julehandel i en mindre bokhandel i går, jeg var der inne kanskje en hel time, fikk oversikt, og kjøpte en del bøker.

Da så jeg Sortland og jeg vet vi har 2-3 selv, så jeg skal lete i dag for å finne hvilke vi har Venziamysteriet vet jeg vi har, det var imidlertid flere der :-)

Jeg kjøpte en spenningsbok av en forfatter på T, den hadde fått bokhandlernes pris i år, den så bra ut, sånn med litt tidsreiser.

Hvis du lurer på navn kan jeg si det, men boken ligger i en pose akkurat nå.

Ellers kjøpte jeg en bok om fysikk, fysikk fra 9-99 år, en reisebok og en ny bok om fugler, den siste var en gave til min psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonje Glimmerdal av Maria Parr er yndlingsboka til min 10-åring.

I det siste har vi lest gamle klassikere som Det Vesle Huset- serien og Lånerne, men de er sikkert ikke å få kjøpt lengre.

Ellers kan du kanskje prøve noe i den serien som heter Grøsserne?

Hei!

Takk den boken av Tinje G. den kanskje jeg da kjøper. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker de Pingles Dagbok, så vil de sikkert like Dustedagboka 1 og 2. Det er dn kvinnelige varianten av Pingle. Donutdagbøkene er også bra. Deretter vil jeg nbefale Villheksene, som du kan få både på bokmål og nynorsk.

Hei!

Jeg så på de dagbøkene i går i bokhandelen, men fremstillingsmåten virket så rotete, jeg fikk ikke sammenhengen når jeg forsøkte lese? men det kan jo være meg det er noe galt med.

Jeg skal sjekke opp de andre du nevner, takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Sortlands kunstkrim fra ulike byer, Jo Nesbø og Roald Dahl.

Hardyguttene jr. er også pop.

Hei!

Takk vi har mange bøker av alle de, jeg skal i dag gå igjennom bøkene våre. Det blir så mye rot og så mye bøker for småbarn, og så veldig mye faktabøker, men jeg vet vi har flere bøker av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Den mørke materien av Philip Pullman? Eller har dere lest den allerede?

Hei!

Vi har lest en del av dem, men lånte på biblioteket har ikke selv, kanskje en ide å kjøpe de :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk den boken av Tinje G. den kanskje jeg da kjøper. :-)

''Takk den boken av Tinje G. den kanskje jeg da kjøper. :-)''

Boken heter "Tonje Glimmerdal" og er skrevet av Maria Parr. :o) En herlig bok!

Jeg anbefaler også serien "LassaMajas detektivbyrå" av Martin Widmark, den slukes av unger i 8-11-årsalderen hos oss i alle fall. Forfatteren har også en skrekk-serie om Nelly Rapp, veldig populær den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lille frøken Detektiv er populært her i huset

Hei!

Men er ikke den veldig gammeldags?

Jeg har lest Guro bøkene for mine, men jeg måtte forklare en del for de forstod ikke hva som var rart med en mamma som var vaktmester, og det var i det hele tatt mye språk de ikke forstod, jeg syns de var vriene å lese, men jeg har nok alltid likt bedre Astrid Lindgren, men Teskjekjerringe er morsom, bortsett fra at også den har et snirklete språk eller noe som gjør at jeg oftere bommer på beregningen av tonefall, slutt, pauser osv... ved høytlesning.

Jeg var glad da lillebror kom på film, da fikk vi avsluttet knerten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...