Gå til innhold

Barn som spiser lite

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Ett av barna mine spiser veldig lite, og jeg lurer litt på hvor mye vi skal stresse dette. Vi prøver å gi henne variert mat, men hun spiser veldig lite, spesielt om morgenen og på skolen.

I dag var det helt ille. Hun klarte så vidt å få presset ned en halv skive med halvgrovt brød med syltetøy og et halvt glass melk til frokost. I nisteboksen (som er ny, med mange rom, slik at det skulle bli litt mer spennende) fikk hun med en skive med leverpostei (som hun liker og ville ha), fire skiver agurk, to cherrytomater og to sukkererter.

Da hun kom hjem og jeg åpnet matboksen, hadde hun spist en kvart skive, tomatene og sukkerertene. Hun hadde skrevet lapp om at hun ikke hadde vært sulten på skolen...

Nå spiste hun en stor skål med havregrøt med litt syltetøy. HUn er glad i frukt og grønnsaker, litt kjøtt og litt fisk - men hun spiser lite middag også. Føler hun får for lite fiber og kornprodukter i seg av det kostholdet hun har.

Det har vært slik lenge. Men hun er frisk og vokser slik hun skal, er en av de høyeste i klassen. Bør vi være bekymret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Så lenge hun ikke viser tegn til underernæring, og heller ikke "fyller på" med godteri og usunn mat, ville jeg ikke bekymret meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som hun spiser sundt og vokser normalt, samt er i god form? I så fall synes jeg ikke dette er et problem.

En ting man kan gjøre for at barn skal spise mer er å holde dem lenge ved f.eks. middagsbordet. Altså at man sitter til alle er ferdig, ikke bare til man selv har spist det man vil ha. Da går det gjerne ned litt ekstra. Men la fokus være på at man blir sittende ved bordet, ikke at barnet har spist for lite.

(Er det motsatt, at barnet ikke bør spise mer, kan det være en idé å sende dem fra bordet så raskt som mulig.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Har ei jente som nå er 15, og alltid vært småspist. Da vi konsulterte dette med fastlegen for noen år siden sa han følgende: Så lenge jenta har et variert kosthold, dvs spiser litt brød, litt frukt/grønt og litt kjøtt er det ingen fare. Så lenge ungen er i fin form og aktiv er det ingen grunn til bekymring. Vi har slått oss til ro med det, og selv om hun alltid har vært "undervektig" i fht lengde og vekt er hun frisk og rask, aktiv og sjelden syk. Og fortsatt veldig småspist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Men hun er frisk og vokser slik hun skal, er en av de høyeste i klassen. Bør vi være bekymret?''

På ingen måte. Så lenge hun er frisk og rask, og sågar vokser godt, er det ikke noe problem.

Ut fra det du skriver (at hun hadde spist både tomater og sukkererter av skolematen) får hun attpåtil i seg sunn mat blant det lille hun spiser. Da hadde jeg ikke vært det minste bekymret.

Jeg var selv et ekstremt småspist barn, og mitt eldste barn er på samme måten. Jeg var en av de lengste i klassen, og nesten aldri syk, og sånn er det med barnet mitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun er frisk og fornøyd og vokser som hun skal er det ikke noe å bekymre seg for. Noen er småspisere fra naturens side rett og slett. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

to-barns-mamman

Min datter på 9 1/2 spiser omtrent det samme, kanskje litt mindre. Hun er frisk og veldig rask, følger godt med på skolen, og ligger langt foran sine medelever faglig. Hun er veldig liten 121cm. og veier ca. 21 kg), så vi jobber jo litt i forhold til dette med maten. Men vi stresser ikke - det tror jeg vil ha motsatt effekt.

Så min tanke er at om barnet ditt er generelt frisk og i god form - ikke stress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 9 1/2 spiser omtrent det samme, kanskje litt mindre. Hun er frisk og veldig rask, følger godt med på skolen, og ligger langt foran sine medelever faglig. Hun er veldig liten 121cm. og veier ca. 21 kg), så vi jobber jo litt i forhold til dette med maten. Men vi stresser ikke - det tror jeg vil ha motsatt effekt.

Så min tanke er at om barnet ditt er generelt frisk og i god form - ikke stress!

Hun er snart 9. Tror hun er ca 140 cm høy og veier ca 30 kilo.

Jeg har lagt merke til matinntaket de siste dagene, og hun får jo i seg mat, og spiser litt av det meste, men ikke så store porsjoner. Det at hun har dårlig matlyst om morgenen kjenner jeg meg velidg godt igjen i. Jeg var slik hele oppveksten og i tjuleårne. Det endret seg da jeg fikk barn.

Men jeg må passe på at hun drikker litt melk, spiser litt kjøtt og fisk osv - eller så sniker hun seg gjerne fra bordet etter å bare har spist bittelitt av det hun liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12-åring spiser omtrent samme mengde til frokost og lunsj.

En halv skive + et halvt glass juice om morgenen. Til lunsj sender jeg med 2 skiver, men får nesten alltid en tilbake i matboksen.

Han spiser lite middag også, men om kvelden kan han av og til ta det igjen og spise et større måltid.

Han vokser og er fornøyd og frisk, så jeg har egentlig ikke bekymret meg.

Ditt barn har jo et par søsken du kan sammenligne med. Min er alene så jeg har ingen referanser, men ville kanskje også vært unødig bekymret om han hadde søsken som spiste mye mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12-åring spiser omtrent samme mengde til frokost og lunsj.

En halv skive + et halvt glass juice om morgenen. Til lunsj sender jeg med 2 skiver, men får nesten alltid en tilbake i matboksen.

Han spiser lite middag også, men om kvelden kan han av og til ta det igjen og spise et større måltid.

Han vokser og er fornøyd og frisk, så jeg har egentlig ikke bekymret meg.

Ditt barn har jo et par søsken du kan sammenligne med. Min er alene så jeg har ingen referanser, men ville kanskje også vært unødig bekymret om han hadde søsken som spiste mye mer :-)

Ja, hun har to søsken, og jeg sammenlikner jo litt med dem. Den ene er veldig aktiv, spiser mye og er opptatt av sunt kosthold, og spiser veldig balansert i forhold til aktivitetsnivå. Den andre er ikke så aktiv, er glad i usunn mat og godterier, og dette barnet må vi bremse og si at det holder med f.eks. 3 skiver til et måltid eller to porsjoner med middag.

Så hun minste skiller seg veldig ut i forhold til de to andre. Men jeg er glad hun liker grønnsaker og frukt og glad for at hun vokser og er frisk :-)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mine to det der. :o)

Guttungen kan spise 1 skive med leverpostei til frokost + vann og på skolen spiser han ett eple og en gulrot, brødskivene blir som regel med hjem igjen, evt. det hender han spiser dem når han kommer hjem. Han er veldig glad i middag da og til kvelds varierer det litt, men ofte går det ned en stor porsjon havregrøt. Han har alltid vært undervektig, men nå har han faktisk lagt på seg 5-6 kg og er normalvektig! Det kan skyldes betablokkerne, men han har ikke blitt mer inaktiv etter at han begynte på dem så jeg tviler egentlig på det. Men når han en sjelden gang slår til kan han spise 5-10 skiver ristet brød etter skoletid!

Jentungen spiser mer normalt egentlig, men lite skolemat hun også. Til helgen skal vi bake rundstykker de kan få i matboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...