Gjest MT79 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei, barnet vårt på nesten fem år har siden han var baby hatt en tendens til å spenne seg i armer og ben når han blir ivrig - f. eks når han skal fortelle noe som engasjerer ham. Det er litt vanskelig å forklare hvordan dette arter seg, men sitter han på en stol vil han typisk rette ut bena, bevege føttene frem og tilbake, bøye albuene helt og bevege på hendene. Det holder at vi gir ham en liten påminnelse for at han skal slutte. Dette skjer daglig, gjerne flere ganger om dagen. Vi som foreldre kan forutse at det kommer til å skje, utelukkende (men ikke alltid) når han blir ivrig. Ellers kan jeg ikke se noe unormalt med barnet, han fungerer godt sosialt, er godt likt i barnehagen, lett å ha med og gjøre for oss foreldre, helt på høyden både motorisk og mentalt. Snakket i fireordssetn. da han var 16 mnd, leste da han var litt over tre, er svømmedyktig, flink på ski. Kort sagt, fungerer bra på alle måter. Barnehagen har kommentert at han spenner seg og mener vi bør sjekke det opp. Jeg blir usikker på om det bør utredes og bekymret for at det kan være noe alvorlig galt som forårsaker dette. Bør vi få gjort en utredning av gutten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Du beskriver det slik at jeg ser det for meg som "flapping" (engelsk) - vifting med hendene, stemmer det? Det kan være forbundet med autisme, men det kan også hende det ikke er noe slikt i det hele tatt, men at han bare blir veldig ivrig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Ja det ville jeg gjort, rett og slett fordi jeg tenker at det å få en forståelse for hvorfor og en opplæring i hvordan evt vil kunne være god støtte dersom det viser seg å være noe i vegen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Du beskriver en godt og normalt utviklet gutt, motorisk normal, mentalt normal, snakker godt, er svømmedyktig, flink på ski,.Alt ialt en meget godt utviklet gutt. Hans beveglser som du beskriver kommer i situasjoner der han blir ivrig og som lar seg stoppe ved tilsnakk eller at dere tar på han .Det du beskriver kunne bringe tanken inn på hyperkinetisk atferdsforstyrrelse som forklaring, men siden gutten er så normalt utviklet på alle områder uten tegn til nedsatt funksjon, mener jeg den næmeste forklaring ligger er bevegelser som utløses pga av iver og sterk konsentrasjon. Jeg synes deres " behandling" er adekvat. Men du får følge barnet videre mht symptomene og evt. nye symptomer med tegn på nevrologisk nedsatt/feil funksjon. En nevrologisk undersøkelse av han bør da gjøres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.