Gå til innhold

Med fare for halshugging - såkalt "valpefett"...

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

7-åringen har alltid vært tynn.... Men samtidig har hun alltid hatt "barnemagen", den har ikke forsvunnet....

Siden før sommeren føler jeg at kroppen hennes har forandret seg. Hun er på ingen måte tjukk, men "fyldigere"....

Verken faren hennes eller jeg er sylfider, men vi vet nok om kosthold og bevegelse og aktivitet til å vite at hun gjør "alt riktig". Hun har aldri spist mye, men er "kresen" i den forstand at om hun kan velge, så velger hun det typiske pizza, pannekaker, pasta, pølser osv.... Hun får ikke spise ubegrenset med pølser de få gangene vi har det, og hun må spise et minimum av all middag vi har... Hun går hjem fra SFO hver dag selv, er på svømming, går tur med hunden, skøyter, aking, ski osv... Det beste faget hun vet på skolen er gym, hun er sterk motorisk og tar ting veldig lett (det sier alle som har hatt henne på idrettsskole, svømming, dans osv)

Godteri kun på lørdager, og hun hiver ikke innpå da heller.... Grovt brød, nugatti kun lov på lørdager...

Ramser opp dette bare for å gi et helhetsbilde...

Det er vel naturlig at kroppen forandrer seg litt? Altså, jeg mener å ha hørt at unger kan legge på seg først, før en vekstspurt, for så liksom å "vokse inn i" vekten sin? Hva slags erfaringer har dere med dette? Er det alderen som er sånn? Hun fylte 7 i november... Vet at mamma'n til ei venninne av henne følte at venninna hadde samme tendenser for et knapt år siden (venninna er 8 mnd eldre). Jeg føler at hun har strukket seg igjen nå....

Jeg ønsker på ingen måte å lage noe problem av dette, og jeg nevner jo ingenting for henne, annet enn at det er sunt å bevege på seg, at kroppen trenger riktig mat for å holde seg frisk osv. Samtidig vet jeg jo at stadig flere barn blir overvektige, og hun har alltid vært slank (bortsett fra "småbarnsmagen", hun har fortsatt barnekropp, hun har ikke fått ungpikekroppen enda, liksom). Jeg ønsker vel bare å ligge i forkant her når jeg ser at det forandrer seg litt, sånn at man unngår at det evt skulle bli et problem....

Andre med evt eldre unger som har vært borti sånne "perioder"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Min snart 12-åring har slike perioder. Nå er han lang, tynn og hengslete, det har han vært før også, så er han mer fyldig i perioder. Kostholdet er likt mesteparten av tiden, han er i vanlig aktivitet.

Så her har vi hatt det slik periodevis ja. Det virker som han vokser i lengden en periode, så vokser han utover en periode.

Faren hans var visstnok også slik, han er ganske høy og det ser ut til at guttungen har arvet samme lange ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1358103324' post='4856111]

Min snart 12-åring har slike perioder. Nå er han lang, tynn og hengslete, det har han vært før også, så er han mer fyldig i perioder. Kostholdet er likt mesteparten av tiden, han er i vanlig aktivitet.

Så her har vi hatt det slik periodevis ja. Det virker som han vokser i lengden en periode, så vokser han utover en periode.

Faren hans var visstnok også slik, han er ganske høy og det ser ut til at guttungen har arvet samme lange ryggen.

Tusen takk for svar!

Du husker ikke tilfeldigvis hvor lange disse ulike periodene varer, sånn cirka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det godt på enkelte i klassen til min 9-åring. Et par av de andre i klassa var ganske lubne i 1 klasse, for deretter plutselig å ha strukket seg i 3 klasse, og dermed ikke hatt den lubbenheten mer. Mens andre var små og tynne i 1. klasse, men er blitt lubne i 3.

Så de vokser visst vekselvist i høyden og bredden ;-) Jeg husker jeg hadde fryktelig store føtter i 7. klasse, str 41. Men det har jeg også i dag, så kroppen er litt usynkronisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jentungen her har også fremdeles "babymagen" som jeg er overbevist om at kommer av at hun er veldig glad i noen former for brødmat, det gir gjerne struttemage. :o) Hun har alltid hatt en kropp med mye mykere former enn broren som alltid (etter at han begynte å gå) har vært syltynn, men nå har han plutselig lagt på seg noen kg og er i det minste innenfor normalområdet vektmessig og ikke undervektig lenger! Hurra! :o)

Jeg synes det er fint at du holder et øye med det, men regner med at hun kommer til å strekke seg kraftig om en stund og da endrer jo fort kroppen seg den andre veien igjen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Tusen takk for svar!

Husker ikke sånn eksakt, men halvt år til ett år, kanskje. Det jeg vet er at bukser kan gå fra å være småtrange til å bli romslige, så det er innenfor en buksestørrelse, og dermed ikke snakk om åresvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min er også "periodevalpete". Plutselig ser jeg at han ser litt rundere ut, og da har han gjerne stoppet opp litt i høydeveksten. Så før jeg vet ordet av det skyter han i høyden igjen og ser riktig slank ut. Han har aldri vært blant de aller tynneste barna, men han er aktiv og i god form. Middels kraftig bygd, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen her har også fremdeles "babymagen" som jeg er overbevist om at kommer av at hun er veldig glad i noen former for brødmat, det gir gjerne struttemage. :o) Hun har alltid hatt en kropp med mye mykere former enn broren som alltid (etter at han begynte å gå) har vært syltynn, men nå har han plutselig lagt på seg noen kg og er i det minste innenfor normalområdet vektmessig og ikke undervektig lenger! Hurra! :o)

Jeg synes det er fint at du holder et øye med det, men regner med at hun kommer til å strekke seg kraftig om en stund og da endrer jo fort kroppen seg den andre veien igjen. :o)

Greia er at hun aldri har hatt noen "vekstspurt".... Hun er nå 120 cm og minst i klassen....

Men det kan jo hende at det snart kommer en.... ;)

Godt å høre at det er flere, ihvertfall! Og godt at det kan løsne andre veien også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er også "periodevalpete". Plutselig ser jeg at han ser litt rundere ut, og da har han gjerne stoppet opp litt i høydeveksten. Så før jeg vet ordet av det skyter han i høyden igjen og ser riktig slank ut. Han har aldri vært blant de aller tynneste barna, men han er aktiv og i god form. Middels kraftig bygd, tror jeg.

Tusen takk for svar!

7-åringen her er lavest i klassen, så en vekstspurt hadde sikkert vært godt mottatt hos henne.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det godt på enkelte i klassen til min 9-åring. Et par av de andre i klassa var ganske lubne i 1 klasse, for deretter plutselig å ha strukket seg i 3 klasse, og dermed ikke hatt den lubbenheten mer. Mens andre var små og tynne i 1. klasse, men er blitt lubne i 3.

Så de vokser visst vekselvist i høyden og bredden ;-) Jeg husker jeg hadde fryktelig store føtter i 7. klasse, str 41. Men det har jeg også i dag, så kroppen er litt usynkronisert.

Veldig godt å høre! Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1358104355' post='4856128]

Husker ikke sånn eksakt, men halvt år til ett år, kanskje. Det jeg vet er at bukser kan gå fra å være småtrange til å bli romslige, så det er innenfor en buksestørrelse, og dermed ikke snakk om åresvis.

Hehe, det er akkurat sånn det er her også.... Bukser som fortsatt passer i lengden er plutselig "altfor trange, mamma"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at hun aldri har hatt noen "vekstspurt".... Hun er nå 120 cm og minst i klassen....

Men det kan jo hende at det snart kommer en.... ;)

Godt å høre at det er flere, ihvertfall! Og godt at det kan løsne andre veien også!

Guttungen her var minst i klassen leeeenge, men plutselig var han over snittet for alderen! :-o Da var han mye eldre enn 7 år. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen her var minst i klassen leeeenge, men plutselig var han over snittet for alderen! :-o Da var han mye eldre enn 7 år. :o)

Hehe, det er godt å høre.... Er så uvant for meg at hun sier at de andre kaller henne lav, for jeg var alltid blant de høyeste i klassen mens jeg var barn ;)

Jaja, vi får fortsette å være aktive med henne og satse på at kroppen hennes ikke har tenkt å ese ut annet enn i "normale perioder" - det kommer jo oss voksne til gode også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er minstejenta her allerede. Hun er 2,5, men stor for alderen. Hun er grovbygget, men i perioder har hun litt vel runde kinn og mage, før jeg plutselig ser ribbeina hennes på grunn av økt lengdevekst.

Så lenge du gir barnet sunn mat, mye aktivitet og gode vaner, så trenger man vanligvis ikke avse en tanke til vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er minstejenta her allerede. Hun er 2,5, men stor for alderen. Hun er grovbygget, men i perioder har hun litt vel runde kinn og mage, før jeg plutselig ser ribbeina hennes på grunn av økt lengdevekst.

Så lenge du gir barnet sunn mat, mye aktivitet og gode vaner, så trenger man vanligvis ikke avse en tanke til vekt :)

Jeg er i prinsippet enig i det, men når jeg synes at jentungen har vært "rundere" i et halvt år til tross for alt "riktig", så måtte jeg lufte det litt her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i prinsippet enig i det, men når jeg synes at jentungen har vært "rundere" i et halvt år til tross for alt "riktig", så måtte jeg lufte det litt her ;)

Det er jo klart at noen blir langt rundere enn andre, selv om foreldrene gjør alt "riktig". Det er jo noe som heter gener også:-)

Mange barn er ikke av de slankeste, og kanskje heller ikke en gang slanke. Det tror jeg ikke vi skal bekymre oss så mye om, om barna er aktive og har et godt kosthold. Starter vi å bekymre oss for slikt så tror jeg våre bekymringer raskt nok overføres til barna. I barne/ungdomsgrupper er det i dag sterkt nok kroppsfokus s om det er, om ikke vi skal forsterke dette i hjemmet. I tillegg til å gi barna sunn mat og gode vaner så er det aller viktigste for oss som foreldre å gi dem selvtillit og trygghet i at de er gode nok.

Som lærer hører jeg faktisk foreldre til stadighet som sammenligner lengde og vekt på ungene sine, spesielt om de er bekymret for at sine unger er større enn gjennomsnittet. Jeg gremmes langt inn i ryggmargen når jeg hører slikt. Jeg sier ikke på noen måte at du opptrer slikt, det tror jeg faktisk ikke at du gjør. Men vi bør være oppmerksomme på at går vi rundt med slikt bekymringer, så vil ungene raskt fange det opp.

Så fortsett med å gi barnet sunne vaner og tilstrekkelig med aktivitet. Det er vel uansett ikke mye annet man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Min høyst uvitenskapelige observasjon av venners barn tilsier at valpefett, herunder "barnemager", gjerne forsvinner når barna blir litt større. Imidlertid synes det å være en tendens til at de barna som har mye "valpefett" som små, også har lettere for å legge på seg når de er nesten voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg opplever akkurat det samme som deg! Sønnen min var alltid tynn, fram til han ble 7 1/2. Forut for det hadde han vokst veldig i høyden, var høyest i klassen, og slank. Så stoppet han å vokse.. han stoppet på 135 cm.og i dag er han 9 år og bare 140 cm.høy ("bare", fordi han så jo ut til å vokse seg høyere enn de fleste, nå er han midt på treet i klassen). Han har fortsatt å spise det samme, og har got appetitt, men det gjorde jo ikke noe for 1 1/2 år siden, for han strakk seg jo så veldig. Nå derimot er han faktisk mer enn rund og vi lurer veldig på hva vi egentlig skal gjøre... satser på at ny vekstperiode er like rundt hjørnet, men vi har og satt i verk diverse tiltak, som mer mosjon og begrensning av noen typer mat - noe han sel er enig i, for han vil jo egentlig ikke være "tykk rundt magen" som han selv sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kan jo være verdt å teste

Det er sikkert helt normalt - men jeg bare tenkte at jeg skulle nevne - dårlig vekst og struttemage KAN være tegn på cøliaki. Men nå nevner du ikke noen andre symptomer som slapphet, lavt jernlager, B12, Folat, lav blodprosent. Når det er sagt kan man ha cøliaki uten alle disse symptomene også.

Bare tenkte - siden du selv sier du alltid var høy. Hadde tilsvarende bekymringer som deg og hos oss VAR det cøliaki..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert helt normalt - men jeg bare tenkte at jeg skulle nevne - dårlig vekst og struttemage KAN være tegn på cøliaki. Men nå nevner du ikke noen andre symptomer som slapphet, lavt jernlager, B12, Folat, lav blodprosent. Når det er sagt kan man ha cøliaki uten alle disse symptomene også.

Bare tenkte - siden du selv sier du alltid var høy. Hadde tilsvarende bekymringer som deg og hos oss VAR det cøliaki..

Takk for tips, men jeg har ingen grunn til å tro at det skyldes cøliaki eller andre "helsemessige" ting.... Vi har et vennepar med en datter med cøliaki, vi er MYE sammen, og jeg så henne før og etter diagnose f.eks....

7-åringen her er aktiv, frisk, ikke sliten eller slapp eller blek, sjelden syk, har aldri vondt i magen (bortsett fra hvis det har gått lang tid siden hun har spist, som om morgenen i helgene f.eks), har ingen problemer med å gå på do osv osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...