Gå til innhold

Hjelp en sliten mor

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Minstemann blir snart 4 år. Han har det siste 1,5 året tullet med sovinga.

Han klarer ikke være våken en hel dag uten å sove.

I dag sovnet han ved middagen klokka 16 og jeg fikk ikke liv i han før 17, så mens jeg skriver dette er han fortsatt våken. Det var ingen vits i å begynne å legge ham før 21 og han står fortsatt opp av senga!!

Jeg er så fortvilet, lei og sliten.

Det hjelper ikke å si, ikke la han sovne for det er umulig!

Siden han sovner så sent i dag blir det like ille i morgen.

Han vil ikke legge seg og sove klokka 12 f.eks. Han kan sitt på sykkelen i barnehagen og sove utover dagen, eller han gjemmer seg og sover for sove vil han.

Ei venninde sa at hvis han sovnet ved middagen klokka 17 skulle jeg legge ham i senga da. Det gjorde jeg en dag. Da våknet han 5 på morgenen og var kjempetrøtt utover dagen.

Kan dere tenke dere så frustrerende at han sovner mens jeg lager middag og jeg skal vekke ham når maten er ferdig. Det er bare grining!

Jeg har prøvd alt for at han ikke skal sovne. Puttet ham i badekaret, latt ham kline med mat -alt mulig egentlig.

Har noen et godt råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsinket søvnfasesyndrom kan opptre så tidlig som barneår.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/forsinket-sovnfase-syndrom-12636.html?page=2

Jeg ville sjekket hos lege først. Blodprosent, mangler osv. Og så ville jeg gått igjennom kostholdet. Og blitt nazi på leggetider og sovetider, om han MÅ sove på dagtid så SKAL det skje mellom kl da og kl da.

Ingen tv, data eller voldsomme stimuli etter barnetv.

Senke temperaturen på soverommet litt og ha det helt mørkt (om han ikke er livredd da)

Ellers tror jeg det blir å ha tolmodighet rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Kan det være en ide å la han få sove en liten time i barnehagen tidlig på dagen?

Min søster har en på 3,5 år og han sover fremdeles en liten dupp på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Kan det være en ide å la han få sove en liten time i barnehagen tidlig på dagen?

Min søster har en på 3,5 år og han sover fremdeles en liten dupp på dagen.

Tidligere sov han en lur tidlig på dagen, men nå vil han ikke det lenger. han er jo ikke trøtt da. Det er på ettermiddagen han blir trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Forsinket søvnfasesyndrom kan opptre så tidlig som barneår.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/forsinket-sovnfase-syndrom-12636.html?page=2

Jeg ville sjekket hos lege først. Blodprosent, mangler osv. Og så ville jeg gått igjennom kostholdet. Og blitt nazi på leggetider og sovetider, om han MÅ sove på dagtid så SKAL det skje mellom kl da og kl da.

Ingen tv, data eller voldsomme stimuli etter barnetv.

Senke temperaturen på soverommet litt og ha det helt mørkt (om han ikke er livredd da)

Ellers tror jeg det blir å ha tolmodighet rett og slett.

Han sover godt hele natten, men skjønner jo han ikke er trøtt klokka 19 når han har sover fra 16-17.

Dette er en evig runddans som vi ikke kommer ut av.

Det å legge en unge som ikke er det spor trøtt er jo umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Tidligere sov han en lur tidlig på dagen, men nå vil han ikke det lenger. han er jo ikke trøtt da. Det er på ettermiddagen han blir trøtt.

Dette er nok en overgangsperiode. Om det er en trøst så vil det bli bedre. Jeg har ingen tips å komme med bortsett fra at du setter et leggetidspunkt om kvelden og er superkonsekvent når det gjelder dette.

Husker jeg var på besøk hos en venninne da hun holdt på å få sønnen inn i gode leggerutiner. Han stod opp gjentatte ganger så vi begynte å telle, vi kom til 42, hehe! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste holdt på slik en periode, han sov på dagtid til han var 4,5.

Jeg tvang gjennom hviling på dagtid. Han trengte ikke å sovne, men han ble lagt til å hvile i 12-tida. Noen ganger sovna han litt, men som regel lå han bare og slappet av. Det hjalp såpass at jeg klarte å holde ham våken til barnetv. Bading og tannpuss kl 17.15-17.30, barnetv i pysj, og rett i seng etterpå, evt lesing på senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over fire år var jeg oppe seks ganger hver natt pga barna. Nå er de større, jeg er eldre og er nå inne på tredje natt med nattevåk... Jeg er selv sliten og har bare en løsning. Be til Vårherre om å orke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig slitsom tid det du beskriver.

Jeg kjenner det igjen- som en periode i småbarnstiden til mine barn- hvor de er akkurat litt for stor til å sove på dagen- men litt for små til å klare hele dagen i våken tilstand.

Først må jeg gjenta - dette var en PERIODE- og så går det over.

Jeg støtter de forslag som går på å legge til rette for pausetid midt på dagen. Det kan være å ligge ned og høre et hørespill, se i bøker etc.

Men hvordan snu det til å bli slik du vil?

Vel, det koster krefter fra deg/barnehage. Dvs mest deg. Du bør bruke en helg eller juledager til å starte en god sirkel. Opp i lag hver morgen, oppmuntre til lek etc. Oppmuntre til rolig kosestund (=hviletid). Og så på ettermiddagen sørge for aktiviteter når h*n pleier bli trøtt. Foreslå butikk-tur for å kjøpe eple eller ananas, eller spør om dere skal sjekke om juletreet ennå står i sentrum eller liknende. Dette dreier seg om noen dagers ekstra innsats ( 2-4 dager?). Når dere så kommer hjem, så ordner du til kveld. Dvs gjør de vante kveldsrutiner, gjesp og vis med hele kroppen at du er trøtt (men si lite om dette til barnet ;-) )

Så snakker du varmt om det å sove, og foreslår tannpuss og legging - så kan du lese litt for h*n (eller h*n kan høre et kort hørespill). Evt gi en varmeflaske til å kose med (kan virke beroligene og således søvndyssende).

Oppsummert betyr dette at du må mobilisere krefter for å hjelpe h*n lage ønsket døgnrytme. :-)

Motiver deg selv med at det koster noen dager, og så kommer belønningen.

(vanlig at unger vil strekke ut den leggetiden, og min erfaring er at dess trøttere de ble på kvelden, dess mer vill ble de i leken- hvilket kunne misforsås dit hen at de overhodet ikke er trøtt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Jeg kjenner det igjen- som en periode i småbarnstiden til mine barn- hvor de er akkurat litt for stor til å sove på dagen- men litt for små til å klare hele dagen i våken tilstand.

Jeg støtter de forslag som går på å legge til rette for pausetid midt på dagen. Det kan være å ligge ned og høre et hørespill, se i bøker etc.

Vel, det koster krefter fra deg/barnehage. Dvs mest deg. Du bør bruke en helg eller juledager til å starte en god sirkel. Opp i lag hver morgen, oppmuntre til lek etc. Oppmuntre til rolig kosestund (=hviletid). Og så på ettermiddagen sørge for aktiviteter når h*n pleier bli trøtt. Foreslå butikk-tur for å kjøpe eple eller ananas, eller spør om dere skal sjekke om juletreet ennå står i sentrum eller liknende. Dette dreier seg om noen dagers ekstra innsats ( 2-4 dager?). Når dere så kommer hjem, så ordner du til kveld. Dvs gjør de vante kveldsrutiner, gjesp og vis med hele kroppen at du er trøtt (men si lite om dette til barnet ;-) )

Så snakker du varmt om det å sove, og foreslår tannpuss og legging - så kan du lese litt for h*n (eller h*n kan høre et kort hørespill). Evt gi en varmeflaske til å kose med (kan virke beroligene og således søvndyssende).

Oppsummert betyr dette at du må mobilisere krefter for å hjelpe h*n lage ønsket døgnrytme. :-)

(vanlig at unger vil strekke ut den leggetiden, og min erfaring er at dess trøttere de ble på kvelden, dess mer vill ble de i leken- hvilket kunne misforsås dit hen at de overhodet ikke er trøtt...)

Takk for svar alle sammen.

Jeg kan ikke ta ham med i bil etter 15, da sovner han med en gang.

Denne perioden har allerede vart 1 år! og før det var det 2 år med søstra. Altså etter 3 år med sene kvelder og mas med legging er nervene mine nå på bristepunktet...

Jeg vet det går over, det gjorde jo det med søstra også, men det er et helvete om dagen.

Ikke nok med det, men jo senere han sovner jo tidligere våkner han på morgenen.

Han sovnet 22 i går og våknet 5.30 i dag.

Nå får jeg bare be til gud om at han klarer å ta seg en lur i barnehagen i 12-tiden i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var et uhyre konstruktvt - og oppmundtrende - innlegg.

Det burde nesten vært en type funksjon her som gjorde at man lett kunne gjenfinne innlegg som gir gode råd til evig tilbakevendende problemstillinger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til :)

Du må bare holde han i aktivitet, det kan hende han trenger en powernap,

går han i barnehage? Prøv å avtale med de der at han kan ta seg en halvtime - men det må være før kl 14....

så kan det hende han klarer å holde ut til kvelden, du får heller legge ham halv sju.

Hiv i han kvelds kl 18, gi han et godt varmt bad, tannpuss osv, pass på å ha lik rutine hver eneste dag og kveld, han må stå opp og legge seg til samme tid hver dag, helg, hverdag, ferie... etterhvert vil kroppen venne seg til denne rytmen.

en powernap på en halvtime er nok til å ikke ødelegge nattesøvnen, men samtidig gjøre at han holder ut til leggetid, prøv det. Når du ser at rutinene begynner å bli bedre og at han holder ut til leggetid, kan du etterhvert kutte ut denne powernapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjeeeeeeeeezp

Over fire år var jeg oppe seks ganger hver natt pga barna. Nå er de større, jeg er eldre og er nå inne på tredje natt med nattevåk... Jeg er selv sliten og har bare en løsning. Be til Vårherre om å orke.

Halleluja :) Jeg hadde en gang en drøm om å bli trebarnsmor, men jeg har slitt meg ut på mine to på 2 og 4 år... tror ikke jeg orker flere våkenetter gjeeeeesp...

Sliter fortsatt med at de våkner om natta, og ikke minst at de ikke vil sovne før sent...

Ikke rart man blir ødelagt.

men som sagt - gode rutiner er viktige - og å holde på de, også på fridager, ellers bli rde tt skiplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette synes jeg var et uhyre konstruktvt - og oppmundtrende - innlegg.

Det burde nesten vært en type funksjon her som gjorde at man lett kunne gjenfinne innlegg som gir gode råd til evig tilbakevendende problemstillinger :-)

Tusen takk for hyggelige ord. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt er slitsomt og frustrernede.

''Kan dere tenke dere så frustrerende at han sovner mens jeg lager middag og jeg skal vekke ham når maten er ferdig. Det er bare grining!''

Kjempefrustrernde. Her tror jeg nesten du må velge mellom grining under middagen eller sene kvelder. Han blir vel lettere å legge jo kortere ettermiddagsluren blir.

En annen ting som kanskje lar seg gjennomføre er fast leggetid enten han er trøtt eller ikke. Det kan innebære noen dager eller uker med å bære ham tilbake i seng hver gang han står opp igjen. Men til slutt pleier det å funke. Da får du litt mer ro om kvelden. Det kan også bidra til at han etter hvert sover mer om natten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...