UlrikkeE Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Enkelt spørsmål, egentlig.... I hvor stor grad driver dere service i heimen? Og hvor store er barna? Her i huset er det "vårt og dine" barn, noe som egentlig ikke er noe problem. Vi har bodd sammen i 10 år. Men jeg føler at jeg drifter hotell, og det gjør meg "bitchy" - og jeg liker ikke meg selv... Jeg gjør mest i huset, og det plager meg egentlig ikke. Altså, det er helt legitime årsaker til at jeg gjør mer enn sambo. Jeg forventer heller ikke at folk skal bukke og skrape i takknemlighet, det er ikke det jeg mener.... Men når 12-åringen spør "hva er det til middag i dag?" - noe hun sikkert egentlig kanskje ikke mener noe vondt med - så føler jeg at hun sitter på hotell og venter på servering av "dagens rett".... Bare et eksempel, da.... Vi var på hyttetur med venner (gode venner som snakker til hverandres unger som om de var ens egne osv). 12- og 13-åringen satt på rommene sine eller slengte i sofa'n, spurte om hva det var til middag, og fikk svar og beskjed om at hvis de hjalp til litt, så ble det fortere middag om de var sultne.... Resultatet? Etter to dager holdt de seg på rommene sine når det nærmet seg mat og sluttet å spørre.... *sukk* Jeg skjønner at man kanskje må gi konkrete oppdrag her. Det er ikke sånn at de sier nei om de blir bedt om konkrete ting. Men jeg lurer på hvordan dere har det i andre hjem når det gjelder dette..... 7-åringen som er den eneste som er min rent biologisk sett, bidrar mest... Mulig jeg føler at det er mer ok å stille mer krav til henne? Eller har jeg sett hvordan de kan bli når de blir større og vil ikke at hun skal bli sånn? Jeg er ikke sikker.... Sambo er på banen og ber dem hjelpe til, og han snakker til dem når jeg har sett ting han ikke har sett, så han er på ingen måte usynlig.... Jeg er bare så lei av å gnåle.... Og nei, dette er ikke en "flytt hvis du ikke orker andres barn"-tråd! Jeg orker definitivt disse ungene! Jeg har bare ikke hatt tenåringer før (dvs, eldstemann til sambo er 17, men han har aldri oppført seg så veldig som om han bor på hotell).... Hvordan er det i andre hjem med unger sånn ca på denne alderen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet O'Hara Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg tror alderen på barna er vesentlig her, tenåringer SKAL ikke være lette å ha med å gjøre ;-) Men jeg tror ikke dette trenger å by på den helt store utfordringen for dere. Du skriver at de gjør konkrete ting de blir bedt om... Ja, så svaret ditt har du der. Det enkelte barn må få sine faste oppgaver som de skal utføre. Hvis det ikke har blitt stilt spesielle krav til dem tidligere, skal det mye til at de bare skjønner av seg selv at de skal bidra i huset... Eksempelet ditt synes jeg var veldig dårlig forresten; hvem har vel ikke spurt hva som er til middag en eller mange ganger? Du presiserer at dette bare er ett eksempel, men jeg tror at hvis du reagerer såpass negativt på dette, trenger kanskje du å gå litt i deg selv i forhold til hva du reagerer på og ikke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg tror alderen på barna er vesentlig her, tenåringer SKAL ikke være lette å ha med å gjøre ;-) Men jeg tror ikke dette trenger å by på den helt store utfordringen for dere. Du skriver at de gjør konkrete ting de blir bedt om... Ja, så svaret ditt har du der. Det enkelte barn må få sine faste oppgaver som de skal utføre. Hvis det ikke har blitt stilt spesielle krav til dem tidligere, skal det mye til at de bare skjønner av seg selv at de skal bidra i huset... Eksempelet ditt synes jeg var veldig dårlig forresten; hvem har vel ikke spurt hva som er til middag en eller mange ganger? Du presiserer at dette bare er ett eksempel, men jeg tror at hvis du reagerer såpass negativt på dette, trenger kanskje du å gå litt i deg selv i forhold til hva du reagerer på og ikke... Jeg tenkte på det etterpå, og jeg sa det vel også, at det er ordbruken liksom, ikke at hun lurer på hva vi skal ha til middag. Ved å spørre hva det ER til middag, høres det ut som hun forventer å få maten servert på fat - "hva skal vi ha til middag" åpner for et bidrag.... Men jada, jeg skjønner at jeg er farget av hotelldriften og at 12-åringen ikke verken ser eller mener nyansene i det der Dumt eksempel, jeg ser den Jeg tror de har minimale oppgaver hos sin mor, og jeg skjønner at far ikke vil være den kjipe.... Samtidig mener jeg at man gjør dem bjørnetjenester om man ikke "lærer" dem å bidra.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg tenkte på det etterpå, og jeg sa det vel også, at det er ordbruken liksom, ikke at hun lurer på hva vi skal ha til middag. Ved å spørre hva det ER til middag, høres det ut som hun forventer å få maten servert på fat - "hva skal vi ha til middag" åpner for et bidrag.... Men jada, jeg skjønner at jeg er farget av hotelldriften og at 12-åringen ikke verken ser eller mener nyansene i det der Dumt eksempel, jeg ser den Jeg tror de har minimale oppgaver hos sin mor, og jeg skjønner at far ikke vil være den kjipe.... Samtidig mener jeg at man gjør dem bjørnetjenester om man ikke "lærer" dem å bidra.... Tror det er veldig vanlig at 12-åringer får servert middag på et fat hver dag, ikke så mange av dem som bestemmer, handler og lager middagsmat jevnlig vel? Mannen min får som regel servert middagen på et fat, og han spør ofte: hva er det til middag? Skjønner ikke hva det har med "hotelldrift" å gjøre, hvis du ønsker hjelp, må du be om det. F.eks. at det er deres oppgave å dekke på, lage mat én dag i uken hver, lage salat el. Men de kommer aldri aldri til å bare tilby slikt av seg selv, eller føle at det er rimelig at de skal bidra uten å bli spurt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 Tror det er veldig vanlig at 12-åringer får servert middag på et fat hver dag, ikke så mange av dem som bestemmer, handler og lager middagsmat jevnlig vel? Mannen min får som regel servert middagen på et fat, og han spør ofte: hva er det til middag? Skjønner ikke hva det har med "hotelldrift" å gjøre, hvis du ønsker hjelp, må du be om det. F.eks. at det er deres oppgave å dekke på, lage mat én dag i uken hver, lage salat el. Men de kommer aldri aldri til å bare tilby slikt av seg selv, eller føle at det er rimelig at de skal bidra uten å bli spurt! Det er jo ikke sånn at de aldri har blitt spurt - det blir de jevnlig! De gangene 12-åringen spør er når jeg legger på siste gaffel på bordet, da - da har hun liksom tilbudt seg, men slipper å gjøre noe.... Det er forsåvidt greit om alle andre har det sånn at alle barn må få konkrete oppgaver - men et utsagn som "nå skal jeg lage middag, så de som vil bidra må gjerne komme" vitner jo om null VILJE, mener jeg.... Kanskje jeg bare havner i kategorien "kravstor stemor" allikevel?? Jaja.... Stakkars 7-åringen.... Hun får akkurat de samme kravene, enten de andre er her eller ikke Og henne har jeg født selv Men hvis det er normalt rundtom i de tusen hjem at tenåringene sitter på rommet sitt og bare stikker nesa ut når de får beskjed om at det er mat, så skal jeg så klart revurdere min oppfatning.... Når det er sagt: 17-åringen har som sagt aldri bodd veldig på hotell. Han er i dag en flott, ansvarlig gutt som lager middag til seg selv og 7-åringen om han er booket som (betalt!) barnevakt. Så jeg føler at det er personforskjeller også.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Høres meeeeget velkjent ut Jeg har blitt så vant til det at jeg ikke tenker over at det kan være negativt at de spør hva de får til middag Det beste er å gi dem konkrete oppgaver - men anbefaler deg å tenke over hvordan du spør.. For oss funker det utmerket dersom jeg spør et av barna: "Kan du være så snill å dekke bordet? Trenger ikke nå med det samme, men i løpet av de neste fem minuttene :)" Da svarer de alltid ja, og har de ikke starta etter fem min, sier jeg bare blidt at de fem minuttene har gått - og ungen er på pletten med det samme 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Høres meeeeget velkjent ut Jeg har blitt så vant til det at jeg ikke tenker over at det kan være negativt at de spør hva de får til middag Det beste er å gi dem konkrete oppgaver - men anbefaler deg å tenke over hvordan du spør.. For oss funker det utmerket dersom jeg spør et av barna: "Kan du være så snill å dekke bordet? Trenger ikke nå med det samme, men i løpet av de neste fem minuttene :)" Da svarer de alltid ja, og har de ikke starta etter fem min, sier jeg bare blidt at de fem minuttene har gått - og ungen er på pletten med det samme Jeg må innrømme at jeg ikke har vært flink til å lære opp ungene - har nok drevet hotelldrift i alle år. Ikke et veldrevet, propert hotell, mer et litt shabby B&B-etablissement ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Snuppa mi er jo like gammel som bonus-snuppa di såvidt jeg husker og både hun og storebroren er ofte sultne når jeg kommer hjem og da møtes jeg gjerne av en duo:"Hei, mamma, hva skal vi ha til middag i dag?!" ) Har aldri falt meg inn at det er ufint av dem å spørre om det. Jeg lurer også ofte på hva vi skal ha til mdidag. *hehe* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg må innrømme at jeg ikke har vært flink til å lære opp ungene - har nok drevet hotelldrift i alle år. Ikke et veldrevet, propert hotell, mer et litt shabby B&B-etablissement ;-) Ha ha!! Kjenner meg igjen der. Ikke noen Michelin-stjerner heer, og heller ikke room service ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Snuppa mi er jo like gammel som bonus-snuppa di såvidt jeg husker og både hun og storebroren er ofte sultne når jeg kommer hjem og da møtes jeg gjerne av en duo:"Hei, mamma, hva skal vi ha til middag i dag?!" ) Har aldri falt meg inn at det er ufint av dem å spørre om det. Jeg lurer også ofte på hva vi skal ha til mdidag. *hehe* Samme her - synes spm om hva man skal spise er helt legitimt, og ikke i seg selv bærer bud om at de bare er opptatt av å bli oppvartet. Det er vel ofte slik at barna ikke er så involvert i matinnkjøp og planer for middagen. Naturlig at de spør, med mindre man har en ukeplan eller lignende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 Snuppa mi er jo like gammel som bonus-snuppa di såvidt jeg husker og både hun og storebroren er ofte sultne når jeg kommer hjem og da møtes jeg gjerne av en duo:"Hei, mamma, hva skal vi ha til middag i dag?!" ) Har aldri falt meg inn at det er ufint av dem å spørre om det. Jeg lurer også ofte på hva vi skal ha til mdidag. *hehe* Hehe, det var jo ikke bare det som er greia, dette med middag var et eksempel.... Jeg er møkklei av å finne på middag og lurer ofte på det samme, det var liksom bare et eksempel som "føyde seg inn i rekka" av oppvartning Det går på totalen av bidrag i heimen.... Og kanskje også litt på graden av selvfølgelighet på oppvartninga - det var liksom den jeg var ute etter å lufte hvordan er i de tusen hjem.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 Samme her - synes spm om hva man skal spise er helt legitimt, og ikke i seg selv bærer bud om at de bare er opptatt av å bli oppvartet. Det er vel ofte slik at barna ikke er så involvert i matinnkjøp og planer for middagen. Naturlig at de spør, med mindre man har en ukeplan eller lignende. Det var vel ikke akkurat spørsmålet om mat som er greia, men mer selvfølgeligheten i at den bare skal fikse seg selv, på en måte... Som alt annet i huset.... Var derfor jeg måtte spørre hvordan andre har det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Det var vel ikke akkurat spørsmålet om mat som er greia, men mer selvfølgeligheten i at den bare skal fikse seg selv, på en måte... Som alt annet i huset.... Var derfor jeg måtte spørre hvordan andre har det! Jeg er hotellsjef så det holder! Sikkert min egen skyld ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Hehe, det var jo ikke bare det som er greia, dette med middag var et eksempel.... Jeg er møkklei av å finne på middag og lurer ofte på det samme, det var liksom bare et eksempel som "føyde seg inn i rekka" av oppvartning Det går på totalen av bidrag i heimen.... Og kanskje også litt på graden av selvfølgelighet på oppvartninga - det var liksom den jeg var ute etter å lufte hvordan er i de tusen hjem.... Vel, jeg har skjemt bort mine. Beklager ;-) Jeg beklager det jo selv også...dumt gjort. Mine svigerbarn kommer til å hate meg. Hvis jeg i det hele tatt får noen... Men, ungene mine er godt likt ute hos andre altså, snille og greie. Snille er de hjemme også, sjelden tenåringskjefting etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 Høres meeeeget velkjent ut Jeg har blitt så vant til det at jeg ikke tenker over at det kan være negativt at de spør hva de får til middag Det beste er å gi dem konkrete oppgaver - men anbefaler deg å tenke over hvordan du spør.. For oss funker det utmerket dersom jeg spør et av barna: "Kan du være så snill å dekke bordet? Trenger ikke nå med det samme, men i løpet av de neste fem minuttene :)" Da svarer de alltid ja, og har de ikke starta etter fem min, sier jeg bare blidt at de fem minuttene har gått - og ungen er på pletten med det samme Sikkert et godt poeng.... De rydder av bordet etter middag, den oppgaven tror jeg de har hatt i 7 år eller noe.... Så den sitter.....Men jeg må jo alltid rydde "ferdig" etterpå - men de bidrar ihvertfall der Jeg har ingen ambisjoner om å komme hjem til dem med middag når de flytter, ihvertfall! *flire* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Vel, jeg har skjemt bort mine. Beklager ;-) Jeg beklager det jo selv også...dumt gjort. Mine svigerbarn kommer til å hate meg. Hvis jeg i det hele tatt får noen... Men, ungene mine er godt likt ute hos andre altså, snille og greie. Snille er de hjemme også, sjelden tenåringskjefting etc. Som jeg skulle skrevet det selv - bortsett fra flertallsformen på barn ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 Som jeg skulle skrevet det selv - bortsett fra flertallsformen på barn ;-) Som sagt 17-åringen er en flott gutt... 13- og 12-åringen har sine greier... Men for all del, det blir vel folk av dem også Men KRANGLING har vi ikke altså.... Den får mora.... Sånn er det vel bare, jeg "krangler" med 7-åringen mer enn faren gjør.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg er hotellsjef så det holder! Sikkert min egen skyld ;-) Det er jo det jeg mener, at ingen bor på hotell om de ikke "får lov" til det.... Jeg vil liksom formidle at jeg har et liv jeg også, som ikke bare består i å drive forpleining for de andre her mens jeg glemmer meg selv.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Monicaen Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg driver ikke hotelldrift. Tenåringene bidrar med ganske mye. Dekke bordet, rydde av etter måltider. Tar oppvasken. Hjelper til å handle mat. Bærer inn og rydder på plass matvarer. Bærer ut søpla. Måker snø og slår plenen. Hjelper til med voronn. Tar vindusvasken. Skifter på sengene sine. Rydder og vasker egne rom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg må innrømme at jeg ikke har vært flink til å lære opp ungene - har nok drevet hotelldrift i alle år. Ikke et veldrevet, propert hotell, mer et litt shabby B&B-etablissement ;-) Siden det er såpass shabby som det er, så tipper jeg ungene overlever og ikke blir altfor bortskjemte allikevel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.