Gå til innhold

Med fare for halshugging - såkalt "valpefett"...

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Jeg opplever akkurat det samme som deg! Sønnen min var alltid tynn, fram til han ble 7 1/2. Forut for det hadde han vokst veldig i høyden, var høyest i klassen, og slank. Så stoppet han å vokse.. han stoppet på 135 cm.og i dag er han 9 år og bare 140 cm.høy ("bare", fordi han så jo ut til å vokse seg høyere enn de fleste, nå er han midt på treet i klassen). Han har fortsatt å spise det samme, og har got appetitt, men det gjorde jo ikke noe for 1 1/2 år siden, for han strakk seg jo så veldig. Nå derimot er han faktisk mer enn rund og vi lurer veldig på hva vi egentlig skal gjøre... satser på at ny vekstperiode er like rundt hjørnet, men vi har og satt i verk diverse tiltak, som mer mosjon og begrensning av noen typer mat - noe han sel er enig i, for han vil jo egentlig ikke være "tykk rundt magen" som han selv sier..

Jeg har et håp om at det snart inntreffer en vekstspurt her også.... Hun har aldri vært lang, hun er kortest i klassen f.eks.... Men jeg vet jo at mange øker i bredden før de øker i høyden, for å si det enkelt....

Nå sklir det LITT ut her i påsken, men vi strammer inn igjen når påsken er over! Passer på å være aktive selvom det blir litt ekstra på matfronten, går turer, ski, aker, skøyter og skal i svømmehallen i løpet av påsken også!

Egentlig litt "godt" å høre at det er flere som har det sånn, selvom man gjør alt "riktig"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Greia er at hun aldri har hatt noen "vekstspurt".... Hun er nå 120 cm og minst i klassen....

Men det kan jo hende at det snart kommer en.... ;)

Godt å høre at det er flere, ihvertfall! Og godt at det kan løsne andre veien også!

Yngstedatra mi fyller ni i slutten av mai og er 128 cm høy....... Veksten går meeeget sakte, og hun er heller ikke mer enn 22 kg tung..... Eldstesøstra var likedan, og vokste plutselig da hun ble rundt 10-11år gammel... Nå er eldstesøstra snart 16, og vel ca 168 høy (men ser ut som veksten har stoppa). Jeg bekymrer meg derfor ikke, enn så lenge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngstedatra mi fyller ni i slutten av mai og er 128 cm høy....... Veksten går meeeget sakte, og hun er heller ikke mer enn 22 kg tung..... Eldstesøstra var likedan, og vokste plutselig da hun ble rundt 10-11år gammel... Nå er eldstesøstra snart 16, og vel ca 168 høy (men ser ut som veksten har stoppa). Jeg bekymrer meg derfor ikke, enn så lenge.....

Hehe, jeg er forsåvidt ikke bekymret for høyden sånn sett, jeg er mer der at jeg vil at vekta skal stå i forhold til den korte høyden,om du skjønner ;)

Når det er sagt, så aner jeg ikke hva hun veier, vi har ikke batterier i vekta vår... ;) Er mer det jeg ser med det blotte øyet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hehe, jeg er forsåvidt ikke bekymret for høyden sånn sett, jeg er mer der at jeg vil at vekta skal stå i forhold til den korte høyden,om du skjønner ;)

Når det er sagt, så aner jeg ikke hva hun veier, vi har ikke batterier i vekta vår... ;) Er mer det jeg ser med det blotte øyet!

Ja, jeg skjønner det... Jeg hadde sikkert også bekymra meg litt om barna mine hadde begynt å legge seg ut "feil vei" ;) På den annen side tror jeg at så lenge du vet at dere er opptatt av et sunt kosthold, godterier bare lørdager (påske er selvsagt unntatt fra regelen ;)), og passe mengder mosjon - og du ser at barnet ikke "overspiser" (aldri blir mett), så vil det nok gå seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det... Jeg hadde sikkert også bekymra meg litt om barna mine hadde begynt å legge seg ut "feil vei" ;) På den annen side tror jeg at så lenge du vet at dere er opptatt av et sunt kosthold, godterier bare lørdager (påske er selvsagt unntatt fra regelen ;)), og passe mengder mosjon - og du ser at barnet ikke "overspiser" (aldri blir mett), så vil det nok gå seg til :)

Nei, det er det som er greia - hun spiser egentlig ikke så veldig mye! Andre hun er hjemme hos (venners foreldre f.eks.) synes hun spiser lite....

Hun får aldri "egen" middag hjemme, hun må spise det vi har. Hun får aldri noe istedenfor, og spiser kveldsmat en sjelden gang....

Hmmm... Kanskje hun spiser for lite til å opprettholde forbrenninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei, det er det som er greia - hun spiser egentlig ikke så veldig mye! Andre hun er hjemme hos (venners foreldre f.eks.) synes hun spiser lite....

Hun får aldri "egen" middag hjemme, hun må spise det vi har. Hun får aldri noe istedenfor, og spiser kveldsmat en sjelden gang....

Hmmm... Kanskje hun spiser for lite til å opprettholde forbrenninga?

Jeg har også småspiste unger..., men de er syltynne.... så jeg er ikke sikker... Kanskje hun bare er slik genetisk sett? At hun legger på seg før det jevner seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også småspiste unger..., men de er syltynne.... så jeg er ikke sikker... Kanskje hun bare er slik genetisk sett? At hun legger på seg før det jevner seg ut?

Kanskje....

Satser på at det går seg til, så lenge matvanene er nogenlunde!

Hun var jo syltynn fram til for trekvart år siden eller noe sånt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...