Gå til innhold

hvorfor vil han ikke ha?!


Barbarella

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten gutt på tre og en halv uke, som i løpet av forrige uke plutselig nektet å ta puppen. Ammingen gikk helt fint etter fødselen, og jeg syntes egentlig han virket ganske mett og fornøyd etter måltidene. Han krevde mat nesten hele døgnet, men jeg regnet med at det var normalt sånn helt i begynnelsen. Men for to uker siden kjøpte jeg meg en pumpe, og jeg oppdaget da at jeg har veldig lite melk, fikk ut ca. 10-20 ml melk uansett hvor lenge jeg satt med pumpen. Så da begynte jeg å pumpe meg ofte for å få opp melkeproduksjonen, men det har ikke hjulpet ennå. Så i løpet av forrige uke nektet han plutselig å suge skikkelig på puppen. Han suger bare et par tak, og så begynner han å hyle fordi det ikke kommer noe. Jeg var til legen og skaffet meg Syntocinon, men det har ikke hjulpet virker det som. Jeg tror rett og slett at han ikke suger hardt nok, for jeg kjenner det nesten ikke lengre. Så hva skal jeg gjøre? Nå får han omtrent bare tilegg, pluss den lille melka jeg klarer å pumpe ut, men jeg vil så gjerne amme han. Hva kan det være som gjør at han bare vil ha flaska? Håper noen kan hjelpe meg, for dette stresser meg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Barbarella.

Uff, kjedelig situasjon det der.Men det du skal vite er at dette kan du nok klare.

Litt ekstra innsats så er du nok "igang" igjen.

For det første,prøv å legg vekk pumpa litt.

Barnet suger brystet vanligvis mye bedre enn pumpa klarer å pumpe ut.

Husk også at hvis barnet får masse tillegg er det ikke sultent nok til å amme skikkeligt.

Det som også skjer er at barnet blir "bortskjemt" med flaske, fordi det da slipper "å jobbe" for maten. Og det oppdager de små tidelig.

Det du bør gjøre er å amme ofte.

Du må også huske på å få i deg MASSE vann. Minst 3 liter pr. dag.

Du må også prøve å slappe av, stress er utdrivningsrefleksens verste fiende.

Du bør ikke bruke sprayen daglig over tid (husker ikke akkurat hvor grensen går, men det er nok snakk om ett sted mellom 1-2 uker). Dette fordi den vil svekke din naturlige utdrivningsrefleks.

Slapp godt av mellom øktene (gi heller litt tillegg etter du har gitt barnet bryst, og ikke gi så mye at det er mett i flere timer).

Parker gjerne i senga 2 dager med barnet, der du bare ammer og slapper godt av.

La andre ta seg av huslige sysler. Slapp av med god samvittighet, dette gjør du for barnet.

Det som hjalp meg godt var akupunktur.

Jeg har "vært der du er".

Ring til Norges akupunktur forbund, og hør med dem hvem de annbefaler i ditt distrikt.

Det er viktig at du finner en som har erfaring med dette.

Jeg lå på benken med nåler og fikk kjempe spreng, kjørte hjem og ammet så det suste.

Så det ville ihvertfall ikke jeg latt stå uprøvd.

Drikk også gjerne 2 kopper (max) med ammete til dagen.Fåes på apotek og i helsekost. (billigest på helsekosten, prøv hos Sun kost).

Ellers får du ta best mulig vare på deg selv, slappe av og ha tro på at dette kan du fikse.

Husk også at barnet krever mer i perioder (øke perioder) da må en amme ekstra mye for å øke melkemengden.Disse periodene kommer med jevne mellomrom(ettersom barnet vokser krever det mer mat/melk)

Jeg trodde aldri at jeg skulle klare det , men det gikk fint. Faktisk så fint at hun ammer enda(masse), og hun er 17 mnd.

Masse lykke til fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpe er noe herk. Vesla er 11 mnd gammel og spiser nesten bare pupp,men enda klarer jeg ikke pumpe ut mer enn 20ml max.Men melk har jeg nok av.

Legg bort flaska og prøv så fremt det er mulig å bare gi tillegg med kopp,den tid du gir tillegg.Noe du også kan prøve er å skaffe deg "hjelpebryst".En flaske med melk henges om halsen din,og en sonde teipes på huden ut til puppen.Slik får du stimulert din egen melkeproduksjon,og hjulpet ungen til å venne seg til puppen igjen.Slå opp ammehjelpen i telefonkatalogens gule sider ( http://www.gulesider.no ),og ring dem som er i nærheten av deg eller andre.De kan hjelpe deg å få til dette!

Når det gjelder hjelpebryst kan du bestille dette ferdig på apoteket,tror medela produserer noe slikt( http://www.medela.com/products/feedprod.html'>http://www.medela.com/products/feedprod.html ).

Trapp ned tillegget,og opp amminga.Spessielt nattamminga,den gjør mest ut av seg når det gjelder produksjonen!

Gode råd og tips finnes på http://www.medela.com og http://www.breastfeeding.com

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått masse gode råd! Vil bare komme med mine egne erfaringer.

Jeg tror pumping ødelegger masse for amming! Selv fiksa jeg aldri det med pumping. Men ettersom jeg har fullammet veldig lenge, har jeg måttet pumpe et par ganger til hver av ungene (3). Det var ille! Jeg klarte i første omgang bare rundt 20 ml. Da jeg fikk lånt en batteridrevet sak, greide jeg med mye slit 60 ml.

Likevel har jeg fullammet tre store unger til 8 måneders alder. Melk har jeg hatt nok av, men pumping har jeg ikke fiksa.

Legg vekk pumpa! Slapp av! La ungen få suge så ofte og mye han vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære barbarella. Ser du har fått mange gode tips. Barn som avviser brystet er ikke så uvanlig etter bruk av flask. Tenk deg at barnet skal få sjans til å begynne på nytt igjen nå. Gå til sengs isammen med barnet. La barnet få ligge inntil din bare overkropp slik at det kan snuse og søke seg fram i sitt eget tempo på nytt. Ikke press det til å ta brystet men hjelp det nensomt til. Hvis det er slik at du har en lav melkeproduksjon og du ønsker å øke denne, er leie av elektrisk pumpe med dobbel pumpesett det beste alternativet til amming, melken du får ut kan du gi med kopp inntil barnet vil ta igjen. Prøv å få noe der du bor som har kunnskaper om amming til å hjelpe dere. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...