Gå til innhold

8-åring til psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 8 1/2 år gammel datter som bærer preg av å ha hatt en ustabil mor (mor har diagnosen ustabil personlighetsforstyrrelse, depresjon, gjentatte parasuicidale forsøk, to innleggelser på 1 år, separert 1/2 år for siden å flytte sammen igjen etc. etc.) de siste 2 årene. Læreren sier hun kan leke bra med de andre elevene i friminuttene, men at hun ofte blir sittende på pulten sin, fraværende og blir borte for læreren. Når hun da spør henne hva det er, svarer hun ikke, (hun er svært sårbar og innesluttet når det gjelder å snakke ut om det som er vondt) ser hun bare tårene presse på. Jeg vet hun lider under at jeg ikke har overskudd nok til henne i det daglige - men til gjengjeld er pappa`n flink til dette. Jeg synes det er veldig vondt å se hennes behov, men ikke være istand til å fylle dem - jeg har mine grunner, men gjør som best jeg kan. Derfor lurer jeg på om vi bør koble inn skolepsykolog, eller BUP. Eller ville det være bedre for henne bare å få prate med noen hun har tillit til? Vet ikke hvordan opplegg er på BUP, men jeg antar at jeg eller faren bør komme litt inn i bildet, også. Hun er nøyaktig slik jeg selv var på den alderen, så jeg vil nødig oppleve at hun ikke blir fanget opp av systemet, når jeg ser at hun lider på samme måte jeg gjorde. Lurer også på om en SAMLET familieterapi kan være aktuelt for oss. Jeg går til psykolog, mannen min og jeg skal begynne i familierådgivning for ekteskapet vårt - mannen min er utslitt etter alt som er skjedd i forb. med meg de siste 2 år, og vi savner et mer holdbart opplegg med behandling som berører alle parter. Finnes dette? Takknemlig for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PPtjenesten driver med "familieterapi" i hverrt fall enkelte steder i landet, det går også an å oppsøke kirkekontor eller helsesøster for å få råd pm hva dere bør gjøre, men dere bør huske på at det er vanskelig å snakke med familien tilstedet... dere kjenner henne bedre og på en annen måte enn en terapeut vil gjøre.

håper alt gåt bra, ønsker dere lykke til videre!

klem

Skrevet

Stakkars dere alle. Ville bare sende lykkeønskninger. Håper jenta de får det bedre, og at du selv får det lettere.

Ikke minst at mannen din får pusterom snart også!

*klem*

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes det vitner om stor selvinnsikt og ansvarsfølelse at du ser dette problemet og vil gjøre noe med det.

Jeg antar at du selv går i behandling for å få hjelp med dine egne problemer. Behandleren din vil være den beste personen til å skaffe familien din familiebehandling til hjelp for dere alle tre.

Om du ikke er i beh, er fastlegen din den som kan hjelpe dere til den beste hjelpen.

Jeg håper virkelig dere får den hjelp dere trenger :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...