Gjest togli Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Eh... jeg vet ikke, jeg, men... Jeg var "ufrivillig haleheng" til en to år yngre jente gjennom det meste av oppveksten. Jeg var vel grei å ha (med å gjøre), men jeg var treg og hun kjeftet alltid på meg. Skjønner ikke hvorfor hun absolutt skulle ha med akkurat meg på alt mulig. Jeg fikk ikke til å si at jeg ikke ville, heller. Eller, jeg kunne si det, men jeg måtte, uansett. Ja, det har du helt rett i! Ser innimellom slike tilfeller... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 ''Kanskje de mener at båndene blir altfor tette og at jentene bør være venninner med og leke med flere forskjellige og ikke bare konsentrere sin oppmerksomhet om en eneste venninne'' Så det mener du at foreldre skal styre? Sånt skjønner jeg ingenting av. ''Så det mener du at foreldre skal styre? Sånt skjønner jeg ingenting av.'' Selvfølgelig skal foreldre blande seg opp i barns relasjoner ved behov. Ikke for å styre med jernhånd. Men barn er uerfarne og uferdige også på det området. Derfor kan de iblant ha behov for at foreldre griper inn i større eller mindre grad. Nitidig overvåkning og detaljkontroll har jeg derimot ingen sans for. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei! Det der høres skikkelig leit ut! Klassen til min datter er virkelig god, ingen utestengelse og flotte lærere, så godt miljø for alle. Jeg var innom en tur nå for å levere noe, og jeg ble imponert over arbeidsroen, :-) Men jeg har en gang erfart noe forferdelig, i klassen til mitt ene barn, ble en gutt mobbet, det ble holdt ekstraordinært foreldremøte for barnet som ble mobbet ble stengt /og låst inn, og fikk panikkanfall. Det forferdelige, som gjorde meg så trist, at min mann sa jeg ikke skulle bli med på foreldremøtet var at ingen av foreldrene beklaget til den mobbede guttens foreldre?? Ingen tok ansvar, ingen gikk bort og sa noe og barna som var involvert i mobbingen "slapp unna" med følgende grunn "gutten som ble mobbet la opp til det selv", hadde foreldrene sagt på møtet? derfor klarte jeg ikke bli med, for jeg kan bli sint på sånn usselhet og jeg pynter aldri på, derfor var det vist best jeg ble hjemme. Jeg møtte mammaen en dag, hun begynte da å gråte, sa det var det kjæreste man jo har, barna, jeg viste ikke hva skulle si, men jeg sa jeg var så lei meg for at han hadde det så vondt. Fordi mitt barn er "annerledes" og ikke med på mobbingen tror jeg det var lettere for henne å "tømme sitt hjerte til meg" der ute på gaten. Hun beklaget, sa hun ikke hadde noen å snakke med og gikk videre, men jeg vil aldri glemme den sorgen som var så nære meg, hvordan jeg ville holde henne og trøste henne, og ikke fant ord, men viste, for jeg er jo selv mamma, hvor vondt det er når ens eget barn har det vondt, uavhengig av grunn. Jeg skjønner du er sint og lei deg og frustrert. Håper ting vil bli bedre. ''Hun beklaget, sa hun ikke hadde noen å snakke med og gikk videre, men jeg vil aldri glemme den sorgen som var så nære meg, hvordan jeg ville holde henne og trøste henne, og ikke fant ord, men viste, for jeg er jo selv mamma, hvor vondt det er når ens eget barn har det vondt, uavhengig av grunn.'' Jeg er sikker på at hun merket at du brydde deg og forsto hvor fortvilt situasjonen var. Enig med frosken i at det å skylde på offeret er en alt for utbredt og akseptert 'sport'. Jeg oppfatter det som en del av 'dehumaniseringen' man bruker for å forsvare galskapen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 ''Så det mener du at foreldre skal styre? Sånt skjønner jeg ingenting av.'' Selvfølgelig skal foreldre blande seg opp i barns relasjoner ved behov. Ikke for å styre med jernhånd. Men barn er uerfarne og uferdige også på det området. Derfor kan de iblant ha behov for at foreldre griper inn i større eller mindre grad. Nitidig overvåkning og detaljkontroll har jeg derimot ingen sans for. mvh Hvis det er vold, systematisk mobbing eller andre alvorlige ting inne i bildet ja, men ellers nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hvis det er vold, systematisk mobbing eller andre alvorlige ting inne i bildet ja, men ellers nei. Jeg legger til usunne relasjoner. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg legger til usunne relasjoner. mvh Hva legger du i usunne relasjoner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg legger til usunne relasjoner. mvh Hva legger du i usunne relasjoner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hva legger du i usunne relasjoner? F.eks. relasjoner som blir for symbiotiske eller der en er svært domminerende eller en blir svært avhengig. Ujevnbyrdige relasjoner. (For å ta noen.) Baktalelse er også noe jeg kan finne på å ta tak i om det går over stokk og stein. Nå skriver jeg helt generelt og sikter ikke til trådstarters problematikk. Jeg tenkte i utgangspunktet at man ikke skulle blande seg for mye, men ble nødt til å revurdere. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Litt på siden; har dere kommet noe lenger med skolebyttesaken? Ja, huset kommer for salg om en uke. ;0) Fikk avslag på klagen også grunnet plassmangel, sa de. Forøvrig ikke hørt et pip fra skolen, PPT skulle skrive sin rapport og høre hva de tenkte, møte evnt. Men for oss er det ett fett, ungene går der til vi har ny adresse innen august. Og så er vi ferdige med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 F.eks. relasjoner som blir for symbiotiske eller der en er svært domminerende eller en blir svært avhengig. Ujevnbyrdige relasjoner. (For å ta noen.) Baktalelse er også noe jeg kan finne på å ta tak i om det går over stokk og stein. Nå skriver jeg helt generelt og sikter ikke til trådstarters problematikk. Jeg tenkte i utgangspunktet at man ikke skulle blande seg for mye, men ble nødt til å revurdere. mvh Det er der jeg mener ungene greier å ordne opp selv. Da ungene var yngre kunne jeg selvfølgelig komme med noen kommentarer hvis jeg overhørte noe som ikke var bra. Jeg har ved et par tilfeller blandet meg for mye også og det har _ikke_ vært populært blant egne unger. De ville ordne opp selv. Jeg har dog aldri gått så langt at jeg har prøvd å splitte vennskap. Det synes jeg er et overtramp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Det er der jeg mener ungene greier å ordne opp selv. Da ungene var yngre kunne jeg selvfølgelig komme med noen kommentarer hvis jeg overhørte noe som ikke var bra. Jeg har ved et par tilfeller blandet meg for mye også og det har _ikke_ vært populært blant egne unger. De ville ordne opp selv. Jeg har dog aldri gått så langt at jeg har prøvd å splitte vennskap. Det synes jeg er et overtramp. ''Det er der jeg mener ungene greier å ordne opp selv. Da ungene var yngre kunne jeg selvfølgelig komme med noen kommentarer hvis jeg overhørte noe som ikke var bra.'' Når man ser at de ikke greier det, må man gjøre noe. Noen ganger kan barn komme opp i relasjoner som blir komplett uhåndterbare for dem. ''Jeg har ved et par tilfeller blandet meg for mye også og det har _ikke_ vært populært blant egne unger. De ville ordne opp selv. Jeg har dog aldri gått så langt at jeg har prøvd å splitte vennskap. Det synes jeg er et overtramp.'' Det kommer helt an på hva slags 'vennskap' det er. Om man som forelder ser at noe er destruktivt over tid, må man gripe inn. Ellers svikter man barna. Så får man bli så populær eller upopulær man blir. Jeg var som sagt ganske enig med deg til jeg erfarte noe annet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Ja, huset kommer for salg om en uke. ;0) Fikk avslag på klagen også grunnet plassmangel, sa de. Forøvrig ikke hørt et pip fra skolen, PPT skulle skrive sin rapport og høre hva de tenkte, møte evnt. Men for oss er det ett fett, ungene går der til vi har ny adresse innen august. Og så er vi ferdige med det. Det er ille at man skal være nødt til å flytte pga situasjon i offentlig skole. Men det er bra dere gjør det når situasjonen krever det. Lykke til! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Jeg synes at du generaliserer altfor mye her. Det er slett ikke sikkert at foreldrene til denne jenta har de samme vurderinger i forhold til om relasjonene de to jentene imellom er like bra som det du mener. Kanskje de mener at båndene blir altfor tette og at jentene bør være venninner med og leke med flere forskjellige og ikke bare konsentrere sin oppmerksomhet om en eneste venninne. Du har ingen rett til å kalle andre mennesker syke fordi om de ikke ser tingene på samme måten som du selv. Iblant har du en meget snever måte å analysere forskjellige emner, temaer og selve livet på. ''Kanskje de mener at båndene blir altfor tette og at jentene bør være venninner med og leke med flere forskjellige og ikke bare konsentrere sin oppmerksomhet om en eneste venninne.'' Det kan jo hende, men det er jo likevel merkelig at de _aldri_ får være sammen på fritiden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 ''Det er der jeg mener ungene greier å ordne opp selv. Da ungene var yngre kunne jeg selvfølgelig komme med noen kommentarer hvis jeg overhørte noe som ikke var bra.'' Når man ser at de ikke greier det, må man gjøre noe. Noen ganger kan barn komme opp i relasjoner som blir komplett uhåndterbare for dem. ''Jeg har ved et par tilfeller blandet meg for mye også og det har _ikke_ vært populært blant egne unger. De ville ordne opp selv. Jeg har dog aldri gått så langt at jeg har prøvd å splitte vennskap. Det synes jeg er et overtramp.'' Det kommer helt an på hva slags 'vennskap' det er. Om man som forelder ser at noe er destruktivt over tid, må man gripe inn. Ellers svikter man barna. Så får man bli så populær eller upopulær man blir. Jeg var som sagt ganske enig med deg til jeg erfarte noe annet. mvh ''Jeg var som sagt ganske enig med deg til jeg erfarte noe annet'' Ok, det er vel slik at vi svarer ut i fra egne erfaringer . Du har sikkert rett, jeg har bare en annen erfaring med mine unger og har ikke behøvd å gå så langt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 ''Jeg var som sagt ganske enig med deg til jeg erfarte noe annet'' Ok, det er vel slik at vi svarer ut i fra egne erfaringer . Du har sikkert rett, jeg har bare en annen erfaring med mine unger og har ikke behøvd å gå så langt :-) Og når man ikke behøver å gå så langt, skal man heller ikke gjøre det. De få gangene jeg har måttet skjære hardt gjennom, har barnet sukket av lettelse. Situasjonen har vært av en slik karakter et det var komplett umulig for barnet å håndtere den. Baktales den i vennegjengen som ikke er til stedet på en særlig sjofel måte så jeg hører det, sier jeg ifra. Da blir som regel de som mislikte baktalelsen, men ikke klarte å sette ned foten glade. De som ikke fikk snakket ferdig, blir gjerne sure. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Og når man ikke behøver å gå så langt, skal man heller ikke gjøre det. De få gangene jeg har måttet skjære hardt gjennom, har barnet sukket av lettelse. Situasjonen har vært av en slik karakter et det var komplett umulig for barnet å håndtere den. Baktales den i vennegjengen som ikke er til stedet på en særlig sjofel måte så jeg hører det, sier jeg ifra. Da blir som regel de som mislikte baktalelsen, men ikke klarte å sette ned foten glade. De som ikke fikk snakket ferdig, blir gjerne sure. mvh Og så kom jeg plutselig på noe som gjør at jeg må trekke tilbake det jeg skriver her. Jeg har faktisk for mange år sagt akkurat dette til min eldste datter:- Hold deg laaaaangt unna henne! Det var faktisk helt nødvendig. Dette gjaldt ei jente som først gikk i paralellklassen, som hevdet seg mobbet i den klassen og flyttet over til min datters klasse. Min datter tok seg av henne i begynnelsen. Etter hvert viste det seg at denne jenta var så slu, utspekulert, skummelt manipulativ at jeg ba min datter holde seg laaangt unna. Ordene mine var nok unødvendige da, da min datter selv fant ut det samme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Og så kom jeg plutselig på noe som gjør at jeg må trekke tilbake det jeg skriver her. Jeg har faktisk for mange år sagt akkurat dette til min eldste datter:- Hold deg laaaaangt unna henne! Det var faktisk helt nødvendig. Dette gjaldt ei jente som først gikk i paralellklassen, som hevdet seg mobbet i den klassen og flyttet over til min datters klasse. Min datter tok seg av henne i begynnelsen. Etter hvert viste det seg at denne jenta var så slu, utspekulert, skummelt manipulativ at jeg ba min datter holde seg laaangt unna. Ordene mine var nok unødvendige da, da min datter selv fant ut det samme. ''Ordene mine var nok unødvendige da, da min datter selv fant ut det samme.'' Ungene lærer som hovedregel stikk motsatt; Alle skal inkluderes. Så du skal ikke se bort fra at støtten du gav henne ikke var så alldeles bortkastet. "Mamma har ikke bare gitt meg lov til å skygge unna henne. Hun har beordret det." mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 ''Ordene mine var nok unødvendige da, da min datter selv fant ut det samme.'' Ungene lærer som hovedregel stikk motsatt; Alle skal inkluderes. Så du skal ikke se bort fra at støtten du gav henne ikke var så alldeles bortkastet. "Mamma har ikke bare gitt meg lov til å skygge unna henne. Hun har beordret det." mvh ''Så du skal ikke se bort fra at støtten du gav henne ikke var så alldeles bortkastet. "Mamma har ikke bare gitt meg lov til å skygge unna henne. Hun har beordret det."'' Ja, dette kunne ha fungert på de to andre ungene mine, men hun eldste har alltid tatt sine egne avgjørelser. Det hadde ikke hjulpet med noen ordre der, hvis hun selv mente det var unødvendig. Det betyr at hun mente det var nødvendig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Ja, huset kommer for salg om en uke. ;0) Fikk avslag på klagen også grunnet plassmangel, sa de. Forøvrig ikke hørt et pip fra skolen, PPT skulle skrive sin rapport og høre hva de tenkte, møte evnt. Men for oss er det ett fett, ungene går der til vi har ny adresse innen august. Og så er vi ferdige med det. Med så mange dårlige erfaringer fra den skolen, så tror jeg dere gjør lurt i å få til et bytte - selv om løsningen er drastisk. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2013 Jeg snakka bare generelt og skjønner at dette ikke gjelder datteren din Det kan jo virke som denne mammaen sliter med noe.. Kan det være at hun sliter med tanken på at hennes datter har en bestevenninne med asperger? Dessverre er det slik at noen kan de på dette som noe negativt... For min del ville jeg sett det som positivt om mine barn ble "bestiser" med barn som var litt utenom normalen -så lenge de var kjekke og greie:) Hei! Ja det kan hende det er det, faktisk :-) det andre foreldreparet er motsatt sier at min datter har noe godt ved seg, noe uskyldig, og sånn er det vel for mennesker som tenker rett frem og ikke særlig mer krinkelrkokete og flokete. Min datter kan ikke lyve og er svært lojal og rettferdig, men selvsagt er ikke det nok for alle mødre, og denne mammaen er enda fornærmet pga av et "kompliment" jeg ga som hun tok som en fornærmelse, jeg har bedt om unnskyldning mange ganger, men det hjelper ikke. Heldigvis er hun en og alle de andre er hyggelige :-) Hun er så kontrollerende at barna hennes sjelden får gå på noe sosialt, heller ikke bursdager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.