Gå til innhold

Kneskade


Gjest Vondt

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år, veier 57 kg og er 1.70m høy. Skulle altså ikke være noen belastningsskader på mine knær av den grunn. I 3 år har jeg hatt vekslende vondt i begge knær, smerten sitter på innnside av knærne et sted under kneskålen. Kan kanskje knytte smerten til trening som aerobic, løping og ridning, men har i det siste vært ytterst forsiktig med slik type trening.

Smerten kan komme også når jeg ikke har trent på 2-3 dager eller har mensen(!). Da jeg var ute og reiste i varme strøk i 8 måneder forsvant imidlertid smerten helt, selv om jeg jogget. Smerten varer i 4-5 dager, og enkelte ganger har jeg mest lyst til å ta smertestillende. Jeg har ingen problemer med rygg, hofte, men har litt plattfot som jeg bruker såler for. Har beskyttere til min knær, men disse skal kun brukes i nødstilfeller da de presser kneskålene sammen. Har tatt røntgen, men her har de ikke kunnet se noe galt. Andre allmennmedisinere har rådet meg til å styrke opp musklene rundt leddet noe som jeg har prøvd på, men ikke hjelper. Smerten var jo borte i varmen, og gjett om jeg ble glad da! Nå er den imidlertid tilbake. Prøver å bruke gode sko! Jeg skal bli instruktør på et treningssenter, og da er det viktig at knærene fungerer. Dessuten synes jeg at 3 år med kneskader er nok. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Når undersøkelser ikke påviser noe og hvis du merker at smerten varierer utfra grad av fysisk aktivitet (belastningen på knærne), er det nærliggende å tro at det er belastningsrelaterte smerter. Dersom du fritt kan øke belastningen uten at tilstanden forvererrer seg, kan det være noe annet. En belastningsskade vil alltid forverre seg dersom aktiviteten øker.

http://home.enitel.no/trening/

Mer info om belastningsskader.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

du har bruskproblemer på bagsiden af knæskallen.(lægesprog chondromalacia patella)

det ses bl.a. også hos tyrkere.

når de kommer til Danmark får de ondt, og når de tager tilbage på ferie i tyrkiet går det væk.

hvis man laver en knækikkertundersøgelse af dig, vil man finde rødme af slimhinderne i knæet som når du har ondt i halsen, blot er det her over det hele i knæleddet. (ligner mundhulen ret meget).

Hvis du vil dyrke din sport kan du tage NSAID præparater, det virker i 70%, men kan være farligt og er derfor på recept; men tidsvis må man holde en pause, og hvis brusken er gået istykker har du et problem for livet i varierende grad.

mvh

bruun, ortopædkirurg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...