PieLill Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for svar Jeg er enig med deg ang. hårstell. Problemet er at hun har krøller, så hun må bli veldig, veldig korthåret for at hårstellet skal bli ikke-eksisterende. Jeg forstår jo at det ikke er greit å ha kroketrekker-hår om man er hårsår og to år, men alle må børste håret. Pappaen er veldig på banen når han er hjemme, så det er ikke slik at vi lar henne diktere det. Hun er veldig glad i pappaen sin, så jeg antar dette bare er fikse ideer hun får seg, at mamma skal gjøre ditten og datten. Men når det går i mot hennes regisserte virkelighet, så er det altså krangling resten av dagen. Hun snakker mye om det og tar så til tårene, selv flere timer etter. ''Men når det går i mot hennes regisserte virkelighet, så er det altså krangling resten av dagen. Hun snakker mye om det og tar så til tårene, selv flere timer etter.'' Ikke debatter disse tingene. Ikke trøst som om noe skrekkelig hadde skjedd. Konstater kort at slik ble det denne gangen, og det kan godt hende det skjer igjen. Men viss hun trenger å gråte over det en stundt, må hun gjerne det. La henne få vite at du gjør noe annet imens så kan dere gjøre noe hyggelig sammen når hun er ferdig å gråte. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for empati Jenta mi er blid som en sol mellom slagene, men rundt meg er hun ekstremt sur og sutrete. Det er nesten litt leit, når andre får smil og latter og kos, men mamma bare skal klenges på og sutres til. ''Jenta mi er blid som en sol mellom slagene, men rundt meg er hun ekstremt sur og sutrete. Det er nesten litt leit, når andre får smil og latter og kos, men mamma bare skal klenges på og sutres til.'' Sånn var jentungen min da hun var liten også. Om vi var på ski eller andre aktiviteter måtte jeg holde meg bak eller utenfor synsvidde - om hun så meg var det bare grining og sutring og klaging - om hun ikke så meg var hun blid som en sol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for empati Jenta mi er blid som en sol mellom slagene, men rundt meg er hun ekstremt sur og sutrete. Det er nesten litt leit, når andre får smil og latter og kos, men mamma bare skal klenges på og sutres til. ''Det er nesten litt leit, når andre får smil og latter og kos, men mamma bare skal klenges på og sutres til.'' Det er veldig vanlig i den alderen. Den trøstende teorien (som jeg ikke har noen garanti for er korrekt) er at de forstår at overfor akkurat deg trenger de ikke spille noe spill for å unngå avvisning. Du vil aldri, aldri gi opp og forsvinne. Men det betyr jo ikke at du skal la være å markere at også du har visse grenser ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Det høres veldig kjent ut. Det er nok akkurat slik det er. Jeg var visst en regissør av dimensjoner som barn, så mamma har ikke mye sympati med mine klager nå for tiden. LOL :-) Bill Cosby kaller det 'The mothers curse; I hope you have children just like you!' mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 ''Vent med bleieslutt til sommeren. Men følg med på om en av venninnene er i ferd med å slutte, kanskje det kan motivere hvis hun ikke gjør det fordi man bør, men fordi hun vil gjøre det samme som X.'' Ja, det er mulig Skal avvente bleieslutt, men forhøre meg med vennene våre om noen andre er klare til å slutte. ''Er det ikke et eller annet hun kan gjøre som et oppdrag når det gjelder å komme seg ned om morgenen? Noe bare hun kan finne / hente til deg og bære ned uten å ødelegge det (slik broren ville gjort), sånn at hun får noe annet enn maktkampen å tenke på? Eller noe "viktig" eller attraktivt hun kan gjøre nede på egen hånd, før dere kommer etter? Det forutsetter selvsagt at hun liker å kjenne på den "jeg er stor og mestrer dette"-følelsen.'' Dette er en god ide, men problemet er at hun akkurat nå switcher mellom "jeg er stor" og "jeg er baby", alt etter som hva som passer henne i øyeblikket. Om hun innser at denne oppgaven utelukker bæring ned trappa, så kan hun godt finne på å bli helt baby Men jeg skal forsøke allikevel. Skjemaet må vi nok droppe, for det blir katastrofe om hun ikke får rekord hver dag. ''Børsting av krøllehår har jeg ikke greie på. Noen fordeler er det ved dårlige hår-gener ;-)'' Haha, ja Det er ikke mitt hår, det er pappaens, så det er nesten så jeg forlanger han tar seg av stellet av de tykke krøllene ''PS: Mange snusfornuftige, greie 4-åringer har gått gjennom en periode med hylende konflikter.'' Takk! Jeg krysser fingrene for det! Om ikke så begynner hun i alle fall på skolen når hun er fire år, så da får jeg pustepauser i mellom slagene Redninga for krøllete / flokete hår: http://www.lookfantastic.com/redken-real-control-slim-supreme-100ml/10451596.html Ha i bare litt, og børst i vei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for empati Jenta mi er blid som en sol mellom slagene, men rundt meg er hun ekstremt sur og sutrete. Det er nesten litt leit, når andre får smil og latter og kos, men mamma bare skal klenges på og sutres til. ''Det er nesten litt leit, når andre får smil og latter og kos, men mamma bare skal klenges på og sutres til'' Sier som Laban, at dette er ikke uvanlig og at mange foreldre vil kjenne seg igjen i dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Tusen takk for godt svar, Madelenemie. Jeg begrenser konfliktene så langt det lar seg gjøre, men jeg er ikke villig til å fire på hårstell og påkledning. Hun bryr seg ikke om hva hun har på seg, det er det at hun må ha klær overhodet som er en katastrofe annenhver morgen. Noen ganger har jeg latt henne gå uten jakke, siden hun insisterer, i det håp om at hun da skal forstå at det blir kaldt uten. Den biter ikke på henne, hun hakker tenner og sutrer og hutrer, men kald uten jakke er hun i hvert fall ikke! Påstår hun... Jeg skal se på rutinene våre. Problemet er at mye må faktisk tilpasses storebror også, selv om formiddagene er "hennes" alene. I forhold til skriking og hyling over sangvalg osv. så går vi rett og slett hjem etter en advarsel, men det er et like stort problem neste gang. Hun er likedann om vi har gjester og barna leker noe hun ikke har lyst til at de skal leke, ser noe på TV hun ikke vil se eller spiser noe (!) hun ikke har lyst på. ''I forhold til skriking og hyling over sangvalg osv. så går vi rett og slett hjem etter en advarsel, men det er et like stort problem neste gang.'' Vil det ha større effekt om du i stedet tar henne ut på gangen eller utenfor til hun roer seg? Når dere går hjem skjer det noe og hun slipper unna den ubehagelige situasjonen. Må hun roe seg og takle ubehaget for å 'komme videre' kan det hende poenget synker inn litt kjappere. Hvordan du enn gjør det, vil det ta tid. Det er stort sett bare på Super-Nanny at ting virker etter en uke. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg har også to stabeist i hus, den eldste i større grad enn den yngste - om enn ingen i helt samme kategori som du beskriver. Men: Jeg husker at begge mine slukte omvendt psykologi rått. Som i "du som er så liten greier vel ikke å xxx". De gikk på hver gang (omtrent, da), og på den måten fikk de vendt staheten sin mot seg selv; dette skal jeg klare! Vise mamma at jeg ikke er liten! Kanskje verdt et forsøk...? Takk for tipset, dette skal jeg forsøke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 ''I forhold til skriking og hyling over sangvalg osv. så går vi rett og slett hjem etter en advarsel, men det er et like stort problem neste gang.'' Vil det ha større effekt om du i stedet tar henne ut på gangen eller utenfor til hun roer seg? Når dere går hjem skjer det noe og hun slipper unna den ubehagelige situasjonen. Må hun roe seg og takle ubehaget for å 'komme videre' kan det hende poenget synker inn litt kjappere. Hvordan du enn gjør det, vil det ta tid. Det er stort sett bare på Super-Nanny at ting virker etter en uke. mvh ''Hvordan du enn gjør det, vil det ta tid. Det er stort sett bare på Super-Nanny at ting virker etter en uke.'' *knegg* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 7-åringen min var sånn.... Det er fortsatt merker i dører og vegger her i huset som fikk kjenne hennes raseri fra hun var 2 til hun var 3,5..... Hun hadde sine hyletokter flere ganger daglig. Det skulle ingenting til før raserianfallene kom, og selvom både far og jeg er steile og kompromissløse på det vi har bestemt oss for, MÅTTE hun teste.... Hun fikk alltid EN beskjed om at nok var nok. Oppførte hun seg som en tulling ute, havnet hun i bilen f.eks.... Der fikk hun sitte og vræle og hyle seg ferdig mens jeg sto utenfor med ryggen til. Jeg hadde alltid en bok eller to liggende i bilen på denne tiden. Til meg selv, altså - man visste jo aldri hvor lenge man måtte stå der og virke uinteressert Ting som ikke ble ryddet opp, ble fjernet av oss. Dokkevogna som forsvant i svart søppelsekk i boden og ble der i noen dager, gjorde inntrykk.... Om hun forlangte at den andre av oss skulle gjøre ditt og datt, fjernet den seg bare mer.... Alt uten å vise at vi brydde oss særlig. Vi oppførte oss som normalt og hadde det hyggelig, mens hun ble vist tilbake til der hun var plassert for å hyle (uten øyekontakt, uten oppmerksomhet).... Det er en mager trøst mens det står på, jeg VET det.... Trøsten er at i dag har jeg en veldig grei 7-åring som går i 2.klasse, aldri er furten eller har raserianfall, og som får de aller, aller beste skussmål fra lærere, SFO-ansatte, venners foreldre, ja i det hele tatt alle hun er borti.... Jeg var utslitt mens det sto på. Jeg likte ikke min egen unge i de ca halvannet året det var på det verste.... Men metoden funker! Det tar bare litt tid! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for alle svar og oppmuntrende ord! Gruer meg til tenårene... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for alle svar og oppmuntrende ord! Gruer meg til tenårene... Jo bedre jobb du gjør nå, jo lettere (eller mindre problematisk) blir tenårene. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 7-åringen min var sånn.... Det er fortsatt merker i dører og vegger her i huset som fikk kjenne hennes raseri fra hun var 2 til hun var 3,5..... Hun hadde sine hyletokter flere ganger daglig. Det skulle ingenting til før raserianfallene kom, og selvom både far og jeg er steile og kompromissløse på det vi har bestemt oss for, MÅTTE hun teste.... Hun fikk alltid EN beskjed om at nok var nok. Oppførte hun seg som en tulling ute, havnet hun i bilen f.eks.... Der fikk hun sitte og vræle og hyle seg ferdig mens jeg sto utenfor med ryggen til. Jeg hadde alltid en bok eller to liggende i bilen på denne tiden. Til meg selv, altså - man visste jo aldri hvor lenge man måtte stå der og virke uinteressert Ting som ikke ble ryddet opp, ble fjernet av oss. Dokkevogna som forsvant i svart søppelsekk i boden og ble der i noen dager, gjorde inntrykk.... Om hun forlangte at den andre av oss skulle gjøre ditt og datt, fjernet den seg bare mer.... Alt uten å vise at vi brydde oss særlig. Vi oppførte oss som normalt og hadde det hyggelig, mens hun ble vist tilbake til der hun var plassert for å hyle (uten øyekontakt, uten oppmerksomhet).... Det er en mager trøst mens det står på, jeg VET det.... Trøsten er at i dag har jeg en veldig grei 7-åring som går i 2.klasse, aldri er furten eller har raserianfall, og som får de aller, aller beste skussmål fra lærere, SFO-ansatte, venners foreldre, ja i det hele tatt alle hun er borti.... Jeg var utslitt mens det sto på. Jeg likte ikke min egen unge i de ca halvannet året det var på det verste.... Men metoden funker! Det tar bare litt tid! Humrer. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for alle svar og oppmuntrende ord! Gruer meg til tenårene... neida, tenåra går som en lek når de får hylt fra seg som to-åringer. *krysser fingra* sånn var ihvertfall jeg da jeg var liten. Brukte opp alt sinnet før jeg var 5, før det var jeg illsint. I tenåra var jeg mild og snill. 13-åringen min var altså også klin gal og sinna til han var ca 3, nå er han snill og grei. -håper det varer :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for alle svar og oppmuntrende ord! Gruer meg til tenårene... ''Gruer meg til tenårene...'' He he, du skulle hørt sønnen i kveld, da nettet var tregt og han slet med å sikre nettverket så ingen andre kan bruke det.Den vanligvis så rolige gutten var helt i harnisk. Navnet på nettverket vårt er nå "Hestekuk" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Takk for alle svar og oppmuntrende ord! Gruer meg til tenårene... ''Gruer meg til tenårene...'' Tenårene er, i følge broren min, MYE verre enn småbarnstiden. Så nå er du advart ;-) Du får nyte årene i mellom! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sc00by Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Tusen takk for godt svar, Madelenemie. Jeg begrenser konfliktene så langt det lar seg gjøre, men jeg er ikke villig til å fire på hårstell og påkledning. Hun bryr seg ikke om hva hun har på seg, det er det at hun må ha klær overhodet som er en katastrofe annenhver morgen. Noen ganger har jeg latt henne gå uten jakke, siden hun insisterer, i det håp om at hun da skal forstå at det blir kaldt uten. Den biter ikke på henne, hun hakker tenner og sutrer og hutrer, men kald uten jakke er hun i hvert fall ikke! Påstår hun... Jeg skal se på rutinene våre. Problemet er at mye må faktisk tilpasses storebror også, selv om formiddagene er "hennes" alene. I forhold til skriking og hyling over sangvalg osv. så går vi rett og slett hjem etter en advarsel, men det er et like stort problem neste gang. Hun er likedann om vi har gjester og barna leker noe hun ikke har lyst til at de skal leke, ser noe på TV hun ikke vil se eller spiser noe (!) hun ikke har lyst på. Ang hårbørsting. Har dere forsøkt tangle teezer? http://www.enklereliv.no/tangle-teezer.html det hjelper jo ikke om hun absolutt ikke vil børste, men det gjør mye mindre vondt å børste i hvert fall. Resten høres nokså velkjent ut. Min nå 9 åring har blitt MYE bedre, men vi har "slåss" om det meste fra hun fant ut at det gikk an å si nei. Jeg husker best episoden hvor hun ikke ville ha på sko på vei hjem fra barnehagen (det var snøslaps ute). Jeg lokket og diskutere, men så pakket jeg skoene tok ungen under armen og satte henne ut i snøen. Hun måtte fint gå til bilen og fryse på føttene hele bilturen. Det var siste gang hun kranglet om skoene i hvert fall ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Ang hårbørsting. Har dere forsøkt tangle teezer? http://www.enklereliv.no/tangle-teezer.html det hjelper jo ikke om hun absolutt ikke vil børste, men det gjør mye mindre vondt å børste i hvert fall. Resten høres nokså velkjent ut. Min nå 9 åring har blitt MYE bedre, men vi har "slåss" om det meste fra hun fant ut at det gikk an å si nei. Jeg husker best episoden hvor hun ikke ville ha på sko på vei hjem fra barnehagen (det var snøslaps ute). Jeg lokket og diskutere, men så pakket jeg skoene tok ungen under armen og satte henne ut i snøen. Hun måtte fint gå til bilen og fryse på føttene hele bilturen. Det var siste gang hun kranglet om skoene i hvert fall ;-) ''Jeg husker best episoden hvor hun ikke ville ha på sko på vei hjem fra barnehagen (det var snøslaps ute). Jeg lokket og diskutere, men så pakket jeg skoene tok ungen under armen og satte henne ut i snøen. Hun måtte fint gå til bilen og fryse på føttene hele bilturen. Det var siste gang hun kranglet om skoene i hvert fall ;-)'' Jeg har nesten en likelydende historie med min eldste som nå er 15 år gammel, og hun husker det godt fortsatt Da hun skjønte at jeg ikke brydde meg om de manglende skoa i snøen, så hylte og skreik hun og trua med å tisse i buksa. Jeg sa at det var bare å tisse i vei, noe hun også gjorde..... Jeg var fortsatt like rolig, og ungen hylte i baksetet på bilen på vei hjem fra barnehagen. Vel hjemme fikk hun ordne med både dusjing og klesskift selv. Tror hun skjønte hvem som var sjefen da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 ''Gruer meg til tenårene...'' Tenårene er, i følge broren min, MYE verre enn småbarnstiden. Så nå er du advart ;-) Du får nyte årene i mellom! Det er IKKE min erfaring med eldstejenta som fyller 16 til sommeren Hun var i "trassalderen" fra hun var 16 mnd gammel til 11-årsalderen... Deretter gikk det over, og det virker nesten som hun ikke har tenkt å ta det opp igjen heller 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 ''Gruer meg til tenårene...'' He he, du skulle hørt sønnen i kveld, da nettet var tregt og han slet med å sikre nettverket så ingen andre kan bruke det.Den vanligvis så rolige gutten var helt i harnisk. Navnet på nettverket vårt er nå "Hestekuk" Hahaha:)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.