Gjest Ninno78 Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Hei. Vår datter på 2 år har eggallergi. Hun fikk sin første reaksjon ved 10 måneders alder hvor vi ga henne en smaksprøve av hardkokt egg. Etter noen minutter brakk hun seg og ble tett i nesen og luftveiene/halsen. Hun var ganske raskt frisk igjen, men vi dro selvsagt til sykehuset hvor hun fikk behandling. I ettertid har hun fått litt røde prikker/utslett dersom hun ved feiltak har fått i seg egg. Ikke spesielt stor reaksjon, og det ble ganske fort borte igjen. I det siste halve året har vi forsøkt forsiktig med vafler og pannekaker uten noen reaksjon i det hele tatt. Barnelegen tok nylig 2-års test som dessverre fortsatt var positiv, altså fortsatt eggallergi. Han mente likevel at vi kunne gi litt matvarer som inneholdt egg, da det mest sannsynlig ikke var noe farlig. Det har vi gjort litt av og det har gått bra. Dagens utfordring gjelder i forhold til svineinfluensavaksinen for året (2012/2013). Vi har blitt en kasteball mellom fastlege, barnelege og helsestasjon. Vi har ikke snakket med legene selv, men får tilbakemeldinger fra sekretærene om at denne vaksinen inneholder såpass lite egg at det mest sannsynlig vil gå bra. Jeg har sjekket litt på nettet, og der står det at man ikke anbefaler denne vaksinene til eggallergikere. Videre tok vi kontakt med FFI som sier det samme. Dersom vaksine skal tas, må lege og adrenalin være i umiddelbar nærhet. Vår datter er ikke i risikogruppen, men vi ønsker for sikkerhetsskyld å ta den. Nå er vi så usikre på hva vi skal gjøre når den ene spesialisten sier noe, og den andre sier noe annet. Hvorfor skal det være slik? Finnes det ingen alternativ vaksine til allergikere? Hvorfor er ikke norske helsemyndigheter enige i dette? Jeg vet at det er vi som foreldre som må ta denne avgjørelsen, men hvor lett er det når man får forskjellige svar avhengig av hvem man spør? Jeg synes dette er fryktelig bekymringsverdig og stressende både med tanke på selve vaksinen og allergien, men også det å ikke ta vaksinen. Jeg ønsker gjerne et svar så fort som mulig, og på forhånd takk for hjelpen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Ei venninne av meg har ei datter som er hyperallergisk for mange ting, deriblant egg. Jeg vet at hun tok svineinfluensavaksinen i forrige runde, på legekontoret og med adrenalinsprøyte og sykepleier/lege ved sin side i nærmere 1 time etter injeksjonen. Lurer også på om hun tok vaksinen i 2 runder, eller om det var ett var mulige scenarioer som ikke ble valgt. I alle fall: Hun fikk, og det gikk helt fint. Syns det er rart om ikke en allergilege kan svare skikkelig på spørsmålet ditt, i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.