Gå til innhold

Hva tolererer dere av "hotelldrift"?

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Jeg er hotellsjef så det holder! Sikkert min egen skyld ;-)

''Jeg er hotellsjef så det holder! Sikkert min egen skyld ''

Men tenker du å fortsette med det til han flytter hjemmefra? Har du ikke en ambisjon om å gjøre ham "selvdrevet" når den dagen kommer? Eller mener du bare at du liker å skjemme ham bort i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• UlrikkeE

11

• morsan

9

• Katt-ja

6

Mest aktive i denne tråden

Det er nok helt avgjørende at man spiller på lag hvis man skal få gjort noe med hotellgjestoppførsel.

Med fare for å høres ut som tante Pose, jeg fatter hvordan de tenker, de som lar ungene holde på sånn. Det må bli et mareritt for dem den dagen de flyttet hjemmefra og skal stå helt på egne bein. Hvordan i alle dager skal de klare seg selv?

Jeg skal innrømme at jeg og mine søsken var nok ekstremt bortskjemt, men det har nå blitt folk av oss også:)

Og vi fikk alltid høre at vi var svært veloppdragne av andre. Men vi lagde aldri middag, og i store deler av barndommen hadde vi maid, så vi slapp alt av vasking, støvsuging, rydding osv. Men til dere som tror slikt er hjernekirurgi, det er det altså ikke og det er veldig enkelt å lære seg det selv i voksen alder:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg og mine søsken var nok ekstremt bortskjemt, men det har nå blitt folk av oss også:)

Og vi fikk alltid høre at vi var svært veloppdragne av andre. Men vi lagde aldri middag, og i store deler av barndommen hadde vi maid, så vi slapp alt av vasking, støvsuging, rydding osv. Men til dere som tror slikt er hjernekirurgi, det er det altså ikke og det er veldig enkelt å lære seg det selv i voksen alder:-)

''Men vi lagde aldri middag, og i store deler av barndommen hadde vi maid, så vi slapp alt av vasking, støvsuging, rydding osv. Men til dere som tror slikt er hjernekirurgi, det er det altså ikke og det er veldig enkelt å lære seg det selv i voksen alder''

Ja, av og til når jeg ser barnas rotete rom, så tenker jeg at dersom noen rydder for dem venner de seg i det minste til å ha det ryddig. Og vil kanskje derfor rydde selv om ingen andre gjør det.

Skulle nok gjerne vært flinkere til å lære barna å holde det ryddig, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men vi lagde aldri middag, og i store deler av barndommen hadde vi maid, så vi slapp alt av vasking, støvsuging, rydding osv. Men til dere som tror slikt er hjernekirurgi, det er det altså ikke og det er veldig enkelt å lære seg det selv i voksen alder''

Ja, av og til når jeg ser barnas rotete rom, så tenker jeg at dersom noen rydder for dem venner de seg i det minste til å ha det ryddig. Og vil kanskje derfor rydde selv om ingen andre gjør det.

''Ja, av og til når jeg ser barnas rotete rom, så tenker jeg at dersom noen rydder for dem venner de seg i det minste til å ha det ryddig. Og vil kanskje derfor rydde selv om ingen andre gjør det.''

Hmm det har jeg faktisk ikke tenkt på men det er kanskje et poeng. Både jeg og mine søsken, og kusinene mine som er oppvokst i samme land som megselv, er generelt veldig ryddige og ordentlige til tross for å ha hatt maid hele barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er ei smart dame du, MP. Noen av disse tomsingene greier faktisk ikke å finne ut av hvordan man steker et egg engang, og mange er helt uten guts og gidder ingen verdens ting. Tro meg, jeg har møtt dem. De spiser alle måltidene på Shell og McDonalds når de flytter hjemmefra. Og det er klart, har man maid er det vel en smule rart å sette ungene til å vaske;)

Jeg gleder meg til alle realityshowene om hjemmehotellungdom som flytter hjemmefra! Det vil sikkert bli enormt mange sånne i årene som kommer. "Hjemmehotell-Petter flytter i kollektiv", etterfulgt av "Hjemmehotell-Petter blir samboer med hjemmehotell-Gina". Og så "Hjemmehotellparets leilighet invaderes av rotter og stenges av Helsetilsynet" . Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godt håp for barna til de som er hjemmehotellungdom nå, for de får foreldre som er vant til å bli stått på pinne for. Det blir nok ungene som må servere dem og rydde hjemmene, og ikke motsatt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du er ei smart dame du, MP. Noen av disse tomsingene greier faktisk ikke å finne ut av hvordan man steker et egg engang, og mange er helt uten guts og gidder ingen verdens ting. Tro meg, jeg har møtt dem. De spiser alle måltidene på Shell og McDonalds når de flytter hjemmefra. Og det er klart, har man maid er det vel en smule rart å sette ungene til å vaske;)

Jeg gleder meg til alle realityshowene om hjemmehotellungdom som flytter hjemmefra! Det vil sikkert bli enormt mange sånne i årene som kommer. "Hjemmehotell-Petter flytter i kollektiv", etterfulgt av "Hjemmehotell-Petter blir samboer med hjemmehotell-Gina". Og så "Hjemmehotellparets leilighet invaderes av rotter og stenges av Helsetilsynet" . Haha!

''Men du er ei smart dame du, MP.''

I like it!

''Noen av disse tomsingene greier faktisk ikke å finne ut av hvordan man steker et egg engang, og mange er helt uten guts og gidder ingen verdens ting. Tro meg, jeg har møtt dem. De spiser alle måltidene på Shell og McDonalds når de flytter hjemmefra. Og det er klart, har man maid er det vel en smule rart å sette ungene til å vaske;)''

Du har rett i at det finnes en del sånne folk også.

Jeg datet en fyr en gang som kom så til de grader fra et hjemmehotell at halve kunne vært nok. Og jeg glemmer ikke den gangen jeg ble med han hjem fra byen en kveld (i leiligheten hans), og han sier vi er nødt til å sove på sofaen fordi mamma'n ikke hadde rukket å komme innom å legge på rent sengetøy den dagen!! *my god* Det hører også med til historien at denne fyren endte opp med å bygge hus rett ved siden av foreldrenes hus og har vel per dags dato fortsatt ikke spist et eneste ordentlig måltid i sitt eget hus (til tross for at han har en sønn og sprodiske kjærester)

Sånn skal ikke ungene våre bli nei!! ;)

''Jeg gleder meg til alle realityshowene om hjemmehotellungdom som flytter hjemmefra! Det vil sikkert bli enormt mange sånne i årene som kommer. "Hjemmehotell-Petter flytter i kollektiv", etterfulgt av "Hjemmehotell-Petter blir samboer med hjemmehotell-Gina". Og så "Hjemmehotellparets leilighet invaderes av rotter og stenges av Helsetilsynet" . Haha!''

Haha er det en tilfeldighet at du valgt navnet Petter? Jeg ser for meg nemlig at han Petter Pilgaard ville passet ganske bra inn i disse realiyseriene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men vi lagde aldri middag, og i store deler av barndommen hadde vi maid, så vi slapp alt av vasking, støvsuging, rydding osv. Men til dere som tror slikt er hjernekirurgi, det er det altså ikke og det er veldig enkelt å lære seg det selv i voksen alder:-)''

Takk MP :-) Smask!

Nå ble hotellsjefen her glad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men vi lagde aldri middag, og i store deler av barndommen hadde vi maid, så vi slapp alt av vasking, støvsuging, rydding osv. Men til dere som tror slikt er hjernekirurgi, det er det altså ikke og det er veldig enkelt å lære seg det selv i voksen alder:-)''

Takk MP :-) Smask!

Nå ble hotellsjefen her glad...

No problem Katt-ja! Det blir nok folk av dine unger også skal du se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er hotellsjef så det holder! Sikkert min egen skyld ''

Men tenker du å fortsette med det til han flytter hjemmefra? Har du ikke en ambisjon om å gjøre ham "selvdrevet" når den dagen kommer? Eller mener du bare at du liker å skjemme ham bort i mellom?

Er ikke så mye planmessig bak dette - går på å få hverdagen til å gå greit. Var vel ikke så veldig opplært i verken matlaging eller klasvask selv da jeg flyttet hjemmefra. Iririterte meg over min mors sorteringshysteri før vask, helt til jeg selv fikk rosa klær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men til dere som tror slikt er hjernekirurgi, det er det altså ikke og det er veldig enkelt å lære seg det selv i voksen alder:-)''

Ha ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No problem Katt-ja! Det blir nok folk av dine unger også skal du se ;)

Takk :)

Den eldste har blitt mer strukturert enn meg, og klarer "husmorstuff" helt greit - av og til med noen spørsmål på chat, da..men. Tok faktisk litt hus-ansvar før hun flyttet hjemmefra også - frivillig.

Yngste har ikke forlatt hjemmet ennå...så det gjenstår å se ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men til dere som tror slikt er hjernekirurgi, det er det altså ikke og det er veldig enkelt å lære seg det selv i voksen alder''

Oppgavene er ikke vanskelig å lære seg, det dreier seg vel mer om å unngå vanen med at ting bare blir gjort "av seg selv". Dette er vel mer utbredt blant gutter, som kanskje kommer hjem til mor med skittentøyvasken etter at de har flyttet hjemmefra. Etterhvert får de seg samboer som påtar seg ansvaret for både klesvask og annet i huset etc. etc. etc. Har møtt flere av typen som stolt forteller at de aldri har vasket hverken klær eller hus :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*ler så jeg griner* :))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slik her også.

Hos oss er det nettopp...; hotelldrift!

Og hva er galt med det? Har tre barn på 14, 9 og 3 år og alle spør om hva vi skal ha til middag i dag.

Vet du hva! Jeg husker godt at jeg selv i hele barne og ungdomstiden spurte det samme spørsmålet!! Jeg mente aldri noe vondt med det , heller ikke mine barn.

Jeg er mor, på godt og vondt. Når ungdomstiden kommer så er det tusen andre kamper vi må ta som foreldre enn å irritere seg over at ungene ikke tar initiativ selv. Ungdommer lever i sin egen boble. Jeg er bare sjeleglad jeg har dem hjemme i heimen og ikke løpende rundt i byen på kveldstid e.l.

Når jeg spør om hjelp så kommer ungene tuslende, ikke alltid like happy, men dog.

Vi tar en typisk rydde og vaskedag innimellom og får alle opp på beina og bruker et par timer i sammen og alle bidrar så godt de kan ifølge sine referanser. Men vi har ikke noe særlig system, annet enn at de får uke penger når de bidrar og ingen penger når de ikke gidder noe særlig.

i det store og det hele så er det jeg og min mann som gjør mest her ja, og vi lager ikke sur stemning av dette.

Bagateller!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slik her også

Jeg er komplett bortskjemt på det området, og det var et helvete å lære og klare seg selv! Jeg kunne ikke koke poteter en gang, og hadde absolutt ingen innarbeidede vaner av husarbeid. Tro meg - barna komme til å takke deg for alltid hvis du lærer dem å klare seg selv!

Dette tror jeg ingenting på. Ikke koke poteter?

Har du skolegang så har alle hatt skolekjøkken enten på barne eller ungdomstrinn, og lært å stelle det aller enkleste på et kjøkken.

så her overdriver du veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det nettopp...; hotelldrift!

Og hva er galt med det? Har tre barn på 14, 9 og 3 år og alle spør om hva vi skal ha til middag i dag.

Vet du hva! Jeg husker godt at jeg selv i hele barne og ungdomstiden spurte det samme spørsmålet!! Jeg mente aldri noe vondt med det , heller ikke mine barn.

Jeg er mor, på godt og vondt. Når ungdomstiden kommer så er det tusen andre kamper vi må ta som foreldre enn å irritere seg over at ungene ikke tar initiativ selv. Ungdommer lever i sin egen boble. Jeg er bare sjeleglad jeg har dem hjemme i heimen og ikke løpende rundt i byen på kveldstid e.l.

Når jeg spør om hjelp så kommer ungene tuslende, ikke alltid like happy, men dog.

Vi tar en typisk rydde og vaskedag innimellom og får alle opp på beina og bruker et par timer i sammen og alle bidrar så godt de kan ifølge sine referanser. Men vi har ikke noe særlig system, annet enn at de får uke penger når de bidrar og ingen penger når de ikke gidder noe særlig.

i det store og det hele så er det jeg og min mann som gjør mest her ja, og vi lager ikke sur stemning av dette.

Bagateller!!

Da har du et annet syn på ting enn meg, noe som selvfølgelig er helt ok - det er vel ingen av oss som sitter på fasiten! ;)

Jeg mener at et hjem er en felles "bedrift" som alle skal bidra i. Selvfølgelig etter evne og mulighet (jeg ber ikke 17-åringen vaske hus tre dager i strekk når det er fire dager til tentamen f.eks).

Selvfølgelig er det ok at jeg "administrerer" og gjør mest - det er ikke det det går på. Det går mer på det å bli tatt som en selvfølge at ting fikser seg selv, at rene klær havner i skapet, at middagen lager seg selv, og at de barna som har sittet hjemme foran tv'en siden kl 13 ikke engang har tømt oppvaskmaskina eller dekket bordet, og holder på å dø av sult når jeg kommer hjem 1630 etter en time overtid og på ingen måte har LYST til å lage mat, men det forventes av alle at jeg bare fikser det mens de sitter foran tv'en med rumlende mager....

Satt på spissen da, så klart..... Ikke ta det så bokstavelig alt sammen ;)

Jeg stiller opp og fikser og ordner og hjelper til på alle måter - men jeg synes ikke 13-åringene nødvendigvis skal behandle meg som et møbel for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skolegang så har alle hatt skolekjøkken enten på barne eller ungdomstrinn, og lært å stelle det aller enkleste på et kjøkken.

Det er ganske lenge mellom heimkunnskapen i sjuende klasse og flytting hjemmefra når man er 21.. :P Du får tro hva du vil, sant er det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Var-bortskjemt-ja

Må bare støtte hjkgv her - jeg gjorde ikke ett arbeidsslag hjemme (fordi ingenting av det jeg gjorde var bra nok, ikke fordi jeg ikke ville), og når jeg flyttet for meg selv om 16-åring var det faktisk ikke så helt enkelt... Kunne ikke vri opp filla, kunne ikke koke poteter, kunne ikke vaske klær osv.

Så du kan si det slik at mine barn får en veldig annerledes barndom enn jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kjent problem enten det dreier seg om våre eller dine og mine barn. Det verste er kanskje når man føler seg tatt som en selvfølge.

Etter mitt syn gjør man både barna og seg selv en bjørnetjeneste om de får en opplevelse av at alt bare skjer av seg selv. Ved å bidra erfarer barna arbeidet som ligger bak og vil sannsynligvis verdsette ting mer. Dessuten lærer de seg å gjøre ting.

Etter som du og samboeren ser ut til å ha et godt samarbeid, kan dere sikkert bli enige om noen faste plikter og regler. Sikkert også bra om han kan være den som primært setter makt bak kravene. Så slipper du å mase.

Forslag:

De største kan f.eks. vaske sine egne klær, med litt veiledning i starten. Gi dem hver sin skittentøyskurv. Sjuåringen kan sikker også ta en del av egen klesvask med litt hjelp.

Alle må skylle og sette egen talerken, eget glass og bestikk i oppvaskmaskinen etter måltid. Ingen får forlate åstedet før bordet er ryddet. (Om ungene slutter å gjøre noe, stopper også de voksne. Da blir de nødt til å bidra om de skal komme seg der ifra.)

Ungene har hver sin faste dag til å dekke på bordet. Dette skal skje uten at de må mases på og uten sukk og stønn. Funker det bedre å rullere fra dag til dag i stedet for å faste dager, er det selvsagt bare å gjøre det. Poenget er å få et lite debatterbart system hvor alle må bidra.

Vil man ta det litt lengre kan de ha hver sin dag som de skal lage middag, eller minimum være med på hele middagslagingen.

Når det kommer til bananskall slengt på salongbordet, klær, sko og sekker strødd utover gulvet og annen sløvhet og giddaløshet er jeg en monstermamma. Når jeg kommer over slikt tilkalles den skyldige og må umiddelbart rydde opp etter seg. Om jeg ikke krever at de gjør det med en gang, kan jeg mase i mange timer uten at det skjer.

En annen ting som kan være lurt å være bevisst på er å ikke gjøre slike tjenerting som å f.eks. servere vann til barn som utmerket godt vet hvor glassene står og hvordan man slår på krana.

Når man vil ha ungene mer delaktige synes jeg det er bedre å legge lista lavt og lykkes enn å være for ambisiøs og tryne. Man kan alltids heve kravene etter hvert.

Utfordringen, og som mange barn vet utmerket vel å utnytte, er at det på kort sikt er mye enklere å gjøre tingene selv enn å styre med å få de unge håpefulle til å ta ansvar. Mange barn vet også å spille på den voksnes motvilje mot å være sur masekråke.

Man må ha ganske klar for seg hva som gjelder og ikke kompromisse. På lang sikt sparer man både arbeid og konflikter. Barn som klager over mas kan få klar beskjed om at når de ikke gjør det de skal når de skal, har de gitt den voksne blankofullmakt til å være akkurat så krevende, masete og sur som h*n vil.

Å få motvillige barn til å ta ansvar for daglige gjøremål er stort sett uforenelig med å vinne en popularitetskonkuranse. Så der får man prioritere hva som er viktigst.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...