Gå til innhold

Deprimert eller sytete? (NHD?)

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så sliten og veeeldig langt nede, alt føles feil, men nå tror jeg at jeg vil bukke og ta farvel, og det sier jeg ikke med noe tristhet eller noen som helst spesiell følelse.

Lurer på om jeg er deprimert? Hvor deprimert? Føler at jeg bare syter og er patetisk, at jeg ikke har grunn til å føle meg så nede, når jeg lever nære venner som hele livet har kjempet med vanskelig oppvekst, vanskelige familieforhold etc. og ikke klager til noen, og jeg sitter der og er besatt av å komme meg vekk fra dette livet.

Har nå holdt på med selvskading, som blir nevnt flere steder her, i flere år, men vil ikke se på det alene som symtom på depresjon? Det som derimot begynner å bli et problem er at jeg har begynt å lukke meg inne, går kun ut når jeg absolutt må, som skole feks, men helst ikke da heller, noe som gjør at jeg nå sliter med fraværet.. men på dagene jeg bryter fullstendig sammen... jeg kan jo ikke bare gå på skolen heller.

Jeg synes det er vanskelig å prøve å oppsøke hjelp, særlig når jeg vet jeg ikke virkelig trenger det, noe andre faktisk gjør. Men holder ikke ut med dette heller tror jeg.

Det hadde vært så godt med litt avlastning, å få komme seg vekk, være fullstendig i fred, men det kan jeg ikke ta meg frihet til, da jeg har ting og fullføre (skole).

Trenger bare noen svar, noen ord, noe? Vil ikke prakke dette på venner eller kjente, synes det er flaut å "syte" sånn.. men samtidig trenger jeg desperat noe respons.

Klem fra jente på 17

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38763-deprimert-eller-sytete-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest samuelsen

Hei Sort Tulipan!

Jeg kan love deg en ting: Du syter IKKE! Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og jeg mener at du bør få hjelp med dine problemer.

Er klar over at det er vanskelig å ta "det første steget"; å bestille time hos lege; eventuelt prate med noen andre du stoler på. Men det blir lettere når du først har gjort det.

Det vil alltid være noen som har det verre enn deg, men det betyr IKKE at DU ikke har krav på hjelp!

Det er ikke lurt å vente for lenge. Det har jeg erfart selv...

Klem fra gutt på 24... :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du er helt sikkert deprimert. I tillegg plages du sikkert med noe mer enn det. Det er ikke typisk for deprimerte å drive med selvskading.

Hos de aller fleste deprimerte kan en ikke påvise en ytre god grunn til å være deprimert. Dette får mange til å ha dårlig samvittighet for sykdommen sin. Det skal du ikke ha, og du er ikke sytete.

Du vil trenge hjelp for å bli kvitt dette. Du bør oppsøke fastlegen din.

Medisiner kan i løpet av noen uker heve depresjonen din. Dette andre som du plages av, og som gjør at du skader deg, vil kreve langvarig samtalebehandling (psykoterapi) for at du skal bli kvitt det.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...