Gå til innhold

Høyde på 4-årig jente

Gjest Siennamor

Anbefalte innlegg

Gjest Siennamor

Vi har en flott datter på 4.5 år. Hun var ganske liten ved fødsel (2970 g i uke 41), men etter det har hun for det meste vært stor for alderen. Nå har hun særlig blitt lang. Ved 4-års kontroll på helsestasjon var hun 110 cm, helsesøster påpekte at hun er veldig høy. Veide 18 kg. Hun er altså slank, men frisk og sprek på alle måter. Nå er hun akkurat 4.5 år og har blitt enda høyere. Synes det er litt rart siden jeg som er mor alltid har vært liten og nett, og er kun 160 cm høy. Far er 189 cm høy, men vil ikke min høyde påvirke noe? Vil du si at det ligger an til at jenta vår blir veldig høy? Ut fra den utregningen man kan gjøre av barnets høyde basrert på foreldrenes høyde vil hun vel bli ca 168 cm, som høres OK ut. Men slik det ligger an nå ligger hun jo allerede langt over gjennomsnittshøyde. Kan det hende hun har en rask vekst disse årene som vil avta, og at hun likevel blir normalt høy, eller er det størst sjanse for at hun blir veldig høy? Er det aktuelt med veksthemmin hvis man ligger an til å bli over 180? Både jenta og vi foreldre er helt sunne og friske og tar ingen medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Far er 189 cm høy, men vil ikke min høyde påvirke noe?''

Jo, begges gener vil spille inn. Men tenk også over hvordan høyden er i resten av familien din - er alle (mor, søstre,...) godt under 170, eller er det variasjoner? Det kan være høydegener i slekta som ikke har slått ut så sterkt på deg, for å si det litt folkelig.

Jeg synes ikke 110 cm ved fire år er noe å mase med, så lenge det er greit samsvar mellom vekt og høyde. Noen må ligge i øvre del av normalområdet også, alle kan ikke ligge på snittkurven.

Jeg gjetter på at dette vil gå litt i rykk og napp, men helsesøster kommer nok til å følge med ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at min datter lå ett år over med høyden (110 som 4-åring, 116 som 5-åring osv) hele veien - hun endte vel opp med 177 eller noe sånt - og hun hadde ønsket seg enda et par cm tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: 180 cm høyde er ikke verken en sykdom eller et handicap, men en naturlig variasjon. ;-)

Ellers: Begge foreldres gener spiller inn, og sluttresultatet er ikke nødvendigvis gjennomsnittet mellom foreldrenes gener.

Eks: Min mann er 198 cm. Hans ex er 160 cm. De har 2 barn, en sønn som ble ca 180 cm og en jente som også er 180 cm.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Vekten ved fødel var litt lav, ca. 10 percentil, lengden angir du ikke. Du angir at hun etter fødsel har utviklet seg normalt, men er blitt lang. Ved 4 års alder er hun 110 cm lang, svarer nesten til 97 percentil, vekten er 18 kg, svarer til 75 percentil for lengden. Lengdeveksten fra fødsel til slutten av første leveår er bestemt av genetiske faktorer og ernæring. Kroniske sykdommer og omsorgssvikt kan virke negativt. Tyroksin er viktig fra midten av første leveår, mens veksthormon ikke har vesentlig betydning før i slutten av første leveår. Veksten i barneårene mot slutten av puberteten er bestemt av veksthormon, men også avhengig av tyroksin. Pubertetsveksten begynner med utskillelse av østrogen og testosteron.

Kvinner er i gjennomsnitt 13 cm lavere enn menn, genetisk sett kan forventes at barna når en høyde midt mellom foreldrenes, korrigert for kjønnsforskjell. Forventet slutthøyde for gutter vil være fars høyde+morshøyde + 13 cm delt på 2, jenter mors høyde + fars høyde: minus 13 cm delt på 2 . Det er 95 % sannsynlighet at slutthøyden blir innenfor +/- 9 cm for jenter eller +/- 10 cm for gutter av denne middelverdien

En grov regel er at slutthøyden blir det dobbelte av høyden ved 2 års alder.

Barnets vekstreserver kan bestemmes ved skjelettalder bestemt ved rtrg. undersøkelse av hånden.

Din vekst virker ikke inn på hennes vekst nå. Hun ligger an til å bli høy, Hennes veksthastighet vil kunne avta, slik du spør, det kan avgjøres ved vurdering av skjelettmodning (rtg håndskjelett ).

Vekshemmende behandling kan overveies dersom hun vurderes til å bli " ekstremt høy". Dette må vurderes av spesialkyndig barnelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Far er 189 cm høy, men vil ikke min høyde påvirke noe?''

Jo, begges gener vil spille inn. Men tenk også over hvordan høyden er i resten av familien din - er alle (mor, søstre,...) godt under 170, eller er det variasjoner? Det kan være høydegener i slekta som ikke har slått ut så sterkt på deg, for å si det litt folkelig.

Jeg synes ikke 110 cm ved fire år er noe å mase med, så lenge det er greit samsvar mellom vekt og høyde. Noen må ligge i øvre del av normalområdet også, alle kan ikke ligge på snittkurven.

Jeg gjetter på at dette vil gå litt i rykk og napp, men helsesøster kommer nok til å følge med ;-)

for å presisere litt mer:

i min familie er "alle" ganske lave; min far er 180, mine brødre 175 og min mor 162.

i min manns familie er alle gutter høye, mens hans mor er ganske lav - ca 165. hennes sønner er tydeligvis ikke blitt "påvirket" av at hun er lav, de er blitt like høye som far.

siden min datter kommer fra en familie med "lave" og en med "høye" blir jeg litt overrasket over at hun ligger an til å bli så høy. ble ikke så veldig mye klokere av svaret fra barnelegen, men selvsagt kan ingen forutse dette :) jeg synes dog ikke det er så greit for jenter å være over 180, så hvis det ligger an til det regner jeg vel med at man vil gjøre noe. men helsestasjonen følger vel opp.

hører også fra bekjente at noen vokser veldig i rykk og napp, noen har erfraring med barn som er høye tidlig med så stopper å vokse og ender opp med en høyde som likevel ikke er over gjennomsnittet. vet noen fra som er gjennomsnittet for norske kvinner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekten ved fødel var litt lav, ca. 10 percentil, lengden angir du ikke. Du angir at hun etter fødsel har utviklet seg normalt, men er blitt lang. Ved 4 års alder er hun 110 cm lang, svarer nesten til 97 percentil, vekten er 18 kg, svarer til 75 percentil for lengden. Lengdeveksten fra fødsel til slutten av første leveår er bestemt av genetiske faktorer og ernæring. Kroniske sykdommer og omsorgssvikt kan virke negativt. Tyroksin er viktig fra midten av første leveår, mens veksthormon ikke har vesentlig betydning før i slutten av første leveår. Veksten i barneårene mot slutten av puberteten er bestemt av veksthormon, men også avhengig av tyroksin. Pubertetsveksten begynner med utskillelse av østrogen og testosteron.

Kvinner er i gjennomsnitt 13 cm lavere enn menn, genetisk sett kan forventes at barna når en høyde midt mellom foreldrenes, korrigert for kjønnsforskjell. Forventet slutthøyde for gutter vil være fars høyde+morshøyde + 13 cm delt på 2, jenter mors høyde + fars høyde: minus 13 cm delt på 2 . Det er 95 % sannsynlighet at slutthøyden blir innenfor +/- 9 cm for jenter eller +/- 10 cm for gutter av denne middelverdien

En grov regel er at slutthøyden blir det dobbelte av høyden ved 2 års alder.

Barnets vekstreserver kan bestemmes ved skjelettalder bestemt ved rtrg. undersøkelse av hånden.

Din vekst virker ikke inn på hennes vekst nå. Hun ligger an til å bli høy, Hennes veksthastighet vil kunne avta, slik du spør, det kan avgjøres ved vurdering av skjelettmodning (rtg håndskjelett ).

Vekshemmende behandling kan overveies dersom hun vurderes til å bli " ekstremt høy". Dette må vurderes av spesialkyndig barnelege.

den grove regelen med at høyden blir det dobbelte av høyden ved 2-års alder høres litt merkelig ut - gjennmsnittshøyde for jenter 2 år er jo 87 cm. er gjennomsnittshøyden for kvinner så mye som 174 cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å presisere litt mer:

i min familie er "alle" ganske lave; min far er 180, mine brødre 175 og min mor 162.

i min manns familie er alle gutter høye, mens hans mor er ganske lav - ca 165. hennes sønner er tydeligvis ikke blitt "påvirket" av at hun er lav, de er blitt like høye som far.

siden min datter kommer fra en familie med "lave" og en med "høye" blir jeg litt overrasket over at hun ligger an til å bli så høy. ble ikke så veldig mye klokere av svaret fra barnelegen, men selvsagt kan ingen forutse dette :) jeg synes dog ikke det er så greit for jenter å være over 180, så hvis det ligger an til det regner jeg vel med at man vil gjøre noe. men helsestasjonen følger vel opp.

hører også fra bekjente at noen vokser veldig i rykk og napp, noen har erfraring med barn som er høye tidlig med så stopper å vokse og ender opp med en høyde som likevel ikke er over gjennomsnittet. vet noen fra som er gjennomsnittet for norske kvinner??

Du og moren din som endte på 160-tallet: Hva skjedde når dere kom i puberteten? For noen (men ikke alle) jenter er det bråstopp i lengdeveksten når de får mensen, så hvis den ikke kommer sent, "rekker" de færreste å bli 180, for å si det sånn.

Alt mulig er "vanlig" når det gjelder småbarn, noen vokser jevnt, andre veldig i rykk og napp. Det siste er kanskje spesielt vanlig når det gjelder gutter. Helsestasjonen følger nok med.

Her er en artikkel med noen gjennomsnittstall:

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.6860842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og moren din som endte på 160-tallet: Hva skjedde når dere kom i puberteten? For noen (men ikke alle) jenter er det bråstopp i lengdeveksten når de får mensen, så hvis den ikke kommer sent, "rekker" de færreste å bli 180, for å si det sånn.

Alt mulig er "vanlig" når det gjelder småbarn, noen vokser jevnt, andre veldig i rykk og napp. Det siste er kanskje spesielt vanlig når det gjelder gutter. Helsestasjonen følger nok med.

Her er en artikkel med noen gjennomsnittstall:

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.6860842

ja det er et godt poeng du har der!

min mor var 14 år ved menstruasjonsstart, og ble da 162. jeg var 12 1/2 år og ble kun 160 cm.

slik jeg husker det sluttet jeg å vokse ganske tidlig (og det kan vel stemme at det var ved menstruasjonsstart ca...?) For øvrig har jeg (og min mor!) hele livet vært "små", dvs ligget lavt på percentilskjemaet for både høyde og vekt hele livet. Som barn var jeg alltid lavere og lettere enn alle andre, men fulgte alltid min egen kurve. Min mor var akkurat lik (hennes søstre derimot var mer gjennomsnittlige).

Min bror er som sagt relativt lav (175 cm ca).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...