PieLill Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg ble rasende på noen som "tok" 2-åringen min for å sparke i flysetet en gang. Hun var for liten til å få kjeft av vilt fremmede, og personen var rett og slett ikke hyggelig. Hadde det vært sagt på en ok måte, hadde det vært uproblematisk, selv om jeg generelt synes man skal snakke til de voksne og ikke til barna, så lenge de er under skolealder. Hører med til historien at vi allerede hadde stoppet barnet selv (naturligvis) før dama rakk å snu seg. Potetgull i kirken - problemstillingen er i utgangspunktet nærmest absurd. Hvem lar barn ta med potetgull eller annet knitregodteri på konsert - eller i teater, for den saks skyld? Enig med dem som skriver nedenfor at det nok ikke hadde hjulpet å snakke til foreldrene her. Men hjalp det å snakke med barnet, da? Eneste alternativet måtte vel være å legge vekk hele posen? Det tipper jeg ikke skjedde. ''Hvem lar barn ta med potetgull eller annet knitregodteri på konsert - eller i teater, for den saks skyld? '' Frustrerende mange både store og små kommer på konsert/forestilling ladet med knitreposer og knasegodt. En annen ting er at en del foreldrene snakker med ungene med høy stemme, nesten utestemme, i stedet for å være hensynsfull og gode eksempler og heller viske i øret på barna. Virker som de mener de har forskjørsrett samme hvor de er og hva som skjer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 ''Mine barn ville syntes det var fryktelig ubehagelig om en fremmed hadde irettesatt dem... '' Kluet da er å sørge for at andre ikke trenger å irettesette dem. Nå er det i min statistikk ikke så uvanlig at foreldrene lager minst like mye lyd som ungene sine. mvh Det er helt sant, men det er kanskje ikke de barna som trenger andres irettesettelser som har foreldre som har lært dem å "oppføre" seg heller Det er som regel foreldrene som må ta ansvaret for barnas oppførsel, så hvorfor ikke ta det med foreldrene istedet? Jeg føler det er riktigere.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Det er helt sant, men det er kanskje ikke de barna som trenger andres irettesettelser som har foreldre som har lært dem å "oppføre" seg heller Det er som regel foreldrene som må ta ansvaret for barnas oppførsel, så hvorfor ikke ta det med foreldrene istedet? Jeg føler det er riktigere.... Skal man gjøre det ordentlig, så skjeller man ut ungene fordi de har så udugelige foreldre som ikke evner å oppdra dem! Det er populært det! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Det er helt sant, men det er kanskje ikke de barna som trenger andres irettesettelser som har foreldre som har lært dem å "oppføre" seg heller Det er som regel foreldrene som må ta ansvaret for barnas oppførsel, så hvorfor ikke ta det med foreldrene istedet? Jeg føler det er riktigere.... Tror det er nokså individuelt. Mange voksne blir dødelig fornærmet om du klager over kustusen de har på barna. Og de foreldrene som over hodet ikke ser problemet med barnas adferd, anser jeg det ikke som mye poeng i å si ifra til. Henvender jeg meg derimot til barna, finner de forhåpentlig vis ut at selv om mams og paps synes det de holder på med er fortreffelig, kan andre være av en annen oppfatning. For eget vedkommende syntes jeg noen ganger det var deilig om andre sa ifra til ungene. Det stadfestet at det var en 'allmenn forordning' og ikke bare et fikst mammakrav. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Skal man gjøre det ordentlig, så skjeller man ut ungene fordi de har så udugelige foreldre som ikke evner å oppdra dem! Det er populært det! Med vennlig hilsen Jeg er nok for diplomatisk av meg til å våge å ta den veien 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Tror det er nokså individuelt. Mange voksne blir dødelig fornærmet om du klager over kustusen de har på barna. Og de foreldrene som over hodet ikke ser problemet med barnas adferd, anser jeg det ikke som mye poeng i å si ifra til. Henvender jeg meg derimot til barna, finner de forhåpentlig vis ut at selv om mams og paps synes det de holder på med er fortreffelig, kan andre være av en annen oppfatning. For eget vedkommende syntes jeg noen ganger det var deilig om andre sa ifra til ungene. Det stadfestet at det var en 'allmenn forordning' og ikke bare et fikst mammakrav. mvh Jeg tror kanskje man må se an ungene litt? Jeg har en søster som fortsatt den dag i dag husker hun en gang ble irettesatt av en voksen utenfor familien - og dette satt i henne som en stor skam lenge. Hun var sjenert og tilbakeholden, og syntes dette var fryktelig vondt, og det ga nok en knekk på selvfølelsen.... Mine tre barn ville nok syntes det var fælt også, men jeg ser jo daglig barn i skolen som rett og slett ikke synes å reagere på tilsnakk, så vil tro det er ganske stor forskjell på barn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg tror kanskje man må se an ungene litt? Jeg har en søster som fortsatt den dag i dag husker hun en gang ble irettesatt av en voksen utenfor familien - og dette satt i henne som en stor skam lenge. Hun var sjenert og tilbakeholden, og syntes dette var fryktelig vondt, og det ga nok en knekk på selvfølelsen.... Mine tre barn ville nok syntes det var fælt også, men jeg ser jo daglig barn i skolen som rett og slett ikke synes å reagere på tilsnakk, så vil tro det er ganske stor forskjell på barn Du har rett. Man må se an både barnet og situasjonen. Fort gjort å gjøre feil. Samtidig kan barna være tjent med å lære å takle slike situasjoner så godt det lar seg gjøre. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Du har rett. Man må se an både barnet og situasjonen. Fort gjort å gjøre feil. Samtidig kan barna være tjent med å lære å takle slike situasjoner så godt det lar seg gjøre. mvh Det er også riktig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.