PieLill Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Da har du et annet syn på ting enn meg, noe som selvfølgelig er helt ok - det er vel ingen av oss som sitter på fasiten! Jeg mener at et hjem er en felles "bedrift" som alle skal bidra i. Selvfølgelig etter evne og mulighet (jeg ber ikke 17-åringen vaske hus tre dager i strekk når det er fire dager til tentamen f.eks). Selvfølgelig er det ok at jeg "administrerer" og gjør mest - det er ikke det det går på. Det går mer på det å bli tatt som en selvfølge at ting fikser seg selv, at rene klær havner i skapet, at middagen lager seg selv, og at de barna som har sittet hjemme foran tv'en siden kl 13 ikke engang har tømt oppvaskmaskina eller dekket bordet, og holder på å dø av sult når jeg kommer hjem 1630 etter en time overtid og på ingen måte har LYST til å lage mat, men det forventes av alle at jeg bare fikser det mens de sitter foran tv'en med rumlende mager.... Satt på spissen da, så klart..... Ikke ta det så bokstavelig alt sammen Jeg stiller opp og fikser og ordner og hjelper til på alle måter - men jeg synes ikke 13-åringene nødvendigvis skal behandle meg som et møbel for det! Jeg er helt enig med deg. Et hjem skal ikke fungere som et hotell. Alle må bidra etter evne. En del ting synes jeg du skal slutte å gjøre. Som å legge klærne i skapet eller andre ting som den enkelte åpenbart må klare å gjøre selv. Det finnes ikke en eneste god grunn i hele verden til at en frisk ungdom med hele kroppen intakt ikke skal legge egne klær i eget skap. Jo flere ting som bare på magisk vis skjer av seg selv, jo mindre blir innsatsen verdsatt. Skal det bli endring på dette må begge dere voksne i en periode velge bort popularitet og husfred for prinsippfasthet og endring. "Hva blir det til middag i dag?" besvares med, "Vet ikke, hva har du laget?" Du starter ikke middagslaging før oppvaskmaskinen er tømt av dem som allerede har hatt flere timer foran skjermen. Ha i verste fall en Fjordlandmiddag i bakhånd til deg og samboer, så kan de som ikke vil bidra gå sultne. Responsen på at noen du gjør blir tatt som en selvfølge, bør være umiddelbar ansvarsoverføring. "Hvorfor har du ikke vaska den blå genseren? Jeg trenger den til i dag." Og vips sto det egen skittentøyskurv på rommet med tilhørende ansvar for egen klesvask. Feilen man ofte gjør er at man i stedet for å bruke sin voksne autoritet, stille krav og sette seg i respekt, inntar en, unnskyld uttrykket, sutrende, klagende og bebreidende offerrolle. (Spissformulert.) Med et godt samarbeid med samboer har dere alle muligheter til å snu dette. Ikke sikkert dere får superansvarlige, jublende pliktoppfyllende ungdommer. Men dere burde ha gode muligheter til å finne et nivå alle kan trives med. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Dette tror jeg ingenting på. Ikke koke poteter? Har du skolegang så har alle hatt skolekjøkken enten på barne eller ungdomstrinn, og lært å stelle det aller enkleste på et kjøkken. så her overdriver du veldig. Man blir ikke erfarne hjemmekokker av å ha Mat og Helse på skolen. Dessuten er det ikke uvanlig at de som er flinke til å snike seg unna hjemme også gjør det under matlagingen på skolen. Så dette behøver slett ikke være en overdrivelse. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Prøvde det, men da ble det enten krig (når jeg sa fra at det ble kastet, eller de så at jeg gjorde det), eller så fikk de bare faren til å kjøpe nytt fordi buksa eller genseren eller hva det var hadde forsvunnet sporløst(når jeg bare kastet uten at de så det). Det ble mye mer drama når de oppdaget regnvåte klær med brunsnegler på utenfor badevinduet! Da skjerpet de seg i minst en uke. Jeg er Fantomet. Ond mot de onde og god mot de gode:) :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 ''Men til dere som tror slikt er hjernekirurgi, det er det altså ikke og det er veldig enkelt å lære seg det selv i voksen alder'' Oppgavene er ikke vanskelig å lære seg, det dreier seg vel mer om å unngå vanen med at ting bare blir gjort "av seg selv". Dette er vel mer utbredt blant gutter, som kanskje kommer hjem til mor med skittentøyvasken etter at de har flyttet hjemmefra. Etterhvert får de seg samboer som påtar seg ansvaret for både klesvask og annet i huset etc. etc. etc. Har møtt flere av typen som stolt forteller at de aldri har vasket hverken klær eller hus :/. ''Har møtt flere av typen som stolt forteller at de aldri har vasket hverken klær eller hus'' Sjarmerende. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Det sa 7-åringen min også da hun var mindre.... Jeg svarte bestandig "å ja" og fortsatt med mitt.... Hun har slutta nå Samme her. Evt. spurte jeg "Hva har du tenkt å gjøre med det?" De må i det minste ta seg bryet med å spørre om de vil jeg skal gjøre noe for dem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Men du er ei smart dame du, MP. Noen av disse tomsingene greier faktisk ikke å finne ut av hvordan man steker et egg engang, og mange er helt uten guts og gidder ingen verdens ting. Tro meg, jeg har møtt dem. De spiser alle måltidene på Shell og McDonalds når de flytter hjemmefra. Og det er klart, har man maid er det vel en smule rart å sette ungene til å vaske;) Jeg gleder meg til alle realityshowene om hjemmehotellungdom som flytter hjemmefra! Det vil sikkert bli enormt mange sånne i årene som kommer. "Hjemmehotell-Petter flytter i kollektiv", etterfulgt av "Hjemmehotell-Petter blir samboer med hjemmehotell-Gina". Og så "Hjemmehotellparets leilighet invaderes av rotter og stenges av Helsetilsynet" . Haha! LOL :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 ''Men du er ei smart dame du, MP.'' I like it! ''Noen av disse tomsingene greier faktisk ikke å finne ut av hvordan man steker et egg engang, og mange er helt uten guts og gidder ingen verdens ting. Tro meg, jeg har møtt dem. De spiser alle måltidene på Shell og McDonalds når de flytter hjemmefra. Og det er klart, har man maid er det vel en smule rart å sette ungene til å vaske;)'' Du har rett i at det finnes en del sånne folk også. Jeg datet en fyr en gang som kom så til de grader fra et hjemmehotell at halve kunne vært nok. Og jeg glemmer ikke den gangen jeg ble med han hjem fra byen en kveld (i leiligheten hans), og han sier vi er nødt til å sove på sofaen fordi mamma'n ikke hadde rukket å komme innom å legge på rent sengetøy den dagen!! *my god* Det hører også med til historien at denne fyren endte opp med å bygge hus rett ved siden av foreldrenes hus og har vel per dags dato fortsatt ikke spist et eneste ordentlig måltid i sitt eget hus (til tross for at han har en sønn og sprodiske kjærester) Sånn skal ikke ungene våre bli nei!! ''Jeg gleder meg til alle realityshowene om hjemmehotellungdom som flytter hjemmefra! Det vil sikkert bli enormt mange sånne i årene som kommer. "Hjemmehotell-Petter flytter i kollektiv", etterfulgt av "Hjemmehotell-Petter blir samboer med hjemmehotell-Gina". Og så "Hjemmehotellparets leilighet invaderes av rotter og stenges av Helsetilsynet" . Haha!'' Haha er det en tilfeldighet at du valgt navnet Petter? Jeg ser for meg nemlig at han Petter Pilgaard ville passet ganske bra inn i disse realiyseriene '' og har vel per dags dato fortsatt ikke spist et eneste ordentlig måltid i sitt eget hus (til tross for at han har en sønn og sprodiske kjærester)'' Hmm... Lurer på hvorfor kjærestene kun blir sporadiske. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Jeg har godt håp for barna til de som er hjemmehotellungdom nå, for de får foreldre som er vant til å bli stått på pinne for. Det blir nok ungene som må servere dem og rydde hjemmene, og ikke motsatt;) :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Samme her - synes spm om hva man skal spise er helt legitimt, og ikke i seg selv bærer bud om at de bare er opptatt av å bli oppvartet. Det er vel ofte slik at barna ikke er så involvert i matinnkjøp og planer for middagen. Naturlig at de spør, med mindre man har en ukeplan eller lignende. ''Samme her - synes spm om hva man skal spise er helt legitimt, og ikke i seg selv bærer bud om at de bare er opptatt av å bli oppvartet.'' Det kommer an på måten det spørres, tidspunkt og setting. Og ikke minst hva som ikke sies og gjøres. Kommer "Hva skal vi ha til middag?" før "Hei, har du hatt en fin dag?" Eller etter et sløvt uninteressert "Hei," ville jeg ganske kjapt kastet tjenerforklet og stilt spesifikke krav. Et "Hva skal vi ha?" uten noen påfølgende indikasjon om vilje til egen innsats hører inn under hotellsjangeren. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Er ikke så mye planmessig bak dette - går på å få hverdagen til å gå greit. Var vel ikke så veldig opplært i verken matlaging eller klasvask selv da jeg flyttet hjemmefra. Iririterte meg over min mors sorteringshysteri før vask, helt til jeg selv fikk rosa klær... ''Iririterte meg over min mors sorteringshysteri før vask, helt til jeg selv fikk rosa klær...'' :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 ''Samme her - synes spm om hva man skal spise er helt legitimt, og ikke i seg selv bærer bud om at de bare er opptatt av å bli oppvartet.'' Det kommer an på måten det spørres, tidspunkt og setting. Og ikke minst hva som ikke sies og gjøres. Kommer "Hva skal vi ha til middag?" før "Hei, har du hatt en fin dag?" Eller etter et sløvt uninteressert "Hei," ville jeg ganske kjapt kastet tjenerforklet og stilt spesifikke krav. Et "Hva skal vi ha?" uten noen påfølgende indikasjon om vilje til egen innsats hører inn under hotellsjangeren. mvh Enig i at settingen har betydning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 ''Iririterte meg over min mors sorteringshysteri før vask, helt til jeg selv fikk rosa klær...'' :-) mvh Learning the hard way ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Learning the hard way ;-) Min mor var flink til å innvie meg i små og store katastrofer på vaskerommet. Så slapp jeg å gjøre alle tabbene selv. Blir likevel tilstrekkelig med feilskjær til å kunne drive til hjemmeundervisning for egne barn. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Tror det er veldig vanlig at 12-åringer får servert middag på et fat hver dag, ikke så mange av dem som bestemmer, handler og lager middagsmat jevnlig vel? Mannen min får som regel servert middagen på et fat, og han spør ofte: hva er det til middag? Skjønner ikke hva det har med "hotelldrift" å gjøre, hvis du ønsker hjelp, må du be om det. F.eks. at det er deres oppgave å dekke på, lage mat én dag i uken hver, lage salat el. Men de kommer aldri aldri til å bare tilby slikt av seg selv, eller føle at det er rimelig at de skal bidra uten å bli spurt! ''Skjønner ikke hva det har med "hotelldrift" å gjøre, hvis du ønsker hjelp, må du be om det.'' Hvem hjelper hvem? 12-13-åringer er mer enn store nok til å lære seg at middagen ikke lager seg av seg selv og at det ikke er noe selvfølge at noen lager den for dem. De kan også lære seg nyansene i måten å spørre om ting på. En liten titt på holdningene bak spørsmålene er heller ikke til skade. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Min mor var flink til å innvie meg i små og store katastrofer på vaskerommet. Så slapp jeg å gjøre alle tabbene selv. Blir likevel tilstrekkelig med feilskjær til å kunne drive til hjemmeundervisning for egne barn. :-) mvh Jeg gjorde som hun sa og sorterte etter nazi-sorterings-systemet så lenge jeg bodde hjemme, men mente hun var overopphengt i dette og alt for pirkete... Og så som hybelboer var det jo dyrt å bruke en hel vaskepolett på en ikke-full maskin -> puttet inn det meste ... Uff, ja, man lærer jo av slikt da ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.