Gå til innhold

Ski til 10-åring - smørbare eller smørefrie?

Luska

Anbefalte innlegg

Hittil har hun hatt smørefrie langrennski, men nå må hun ha nye, og jeg er usikker på hva jeg skal velge. Vi er ikke en familie som er veldig aktive på ski, og jeg har liten peiling på smøring, så det må jeg i såfall sette meg litt inn i.

Nå når hun begynner å bli så stor, er det best med smørbare? Er det mange bakdeler med smørefrie? Det har jo funka bra mens hun har vært lita, men er det mer fornuftig å velge smørbare nå når hun begynner å bli så stor?

Takknemlig for svar fra skikyndige folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye bedre med smørbare ski enn smørefrie. Til en 10-åring ville jeg aldri valgt smørefrie ski. Smørefrie ski har veldig mye dårligere gli enn smørbare ski og det er langt fra alle typer fører hvor de har bra feste. Det er ikke superavansert med skismøring, du trenger strengt tatt noen få typer for å få greit feste på alle fører. Swix har mye hjelp på sine websider og de har også en fin smøreapp du kan ha på telefonen din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ski er gøy

Jeg anbefaler aldri annet enn smørbare ski, du får en mye bedre skiopplevelse med smørbare ski. Men som sagt, man må jo lære seg litt om smøring. Smørefrie ski glir svært sakte i nedoverbakke også, og det er jo ikke noe gøy når de begynner å bli litt store. Vårt barn har hatt smørbare ski siden han begynte på ski som 2-åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørefrie ski har stort sett litt dårligere gli, hvis det er et poeng.

Ellers anbefaler jeg å være realistisk. Kommer dere voksne til å lære dere å smøre ski skikkelig, og følge det opp?

Jeg hadde aldri smørefrie ski som barn, jeg vet ikke om det fantes, men når jeg ser tilbake på den tiden så tenker jeg at jeg hadde fått mye større skiglede dersom jeg hadde hatt det. For jeg hadde alltid enten vanvittig bakglatte ski, eller så hadde jeg så "godt" feste at jeg måtte gå i nedoverbakkene med store kladder under skiene. Foreldrene mine kunne overhodet ikke smøre ski, selv om de prøvde. Så det ble som regel feil. Og jeg slet mye og lærte meg å hate skidager få skolen og slikt.

Nå i voksen alder har jeg fått skiglede. Jeg har lært det av mannen min. For han kan å smøre ski, han har lært meg det grunnleggende også. Og han stiller opp og smører for barna også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en 10-åring ville jeg kjøpt ski som kan smøres.

Etter min mening er det fordelaktig med smørefrie ski når barna er helt små og skal lære teknikken. Dette fordi de smørefrie ikke blir bakglatte, ikke får faretruende stor fart nedover på godt føre, og fordi det kan være litt styrete å smøre i den perioden da de går på ski i 5 minutter for så å ta dem av for å ake eller gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smørbare ski blir ikke bedre enn man smører dem. Er man ikke så flink til å smøre, kan smørefrie være like greit. I snitt vil nok skiene bli bedre om man har smørefrie.

Et annet moment er at terskelen for å spenne på seg skia blir mye høyere om man må smøre og styre før man kan bruke dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-åringen har fått smørefrie nå, nettopp fordi hun ofte har med ski på skolen, rusler med venner i nabolaget osv - og jeg er ikke alltid like lysten på å smøre ski halv sju om morra'n før jobb osv... ;)

I to år har hun hatt to par, et par smøreski og et par smørefrie. Smøreskiene har vi brukt på "søndagsturer" osv når vi har skullet ut alle sammen, mens de smørefrie har vært "skoleski" osv. Funket bra! Og de smørefrie "ekstraskiene" var kjøpt brukt til noen få hundrelapper og var definitivt verdt det! Kan være et alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-åringen har fått smørefrie nå, nettopp fordi hun ofte har med ski på skolen, rusler med venner i nabolaget osv - og jeg er ikke alltid like lysten på å smøre ski halv sju om morra'n før jobb osv... ;)

I to år har hun hatt to par, et par smøreski og et par smørefrie. Smøreskiene har vi brukt på "søndagsturer" osv når vi har skullet ut alle sammen, mens de smørefrie har vært "skoleski" osv. Funket bra! Og de smørefrie "ekstraskiene" var kjøpt brukt til noen få hundrelapper og var definitivt verdt det! Kan være et alternativ!

Høres smart ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God løsning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...