Gå til innhold

Hvorfor ikke Remeron?

Anbefalte innlegg

Gjest samuelsen

Hei.

Var hos legen min for tre uker siden; skulle bytte medisin fordi Cipramilen ikke virket lengre. Fikk Anafranil istedet.

Jeg hadde tidligere ytret ønske om å prøve Remeron, men legen sa at man ikke ville få registreringsfritak på Remeron med mine symptomer. (Psykologen min har slått fast at jeg viser klare trekk av emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, lider av moderat depresjon og (panikk)angst.)

Hvorfor får jeg ikke prøve Remeron? Anafranil (75mg pr. døgn) har til nå bare gitt meg muskelrykninger + gjort det TOTALT umulig for meg å oppnå orgasme. Noe som får meg til å føle meg enda mer verdiløs...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38719-hvorfor-ikke-remeron/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei samuelsen!

har misstanker om at jeg selv lider av akkurat det samme som deg, har ikke fått det bekreftet ettersom min lege tror jeg er "bare" deprimert.

Har fått efexor av legen og den første tiden gikk det sånn noen lunde, men etter at jeg økte dosen til 150 mg i døgnet har alt liksom blitt værre.

Har prøvd å stille noen spørsmål her inne om antidepressiva kan være feil medisinering hvis man har personlighetsforrstyrrelse, men har ikke fått eksakt svar på det.

Ser i innlegget ditt at du går på antidepressiva, men det jeg lurer litt på er om du opplever økt angst når du går på disse medisinene.

Nå er jeg rimelig langt nede,vil bare ligge under dyna og sove bort alt, klarer ikke konsentrere meg og rister og skjelver selv om jeg spiser 1/2 vival 2 ganger i døgnet.

Sover i tilegg veldig urolig og er helt fjærn på dagtid, er virkelig redd nå,tror aldri dette kan bli bra igjen.

Må legge til at jeg har vært deppa i mange år, men aldri følt meg slik.

har du fått noe mot angsten eller har du klart deg godt med bare antidepressiva?

Dette ble et fryktelig rot, men jeg håper du gidder å svare meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38719-hvorfor-ikke-remeron/#findComment-146415
Del på andre sider

Gjest samuelsen

hei samuelsen!

har misstanker om at jeg selv lider av akkurat det samme som deg, har ikke fått det bekreftet ettersom min lege tror jeg er "bare" deprimert.

Har fått efexor av legen og den første tiden gikk det sånn noen lunde, men etter at jeg økte dosen til 150 mg i døgnet har alt liksom blitt værre.

Har prøvd å stille noen spørsmål her inne om antidepressiva kan være feil medisinering hvis man har personlighetsforrstyrrelse, men har ikke fått eksakt svar på det.

Ser i innlegget ditt at du går på antidepressiva, men det jeg lurer litt på er om du opplever økt angst når du går på disse medisinene.

Nå er jeg rimelig langt nede,vil bare ligge under dyna og sove bort alt, klarer ikke konsentrere meg og rister og skjelver selv om jeg spiser 1/2 vival 2 ganger i døgnet.

Sover i tilegg veldig urolig og er helt fjærn på dagtid, er virkelig redd nå,tror aldri dette kan bli bra igjen.

Må legge til at jeg har vært deppa i mange år, men aldri følt meg slik.

har du fått noe mot angsten eller har du klart deg godt med bare antidepressiva?

Dette ble et fryktelig rot, men jeg håper du gidder å svare meg.

Hei på deg, jinn!

Skal prøve å svare på spørsmålene dine så godt jeg kan... :-)

Som deg har jeg vært deppa i mange år. Det begynte da jeg var 17; er 24 nå.

Oppsøkte lege pga depresjon første gang for 5 år siden, og fikk diagnose moderat depresjon. Begynte da med Zoloft (50mg pr. døgn).

Siden den gang har jeg prøvd mange forskjellige medisiner: Seroxat, Efexor, Buspar, Cipramil og nå Anafranil. Det er flere grunner til at jeg har prøvd så mange forskjellige typer medikamenter. For det første har ingen av medisinene, med unntak av Cipramil, hjulpet meg noe særlig.

For det andre fikk jeg plagsomme bivirkninger på det seksuelle området av Seroxat og Efexor. Buspar fikk jeg mot angst, men jeg opplevde bare mer angst med den. Cipramil fikk jeg også mot angst og den hjalp meg veldig i ca. 2mnd.; var helt symptomfri både når det gjaldt angst og depresjon denne perioden. Men så sluttet den å virke, så legen min mente jeg burde prøve Anafranil.

Jeg har bare tatt Anafranil i to uker, så det er vel litt for tidlig å si noe om virkningen. Iallefall; jeg har ikke merket noen bedring.

Du sier at du fikk mere angst da du økte dosen til 150mg. Jeg mener at dette er ganske vanlig ved doseøkning. Men angsten bør gå over i løpet av 2-3 uker. Hvis ikke, bør du skifte medikament.

Du spør også om jeg har fått noe mot angsten. Som sagt fikk jeg Cipramil, og den virket kjempebra en stund. Ellers har jeg bare fått Vival (5mg), og de hjelper nesten alltid. Men så er det jo slik at man ikke bør ta for mye av den, fordi den er vanedannede.

Jeg vil anbefale deg å få legen din til å skrive en henvisning til psykolog. Korte samtaletimer med en allmennlege kan nok hjelpe noen, men langt fra alle. Når man har vært deppa så lenge som du og jeg, hjelper der nok ikke å bare knaske piller.

Jeg har vært så heldig og fått en kvinnelig psykolog som jeg kommer kjempegodt overens med. Akkurat nå jobber vi primært med angsten, fordi det er den som har hemmet meg mest det siste året.

Du sier at du er veldig langt nede nå. Hvis det er noen trøst, har jeg det på akkurat samme måte. Nervøs, skjelven, redd for å bli gal, deppa osv. Men det blir bedre, det tror jeg at jeg kan love.

Du kan forøvrig si til legen din at du vil prøve en annen medisin hvis du ikke blir bedre. De beste medikamentene mot angst skal visstnok være Seroxat, Cipramil og Zoloft. Selv om Seroxat ikke virket særlig bra på meg, så kan den være midt i blinken for deg.

Dette ble et UTROLIG rotete innlegg... :-) Håper du tilgir meg for det.

Hvis det skulle være noe mer du lurer på, så er det bare skrive... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38719-hvorfor-ikke-remeron/#findComment-146448
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...