Gå til innhold

Alpinski til 10-åring

jonia

Anbefalte innlegg

Jeg er amatør på alt som har med ski å gjøre...

10-åringen skal på nybegynnerkurs i alpint.

Helt vanlig, nedover ski, ikke noe akrobatikk-kurs.

Hva slags ski skal vi kjøpe, slike twin-tip, eller?

Det er jo veldig mye slike ski i butikkkene.

Skal skiene smøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Helt vanlig, nedover ski, ikke noe akrobatikk-kurs.

Hva slags ski skal vi kjøpe, slike twin-tip, eller?''

Jeg ville kjøpt en junior-pakke med ski-støvler-bindinger + staver og hjelm. Twin-tip er ikke nødvendig (ofte dyrere ski), men kanskje barnet syns det er stas? Se an prisen, og velg gjerne "nybegynner"-type ski. Og spør i sportsbutikken om hjelp og råd.

''Skal skiene smøres?''

Ja, de skal glides. Be om at de gjør det i butikken første gang, samtidig med at de monterer bindingene. Gjøres på samme måte som man i gli-sonen på langrennsski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Helt vanlig, nedover ski, ikke noe akrobatikk-kurs.

Hva slags ski skal vi kjøpe, slike twin-tip, eller?''

Jeg ville kjøpt en junior-pakke med ski-støvler-bindinger + staver og hjelm. Twin-tip er ikke nødvendig (ofte dyrere ski), men kanskje barnet syns det er stas? Se an prisen, og velg gjerne "nybegynner"-type ski. Og spør i sportsbutikken om hjelp og råd.

''Skal skiene smøres?''

Ja, de skal glides. Be om at de gjør det i butikken første gang, samtidig med at de monterer bindingene. Gjøres på samme måte som man i gli-sonen på langrennsski.

Psst: Sjekk finn.no før du går ut og kjøper nytt.

Ser Mirabell har svart deg på spørsmålet ditt, og jeg henger meg på der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst: Sjekk finn.no før du går ut og kjøper nytt.

Ser Mirabell har svart deg på spørsmålet ditt, og jeg henger meg på der.

Planen er brukte ski i første omgang, ja.

Jeg har bare vært i butikker for å høre hva som bør skaffes til en nybegynner. I noen butikker presenterer de utstyr til kr 5000+ og mener det er det minste man må ha i begynnelsen. I andre butikker står det tenåringer som bare kan fortelle hvilken farge skiene har.

Derfor hører jeg med noen som har praktisk erfaring her.

Det er bare så forvirrende for en som er helt blank.

Ser også at størrelsen på støvlene er underlige. Ikke som vanlige størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er brukte ski i første omgang, ja.

Jeg har bare vært i butikker for å høre hva som bør skaffes til en nybegynner. I noen butikker presenterer de utstyr til kr 5000+ og mener det er det minste man må ha i begynnelsen. I andre butikker står det tenåringer som bare kan fortelle hvilken farge skiene har.

Derfor hører jeg med noen som har praktisk erfaring her.

Det er bare så forvirrende for en som er helt blank.

Ser også at størrelsen på støvlene er underlige. Ikke som vanlige størrelser.

Sånn, ja.

Jeg gifta meg til kompetanse på alpinskifronten, og har lent meg på den i alle år. Mannen min har hjupet flere av mine single venninner med ski og sko til deres barn, og det jeg har forstått er at skoa er viktigere enn skia. Altså, at skoene er gode å ha på føttene, mens skiene er ganske like.

I butikkene vil du sikkert få ulike svar ut fra hva de har av merker, men har du muligheten til å kontakte et alpinanlegg med skiutleie kan det kanskje være bedre? Eller en alpinklubb i nærheten av deg, trenerne der har jo sikkert sett hva som funker og ikke.

På skofronten har jeg etterhvert skjønt at det ikke går på størrelser, men på cm fotblad. Litt kårni på den ene siden, men ikke så dumt på den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, ja.

Jeg gifta meg til kompetanse på alpinskifronten, og har lent meg på den i alle år. Mannen min har hjupet flere av mine single venninner med ski og sko til deres barn, og det jeg har forstått er at skoa er viktigere enn skia. Altså, at skoene er gode å ha på føttene, mens skiene er ganske like.

I butikkene vil du sikkert få ulike svar ut fra hva de har av merker, men har du muligheten til å kontakte et alpinanlegg med skiutleie kan det kanskje være bedre? Eller en alpinklubb i nærheten av deg, trenerne der har jo sikkert sett hva som funker og ikke.

På skofronten har jeg etterhvert skjønt at det ikke går på størrelser, men på cm fotblad. Litt kårni på den ene siden, men ikke så dumt på den andre siden.

''På skofronten har jeg etterhvert skjønt at det ikke går på størrelser, men på cm fotblad. Litt kårni på den ene siden, men ikke så dumt på den andre siden.''

Det hørtes da veldig greit ut! Selv har jeg sko i alt fra 35 - 39/40... Normalt 36-38 da, avhengig av type sko og hva jeg skal ha inni. :o) Altså vanlige sko, ikke alpin-sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn, ja.

Ja, jeg fant en slags omregningstabell for støvlene nå.

Frøkna må jo være med for å prøve, da de sikkert er ulike i størrelsen.

Jeg har forhørt meg der hun skal på kurs, men får bare generelle svar.

("Skiutstyr som passer og ikke mer enn 3-4 år gammelt" er ikke meget oppklarende for en amatør som meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På skofronten har jeg etterhvert skjønt at det ikke går på størrelser, men på cm fotblad. Litt kårni på den ene siden, men ikke så dumt på den andre siden.''

Det hørtes da veldig greit ut! Selv har jeg sko i alt fra 35 - 39/40... Normalt 36-38 da, avhengig av type sko og hva jeg skal ha inni. :o) Altså vanlige sko, ikke alpin-sko.

Ja, når man er inni systemet, så er det nok ikke så dumt, men som fersking i gamet blir man veldig forvirra. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

("Skiutstyr som passer og ikke mer enn 3-4 år gammelt" er ikke meget oppklarende for en amatør som meg.)

Æsj... Hvis du ikke har det kjempetravelt, så kan jeg ta en prat med han som har kompetansen her i huset i kveldingen? Kanskje finne noe på finn.no som kan være aktuelt, og legge ut linker her? Som eksempler, altså? (Mann er på jobbreise, og sitter akkurat nå på fly, nemlig, så jeg kan ikke bare ringe og spørre heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annerledes ja - men helt greit

http://www.oslosportslager.no/magasinet/alpinstovler--hvilken-storrelse-skal-jeg-velge-344.aspx

Her har du omregningstabell på slalåmstøvler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj... Hvis du ikke har det kjempetravelt, så kan jeg ta en prat med han som har kompetansen her i huset i kveldingen? Kanskje finne noe på finn.no som kan være aktuelt, og legge ut linker her? Som eksempler, altså? (Mann er på jobbreise, og sitter akkurat nå på fly, nemlig, så jeg kan ikke bare ringe og spørre heller.)

Tusen takk!

Jeg tar imot all hjelp det er mulig å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...